Решение по дело №3071/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1383
Дата: 22 октомври 2020 г. (в сила от 13 ноември 2020 г.)
Съдия: Галя Димитрова Русева
Дело: 20197040703071
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 1383    22.10.2020 г.,  гр. Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

          Бургаският административен съд, ХХІІІ състав, на дванадесети октомври две хиляди и двадесета година, в публично заседание в следния състав:

 

                                                                                   Председател: Галя Русева

 

при секретаря И. Г., като разгледа докладваното от съдията Русева административно дело № 3071 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 Производството е по реда на чл. 210, ал.3 вр.чл.215 ЗУТ и чл.145 и сл. от АПК и е образувано по жалба, допълнително уточнена с молба вх.№ 6765/07.08.2020 г., на „ИПАР-2015“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Просеник, м. „Азмака“, база „Ипар-2015“ ЕООД, чрез управителя си М.М.К., против Решение № 1/06.02.2019 г. на комисия по чл.210 от ЗУТ при Община Руен, назначена със Заповед № РД-08-631/12.11.2018 г. на кмета на Община Руен, поправено с Решение по Протокол № 2/10.06.2020 г. на комисията по чл.210 ЗУТ.

В жалбата и в уточнителната молба към нея се оспорва като занижено определеното с посоченото решение еднократно обезщетение за възникнало сервитутно право в размер на 1 536 лв. за безсрочен сервитут върху собствения на дружеството имот с пл.№ 044049 по КВС на с. Просеник, Общ. Руен, Обл. Бургас, с обща площ от 14,000 дка, със засегната сервитутна площ от 2,201 дка. Жалбоподателят счита, че така определеното обезщетение от комисията по чл.210 ЗУТ е занижено и не съответства на реалната пазарна стойност на имота. Иска изменение на обжалваното решение, като се увеличи определеното обезщетение на база на действителната пазарна стойност на имота.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адвокат, който поддържа жалбата, сочи доказателства и претендира присъждане на разноски.

        Ответникът по жалбата – Община Руен, чрез процесуалните си представители адв. Ж. и адв. В., оспорва жалбата и излага доводи за законосъобразност на оспорваното решение. Моли за отхвърляне на жалбата, респ. в случай на уважаването й, прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар на представителя на жалбоподателя. В писмена защита развива доводи за неправилност на заключението по изслушаната съдебно-оценъчна експертиза, тъй като според ответника същото не е съобразено с Българските стандарти за оценяване, както и нарушава разпоредбите на Наредбата за базисните цени на трайните насаждения, доколкото в случая насажденията в имота, засегнат от сервитута, изобщо не е следвало да се оценяват от вещото лице и да се включват в стойността на обезщетението. Ответникът не претендира присъждане на разноски, сочи доказателства.

          Заинтересованата страна „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД – София, не се представлява в с.з., редовно уведомена. В писмено становище излага доводи за неоснователност на жалбата, не сочи доказателства.         

          Съдът, като обсъди направените в жалбата оплаквания и извърши проверка на законосъобразността на обжалвания административен акт, намира за установено следното:

            По делото е безспорно и това се установява от представените писмени доказателства, че жалбоподателят „ИПАР-2015“ ООД се легитимира като собственик на недвижим имот с пл.№ 044049 по КВС на с. Просеник, Общ. Руен, Обл. Бургас, с обща площ от 14,000 дка, по силата на дружествен договор за дружество с ограничена отговорност „Ипар – 2015“ ООД от 22.02.2019 г. /л.72-л.90/.

           Няма спор, че с Решение № 185/06.04.2017 г. на Министерски съвет на осн.§1 от ДР на ЗДС и §5, т.62 от ДР на ЗУТ е определен Линеен енергиен обект: „Нова въздушна линия /ВЛ/ 400 kV „Добруджа-Бургас“, който ще бъде изграден на територията на Р България, за национален обект и за обект с национално значение. В изпълнение на решението на МС и във връзка с необходимостта от изграждане на нова въздушна електропроводна линия /ВЛ/ 400 kV от п/ст „Варна“ до п/ст „Бургас“, както и във връзка с подадени заявления от изпълнителния директор на „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД, със Заповед № РД-02-15-42/12.07.2018 г. на зам.министъра на МРРБ е одобрен ПУП – парцеларен план за „Нова въздушна електропроводна линия /ВЛ/ 400 kV п/ст „Варна“ - п/ст „Бургас“, преминаващ през територията на няколко землища, сред които и землището на с. Просеник, Общ. Руен, Обл. Бургас. Безспорно е, че процесният имот на жалбоподателя, представляващ имот с пл.№ 044049 по КВС на с. Просеник, Общ. Руен, Обл. Бургас, с обща площ от 14,000 дка, който съгласно скица от 14.11.2019 г. /л.67/ е с начин на трайно ползване – индустриална култура, попада в територията, предвидена за изграждането на новата въздушна електропроводна линия. Със Заповед № РД-08-631/12.11.2018 г. кметът на Община Руен е назначил комисия по чл.210 от ЗУТ в състав от председател и шестима членове, която да определи размера на обезщетенията по чл.210 ЗУТ вр.чл.64 от Закона за енергетиката за всички имоти на територията на Общ. Руен, включени в трасето за изграждане на „Нова въздушна електропроводна линия /ВЛ/ 400 kV п/ст „Варна“ - п/ст „Бургас“ по одобрения със Заповед № РД-02-15-42/12.07.2018 г. на зам.министъра на МРРБ ПУП – парцеларен план /л.91/.

           По делото е приложен оценителски доклад за определяне пазарната стойност на безсрочен сервитут върху части от поземлени имоти в земеделска територия, засегнати от изграждането на обект: ВЛ 400 kV от п/ст „Варна“ до п/ст „Бургас“ в землището на с. Просеник, Общ. Руен, Обл. Бургас , изготвен по възложение от заинтересованата страна „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД – София /л.94-л.126/. Оценката е изготвена на 01.10.2018 г. от „Хемус Консулт“ ЕООД, като са използвани методът на посредственото сравнение /чрез използване на еталони за сходни имоти, аналогични на оценявания по местонахождение/ и методът на капитализиране на бъдещите рентни приходи /основан на възможността земеделските имоти да генерират доходи от експлоатацията им, съобразени с начина на трайно ползване, местоположението им и др. фактори/. Засегнатата площ от сервитута върху имота на жалбоподателите /2,201 дка/ по първия метод е оценена на 1 777 лв., а по втория – на 1 069 лв. Липсват каквито и да било мотиви защо и как оценителят е достигнал до тази оценка, като не са посочени пазарните аналози по първия метод. Крайната оценка на частта от имота, засегната от сервитутното право, е определена като стойност, претеглена от резултатите, получени по двата метода, като по предложение на оценителския екип двете оценки - на базата на метода на непосредственото сравнение и на базата на метода на капитализиране на бъдещите рентни приходи, са поставени в съотношение 0.9:0.1. Липсват изложени мотиви в доклада защо се предлага такова съотношение на оценките на двата метода. При това съотношение, засегнатата площ от сервитута е оценена на 1 536 лв.

   С обжалваното решение по Протокол № 1/06.02.2019 г. на компетентната комисия по чл.210 от ЗУТ, назначена със Заповед №РД -08-631/12.11.2018 г. на кмета на община Руен, поправено с Решение по Протокол № 2/10.06.2020 г. на комисията по чл.210 ЗУТ, са определени пазарните стойности на безсрочен сервитут по чл.64 от Закона за енергетиката в полза на „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД, като решението е базирано изцяло на оценителския доклад, към който същото препраща. Видно от доказателствата на л.6 и л.23 от делото, жалбоподателят е бил уведомен от Община Руен за това, че за сервитутната площ е определено обезщетение в размер на 1 536 лв., но не му е бил връчен препис от решението на комисията и от оценителския доклад. Това е така, тъй като в уведомлението е посочено, че към него е приложено единствено заявление, за което му е било дадено указание, че следва да се попълни и да се подаде с нужните документи в Център за административно обслужване на Общ. Руен, с цел изплащане на определеното обезщетение. Оспореното решение е връчено на жалбоподателя в настоящото производство по реда на чл. 162 АПК от съда.

             По делото е изготвена съдебно-оценъчна експертиза, вещото лице по която е дало заключение, че пазарната стойност на засегнатата част от сервитутното право е в размер на 1 840,96 лв. За да достигне до този извод, вещото лице е приложило метода на пазарните аналози и метода на капитализиране на бъдещите рентни разходи, в съотношение 20 % към 80 %. Вещото лице е открило две сделки за покупко-продажба на земи в землището на с. Просеник – на нива в м. „Герген чешме“ и за нива в м. „Селските лозя“, като по този метод е получена оценка на сервитутното право в размер на 828,37 лв. По втория метод – методът на капитализиране на бъдещите разходи, е отчетена възможността имотът да генерира доходи от експлоатацията му, съобразена с начина на трайно ползване, местоположение и др. В констативно-съобразителната част от заключението са изложени мотиви, че ограниченията във връзка с изграждането на електропровода, с оглед характера и предназначението на имота, няма да засегнат неговото ползване. Посочено е също, че ограниченията съгласно приложението към Наредба № 16/09.06.2004 г. за сервитутите на енергийните обекти не касаят процесния имот, тъй като той не представлява УПИ с предвидени възможности за застрояване, които биха били накърнени от прокарването на предвидената високоволтова линия на електропреносната мрежа. Посочено е също в заключението, че имотът представлява зряло насаждение от лавандула /етерично маслено растение/ в непосредствена близост до гористи местности и че същият е с лека денивелация. Посочено е също, че лавандулата като култура достига възрастова зрялост за жътва и извличане на масло, чрез пиролизен процес, едва след третата година. За насаждането на 1 дка лавандула са необходими 2 200 бр. стръкчета лавандула и според запознати в бранша, 1 000 лв. е стойността на ресурсо-разхода за отглеждането на 1 дка насаждение. Поради това, вещото лице е оценило и състоянието на насажденията и е коригирало стойността на имота, като е достигнало до извод, че дължимото обезщетение за засегнатата от сервитута площ е в размер на 1 840,96 лв. Посочило е също в заключението си, че средногодишното рентно плащане е определено със заповед на директора на ОД „Земеделие“ – Бургас от 2018 г. в размер на 29 лв./дка.

           В с.з. вещото лице пояснява на въпроси на страните, че в конкретния случай е счел за целесъобразно включването на още един метод при изчисляване на пазарната цена на имота  – т.нар. „разходен метод“, тъй като е счел въз основа на методиките за оценка на земеделски земи, че е разумно да се включи и цената на насажденията, което допринася за увеличение стойността на имота, като на това се дължи и разликата с оценката, дадена от комисията по чл.210 ЗУТ, която не е преценила, че в имота има насаждения, и съответно – не ги е оценяла. Вещото лице уточнява, че не е ползвало Наредбата за базисните цени на трайните насаждения, както и че е счел, че тежестта на втория използван от него метод – този на бъдещите рентни приходи, следва да е по-голяма /80 %/, тъй като по първия метод – този на пазарните аналози, е установил, че сделките, вписани в Служба по вписванията за имоти в землището на с. Просеник, са изповядани по данъчна оценка, като в резултат на проведени беседи относно цените в региона е достигнал до извод, че това не са реалните цени на имотите и че всъщност последните са по-високи от данъчната им оценка. По тази причина, вещото лице е счело, че не е удачно да се придава по-голяма тежест на метода на пазарните аналози, поради нереално ниските продажни цени на сходни имоти, които са вписани в нотариалните актове, с които се е запознал.

           Съдът кредитира заключението на вещото лице като пълно, обективно, безпристрастно и компетентно. Същото не е оспорено от страните до края на проведеното с.з., в което е било прието, в съответствие с нормата на чл.200, ал.3 ГПК вр.чл.144 АПК.

             Въз основа на така установените по делото факти, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена от заинтересовано лице, адресат на акта по чл.210, ал.3 от ЗУТ, в законоустановения срок и се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна, по следните съображения:

            Оспореното решение е издадено в предписаната от закона форма и от компетентен орган -  назначената със Заповед №РД -08-631/12.11.2018 г. от кмета на Община Руен комисия, заседавала в законен състав, в рамките на правомощията й по чл.210, ал.1 от ЗУТ, вр. чл.64 от Закона за енергетиката.

            Оспореното решение е постановено в нарушение на материалния закон.

            Съгласно чл.64 от Закона за енергетиката, при разширение на съществуващи и при изграждане на нови линейни енергийни обекти в полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект възникват сервитути, които могат да бъдат право на преминаване на хора и техника в полза на лицата по ал. 1; право на прокарване на линейни енергийни обекти в полза на лицата по ал. 1, или ограничаване в ползването на засегнатите поземлени имоти. При упражняване на сервитутите титулярят на сервитута придобива право на прокарване и изграждане на линейни енергийни обекти; негови представители да влизат и да преминават през засегнатите имоти и да извършват дейности в тях, свързани с изграждането и/или експлоатацията на енергийните обекти, включително право на преминаване на техника през засегнатите поземлени имоти във връзка с изграждането и обслужването на въздушни и подземни проводи и наземни съоръжения; да извършва кастрене и рязане на дървета и храсти в сервитутните ивици на линейните енергийни обекти за отстраняване на аварии при уведомяване на управляващите органи на горските стопанства и националните паркове. В засегнатите поземлени имоти не се допускат извършване на застрояване или засаждане на трайни насаждения в сервитутната ивица, определена в наредбата по ал. 9 /Наредба № 16/09.06.2004 г. за сервитутите на енергийните обекти/; прокарване на проводи на други мрежи на техническата инфраструктура, с изключение на случаите, когато това е допустимо с нормативен акт, при спазване на съответните технически и други изисквания и след писмен договор, предвиждащ съответните условия и цена.

           Съгласно чл.64, ал.4 от ЗЕ, сервитутите по ал. 2 възникват, когато има влязъл в сила подробен устройствен план, с който се определя местоположението и размерите на сервитутните зони на линейния енергиен обект в засегнатите имоти, и титулярят на сервитута изплати или внесе еднократно обезщетение по реда на ал. 6 на разположение на собственика, и на носителите на други вещни права върху засегнатия имот.

 Съгласно разпоредбата на чл. 64, ал. 6 от Закона за енергетиката определянето на размера на обезщетенията се извършва по реда на чл. 210 и 211 от ЗУТ или по взаимно съгласие на страните с оценка от лицензиран оценител. Критериите, които се прилагат при определяне размера на еднократното обезщетение за сервитута върху обременения имот, са разписани в чл. 65, ал. 1 от ЗЕ, а именно: площта на чуждия поземлен имот, включена в границите на сервитута; видовете ограничения на ползването; срок на ограничението; справедливата пазарна оценка на имота или на частта от него, която попада в границите на сервитута.

В настоящия случай комисията по чл. 210 от ЗУТ е определила размера на еднократното обезщетение, като е възприела безрезервно предложената й от заинтересованата страна „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД /“ЕСО“ ЕАД/ оценка от лицензиран оценител, на който „ЕСО“ ЕАД се явява възложител, без да отчете обстоятелството, че използването на тази оценка от лицензиран оценител е допустимо само в хипотезата на взаимно съгласие /чл.64, ал.6 ЗЕ/, каквото в случая липсва. Законосъобразното определяне на еднократното обезщетение изисква комисията да извърши, а не да одобри едностранно предложената й оценка по пазарни цени. Като не се е съобразила с точното изискване на закона, комисията по чл. 210 от ЗУТ е произнесла незаконосъобразно решение /в този смисъл е и Решение № 15430/13.11.2019 г. по адм.дело № 804/2019 г., ІІ отделение на ВАС/.

Според заключението на вещото лице, което е използвало сравнителния и приходния подход за определяне на пазарната стойност, наред с разходния метод, размерът на еднократното обезщетение по чл. 64, ал. 4, т. 2 от ЗЕ възлиза на 1 840,96 лв. за засегната от сервитута площ от 2,201 дка за поземлен имот с пл.№ 044049 по КВС на с. Просеник, Общ. Руен. В заключението са изложени мотиви защо са неприложими ограниченията по приложението към Наредба № 16/09.06.2004 г. за сервитутите на енергийните обекти. При изготвяне на същото е съобразена разпоредбата на чл.65, ал.1 от ЗЕ и критериите, заложени в нея. Предвид изложеното, определената от вещото лице пазарна стойност на сервитута за посочения имот съдът приема като справедлива пазарна оценка по смисъла на чл. 65, ал. 1, т. 4 от Закона за енергетиката. За да се постигне обективна пазарна цена на имота в случая, следва да бъдат съобразени и неговите подобрения, както е сторило вещото лице. В случая, на място са установени трайни насаждения – лавандула, чиито разходи за отглеждане на 1 дка, по метода на натрупаните разходи, са оценени от експерта на 1 000,00 лева, като се сочи, че тези насаждения достигат възрастова зрялост за жътва и извличане на масло едва след третата година. При определяне на дължимото обезщетение следва да бъдат включени и подобренията в имота, каквито представляват лавандуловите насаждения, защото в условията на свободно и независимо договаряне подобренията неминуемо повлияват цената на имота, а пазарната стойност е именно тази, която се постига при такова свободно и независимо договаряне. Също така, съгласно чл.64, ал.3, т.2, б.“а“ от ЗЕ, в засегнатите поземлени имоти не се допуска извършване на застрояване или засаждане на трайни насаждения в сервитутната ивица, определена в Наредбата по ал. 9. След като в целия сервитут не се допуска засаждането на трайни насаждения, то при определяне на справедливата пазарна цена на частта от имота, която попада в сервитута, следва да бъдат оценени всички трайни насаждения, които попадат в нея, макар и да не са премахнати към момента.

             Неоснователно е възражението на ответника по жалбата, изложено в писмената му защита, че вещото лице по експертизата е следвало да ползва при оценката Наредбата за базисните цени на трайните насаждения, както и че заключението не е съобразено с чл.2 и чл.3 от същата наредба. Цитираната наредба в случая е неприложима, тъй като съгласно чл.1 от същата, по нея се определят базисните цени на трайните насаждения при: отчуждаване на недвижимите имоти, собственост на физически и юридически лица по Закона за собствеността, Закона за териториално и селищно устройство, Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост; продажба, замяна, прехвърляне, делби и други сделки с недвижими имоти; сделки по Закона за собствеността и ползването на земеделските земи; предоставяне за временно ползване на обработваеми земи и отдаването им под аренда; нанесени вреди и щети на трайни насаждения; други случаи, предвидени в нормативни актове. Очевидно е, че разглежданият случай не попада в нито една от хипотезите на чл.1 от наредбата, като не попада и в последната хипотеза /други случаи, предвидени в нормативни актове/, доколкото в конкретния случай специалната разпоредба на чл.65 от ЗЕ въвежда критериите за оценка на заетата от сервитута площ от имота и изключва приложението на цитираната по-горе наредба.

Като неоснователно се преценя и възражението на ответника в писмената му защита, че заключението на вещото лице не следва да бъде кредитирано, тъй като същото при изготвянето му е нарушило изискванията на Българските стандарти за оценяване. Както вече беше отбелязано, заключението не е своевременно оспорено и съдът не намира причина да не кредитира същото, а за евентуалното неспазване на Българските стандарти за оценяване, вещото лице носи професионална отговорност по Закона за независимите оценители, което не е предмет на настоящото производство.

По изложените съображения съдът приема, че са налице основания оспореният акт да бъде изменен в частта относно размера на дължимото обезщетение, което следва да се увеличи съобразно заключението на вещото лице по приетата съдебно-оценъчна експертиза до размера от 1 840,96 лв.

При този изход на делото съдът намира за основателно искането на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски. Последните включват заплатена държавна такса в размер на 50 лева за производството по жалбата пред АдмС Бургас, заплатена държавна такса в размер на 150 лв. по частната жалба, депозирана пред ВАС по ч.адм.д. № 1882/2020 г. на ІІ отд., заплатен хонорар на вещото лице в размер на 150 лв., и заплатен адвокатски хонорар за процесуално представителство в размер на 600 лева. Ответната страна по жалбата е направила възражение за прекомерност по чл.78, ал.5 ГПК вр.чл.144 АПК на адвокатския хонорар на представителя на жалбоподателя, като счита, че същият не съответства на фактическата и правна сложност на делото. Съдът намира възражението за прекомерност на адвокатския хонорар на процесуалния представител на жалбоподателя за основателно, тъй като делото не е с фактическа и правна сложност, като ирелеватнти са възраженията на процесуалния представител на жалбоподателя, че възнаграждението не е прекомерно, тъй като в процеса на обжалване се е наложило и иницииране на процедура по отстраняване на очевидна фактическа грешка в обжалваното решение. Това е така, тъй като видно от приложения договор за правна защита и съдействие от 04.02.2020 г. /л.181 от делото/, хонорарът от 600 лв., който е заплатен по банков път с платежно нареждане /л.183 от делото/, е бил договорен единствено за „правна защита и съдействие, изразяващи се в процесуално представителство и защита по АХ дело № 3071/19 г. по описа на Административен съд – гр. Бургас за 2019 г./“ Никъде в договора за правна защита и съдействие не е упоменато, че включва извършването и на други действия от страна на упълномощения адвокат, а дори и да беше така, тези действия /в случая – по отстраняване на очевидна фактическа грешка/ стоят извън настоящия процес. Делото не е с фактическа и правна сложност и съгласно разпоредбата на чл.78, ал.5 ГПК вр.чл.144 АПК вр. Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, следва дължимото на жалбоподателя адвокатско възнаграждение да бъде намалено до минималния размер по чл.8, ал.1, т.2 от наредбата, който е  358,87 лв. Поради това, на жалбоподателя следва да се присъдят разноски в общ размер на 708,87 лв.

 

 

 

 

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, Административен съд - град Бургас 

 

 

 

Р Е Ш И:

 

   ИЗМЕНЯ Решение от 06.02.2019 г. на Комисия по чл. 210 от ЗУТ, назначена със Заповед № РД -08-631/12.11.2018 г. на кмета на Община Руен, обективирано в Протокол № 1 от 06.02.2019 г., в частта, с която е определен размерът на обезщетението за учредяване на сервитут за обект „Нова въздушна електропроводна линия /ВЛ/ 400 kV п/ст „Варна“ - п/ст „Бургас“, за имот с пл.№ 044049 по КВС на с. Просеник, Общ. Руен, собственост на „ИПАР-2015“ ООД с ЕИК *********, като увеличава размера на обезщетението за засегната от сервитута площ от 2,201 дка от 1536 лв. /хиляда петстотин тридесет и шест лева/ на 1 840,96 лв. /хиляда осемстотин и четиридесет лева и 96 ст./.

             ОСЪЖДА Община Руен, представлявана от кмета И. О., да заплати на „ИПАР-2015“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Просеник, м. „Азмака“, база „Ипар-2015“ ЕООД, представлявано от управителя М.М.К., направените по делото съдебно-деловодни разноски в общ размер на 708,87 лв.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на Р България.

                                                   СЪДИЯ: