Разпореждане по дело №263/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 януари 2021 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20207210700263
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 декември 2020 г.

Съдържание на акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

№ 47

гр. Силистра, 28 януари  2021 г.

 

Административен съд – Силистра, в закрито заседание на двадесет и осми януари през две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

СЪДИЯ: Елена Чернева

разгледа адм. дело № 263 по описа на съда за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на „ВОДОСНАБДЯВАНЕ И КАНАЛИЗАЦИЯ“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Силистра, ул. „Баба Тонка“ № 19, представлявано от В. Н. Б., против  Решение от 02. 12. 2020 г. на ръководителя на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“  (ОПОС), с което на основание чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕСИФ и на основание т. 11, б. „б“ и т. 9. 3 от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1  от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ, е наложена финансова корекция на жалбоподателя в размер на 10 % от стойността на разходите, признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране по програмата, по Договор № 00513 – 2020-0008 / 08. 10. 2020 г. с изпълнител ДЗЗД „Инженеринг Тутракан 2020“ на стойност 1 163 284. 13 лева без ДДС, сключен след проведена обществена поръчка  с предмет „Инженеринг за обект „ Реконструкция на водопроводната мрежа в гр. Тутракан“.

Решаващият орган е обосновал решението си въз основа на констатации за извършени нарушения по три точки:

I.              Наличие  на нарушение на чл. 70 , ал. 5,  изр. последно, и чл. 70, ал. 7, т. 2 и т. 3, б. „б“, от ЗОП, във вр. с чл. 33, ал. 1 от ППЗОП, във вр. чл. 2, ал. 2 от ЗОП, в начина на формиране на оценката на техническите предложения съгласно методиката за оценка;

II.            Наличие на нарушение на чл. 59, ал. 2 от ЗОП, във вр. с чл. 2, ал. 1 и ал. 2 от ЗОП, изразяващо се във формулирани незаконосъобразни изисквания към състава от експерти, с които изпълнителят следва да разполага за изпълнението на поръчката, по отношение на проектант по част „План за безопасност и здраве“ и проектант по част „План за управление на строителните отпадъци“;

III.           Наличие на нарушение на чл. 33, ал. 2 от ЗОП, изразяващо се в това, че възложителят не е отговорил на постъпило запитване по обявената обществена поръчка.

Жалбоподателят излага доводи за нищожност, а също и за материална и процесуална незаконосъобразност на оспорваното решение и за несъответствието му с целта на закона. Оспорва компетентността на издателя на акта. Счита, че поради липса на изложени мотиви в акта е налице порок във формата му. По т. I от решението твърди, че изводите на органа относно наличието на незаконосъобразност по отношение на оценяването на допуснатите до оценка технически предложения е неверен и обстоятелствата, обосноваващи по-високо качество на изпълнение в зададените критерии за оценка, са ясни и конкретни. Акцентира, че нито един от участниците в обществената поръчка не е поискал разяснения във връзка с евентуална неяснота на методиката за оценка, нито е обжалвал в последствие решението за избор на изпълнител, позовавайки се на неяснота в критериите за възлагане. Позовавайки се на осъществения предварителен контрол от АОП върху процедурата, твърди, че  методиката за оценка е получила одобрение от АОП, което е удостоверява съответствието ѝ с изискванията на ЗОП. Счита, че от протоколите от работата на назначената комисия  и от изготвения доклад е видно, че помощният орган, който е съставен от лица с професионален опит и носители на съответна експертиза, е изложил адекватни и относими мотиви, от които да се установи какви са предимствата и недостатъците в офертите на участниците, довели до конкретно оценяване в рамките на одобрената скала. Позовавайки се на съдебна практика твърди, че използването на изцяло математически методи при оценяването и пренебрегването на експертността не е предвидено в ЗОП. В този смисъл счита, че методиката е достатъчно детайлно определена и създава достатъчно гаранции за изготвяне на обективно и експертно обосновано заключение от комисията при избора на икономически най-изгодната оферта. По т. II от оспореното решение изтъква, че незаконосъобразно е само субективното, прекомерно и необосновано ограничаване на участието в обществени поръчки. Акцентира, че изискванията в случая са поставени не към участниците в процедурата, а към техния експертен състав, поради което не биха могли да доведат до възпиращо действие, респ. до реално или потенциално  ограничаване на конкуренцията. Посочва също, че не е доказано безспорно нанасянето на вреда на общия бюджет на ЕС, което е предпоставка за налагането на финансова корекция.  По т. III от оспореното решение жалбоподателят изтъква, че допуснатата техническа грешка при цитирането на обособени позиции от друга обществена поръчка в даденото разяснение № 2 от 15. 04. 2020 г. е незначителна, предвид факта, че кандидатът е разбрал отговора на поставения от него въпрос. В тази връзка счита, че УО на ОПОС неправилно е приравнил публикуваното разяснение с техническа грешка, което все пак е било разбрано, с „липса на разяснение“, за което следва да се наложи финансова корекция. Твърди, че при определянето на размера на финансовата корекция законът е приложен формално, без да е отчетен характера и тежестта на нарушенията и финансовото им отражение. По изложените съображения моли оспореното решение да бъде обявено за нищожно, а в условията на евентуалност - да бъде отменено или съдът да намали размера на финансовата корекция до 5 % от стойността на признатите разходи по договора. Претендира присъждане на разноски.

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

Жалбата е подадена  в срока по чл.149, ал.1 АПК от лице, което е адресат на административния акт и има правен интерес от оспорването по смисъла на чл.147, ал.1 АПК; атакува се индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, пред компетентния съд. Ето защо жалбата се явява процесуално  допустима и следва да се внесе за разглеждане в открито съдебно заседание.

Жалбата е подадена съгласно правилото от чл.152 ал. 1 АПК,  като при изпращането ѝ в съда ответният орган е приложил административната преписка. На административния орган следва да се обърне внимание, че преписката не е пълна, като в нея не фигурират част от документите, на които се позовава жалбоподателя. В тази връзка е необходимо да се представят протоколите от работата на комисията и изготвения от нея доклад по чл. 103, ал. 3 от ЗОП. Ето защо на ответника по жалбата следва да се даде възможност да комплектува преписката,  като по допускането на събраните по нея доказателства съдът ще се произнесе в първото заседание – чл. 171, ал. 5 от АПК. 

Съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК в тежест на административния орган е да установи съществуването на посочените в оспорения акт фактически основания, както и изпълнението на законовите изисквания за издаването му.

Жалбоподателят следва да установи в процеса своите твърдения, базирани на факти, от които произтичат за него благоприятни последици, по аргумент от чл.154 ал.1 ГПК, във връзка с чл.144 АПК, а в случая – че е осъществен предварителен контрол от АОП, при който методиката е получила одобрение. В оспореното решение извършването на такъв контрол е отречено и в случай, че жалбоподателят настоява на това свое твърдение, същият следва да опровергае отрицателния факт посредством представянето на доказателства.

Във връзка с гореизложеното и на осн. чл. 154, ал. 1, 157, ал. 1, чл. 159 и чл. 163 АПК съдът

 

Р  А  З  П  О  Р  Е  Д  И  :

 

НАСРОЧВА съдебно заседание за 01. 03. 2021 г. от 14. 00 часа, за която дата да се призоват следните страни:

Жалбоподател: „ВОДОСНАБДЯВАНЕ И КАНАЛИЗАЦИЯ“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Силистра, ул. „Баба Тонка“ № 19, представлявано от В. Н. Б.;

Ответник по жалбата: Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“ .

 

ПРЕПИСИ от настоящото разпореждане да се връчат на страните по реда на чл.138, вр. с чл.137 АПК, като ответният административен орган има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването.

 

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на страните най-късно в насроченото съдебно заседание да посочат и да представят нови доказателства, съобразно указанията по чл. 163, ал. 3 и чл. 170 АПК, съдържащи се в мотивите на настоящото определение.

 

РАЗПОРЕЖДАНЕТО не подлежи на оспорване.

 

 

                                                                     СЪДИЯ: