Решение по дело №2322/2021 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 62
Дата: 2 февруари 2022 г.
Съдия: Радостина Ташева Гергичанова
Дело: 20214430202322
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 62
гр. ***, 02.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ***, XIV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на тридесет и първи януари през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Радостина Т. Гергичанова
при участието на секретаря ДАНИЕЛА В. ТОДОРОВА
като разгледа докладваното от Радостина Т. Гергичанова Административно
наказателно дело № 20214430202322 по описа за 2021 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе
предвид следното:

ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 21-0938-003341 от
07.09.2021 година на *** Сектор към ОДМВР-***, Сектор „ПП“, с което на Ч.
АНГ. ТР. с ЕГН ********** от гр. *** са наложени следните
административни наказания: 1.) на основание чл. 177, ал. 4, т.3-та от ЗДвП
глоба в размер на 1500,00 лв. и 2.) на основание чл. 183, ал.1, т.1, пр.2 от
ЗДвП – глоба в размер на 10,00 лева за това, че на 26.08.2021г. около 11:30
часа в гр. *** на бул. „***“ до №6 с посока на движение към бул. „***“ като
водач на товарен автомобил, марка *** превозвал товар /земна маса/, който не
е бил покрит, тъй като съгласно Наредба Н-7/27.04.2018г. за укрепване на
превозваните товари, издадена от МТИТС-Приложение 1 към чл. 9, ал.4
липсвало покривало на превозвания товар и не носел контролен талон към
СУМПС – нарушения по чл. 177, ал.4, т.3 от ЗДвП и по чл. 100, ал.1, т.1 от
ЗДвП.
Недоволен от така наложените административни наказания е останал
жалбоподателят, който в срока по чл. 59 от ЗАНН, чрез наказващия орган е
подал жалба до Районен съд ***, с която моли съда да отмени по реда на чл.
63 от ЗАНН като незаконосъобразно Наказателно постановление № 21-0938-
003341 от 07.09.2021 година на *** Сектор към ОДМВР-***, Сектор „ПП“. В
съдебно заседание жалбоподателят се представлява от *** си – адв. Н. Н. от
1
АК-***, който поддържа жалбата против атакуваното по съдебен ред
наказателно постановление. Взема становище, че в хода на административно-
наказателното производство пред наказващия орган е допуснато съществено
нарушение на процесуални правила, което възпрепятства правото на защита
на наказаното лице. Посочва, че описания в АУАН и в НП товар - земна маса
не може да бъде определен като лек и поради това не може да се приеме, че е
налице неизпълнение на сочената разпоредба съдържаща се в Наредба №7 от
27.04.2018г. на МТЕТС, Приложение 1 към чл. 9, ал.4. Твърди също така, че
нито от АУАН, нито от НП може да се установи, че се касае до товари, които
са „опасни“ и поради това да бъде наложена именно санкцията по чл. 177,
ал.4, т.3 от ЗДвП. Моли да бъде отменено като незаконосъобразно
обжалваното наказатено постановление. Претендира направените по делото
разноски.
За ответната страна процесуален представител не се явява и не
ангажира становище по основателността на жалбата.
Съдът, като прецени събраните в хода на производството писмени и
гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна
страна:
Административно-наказателното производство е започнало със
съставяне на АУАН, серия GA №*** от 26.08.2021 година против
жалбоподателя Ч. АНГ. ТР. за това, че на 26.08.2021г. около 11:30 часа в гр.
*** на бул. „***“ до №6 с посока на движение към бул. „***“ като водач на
товарен автомобил, марка *** превозвал товар /земна маса/, който не е бил
покрит. Отразено е, че съгласно Наредба Н-7/27.04.2018г. за укрепване на
превозваните товари, издадена от МТИТС-Приложение 1 към чл. 9, ал.4
липсвало покривало на превозвания товар, както и че водачът не носел
контролен талон към СУМПС. Като нарушени са посочени разпоредбите на
чл. 177, ал.4, т.3 от ЗДвП и по чл. 100, ал.1, т.1 от ЗДвП.
Описаната в АУАН фактическа обстановка е възпроизведена езцяло в
обжалваното наказателно постановление, с което на Ч. АНГ. ТР. с ЕГН
********** от гр. *** са наложени следните административни наказания: 1.)
на основание чл. 177, ал. 4, т.3-та от ЗДвП – глоба в размер на 1500,00 лв. и
2.) на основание чл. 183, ал.1, т.1, пр.2 от ЗДвП – глоба в размер на 10,00
лева. Същата се подкрепя от ангажираните в хода на съдебното следствие
писмени доказателства, приобщени по реда на чл. 283 от НПК към
доказателствената съвкупност по делото, а именно: акт за установяване на
административно нарушение № *** от 26.08.2021 година на *** при ОДМВР
- ***, сектор ПП - ***; наказателно постановление № 21-0938-003341 от
07.09.2021 година на *** сектор към ОДМВР - ***, сектор ПП - ***; Заповед
№ 8121з - 515 от 14.05.2018 година на *** на вътрешните работи; докладна
записка от СП. Г. К. - *** в сектор ПП, отдел ОП при ОД на МВР - ***;
сведение от 9***. - *** в сектор ПП, отдел ОП при ОД на МВР - *** от
24.09.2020 година; възражение от името на жалбоподателя Ч. АНГ. ТР. до
2
ОДМВР - ***, сектор ПП - *** с входящ № 316000¬30346 от 31.08.2021
година; справка относно извършена проверка по възражение срещу акт за
установяване на административно нарушение на ЗДвП с регистрационен №
3160-31844 от 29.09.2021 година; уведомително писмо до жалбоподателя Ч.
АНГ. ТР. от ОД на МВР - ***, сектор ПП - *** с регистрационен № 316000-
*** от 29.09.2021 година; справка за нарушител на името на жалбоподателя
Ч. АНГ. ТР., както и от показанията на актосъставителя СП. Г. К., които съдът
приема с доверие като логични и обективни. Същата не се оспорва по
същество и от страна на жалбоподателя.
При тази установеност на фактите, съдът намира следното от правна
страна:
Относно нарушението по чл. 177, ал.4, т.3 от ЗДвП.
Съобразно разпоредбата на чл. 127, ал. 1 от ЗДвП превозваните товари
трябва: 1. да не създават опасност за участниците в движението; 2. да бъдат
укрепени и да не се влачат по пътя и 3. да не ограничават видимостта на
водача и да не нарушават устойчивостта и управляемостта на пътното
превозно средство, а според ал. 4 на цитираната правна норма министърът на
транспорта, информационните технологии и съобщенията, съгласувано с ***
на вътрешните работи, определя с наредба условията и реда за укрепване на
превозваните товари и по-конкретно - Наредба № 7 от 27.04.2018 г. за
укрепване на превозваните товари обн., ДВ, бр. 39 от 11.05.2018 г., в сила от
20.05.2018 година. Разпоредбата на § 1 от Допълнителните разпоредби на
Наредба № 7 от 27.04.2018 г. за укрепване на превозваните товари дефинира
понятието „товар“ като всички стоки, които обикновено биха се поставили
във или върху частта от превозното средство, предназначена за превоз на
товари, които не са постоянно прикрепени към него, включително предмети в
носители на товари, като касети, подвижни тела или контейнери в превозни
средства. С тази наредба също така се определят: 1. задълженията на водачите
и превозвачите за укрепване на товарите; 2. изискванията за укрепване на
товарите при превоза, товаренето, разтоварването и обработката им; 3.
видовете неизправности, свързани с укрепването на товарите и тяхната
класификация и 4. контролът за укрепване на товарите съгласно чл. 1, ал. 1 от
същата. Нормата на ал. 2 на чл. 1 от Наредба № 7 от 27.04.2018 г.
регламентира, че укрепването на товарите, превозвани с пътни превозни
средства /ППС/, се извършва така, че да не пречи на безопасното управление
на превозното средство и да не застрашава живота и здравето на участниците
в движението, имуществото им, както и околната среда. Освен това в
разпоредбата на чл. 3 от посочената наредба е установено задължение за
водача преди натоварването да приложи най-подходящите методи за
обезопасяване на товарите съгласно изискванията на чл. 8 /укрепването на
товара се извършва по един или повече от следните стандарти: БДС ЕN
12195-1, БДС ЕN 12195-2, БДС ЕN 12195-3, БДС ЕN 12195, БДС ЕN 12640,
БДС ЕN 12642, БДС ЕN 283, ISO 1161 и ISO 1496, приложими към
превозвания товар и превозното средство/ и да определи броя и вида и да
3
използва необходимите средства за максимална надеждност на
обезопасяването.
Съгласно разпоредбата на чл. 9, ал. 5 от Наредба № 7 от 27.04.2018 г. за
укрепване на превозваните товари неизправностите, свързани с укрепването
на товари се класифицират в три групи според степента на риска, както
следва: 1. незначителна неизправност – когато товарът е бил обезопасен
правилно, но е целесъобразно да се дадат препоръки за безопасност от
проверяващите органи; 2. значителна неизправност – когато товарът не е бил
обезопасен достатъчно и е възможно значителното му изместване или
преобръщане на части от него и 3. опасна неизправност – когато
безопасността на движението е пряко застрашена поради риск от изсипване,
разливане или изпадане на товара или на част от него или поради опасност,
произтичаща пряко от товара и застрашаваща живота или здравето на хората.
Съобразно разпоредбата на чл. 177, ал. 4, т. 3 от ЗДвП който управлява
пътно превозно средство с неукрепен товар в нарушение на изискванията на
наредбата по чл. 127, ал. 4, се наказва с глоба от: 1. петстотин лева – при
констатирани незначителни неизправности при укрепването на товара; 2.
хиляда лева – при констатирани значителни неизправности при укрепването
на товара и 3. хиляда и петстотин лева – при констатирани опасни
неизправности при укрепването на товара.
Със съставянето на акта за установяване на административно
нарушение на жалбоподателя Т. е вменено нарушение на чл. 177, ал. 4, т. 3 от
ЗДвП, изразяващо се в това, че превозва товар – земна маса, който не е
покрит без да се твърди създадена от това опасност, респективно конкретния
вид на същата. При описание на вмененото нарушение е изписано и
изречението: „липсва покривало на превозвания товар“, което съотнесено към
Приложение 1 към чл.9, ал.4 от Наредба № 7 от 27.04.2018 г. на МТИТС
пункт 20.5.3 представлява значителна неизправност, а същевременно
жалбоподателят е санкциониран на основание чл. 177, ал. 4, т. 3 от ЗДвП с
глоба от 1500,00 лева, предвидена от законодателя при констатирани опасни
неизправности.
С оглед изложеното настоящата инстанция намира, че в случая е
нарушено правото на защита на наказаното лице. Вмененото на
жалбоподателя нарушение не е описано с всички обективни признаци за да
може лицето да узнае за какво конкретно административно обвинение е
ангажирана административно-наказателната му отговорност и да организира
защитата си. Така допуснатото нарушение не може да бъде санирано в хода на
проведеното съдебно следствие и предпоставя отмяната на обжалваното
наказателно постановление в тази му част.
Относно нарушението по чл. 100,ал.1, т.1 от ЗДвП.
Като извърши цялостна проверка от процесуална страна на НП в тази
му част, съдът констатира, че при реализиране на административно-
наказателната отговорност на жалбоподателя, не са допуснати нарушения на
4
процесуалните правила, които да водят до опорочаване на производството по
налагане на административното наказание. АУАН е издаден при спазване на
императивните изисквания на чл. 42 от ЗАНН, а атакуваното НП в тази му
част съдържа реквизитите по чл. 57 от ЗАНН. И АУАН и НП в тази му част,
не създават неяснота на вмененото във вина на жалбоподателя нарушение,
която да ограничава неговото право на защита. Предвид изложеното съдът
счита, че обжалваното наказателно постановление в тази му част е
законосъобразно от процесуално-правна страна. От материална страна, от
събраните по делото доказателства, безспорно се установи, че на посочените
в акта и НП място, дата и час, жалбоподателят Т. е извършил
административно нарушение по чл. 100, ал.1, т. 1 от ЗДвП като управлявал
МПС – товарен автомобил и при извършената му от контровните органи
проверка не представил контролен талон към СУМПС. Приложимата
санкционна разпоредба, съдържаща се в чл. 183, ал.1, т.1, пр.2-ро от ЗДвП от
ЗДвП предвижда наказание – глоба в размер на 10,00 лева, каквото именно по
вид и размер е наложено на жалбоподателя. Предвид изложеното съдът
намира, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде
потвърдено като правилно и законосъобразно и в тази му част.
При този изход на делото в полза на жалбоподателя следва да бъдат
присъдени направените по делото разноски съразмерно с уважената
претенция, а именно 300,00 лева, като за разликата до 350,00 лева искането
следва да бъде оставено без уважение.
Предвид гореизложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно
постановление № 21-0938-003341 от 07.09.2021 година на *** Сектор към
ОДМВР-***, Сектор „ПП“, В ЧАСТТА, в която на Ч. АНГ. ТР. с ЕГН
********** от гр. *** на основание чл. 177, ал. 4, т.3-та от ЗДвП е наложено
административно наказание - глоба в размер на 1500,00 лв. за извършено на
26.08.2021г. около 11:30 часа в гр. *** на бул. „***“ до №6 нарушение по чл.
177, ал.4, т.3 от ЗДвП.
ПОТВЪРЖДАВА КАТО ЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно
постановление № 21-0938-003341 от 07.09.2021 година на *** Сектор към
ОДМВР-***, Сектор „ПП“ В ЧАСТТА, в която на Ч. АНГ. ТР. с ЕГН
********** от гр. *** на основание чл. 183, ал.1, т.1, пр.2 от ЗДвП е
наложено административно наказание– глоба в размер на 10,00 лева за
извършено на 26.08.2021г. около 11:30 часа в гр. *** на бул. „***“ до №6
нарушение по чл. 100, ал.1, т.1 от ЗДвП.
ОСЪЖДА ОДМВР-*** да заплати на сумата от 300,00 лева,
представляваща направени по делото разноски за адвокатско възнаграждение
5
съразмерно с уважената претенция, като за разликата до 350,00 лева оставя
искането без уважение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – гр.
*** съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Районен съд – ***: _______________________
6