Решение по дело №258/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 324
Дата: 27 ноември 2019 г. (в сила от 27 ноември 2019 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20197110700258
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

27.11.2019 год.

 

 В   И М Е Т О  Н А   Н  А  Р  О  Д  А

 

Номер                 324                                         2019 година                              град   Кюстендил

 

Кюстендилски административен съд,

на   тридесети октомври                                                                               2019 година

в публично съдебно заседание в следния състав:

 

 

                                                         Председател: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ                                                                                                                                                                     

                                                                Членове: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА

                                                                                НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

                                                                               

Секретар: Лидия Стоилова и с участието на

Прокурора: Марияна Сиракова

 

Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

НАХД № 258/2019 г. по описа на КнАдмС за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по чл. 208 и сл. от АПК, във вр. с чл. 63 от ЗАНН.

          Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР гр. Кюстендил, представляван от началник група МПСВАНД ст. инспектор Д.Д. обжалва Решение № 248/15.07.2019 г., постановено по НАХД № 413/2019 г. по описа на КнРС за 2019 г., с което е отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление № 19-1139-000049/23.01.2019 г., издадено от Началник група МПСВАНД в Сектор "Пътна полиция" към ОД на МВР гр. Кюстендил, с което на М.Л.И., ЕГН ********** ***, на основание чл. 185 от ЗДвП за нарушение на чл.70 ал.3 от ЗДвП е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 20.00 /двадесет/ лева; на основание чл. 183 ал.4 т.7 пр.1 от ЗДвП за нарушение на чл.137а ал.1 от ЗДвП е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 50.00 /петдесет/ лева; на основание чл. 183 ал.4 т. 6 от ЗДвП за нарушение на чл.104а от ЗДвП е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 50.00 /петдесет/ лева; на основание чл. 183 ал.1 т.1 пр.3 от ЗДвП за нарушение на чл.100 ал.1 т. 2 от ЗДвП е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 10.00 /десет/ лева; на основание чл. 185 от ЗДвП за нарушение на чл.147 ал.1 от ЗДвП е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 20.00 /двадесет/ лева и на основание Наредба № I з-2539 се отнемат общо 12 контролни точки.

          Подадената касационна жалба е бланкетна, като се твърди, че решението на КнРС е неправилно, постановено при нарушение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, както и необоснованост - касационни основания, предвидени в чл. 348 ал. 1 т. 1 от НПК. Иска се отмяна на решението, съответно потвърждаване на НП като правилно и законосъобразно.

          Касаторът   не  се явява и не се представлява по делото.

          Ответникът по касационната жалба се представлява по делото от адв. В.С., надлежно упълномощен. Намира решението на КнРС за правилно и законосъобразно, като иска от съда да остави без уважение касационната жалба и потвърди въззивното решение.

          Заключението на прокурора е, че  решението на КнРС е неправилно  и счита касационната жалба за основателна.

          Касаторът е субект на правото на оспорване и е упражнил правото си надлежно, поради което жалбата е допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

         Административният съд, на основание чл. 218 от АПК във връзка с чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, след като обсъди посочените в жалбата пороци на решението и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, прие следното:

         Предмет на касационна проверка е Решение № 248/15.07.2019 г., постановено по НАХД № 413/2019 г. по описа на КнРС за 2019 г., с което е отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление № 19-1139-000049/23.01.2019 г., издадено от Началник група МПСВАНД в Сектор "Пътна полиция" към ОД на МВР гр. Кюстендил, с което на М.Л.И., ЕГН ********** ***, на основание чл. 185 от ЗДвП за нарушение на чл.70 ал.3 от ЗДвП е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 20.00 /двадесет/ лева; на основание чл. 183 ал.4 т.7 пр.1 от ЗДвП за нарушение на чл.137а ал.1 от ЗДвП е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 50.00 /петдесет/ лева; на основание чл. 183 ал.4 т. 6 от ЗДвП за нарушение на чл.104а от ЗДвП е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 50.00 /петдесет/ лева; на основание чл. 183 ал.1 т.1 пр.3 от ЗДвП за нарушение на чл.100 ал.1 т. 2 от ЗДвП е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 10.00 /десет/ лева; на основание чл. 185 от ЗДвП за нарушение на чл.147 ал.1 от ЗДвП е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 20.00 /двадесет/ лева и на основание Наредба № I з-2539 се отнемат общо 12 контролни точки.   

          Отмененото от КнРС наказателно постановление е заключителен акт в административнонаказателно производство, образувано с АУАН Серия Д, бл. № 468559/05.01.2019 г. срещу М.Л.И. ***, за това че на 05.01.2019 г., около 15:35 часа в гр. Кюстендил, като водач на лек автомобил – „Ф.П.“ с рег. № КН ****АМ, собственост на Д.И., в посока от ул. „Кирил и Методий“ към улица „Людмил Янков“ е управлявал автомобила без да е включил светлините за през деня или къси светлини, които са задължителни; без да си е поставил обезопасителния колан, с който е оборудван автомобила; използвал е мобилния си телефон по време на движение на автомобила без устройство, позволяващо ръцете му да бъдат свободни и не е представил СРМПС част II,  а МПС не е представяно за ГТП.

         Актосъставителят е приел, че са нарушени разпоредбите на чл.70 ал.3; чл.137а ал.1;

чл.104а; чл.100 ал.1 т. 2 и чл.147 ал.1 от ЗДвП. Актът е предявен за подпис на нарушителя, последвал е отказ да го подпише, което е удостоверено с подписа на свидетеля М.М.– служител. Препис от така съставения акт не е връчен на нарушителя. 

         Първоинстанционният съд е приел, че с оглед така описаната фактическа обстановка, АНО е нарушил процесуалните правила на чл. 43 ал. 5 от ЗАНН и е отменил като незаконосъобразно издаденото НП.              

         Настоящата инстанция намира решението като краен резултат за правилно  и законосъобразно, поради което ще го остави в сила.

         Правилни са изводите на районния съд за нарушаване на процедурата по връчване на процесния АУАН на нарушителя във връзка с разпоредбата на чл. 43, ал. 5 от ЗАНН, съгласно която при подписване на акта на нарушителя се връчва препис от него срещу разписка, а в акта се отбелязва датата на неговото подписване. Получаването на препис от акта е самостоятелно право на нарушителя, различно от правото да му бъде предявен за подпис същия. Правото да се получи препис от акта е свързано с възможността за представяне на писмени възражения в 3-дневен срок, както и с по-нататъшната защита срещу обвинението за извършване на административно нарушение. Затова предявяването на акта за запознаване със съдържанието му и подписването му от нарушителя е действие самостоятелно и независимо от връчването на препис от същия. В акта за установяване на административното нарушение се очертава предмета на обвинението от гледна точка на обективните елементи на нарушението – време, място и начин на извършване, както и участието на нарушителя в него. Невръчването на препис от АУАН поставя в невъзможност И. да разбере за какви нарушения е ангажирана административнонаказателната му отговорност, какви са техните обективни и субективни признаци, дали правилно са описани фактическите обстоятелства, констатирани от контролните органи и каква е правната квалификация на нарушенията, както и не може да прецени дали описаното от актосъставителя в АУАН съвпада с това, описано в издаденото въз основа на него наказателно постановление. Неизпълнението на задължението от контролните органи по чл. 43 ал. 5 от ЗАНН представлява съществено нарушение, допуснато в административнонаказателното производство, и е самостоятелно и достатъчно основание за отмяна на издаденото наказателно постановление.

           Предвид изложеното, като е отменил обжалваното наказателно постановление, районният съд е постановил правилно и законосъобразно решение, което следва да бъде оставено в сила. 

 

         Воден от тези мотиви и на основание чл. 221 ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, Кюстендилският административен съд

 

 

Р  Е  Ш  И:

 

         ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 248/15.07.2019 г., постановено по НАХД № 413/2019 г. по описа на КнРС за 2019 г.                                                                                                                              

         Решението  е окончателно.

         Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

                                                                        

                                                    

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                                 ЧЛЕНОВЕ: