Определение по дело №587/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 641
Дата: 12 март 2020 г. (в сила от 28 май 2020 г.)
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20207050700587
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

гр.Варна, 12.03.2020г.

 

Варненският административен съд, VІ - ти състав, в закрито заседание на дванадесети март две хиляди и двадесета  година в състав:

 

                                                         Председател: ИВЕТА ПЕКОВА

 

като разгледа докладваното от съдията Пекова  адм. дело N 587 по описа за  2020год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 197 и сл.  АПК.

Постъпила е жалба от С.Г.В., ЕГН **********,***, подадена чрез адв.П.,*** против заповед № 18-196/07.01.2020г. на началника на СГКК-Варна, с която е прекратено административното производство по подаденото от нея заявление вх. №01-367230/14.08.2019г., с което се иска нанасяне на настъпили промени в кадастралния регистър на недвижимите имоти за поземлен имот с идентификатор 10135.1501.412; 10135.1501.413, сгради с идентификатори 10135.1501.412.1, 10135.1501.413.1, 10135.1501.413.2.

С разпореждане № 2589/26.02.20г. съдът е оставил жалбата без движение, като е указал на жалбоподателката в 7-дневен срок от съобщението да представи документ за платена държавна такса в размер на 10/десет/лева, внесена по сметка на Административен съд – гр.Варна; пълномощно на лицето, подало жалбата или в същия срок да подпише жалбата и потвърди извършените действия; да представи доказателства за подаване на жалбата в срок. С молба с.д.3399/05.03.20г. същата е представила б.б. за внесена ДТ, адвокатско пълномощно и доказателства за подаване на жалбата в срок, от които е видно, че жалбата е подадена чрез „Български пощи“ЕАД на 23.01.2020г. /оспорената заповед е връчена на 10.01.2020г./.

Жалбоподателката твърди в жалбата си, че обжалваната заповед е незаконосъобразна, издадена при неспазване на установената форма, съществено нарушение на административнопроизводствените правила и противоречие с материалноправни разпоредби, както и с целта на закона. Твърди, че обжалваната заповед е издадена в нарушение на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, тъй като не сочи правни основания за издаване на акта. В нея е посочено, че прекратяването на административното производство е на основание чл.56, ал.1 от АПК, т.е. по искане на страната, по чиято инициатива е започнало, но такова искане не е подавано от нея, поради което производството по заявлението й е прекратено без да са налице юридическите факти, даващи право на административния орган да прекрати производството. В заповедта началникът на СГКК - Варна не е посочил правната норма на основание на която е започнало производството, поради което не е изяснил на жалбоподателката на какво правно основание, е приключил производството с прекратяване, поради което заповедта е издадена в противоречие с чл.9, ал.1-3 от АПК. Съгласно чл.53, ал.1, т.З от ЗКИР измененията в кадастралния регистър на недвижимите имоти се извършват при констатиране на несъответствие между данните в кадастралния регистър на недвижимите имоти и източника, удостоверяващ данните. При проверка на кадастралния регистър за собствения си имот с идентификатор 10135.1501.412 и сградите в него с идентификатори 10135.1501.412.1 и 10135.1501.412.2 е установила, че е вписана като собственик на земята и сградите в поземлен имот с идентификатор 10135.1501.413, съответно на сгради с идентификатори 10135.1501.413.1 и 10135.1501.413.2 по КККР на гр. Варна, поради което и предвид установеното несъответствие на кадастралния регистър и данните за правото на собствено по нотариалния й акт №154/2003г. на Служба по вписванията - Варна, законосъобразно е поискала изменение в кадастралния регистър, на основание чл.53, ал.1, т.3 от ЗКИР. Съгласно ЗКИР данните в кадастралните регистри на недвижимите имоти следва да съответстват на данните от актовете за собственост на собствениците на имоти и на данните от службите по вписванията /чл.41, ал.2, т.3 и т.7 от ЗКИР/, като вместо да констатира несъответствието на данните за собственост върху поземлен имот с идентификатор 10135.1501.413 и сградите в него и в Нотариален акт №154/2003г. и измени кадастралния регистър съобразно нотариалния акт, началник СГКК - Варна е изискал представяне на Договор за доброволна делба за поземлени имоти с идентификатори 10135.1501.412, 10135.1501.413 и 10135.1501.411 или писмено съгласие за вписване на съсобственост на собствениците на имоти с идентификатори 10135.1501.411, 10135.1501.412 и 10135.1501.413 по Кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Варна. След няколко неотносими към производството по чл.53 от ЗКИР искания от СГКК - Варна на 30.09.2020г. е внесла в СГКК - Варна съгласие - искане от всички съсобственици на имоти с нотариална заверка на подписите им, но и това не е удовлетворило исканията на административния орган. Твърди, че за извършване измененията в кадастралния регистър по реда на чл.53 от ЗКИР, законът не изисква нито писмено съгласие на собствениците в други поземлени имоти, нито договор за доброволна делба между собственици или съсобственици, поради което обжалваната заповед е постановена и в противоречие с материалноправни разпоредби - чл.53 във връзка с чл.41, ал.2, т.2 и т.7 от ЗКИР и в противоречие с целта на закона. Счита, че целта на чл.53 ал.1 т.З от ЗКИР е да се извърши изменение на кадастралния регистър на недвижимите имоти при констатиране несъответствия между данните в кадастралния регистър и актовете за собственост на гражданите, съответно несъответствия с имотния регистър. Моли да бъде отменена обжалваната заповед.

Ответната страна–Началник на СГКК- Варна, в писмено становище, оспорва жалбата, счита същата за неоснователна и моли да бъде отхвърлена, като в случай, че представеният адвокатски хонорар на процесуалния представител на жалбоподателя надхвърля минималния размер по Наредба №1/2004г. за определяне на минималния размер на адвокатските възнаграждения, моли да бъде редуциран до посочения в наредбата размер.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

Обжалва се заповед № 18-196/07.01.2020г. на началника на СГКК-Варна, с която е прекратено административното производство по подаденото от В.  заявление вх. №01-367230/14.08.2019г., с което се иска нанасяне на настъпили промени в кадастралния регистър на недвижимите имоти за поземлен имот с идентификатор 10135.1501.412; 10135.1501.413, сгради с идентификатори 10135.1501.412.1, 10135.1501.413.1, 10135.1501.413.2.

От събраните доказателства се установява, че жалбоподателката е подала заявление вх. №01-367230/14.08.2019г., с което се иска нанасяне на настъпили промени в кадастралния регистър на недвижимите имоти за поземлен имот с идентификатор 10135.1501.412; 10135.1501.413, сгради с идентификатори 10135.1501.412.1, 10135.1501.413.1, 10135.1501.412.2 и 10135.1501.413.2 и за издаване на скица за имот или сграда в урбанизирана територия- за сгради с идентификатори 10135.1501.412.1, 10135.1501.413.1, 10135.1501.412.2 и 10135.1501.413.2, като към заявлението са приложени документ за собственост, пълномощно, удостоверение за граждански брак, разписни листи, скица.

С писмо изх.№20-58042-23.08.2019г. на основание чл.30 ал.2 от АПК заявителката е уведомена, че следва да отстрани констатирани недостатъци по подаденото от нея заявление, а именно: следва да представи Договор за доброволна делба, коментиращ имоти с идентификатори 10135.1501.412, 10135.1501.413 и 10135.1501.411 /описани в приложения от нея документ за собственост като дворно място с площ 300 кв.м., представляващо имот пл.№9, 12, 13 в кв.310 по плана на 9-ти м.р. гр.Варна/; или Писмено съгласие от нея и съсобствениците за вписване в КРНИ на нейната и тяхната собственост в ПИ с идентификатори 10135.1501.412, 10135.1501.413 И 10135.1501.411, съгласно представения от документ за собственост.

С молба вх.№05-13440-09.09.2019г. са внесени допълнителни документи за собственост и съгласие-искане от собствениците на дворно място, представляващо парцел ІХ пл.№9, 12, 13 в кв.310 по плана на 9-ти м.р. гр.Варна, с което се съгласяват, че са негови собственици и на построените в него сгради при посочени дялове и актове за собственост.

С писмо изх.№20-65240-30.09.2019г. на основание чл.30, ал.2 от АПК жалбоподателката повторно уведомена да представи Договор за доброволна делба за посочените в предходното уведомление имоти или нотариално заверено писмено съгласие от нея и съсобствениците за вписване в КРНИ на собствеността в ПИ с идентификатори 10135.1501.412, 10135.1501.413 и 10135.1501.411, съгласно представения  документ за собственост.

С молба вх.№05-14499-30.09.2019г. същата е внесла нотариално заверено съгласие-искане.

С писмо изх.№20-66277-02.10.2019г. на основание чл.30, ал.2 от АПК заявителката повторно е уведомена да представи Договор за доброволна делба, коментиращ имоти с идентификатори 10135.1501.412, 10135.1501.413 и 10135.1501.411 съобразно изразеното съгласие в приложената декларация вх.№05-14499-30.09.2019г. или нотариално заверена декларация изразяваща съгласие на всички собственици на УПИ ІХ-9, 12, 13, кв.310 по приложените документи за собственост за вписването на всички тях в съсобственост в отразените в КККР поземлени имоти с идентификатори 10135.1501.412, 10135.1501.413 и 10135.1501.411. Представено е съгласие-искане вх.№05-17247-15.11.2019г.

С писмо изх.№20-83994-03.12.2019г. на основание чл.30, ал.2 от АПК заявителката повторно е уведомена да представи Договор за доброволна делба, коментиращ имоти с идентификатори 10135.1501.412, 10135.1501.413 и 10135.1501.411, съобразно изразеното съгласие в приложената с вх.№ 05-14499-30.09.2019г. декларация или нотариално заверена декларация, изразяваща съгласие на всички съсобственици на УПИ ІХ-9, 12, 13, кв.310 по приложените документи за собственост за вписването на всички тях в съсобственост в отразените в КККР поземлени имоти с идентификатори 10135.1501.412, 10135.1501.413 и 10135.1501.411.

С молба вх.№05-18735-12.12.2019г. е внесено „Съгласие-искане“ с нотариална заверка на подписите.

От заповед № 18-196/07.01.2020г. се установява, че началникът на СГКК-Варна, като е описал заявлението на жалбоподателката, изпратените й уведомления по чл.30 ал.2 АПК, представените доказателства във връзка с тези уведомления, за които е посочил, че не отговарят на изискванията на указанията дадени с тях, на основание чл.56 ал.1 АПК е прекратил административното производство по заявлението й от 14.08.2019г.

Жалбата е подадена от легитимирано лице и в срока по чл.197 АПК, поради което оспорването пред съда е допустимо.

Разгледана по същество, съдът намира следното:

                Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган и в писмена форма, поради което не страда от пороци, водещи до неговата нищожност.

При преценка на законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл.168 от АПК, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 АПК. Съдът е длъжен да извърши проверка издаден ли е същият от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните предпоставки за издаването му и съобразен ли е с целта на закона.

С подаденото заявление № 01-367230/14.08.2019г. жалбоподателката е поискала нанасяне на настъпили промени в кадастралния регистър на недвижимите имоти за поземлен имот с идентификатор 10135.1501.412; 10135.1501.413, сгради с идентификатори 10135.1501.412.1, 10135.1501.413.1, 10135.1501.412.2 и 10135.1501.413.2 и за издаване на скица за имот или сграда в урбанизирана територия- за сгради с идентификатори 10135.1501.412.1, 10135.1501.413.1, 10135.1501.412.2 и 10135.1501.413.2.

Административният орган е прекратил на основание чл.56 ал.1 АПК производството по подаденото заявление.

Съгласно разпоредбата на чл.56 ал.1 АПК административният орган прекратява производството по искане на страната, по чиято инициатива то е започнало, освен ако в закон не е предвидено друго.

Не се установи да е подавано такова искане от страната, в случая жалбоподателката, поради което не е налице посоченото в заповедта основание за прекратяване на производството.

В обстоятелствената част на решението административният орган е описал заявлението на жалбоподателката, изпратените й уведомления по чл.30 ал.2 АПК, представените доказателства във връзка с тези уведомления, за които е посочил, че не отговарят на изискванията на указанията дадени с уведомленията.

Преценката относно допустимостта на направеното искане е от компетентността на административния орган, който е компетентен да реши въпроса /чл.31 ал.1 АПК/- началникът на СГКК-Варна, а на съдебен контрол подлежи именно тази преценка, обективирана в издадения акт. В случая такава преценка не е направена в оспорения акт. Както бе посочено производството по заявлението на жалбоподателката е прекратено на основание чл.56 ал.1 АПК без да са били налице основания за това. Не е налице искане на страната, по иницатива на която е започнало производството, а и не се твърди. Фактическата обстановка, изложена в решението не кореспондира на правното основание, на което административният орган е прекратил производството.

Съгласно чл.30 ал.2 АПК ако искането не удовлетворява останалите изисквания на закона, заявителят се уведомява да отстрани недостатъците в триднеден срок от съобщението за това с указание, че непредставянето им ще предизвика прекратяване на производството.

В случая в оспореният акт са изброени изпратените уведомления по чл.30 ал.2 АПК и представените документи във връзка с тях, с констатация, че последните не отговарят на изискванията на указанията дадени с уведомленията. Действително законът свързва неизпълнението на указанията с последица от това- прекратяване на производството, съгласно чл.56 ал.2 АПК, но тази разпоредба не е посочена в оспореният акт, а съда не може да предполага волята на административния орган.

В оспорения акт не е извършвана преценка за допустимостта на направеното искане, нито на представените към заявлението и с допълнителни молби  доказателства и твърденията на жалбоподателката. Не са разгледани и представените доказателства относно собствеността върху имотите, за които се иска изменение на данните в кадастралния регистър на недвижимите имоти.

Административният орган е следвало да извърши преценка за представените доказателства и твърдения относно собствеността върху имотите, за които се иска изменение в КРНИ, предмет на подаденото заявление. В случай, че заявлението не  удовлетворява останалите изисквания на закона, административният орган е следвало да уведоми заявителя за това, като посочи изрично кои изисквания не удовлетворява заявлението и даде конкретни указания на заявителя.

Административният орган длъжен, съгласно чл.35 АПК, да издаде административния акт, след като изясни фактите и обстоятелствата от значение за случая и обсъди обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, ако са дадени такива. Административният орган, компетентен да реши въпроса, в случая Началникът на СГКК-Варна, следва да провери предпоставките за допустимостта на искането по чл.27 ал.2 АПК или за наличие на недостатъци по чл.30 АПК.

В случая не са изпълнени тези задължения, като административния орган единствено е посочил, че представените доказателства от заявителя във връзка с връчените му уведомления не отговарят на изискванията дадени с указанията, но не е посочил кои законови изисквания не удовлетворява заявлението, а е прекратил производството по чл.56 ал.1 АПК без да е налице подадено искане за това от заявителя.

С оглед гореизложеното, съдът намира, че оспореният акт е незаконосъобразен и следва да се отмени, а преписката следва да се върне на административния орган да се произнесе по направеното искане, включително относно допустимостта.

Водим от горното и на основание чл.200, ал.1 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ заповед № 18-196/07.01.2020г. на началника на СГКК-Варна, с която е прекратено административното производство по подаденото от С.Г.В. заявление вх. №01-367230/14.08.2019г., с което се иска нанасяне на настъпили промени в кадастралния регистър на недвижимите имоти за поземлен имот с идентификатор 10135.1501.412; 10135.1501.413, сгради с идентификатори 10135.1501.412.1, 10135.1501.413.1, 10135.1501.413.2.

ВРЪЩА административната преписка на началника на Службата по геодезия, картография и кадастър –гр.Варна за произнасяне по заявление вх. №01-367230/14.08.2019г. на С.Г.В. при спазване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в седемдневен срок от съобщението на страните.

 

 

                                                                                  СЪДИЯ: