Определение по дело №1774/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2277
Дата: 14 септември 2021 г. (в сила от 6 октомври 2021 г.)
Съдия: Искрена Илийчева Димитрова
Дело: 20217050701774
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 август 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

____________

 

 

 

гр. Варна, 14 септември 2021г.

 

 

Варненският административен съд - VІІІ състав, в закрито заседание на четиринадесети септември две хиляди двадесет и първа година в състав:

           

                        Административен съдия: ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

                                                                                                                                        

като разгледа докладваното от съдията Димитрова адм.дело № 1774 по описа
за 2021год. за да се произнесе, взе предвид:

           

 

Производството е по реда на чл.297, вр.чл.294 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Х.Д.Х., ЕГН: **********, чрез адв.Ц.Т. ***, против Уведомително писмо на началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР - Варна с рег.№ 819000-35595 по искане № 819000-31811/25.06.2021г. да бъде върнато свидетелство за правоуправление.

Жалбоподателят твърди, че в писмото е обективиран изричен отказ, който е неоснователен, необоснован и незаконосъобразен, издаден в нарушение на закона, при неизяснена фактическа обстановка и в пълно противоречие със събраните доказателства. Конкретно сочи, че на 12.08.2020г. при една и съща фактическа обстановка, но за няколко нарушения, срещу него са съставени АУАН № GA282152/12.08.2020г. и АУАН № GA247638/12.08.2020г. Впоследствие въз основа на така съставените АУАН са издадени, съответно НП № 20-0819-003329/24.09.2020г. и НП № 20-0819-003540/13.10.2020г. На 12.08.2020г. е издадена и Заповед за прилагане на ПАМ № 20-0819-001339/12.08.2020г. по чл.171, т.1, буква „б“ от ЗДвП - временно отнемане на СУМПС до решаване на отговорността, но не повече от 18 месеца, влязла в сила на 04.09.2020г. НП № 20-0819-003540/13.10.2020г. било отменено изцяло след съдебно оспорване и влязъл в сила съдебен акт на 23.05.2021г. по КАНД № 479/2021г., а НП № 20-0819-003329/24.09.2020г. било частично отменено след съдебно оспорване и постановяване на съдебно решение по КАНД № 681/2021г., влязло в сила на 31.05.2021г., с което му е наложено наказание „лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца“. На 25.06.2021г. жалбоподателят заплатил начислените глоби, като към посочената дата нямал друго издадено и влязло в сила НП, респ. неплатени стари задължения, поради което твърди, че действията по задържане то на СУМПС нямат фактическо и правно основание. Сочи, че НП [№20-0819-003329/24.09.2020г.] е влязло в сила на 31.05.2021г., но лишаването от правоуправление тече от датата на отнемане на СУМПС съгласно чл.190, ал.2 от ЗДвП. Предвид факта, че СУМПС се счита отнето на 04.09.2020г. и по правилата за броене на сроковете по чл.183, ал.3 от НПК, вр.чл.84 от ЗАНН твърди, че наложеното му шестмесечно наказание е изтекло на 04.03.2021г. Твърди също, че изземването и връщането на СУМПС е фактическо действие на компетентен орган, което той е длъжен да извърши по силата на визираните в чл.20 и чл.24, ал.1 от Наредба № І-157/02 факти, независимо дали субектът е направил искане за извършването им, поради което твърди, че неизвършването на фактическото действие - връщане на СУМПС, засяга неговите субективни права и законни интереси. Иска отмяна на обжалвания отказ като неоснователен и незаконосъобразен.

Ответната страна - началника на Сектор „ПП“ при ОДМВР-Варна, в писмо УРИ № 819000-40415/11.08.2021г. изразява подробно становище относно липсата на основания за връщане на СУМПС на жалбоподателя. Сочи, че издаденото на името на Х.Д.Х. СУМПС, е отнето на 03.08.2020г. във връзка с влязло в законна сила на 29.07.2020г. НП № 20-0819-001042/26.03.2020г. с наложени санкции по чл.185 от ЗДвП и чл.175, ал.1, т.5 от ЗДвП с лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 /един/ месец. На 12.08.2020г. издадена Заповед № 20-0819-001339/12.08.2020г. за налагане на ПАМ по чл.171, т.1, буква „б“ от ЗДвП, връчена на 04.09.2020г., а впоследствие е съставено НП № 20-0819-003329/24.09.2020г., което по отношение на наказанието - лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, е влязло в сила на 31.05.2021г. При горните факти счита, че
6-месечният срок на наказанието започва да тече от влизане в сила на наказателното постановление и към момента на подаване на искането за връщане на СУМПС този срок не е изтекъл.

С Разпореждане № 10597/13.08.2021г. жалбата е оставена без движение, с указания за представяне на доказателства за внесена държавна такса, в размер на 10,00лв. Нередовностите са отстранени с молба С.д. № 12427/23.08.2021г. - в указания 7-дневен срок.

Настоящият съдебен състав преценява, че жалбата против писмо рег.№ 819000-35595, връчено на 15.07.2021г. на началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР-Варна, не следва да се разглежда по реда на чл.145, ал.1 от АПК - като индивидуален административен акт по чл.21, ал.1 от АПК - отказ да бъде върнато СУПМС.

Съгласно чл.81, ал.1 от ЗАНН, наказателното постановление или решението на съда, с което е постановено временно лишаване от право да се упражнява определена професия или дейност се изпълнява от органите които признават това право и контролират упражняването му. В цитираната разпоредба е регламентирано кой изпълнява наказанието, но не е създаден и предвиден ред за защита на административнонаказаното лице в хода на изпълнението на наказанието лишаване от права. В съдебната практика се приема, че действията по изпълнение на влязло в сила наказателно постановление се основават на влязъл в сила административен акт. Този акт е административно-наказателен, но смисълът, който законодателят е вложил в израза не дава основание понятието „административен акт“ да се тълкува стеснително и да се отнася само до индивидуален, общ или нормативен административен акт. Понятието „административен акт“ следва да се разбира като всеки акт на административен орган, тъй като действия в изпълнение на влязъл в сила акт на администрацията са такива, извършени на законно основание. Наказателните постановления, макар и правораздавателни актове, се налагат от административен орган и подлежат на съдебен контрол, като касационната проверка е по реда на АПК и последната съдебна инстанция е административният съд. От изложеното следва, че изпълнението на влезли в сила наказателни постановления, при липса на друг изрично посочен ред в ЗАНН, следва да се извърши по реда на Дял пети от АПК - вж. в този смисъл Решение № 9395/10.07.2018г. по адм.д. № 3575/2018г. по описа на ВАС, седмо отделение, Определение № 7787 от 6.06.2013г. на ВАС по адм.д. № 6310/2013г., VIІ отд.

Съгласно чл.282, ал.1, т.5 от АПК, изпълнителното производство се прекратява при погасяване на задължението поради изпълнението му. Съгласно чл.283 от АПК, изпълнителното производство приключва с изпълнение на задължението и събирането на разноските по производството.

В случая от страна на жалбоподателя се твърди, че предвид Решение
№ 747/31.05.2021г. и влязлото в сила на същата дата НП № 20-0819-003329/24.09.2020г. по пунктове 1, 2 и 4 - за наложени глоби, общо в размер на 700,00лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, следва да се зачете изтеклия срок, за който СУМПС е било отнето, считано от 04.09.2020г. (датата на връчване на Заповед № 20-0819-001339/12.08.2020г. за налагане на ПАМ по чл.171, т.1, буква „б“ от ЗДвП), както и че към датата на подаване на искането са заплатени изцяло наложените глоби, т.е. че е налице основание за прекратяване на изпълнителното производство поради изпълнение на задължението.

В този контекст, с Определение № 2128/25.08.2021г. съдът е приел, че отхвърлянето на искането с писмо рег.№ 819000-35595/15.07.2021г. не е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 АПК - изричен отказ, а акт на компетентния орган по изпълнението - отказ да прекрати изпълнителното производство, който акт се обжалва по реда на чл.294 и сл. от АПК, а не по реда на чл.145 и сл. АПК - вж. в този смисъл Решение на ВАС № 7738/29.06.2021г. по адм.д. № 4697/2021г., VІІ отд.

Съгласно чл.294 от АПК на обжалване подлежат постановленията, действията и бездействията на органите по изпълнението.

Съгласно чл.296, ал.1 от АПК, жалбата се подава в 7-дневен срок от извършване на действието, ако страната е присъствала при извършването му или е била призована, а в останалите случаи - от деня на съобщението. За третите лица срокът тече от узнаване на действието. Бездействието на органа по изпълнението може да се обжалва безсрочно след изтичането на 7 -дни от подаване на искането за извършаване на изпълнителното действие.

В случая се обжалва изричен писмен акт на орган по изпълнението да прекрати изпълнителното производство, като срокът за обжалване на този отказ е по чл.296, ал.1 - 7-дневен, от деня на съобщението.

Писмо рег.№ 819000-35595 съгласно отбелязването върху него, е връчено на Х.Д.Х. на 15.07.2021г., от който момент тече седмодневния срок за обжалване.

Жалбата е входирана на 29.07.2021г. - след срока, поради което с Определение № 2128/25.08.2021г. съдът е предоставил възможност на на да представи доказателства за спазването му.

Отделно, началникът на Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР-Варна е задължен да попълни преписката със заверен препис от АУАН сер.GA №247638/12.08.2020г., както и изрично да посочи за целите на изтърпяване на наказанието „лишаване от правоуправление на МПС“ по пункт първи на НП № 20-0819-003329/24.09.2020г., влязло в сила на 31.05.2021г., на какво фактическо и правно основание не е признат срока, за който СУМПС на жалбоподателя е било отнето за периода 04.09.2020г. до 31.05.2021г., при положение че НП № 20-0819-003540/13.10.2020г. е отменено с влязло в сила съдебно решение и поради това действието на наложената със Заповед № 20-0819-001339/12.08.2020г. ПАМ е отпаднало автоматично, поради настъпване на прекратителното условие, свързано с действието ѝ.

В тази връзка е постъпило становище С.д. № 13143/08.09.2021г. според което НП № 20-0819-003329 не е било влязло в сила през периода 04.09.2020г. до 31.05.2021г. и поради това наложеното с него наказание не е подлежало на изпълнение.

Определение № 2128/25.08.2021г. е съобщено на жалбоподателя чрез процесуалния му представител - адв.Ц.Т., на 02.09.2021г., като в указания 7-дневен срок не са ангажирани доказателства за спазване на срока за обжалване по чл. 296, ал.1 от АПК.

Както съдът е констатирал по-горе, Писмо рег.№ 819000-35595 съгласно отбелязването върху него, е връчено на жалбоподателя Х.Д.Х. на 15.07.2021г., от който момент тече седмодневния срок за обжалване, а жалбата е входирана на 29.07.2021г. - след срока, поради което е налице хипотезата на чл.159, т.5 от АПК за прекратяване на производството - поради просрочие на оспорването.

Водим от горното, Варненският административен съд, VІІІ-ми състав

 

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Х.Д.Х., ЕГН: **********, против Уведомително писмо на началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР - Варна с рег.№ 819000-35595 по искане № 819000-31811/25.06.2021г. да бъде върнато свидетелство за правоуправление.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 1774/2021г. по описа на Административен съд-Варна.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на РБ, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                           

                                                                                    Съдия: