№ 23
град Първомай, 06.06.2019 година
Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в
открито заседание на двадесет и деветнадесети февруари две хиляди и деветнадесета
година със
Съдия докладчик Спасимир
Здравчев
при
секретаря Венета Хубенова,
като
разгледа докладваното от Председателя АНД № 260 по описа на Съда за
2018 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 18 - 0325 -
000800 / 15.11.2018 година на Началника на Районно
управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление
- Първомай, с което на А.А.Д., ЕГН **********,***, са наложени:
·
глоба в размер на 500
(петстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за
срок от дванадесет месеца на
основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движение по пътищата за
нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия закон и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи
са отнети 10 контролни точки;
·
глоба в размер на 300
(триста) лева на основание чл. 177,
ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 150а, ал. 1
от същия закон;
·
глоба в размер на 10
(десет) лева на основание чл. 183,
ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия закон.
Жалбоподателят А.А.Д. чрез
процесуалния си представител адвокат И.К.К. от Адвокатска колегия - Пловдив моли
Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени
в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.
Въззиваемата страна, Районно управление на МВР -
Първомай, редовно призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема
становище по жалбата.
След преценка на събраните по делото доказателства
във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да
провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление,
независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН
и е процесуално допустима, а разгледана
по същество е частично основателна.
От фактическа страна:
За времето от 08:30 часа до 20:30 часа на 21.08.2018
година полицаи А.И.Д. (младши автоконтрольор) и Г. П. К. (полицай по охрана на
обществения ред към онзи момент) са дежурен автопатрул в село Дълбок извор,
когато на улица № 18 забелязват пред тях да се движи мотоциклет „Симсон С51” с
регистрационен номер * (стар образец).
Щом ги вижда, водачът на моторното превозно средство
спира до дом № 22. Оказва се, че няма документи, които да представи за
проверка. Предоставя данните си на органите на реда и след справка в
оперативно-дежурната част на Управлението в град Първомай полицаите
установяват, че А.А.Д. е правоспособен водач, но с изтекъл срок на свидетелство
за управление и не притежава съответната категория за управление на мотоциклет.
На място в присъствието на водача му е съставен и
връчен Акт за установяване на административно нарушение (бланка № 362531), а на мотора е извършен
оглед, с който на основание чл. 356, ал. 3 от НПК срещу е образувано бързо
производство № 222 / 2018 година по описа на РУ на МВР - Първомай за
престъпление по чл. 345, ал. 2 във връзка с ал. 1 от НК.
Разпитан в хода на разследването в качеството на
свидетел, А.А.Д. сочи, че не знае чия собственост е мотоциклетът, който от дълго
време се намира в стопанския двор
на село Дълбок извор и се ползва от работещите там, като се кара предимно по
черни пътища и че когато е спрян от полицаите, е отивал да си купи цигари.
Заявява, че знае, че регистрационната табела е от старите – черна, с бели букви
и цифри, че вече не е валидна и че не трябва да се кара мотоциклетът. Впоследствие
представя по делото свидетелство за
регистрация на моторното превозно средство и доброволно предава регистрационната
му табела.
С Писмо УРИ 1228р-13255 / 24.08.2018 година
началникът на Сектор „Пътна полиция” при Областна дирекция на МВР – Стара
Загора уведомява, че на основание чл. 37 от Наредба № І-45 / 2000 година на МВР
всички документи, които съдържат данни
за регистрация, промени в нея или прекратяване на регистрация на превозни
средство се съхраняват в Областната дирекция за срок от 8 години, поради което
е невъзможно представянето на надлежно заверено копие от документи, послужили
за регистрацията на инкриминираното превозно средство. Към Писмото е приложена
разпечатка от АИС „КАТ – Регистрация“, в
която не фигурират данни за въпросното моторно превозно средство, включително и
датата и основанието за прекратяване на регистрацията.
По събраните данни прокурорът преценя, че липсва
дължимо поведение от страна както на собственика на моторното превозно
средство, така и на контролния орган – Сектор „Пътна полиция” при Областна
дирекция на МВР - Стара Загора, за прекратяване на регистрацията на мотоциклета
в съответствие с чл. 18 от Наредба № I-45 / 24.03.2000 година за регистриране,
отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства
и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните
пътни превозни средства и е налице постоянна регистрация по смисъла на чл. 22
от Наредбата, като, макар и регистрационната табела да не отговаря на
изискванията на българските стандарти към датата на деянието, липсват действия
от страна на компетентния орган (Сектор „Пътна полиция” при Областна дирекция
на МВР - Стара Загора) за служебно прекратяване на регистрацията, считано от 01.06.2006
година, в съответствие с § 3 от Преходните и заключителни разпоредби на
Наредбата, тъй като прекратяването не настъпва автоматично.
Представителят на Държавното обвинение намира, че не
може и не следва да се приеме, че управляваният на инкриминираната дата от А.А.Д.
„Симсон С51” не е регистриран по
надлежния ред по смисъла на чл. 345, ал. 2 във връзка с ал. 1 от НК, т.е.
от обективна страна деянието е несъставомерно,
и с Постановление № 787 / 2018
/ 05.11.2018 година прекратява наказателното производство на основание чл. 24,
ал. 1, т. 1 от НПК.
Прокурорът преценя още, че са извършени административни
нарушения и изпраща екземпляр от Постановлението на Началника на РУ
на МВР - Първомай по компетентност с оглед реализиране на
административнонаказателна отговорност на лицето, предвидена в съответните нормативни актове.
Въз основа на прокурорския акт е издадено атакуваното
Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за
безспорно установена от показанията на разпитаните в съдебно заседание на
въззивната инстанция свидетели – актосъставителя и работодателя на
жалбоподателя, които се кредитират като обективни и логични, от приобщените по
надлежния ред писмени доказателства и от приложените административнонаказателна
преписка и бързо производство № 222 / 2018 година по описа на РУ на МВР -
Първомай.
От правна страна:
Незаконосъобразно е ангажирана административнонаказателната
отговорност на А.А.Д. за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по
пътищата, чийто текст (изречение първо) към инкриминираната дата визира: По пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за
това места, и е санкциониран на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1
същия закон: Наказва се с лишаване от
право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с
глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което
не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен
номер, защото това деяние е несъставомерно от обективна страна по
изложените от Районния прокурор на град Първомай мотиви в Постановление № 787 /
2018 / 05.11.2018 година, които настоящата инстанция не следва да преповтаря -
още повече, че прокурорският акт е връчен лично на жалбоподателя на 21.11.2018
година.
По различен начин стоят нещата с другите две вменени
в административнонаказателна отговорност на А.А.Д. деяния, в разрез с правилата
за движение.
По установените обстоятелства правилно от наказващия
орган се сочат нарушения по чл. 150а, ал. 1 от Закона за движение по пътищата,
чийто текст (предложение първо) сочи: За
да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава
свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада
управляваното от него моторно превозно средство, и по чл. 100, ал. 1, т. 1
от Закона за движение по пътищата, съгласно който: Водачът на моторно превозно средство е длъжен да носи свидетелство за
управление на моторно превозно средство от съответната категория и контролния
талон към него.
Спазено е от наказващия орган и изискването за точно
определяне на санкционните норми – за нарушението по чл. 150а, ал. 1
наказанието е определено на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движение
по пътищата: Наказва се с глоба от 100 до
300 лв., който управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен
водач, без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към
която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е
загубил правоспособност по реда на чл. 157, ал. 4, или след като свидетелството
му за управление на моторно превозно средство е временно отнето по реда на чл.
171, т. 1 или 4
или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, или е обявено за
невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено (като текстът
инкорпорира в себе си и задължителното правило на поведение), а за нарушението
по чл. 100, ал. 1, т. 1 наказанието е наложено по чл. 183, ал. 1, т. 1 от
Закона за движение по пътищата: Наказва
се с глоба 10 лв. водач, който не носи определените документи - свидетелство за
управление, контролен талон и свидетелство за регистрация на управляваното моторно
превозно средство.
Безспорно установено е, че на инкриминираната дата жалбоподателят
управлява моторно превозно средство без съответната категория за него и без да
носи свидетелството си за управление и са несъстоятелни възраженията на
защитника му, че А.А.Д. не следва да носи отговорност за деянието по чл. 150а
от Закона за движение по пътищата, тъй като симсонът е мотопед, за който се
изисква категория М (АМ по сега действащия закон), а доверителят му притежава
такава.
Още на инкриминираната дата от полицейски орган е
извършен оглед на местопроизшествие и е констатирано, че „Симсон С51” с
регистрационен номер * е с километраж, разграфен до 140 км/ч, т.е. моторното
превозно средство е мотоциклет по
смисъла на т. 13 от § 6 на Допълнителните разпоредби на Закона за движение по
пътищата – двуколесно пътно превозно средство, чиято конструктивна максимална
скорост надвишава 45 км/ч, за управлението на който се изисква категория A по
смисъла на чл. 150а, ал. 2, т. 4, буква А от Закона за движение по пътищата, а
видно от представената по преписката Справка за нарушител / водач А.А.Д. притежава
издадено от Областна дирекция на МВР - Пловдив Свидетелство за управление на
моторно превозно средство № ********* / 16.06.2006 година за категории B, М и AM.
Наложените за нарушенията по чл. 150а, ал. 1 и по чл.
100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата санкции са в границите на
посоченото в закона, съгласно нормата на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН, като според
настоящият състав са съобразени и с изискването на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН при
определяне на размера им.
За неизпълнението на императива на чл. 100, ал. 1, т.
1 санкцията по чл. 183, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата е
конкретно определена и административнонаказващият орган не може да я преценя, а
за деянието, покриващо състава на чл. 150а, ал. 1 от същия Закон, се отчита, че
не само А.А.Д. управлява симсона на 21.08.2018 година без необходимата
категория, а прави това с изтекъл преди две години срок на валидност на
свидетелството за управление – на 16.06.2016 година. Нещо повече: към
инкриминираната дата лицето работи и като тракторист (НКПД 83412003),
видно от представеното от работодателя му „Грин Инвест” ЕООД - София
Удостоверение № 1 / 16.01.2019 година, без да притежава изискуемата по чл.
150а, ал. 2, т. 16 от Закона за движение по пътищата категория Т - колесни
трактори (Ткт).
С оглед на горното и като се отчита, че А.А.Д. до
момента е наказван за тридесет и две нарушения на правилата за движение,
настоящата инстанция намира, че наказанието по чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за
движение по пътищата правилно е наложено в максимален размер, с който би се
постигнала целта на по чл. 12 от ЗАНН.
И двете нарушения – по чл. 150а, ал. 1 и по чл. 100,
ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата, описани в Акта за установяване
на административно нарушение и Наказателното постановление, - са конкретизирани
по време, място и извършител и са изпълнени всички други изисквания на чл. 42,
чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като и двата документа са издадени от компетентен
орган, съгласно Заповед № 8121з-515 / 14.05.2018 година на Министъра на
вътрешните работи, и са несъстоятелни възраженията на процесуалния представител
на жалбоподателя за допуснати процесуални нарушения.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1
от ЗАНН, Районен съд – Първомай, първи съдебен състав
РЕШИ:
Отменя Наказателно
постановление № 18 - 0325 - 000800 / 15.11.2018 година на Началника на Районно
управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление
- Първомай, в частта, в която на А.А.Д.,
ЕГН **********,***, е наложена глоба в размер на 500 (петстотин) лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от дванадесет
месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движение по
пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата и на
основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година
на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки.
Потвърждава Наказателно
постановление № 18 - 0325 - 000800 / 15.11.2018 година на Началника на Районно
управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление
- Първомай, в частта, в която на А.А.Д.,
ЕГН **********,***, са наложени:
·
глоба в размер на 300
(триста) лева на основание чл. 177,
ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 150а, ал. 1
от Закона за движение по пътищата;
·
глоба в размер на 10
(десет) лева на основание чл. 183,
ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 100, ал. 1,
т. 1 от Закона за движение по пътищата.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването
му.
Районен съдия: (п)
СЗ