Определение по дело №714/2019 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 януари 2020 г.
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20197200700714
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                   О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

Днес  07.01.2020 г., в закрито съдебно заседание, съдия-докладчик по адм.дело № 714/2019 г. по описа на АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - Русе, 8 състав, след като се запозна с писмените доказателства по делото, констатира следното:

 

Делото е образувано по жалба на „Агрола екоинвест“ ООД, със седалище:гр.Русе срещу Уведомително писмо №01-2600/6120 от 10.10.2019 г., издадено от Изп. директор на ДФ“Земеделие“, гр.София, в частта му по раздел II, в която органът е приел за недопустими за финансиране разходи  в размер на 81 598,54 лв. и е отказал финансиране за тях по подадено от жалбоподателя заявление за подпомагане по проектно предложение с идентификационен № ВG06RDNP001-4.001-0291 в ИСУН по процедура по подбор по подмярка 4.2 "Инвестиции в преработка/маргетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.

По делото е внесена държавна такса в размер на 50 лв., която обаче съдът намира за несъответна на дължимата за образуване на съдебното производство. Последната следва да се определи по реда на чл.27,ал.6 от ЗУСЕСИФ, съгласно която разпоредба - при оспорването на индивидуалните административни актове по този закон държавните такси, които се събират за съдебните производства, са пропорционални и са в размер 1 на сто от материалния интерес, но не повече от 1700 лв., а в случаите, когато материалният интерес е над 10 000 000 лв. – таксата е в размер 4500 лв. В случая, съобразно заявения материален интерес, държавната такса възлиза на 815,99 лева.

Съображенията за определяне на държавната такса при условията на чл.27,ал.6 от ЗУСЕСИФ са следните:

Оспорено уведомително писмо  на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" е издадено на основание Наредба № 20 от 27.10.2015 г. за прилагане на подмярка 4.2. "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4. "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.    

Съгласно чл.1 от Наредба №20 от 27.10.2015 г. с нея се уреждат условията и редът за прилагане на подмярка 4.2. "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4. "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ПРСР 2014 – 2020 г.), подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР).

Според чл. 1, ал.2 от ЗУСЕСИФ средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) по смисъла на този закон са средства от Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство, предоставени по програми на Република България.

Съгласно §4, ал.1 от ДР на ЗУСЕСИФ за ПРСР функциите на органи за управление, контрол и администриране по този закон се изпълняват от Министерството на земеделието, храните и горите и от Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, както това е предвидено в Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и в актовете по неговото прилагане, а съгласно ал.3 на същия параграф - предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, както и плащанията, верифицирането или сертифицирането на разходите по програмата по ал. 1 се извършват при условията и по реда на този закон, доколкото друго не е предвидено в Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета (ОВ, L 347/487 от 20 декември 2013 г.) и Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета (ОВ, L 347/549 от 20 декември 2013 г.), в Закона за подпомагане на земеделските производители или в акт по неговото прилагане.

Цитираната по-горе Наредба № 20 от 27.10.2015 г. е издадена на основание чл. 9а от ЗПЗП, видно от § 2 от ЗР на подзаконовия нормативен акт.

Разпоредбата на чл. 9а от ЗПЗП урежда издаването от страна на МЗХ на няколко вида наредби, а именно: 1. наредби по прилагане на регламенти на Европейския съюз в областта на директните плащания; 2. наредби по прилагането на мерките и подмерките по чл. 21, параграф 1, букви "а" и "б", чл. 28, 29, 30, 31, ЗЗ и 34 от Регламент (ЕС) № 1305/2013 от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020; 3. наредба за условията и реда за изплащане, намаляване или отказ за изплащане, или за оттегляне на изплатената финансова помощ за мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 и 4. наредба за условията и реда за установяване на изкуствено създадени условия по заявления за подпомагане със средства на Европейския фонд за гарантиране в земеделието и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

Наредба № 20 от 27.10.2015 г. за прилагане на подмярка 4.2. "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4. "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.  е именно посочената в т.3 наредба, тъй като съгласно чл. 9б, т.2 от ЗПЗП - за Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. производствата пред управляващия орган или Държавен фонд "Земеделие"-Разплащателна агенция, се провеждат посредством информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕСИФ (ИСУН) по реда и при условията на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове – за останалите мерки и подмерки. Кои са останалите мерки и подмерки става ясно от разпоредбата на т.1 на чл. 9б от ЗПЗП. Съгласно този текст - за Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. производствата пред управляващия орган или Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, се провеждат посредством: 1. Интегрираната система за администриране и контрол по реда на глава трета от този закон (ЗПЗП)– за мерките и подмерките по чл. 21, параграф 1, букви "а" и "б", чл. 28, 29, 30, 31, ЗЗ и 34 от Регламент (ЕС) № 1305/2013, които са съответно - "Инвестиции в развитието на горските площи и подобряване на жизнеспособността на горите-б."а" залесяване и създаване на гористи местности и б."б" създаване на агро лесовъдни системи"; чл. 28 "Агроекология и климат"; чл. 29 "Биологично земеделие"; чл. 30 "Плащания по "Натура 2000" и Рамковата директива за водите; чл. 31 "Плащания за райони изправени пред природни или други специфични ограничения"; чл. 33 "Хуманно отношение към животните"; чл. 34 "Екологични услуги и услуги във връзка с климата с горското стопанство и опазване на горите". Следователно, производствата пред управляващия орган или ДФ „Земеделие“ за Програмата за развитие на селските райони 2014-2010 г. се провежда посредством ИСАК по реда на ЗПЗП само за изрично изброените мерки и подмерки по т.1 на чл. 9б от ЗПЗП. Видно обаче от тях мярката, по която е подадено заявлението на оспорващото дружество, не фигурира в изчерпателно посочените такива в текста.

Заявлението за подпомагане на „Агрола екоинвест“ ООД, със седалище: гр.Русе е по подмярка 4.2. "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4. "Инвестиции в материални активи" (чл. 17 от Регламент (ЕС) № 1305/2013), т.е. тази мярка се явява "за останалите мерки и подмерки" по смисъла на т.2 на чл. 9б от ЗПЗП, т.е. за тези, за които Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. производствата пред управляващия орган или Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, се провежда посредством информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕСИФ (ИСУН) по реда и при условията на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

Съгласно §4, ал.3 от ЗУСЕСИФ предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, както и плащанията, верифицирането или сертифицирането на разходите по програмата по ал. 1 се извършват при условията и по реда на този закон, доколкото друго не е предвидено в Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета (ОВ, L 347/487 от 20 декември 2013 г.) и Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета (ОВ, L 347/549 от 20 декември 2013 г.), в Закона за подпомагане на земеделските производители или в акт по неговото прилагане. Както бе посочено по-горе това друго е предвидено именно в чл. 9б, т.2 от ЗПЗП, според който за програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. производствата пред управляващия орган или Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, се провежда посредством информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕСИФ (ИСУН) по реда и при условията на ЗУСЕСИФ, тъй като мярката, по която е кандидатствало с проектното предложение оспорващото дружеството, не е сред изрично посочените в чл. 9б, т.1 от ЗПЗП, а е сред тези "останалите мерки и подмерки".

Във връзка с гореизложеното и на основание чл. 27, ал.6 от ЗУСЕСИФ вр. Наредба № 20 от 27.10.2015 г. за прилагане на подмярка 4.2. "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4. "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., съдът намира, че дължимата държавна такса за разглеждане на жалбата на „Агрола екоинвест“ ООД, гр.Русе срещу процесното уведомително писмо следва да е в размер на 815,99 лева. Оспорващото дружество е внесло 50 лева по сметка на Административен съд - Русе, поради което се следва довнасяне на сумата 765,99 лв. до пълния размер на дължимата такса.

Предвид изложеното и наа основание чл.158 вр.чл.150 и чл.151 от АПК

 

        О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ производството по делото БЕЗ ДВИЖЕНИЕ.

ЗАДЪЛЖАВАМ жалбоподателя „Агрола екоинвест“ ООД, гр.Русе в 7 -дневен срок от получаване на съобщението да отстрани следните нередовности на жалбата:

Да внесе по сметка на АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-РУСЕ допълнително държавна такса в размер на 765,99 лв. и да представи доказателства за това.

 ПРИ НЕИЗПЪЛНЕНИЕ в срок и на основание чл.158, ал.3 АПК подадената жалба  ще бъде оставена без разглеждане по същество.

 Определението не подлежи на обжалване.

         

                                                                                СЪДИЯ: