РЕШЕНИЕ
№ 5129
Пловдив, 06.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - XXIV Касационен състав, в съдебно заседание на осми май две хиляди двадесет и пета година в състав:
Председател: | СТОИЛ БОТЕВ |
Членове: | ЙОРДАН РУСЕВ ВЕСЕЛИН АТАНАСОВ |
При секретар ДАРЕНА ЙОРДАНОВА и с участието на прокурора РОСЕН НИКОЛОВ КАМЕНОВ като разгледа докладваното от съдия СТОИЛ БОТЕВ канд № 20257180700742 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на глава дванадесета от Административно процесуалния кодекс и чл. 63в от ЗАНН.
Касац. жалбоподател – К. Д. Д., в качеството му на Кмет на Община Пловдив , чрез адв. А. оспорва Решение № 199 от 12.02.2025 г. постановено по АНД № 4961/2024 г. по описа на ПРС, ХХІІ нак. състав, с което се потвърждава НП № 46 от 19.08.2024 г., издадено от И. Й. - Директор на РИОСВ – Пловдив , с което на основание чл. 42а, ал.4, вр. чл.27, ал.7, вр. ал.6, вр. ал.1 от Закон за чистотата на атмосферния въздух /ЗЧАВ/, е наложена глоба в размер на 5 000 /пет хиляди/ лева за нарушение по чл.42а, ал.4, вр.чл.27, ал.7, вр.ал.6, вр.ал.1 от ЗЧАВ.
В касационната жалба се излагат съображения за незаконосъобразност, неправилност и необоснованост на обжалваното решение, като се иска отмяна на същото, ведно с оспореното НП.
Ответник - Директор на РИОСВ – Пловдив , чрез юк. Ч. в отговор на л. 8, излага подробни съображения за неоснователност на КЖ.
Окръжна прокуратура – Пловдив, дава становище за отхвърлянето на КЖ като неоснователна и потвърждаване на решението на Административен съд – Пловдив като правилно и законосъобразно.
По допустимостта на КЖ, съдът счита, че като подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, същата се явява ДОПУСТИМА.
От фактическа страна съдът установи, че на 30.04.2024 г. от служител в отдел „Контролна дейност” в РИОСВ-Пловдив била извършена оценка по чл.27, ал.7 от Закона за чистотата на атмосферния въздух , за изпълнение на мерките заложени в „Програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух на територията на Община Пловдив” и „План за действие към същата за периода 2018 - 2023 г.”
Контролът на качеството на атмосферния въздух (КАВ) в община Пловдив бил организиран чрез два пункта за мониторинг - автоматично измервателни станции - АИС „Каменица“ и АИС „Тракия“.
По отношение на регистрираните нива на замърсител - азотен диоксид от АИС „Тракия“ за периода от 01.01.2023 г. до 31.12.2023 г. въз основа на оценка и анализ на данните било констатирано средногодишна стойност за азотен диоксид от 43,09 pg/m3, а изчислената средна стойност за 2021, 2022 и 2023 г. е била 41,95 pg/m3 {(40,29+42,47+43,09)/3} стойност, т.е. било установено увеличение на средногодишната норма на азотен диоксид (41,95 < 43,09).
Относно гореизложеното контролните органи достигнали извод, че изпълнението на мерките от програмата през 2023 г. не са довели до намаляване и/или спазване на средногодишната норма за вредното вещество азотен диоксид, като отговорността за това била насочена към кмет на Община Пловдив, в качеството си на отговорно лице по чл. 27, ал. 1 от Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ) за изпълнението на „Програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух на територията на Община Пловдив” и „План за действие към същата за периода 2018 - 2023 г.“, приета с Решение №293, взето с протокол №13 от 26.07.2018 г. на Общински съвет Пловдив, не е осигурил, в рамките на компетенциите му по чл. 19, ал. 2, т. 1 от ЗЧАВ, изпълнение на мерките от посочената програма през 2023 г. по начин, който съгласно изискването на чл. 27, ал. 6 от ЗЧАВ "следва да доведе до ежегодно намаление на броя на превишенията на нормите за вредни вещества и на средногодишните нива на замърсителите в случаите, когато те са над определените норми за качество на атмосферния въздух".
На първо място по Мярка с код PD I 22 от Програмата, която била свързана с насърчаване на използването на автомобили с ниски и нулеви емисии, чрез провеждане на периодични информационни кампании, жалбоподателят не е осигурил изпълнение на мярката, като не са били отчетени проведени информационни кампании.
На второ място не била изпълнена била Мярка с код PD R 23 от Програмата, която бика свързана с дейността по „Изграждане на инфраструктура за зареждане и поддръжка на електромобили“, като изпълнението на мярката имала за цел да намали замърсяването с прахови частици и емисиите на азотен диоксид от транспортните средства. За периода от 2018- 2023 г. на територията на Община Пловдив контролните органи констатирали, че нямало данни за изградени и действащи зарядни станции, собственост на общината в изпълнение на мярката. Мярка с код PD_R_23 от Програмата не била изпълнена в срока на изпълнение до 31.12.2023 г., което било установено от информацията по точка PD R 23 на 63 стр.
Мярка с код PD R 28 от програмата, пък била свързана с дейност по „Въвеждане на ограничения за движението на лични автомобили в централна градска част (ЦГЧ) при неблагоприятни метеорологични условия и завишена концентрация на фини прахови частици под 10 микрона (ФП10) или азотен диоксид (NO2)“. Програмата не била изпълнена в срока на изпълнение до 31.12.2023 г.
За горните констатации срещу К. Д. Д., в качеството му на кмет на Община Пловдив бил съставен акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 56 от 27.06.2024г., за извършено от него нарушение по чл. 42а, ал. 4 вр. чл. 27, ал.7, във връзка с ал. 6, вр. ал. 1 от Закон за чистотата на атмосферния въздух /ЗЧАВ/ в негово отсъствие, а въз основа на така съставения акт било издадено и обжалваното наказателно постановление.
ПРС е обсъдил и показанията на разпитаните свидетели и приложените писмени доказателства , като е изложил подробни мотиви , касаещи деянието.
ПРС е изложил мотиви , че Община Пловдив е изготвила „Програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух на територията на „Община Пловдив” и „План за действие към същата за периода 2018 - 2023 г.”, че АИС-Тракия е отчела превишение на азотен диоксид за 2023 г. като средногодишната стойност е била от 43,09 pg/m3, а изчислената средна стойност за 2021, 2022 и 2023 г. е била 41,95, че не са били изпълнени горните три програми и по всички посочени мерки не са били постигнати резултати, което пряко е рефлектирало за превишаване на допустимите стойности на азотен диоксид, като по делото пред РС не са били представени доказателства, които да оборят тези факти.
Посочено е че , изпълнителното деяние на нарушението е извършено чрез бездействие, тъй като Д. не изпълнил задълженията си, вменени му с различни нормативни актове и документи, и не е упражнил правомощията си, дадени му от същите актове, да осъществи контрол над факторите, замърсяващи въздуха на общината.
Обсъдени са и възраженията на жалбоподателя, по съществото на спора.
Изложени са и мотиви, че замърсителя азотен диоксид води до сериозни здравословни проблеми, а неговото превишаване през последните години на територията на [населено място] е факт от ежедневните измервания на този показател, което прави и невъзможно приложението на чл. 28 ЗАНН в процесния случай, както и че при съставянето на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, довели до ограничаване правото на защита на жалбоподателя.
Касационния състав от правна страна излага следното:
Мотивите изложени по ад № 4961/24г. на ПРС са правилни и законосъобразни , изградени въз основа на събраните по делото доказателства , приемат се от касац. инстанция и няма да бъдат преповтаряни.
В касац. производство нови доказателства не са ангажирани, а в КЖ бланкетно се поддържат претенциите в жалбата пред ПРС , както и действията и квалификациите на АНО.
Съдът не констатира съществени процесуални нарушения по ад № 4961/24г., поради което оспореното СР , като правилно и законосъобразно се оставя в сила.
По изложените съображения Административен съд Пловдив, XXIV касац. състав
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 199 от 12.02.2025 г. постановено по АНД № 4961/2024 г. по описа на ПРС, ХХІІ нак. състав.
ОСЪЖДА Община Пловдив , със седалище и адрес на управление в [населено място], пл. “Стефан Стамболов” № 1, с ЕИК ********* да заплати на РИОСВ - Пловдив, 80 /осемдесет/ лева, за юрисконсултско възнаграждение.
Решението е окончателно.
Председател: | |
Членове: |