Р
Е Ш Е
Н И Е
Номер 961 Година 2019, 25.04.
Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Първо отделение, ІІІ състав
на 09.04.2019 година
в публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ
КОМСАЛОВА
Секретар: ВАНЯ ПЕТКОВА
като разгледа докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ КОМСАЛОВА адм.
дело № 826 по описа за 2019 година установи следното от фактическа и правна
страна:
Производството е по чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния
кодекс във вр. с чл.172 ал.5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.
Образувано е по жалба на В.Д.Д., ЕГН **********,***,
подадена чрез пълномощника й адв. А.А., против Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка /ЗППАМ/ № 19-1030-000292 от 21.02.2019г. на Началник
Група към ОД на МВР – Пловдив, Сектор „Пътна полиция“ Пловдив, с която на
основание чл.171 т.2а б.“а“ от ЗДвП на жалбоподателката е наложена принудителна
административна мярка– прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6
месеца, отнети са СРМПС и 2 броя регистрационни табели с № РВ 6476 СВ.
Жалбоподателката счита, че заповедта е
незаконосъобразна, издадена в нарушение на материалния закон и процесуалните
правила. На първо място се посочва, че в ЗППАМ не се съдържа ясно и
недвусмислено описание на нарушението, на следващо – че към датата на
съставяне на АУАН 21.02.2019г. лицето, управлявало МПС е правоспособен водач
по смисъла на чл.150 ЗДвП противно на твърдението на ответната страна и не на
последно място възражения са изложени и за нищожност на оспорената заповед
като издадена от некомпетентен орган. Настоява се за отмяна на заповедта като
незаконосъобразна. Претендира разноски.
Ответният административен орган – Началник Група към
ОД на МВР – Пловдив, Сектор „Пътна полиция“, оспорва жалбата, настоява да се
приеме, че ЗППАМ е законосъобразен инидивидуален административен акт.
Пловдивският административен съд – Първо отделение,
трети състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото
производство доказателства, намира за установено следното.
Жалбата против Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 19-1030-000292 от 21.02.2019г. на Началник Група към
ОД на МВР – Пловдив, Сектор „Пътна полиция“, е подадена в срок и от надлежна
страна, имаща право и интерес от обжалването, поради което e ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Административното производство по издаване на
обжалвания акт е започнало със съставянето на АУАН Серия Д, бл. № 0629057 от 21.02.2019г.
от ст. полицай при група „Сигма“ сектор СПС при ОД на МВР Пловдив, за това, че на
21.02.2019г., около 18,10 часа в град Пловдив, на бул. „Шести септември“ №218
преотстъпва за шофиране личния си автомобил „Опел Корса“ с рег.№ ***на
неправоспособното лице Т.Ф.с ЛНЧ **********, чието СУМПС е отнето по
административен ред на 15.08.2018г., което е квалифицирано като нарушение на
чл.102 ЗДвП.
Въз основа на така съставения АУАН, е издаден
обжалваният административен акт, с който на основание чл.171 т.2а б.“а“ от ЗДвП, при възприемане и възпроизвеждате на посочената по-горе фактическа
обстановка, е прието че Д. допуска управлението на собственото й моторно
превозно средство от Терлици Франческо, който към момента на проверката е лишен
от правоуправление по административен ред, за което на водача е съставен и АУАН
№ Д 977421 от 21.02.2019г. и спрямо нея е приложена принудителна административна
мярка – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца.
Оспорената в настоящото производство заповед е
издадена в изискуемата от закона форма и от компетентен орган. Към датата на
издаване на административния акт със Заповед № 81213-1524 от 09.12.2016г. на
Министъра на вътрешните работи са определени на основание чл.165 ЗДвП и чл.33
т.9 от Закона за Министерството на вътрешните работи структурите на МВР, които
следва да осъществяват контрола по ЗДвП, една от които е съответната Областна
дирекция на МВР – в случая гр.Пловдив. Отделно със Заповед № 317з-391 от
06.02.2017г. на Директора на ОД на МВР – Пловдив е делегирана компетентност на
органа, издал оспорената заповед – Началник на група в Сектор „Пътна полиция“,
поради което и същата се приема за издадена от компетентен орган. В този смисъл
възраженията на жалбоподателката са неоснователни.
По правното си действие заповедта има характер на
индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 ал.1 АПК, като при липса
на предвидено друго в специалния закон - ЗДвП, на основание чл.2 ал.1 АПК и във
връзка с чл.23 ЗАНН, се прилага редът на Глава Пета, Раздел Първи от АПК. С
други думи казано, за да бъде една принудителна административна мярка законна, тя
трябва да отговаря на следните изисквания: да бъде прилагана само в изрично и
точно изброени в закон или указ случаи; да бъде налагана само от посочените в
правната норма административни органи или приравнени на тях други органи; да
бъде прилагана във вида, определен в правната норма и да бъде налагана по
начин и ред, предвидени в правната норма. Принудителната административна мярка
за всеки конкретен случай трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не
ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща преследваната от закона
цел. По смисъла на чл.22 ЗАНН целта на принудителните административни мерки е
да се постигне превантивен, преустановяващ и възстановяващ ефект спрямо
административните нарушения.
Заповедта съдържа необходимите реквизити, визирани в
разпоредбата на чл.171 т.2а ЗДвП, във връзка с чл.59 ал.2 т.4 АПК – посочени са
фактическите обстоятелства, възприети от органа при произнасянето му и
изразяващи се в управлението на МПС от неправоспособен водач. В самата заповед
изрично е посочено, че се издава на основание чл.171 т.2а б.“а“ от ЗДвП,
поради което и макар и да е пропуснато да се отбележи коя от изброените в нея
хипотези се има предвид, съдът намира, че същото не съставлява нарушение на
административнопроизводствените правила. Това е така, защото ясна е волята на
административния орган – конкретизиран е нормативният акт, конкретизирано е
процесното МПС, в мотивната част е посочено, че В.Д. Д.допуска управление на
личния си лек автомобил на лице, лишено от правоуправление, поради което и не
се споделят възраженията в жалбата. Не е нарушено по никакъв начин правото на
защита на жалбоподателката.
В оспорения административен акт е посочено правилно и
относимото правно основание – чл.171 т.2а б.“а“ от ЗДвП. Съгласно тази
разпоредба, в приложимата редакция - ДВ бр.2 от 2018г., в сила от 3.01.2018г.,
за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване
на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка
„прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство“ на собственик,
който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не
притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада
управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право
да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или
свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171 т.1 или 4
или по реда на чл.69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на
собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са
налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.
Приета е за установена предпоследната хипотеза, а
именно МПС, управлявано от лице, което е лишено от право да управлява моторно
превозно средство по административен ред. Последното не се опровергава в
рамките на настоящото производство.
Конкретните цели на процесната принудителна
административна мярка са очертани в мотивите към Закона за изменение на Закона
за движение по пътищата /виж. http://parliament.bg/bills/43/653-19-3.pdf и
http://parliament.bg/bills/43/554-01-162.pdf/, според които законопроектът е
насочен към въвеждане на мерки за подобряване на пътната обстановка в
страната, ограничаване и намаляване броя на пътнотранспортните произшествия
(ПТП), на загиналите и ранените при пътни инциденти участници в движението. Промените
са съобразени с Националната стратегия за подобряване безопасността на
движението по пътищата на Република България за периода 2011 – 2020 г., приета
с Решение на № 946 от 22 декември 2011г. на Министерския съвет. В частност за
мярката по чл.171 т.2а от ЗДвП, е посочено, че регистрационните табели ще бъдат
отнемани при прилагане на ПАМ. Тази мярка е насочена към самия собственик на
МПС и отговорността му същото да бъде управлявано от правоспособен водач, който
не е употребил алкохол или друго упойващо средство. Свалянето на регистрационната
табела на МПС има много по-голям ефект в тези случаи.
Налага се изводът, че процесната ПАМ е наложена от
материално и териториално компетентен орган, в предвидената от закона форма и
ред, при спазване на административнопроизводствените правила и материалноправните
разпоредби.
Наложената принудителна административна мярка
съответства и на целта на закона и е в съответствие с принципите за
съразмерност по чл.6 АПК. Предвидената мярка е израз на държавната политика за
ограничаване и преустановяване управлението на МПС след употреба на алкохол
и/или без СУМПС, което е и обществено значима цел, с оглед значителния брой
жертви и пострадали от т.нар. война на пътя.
Неоснователни са възраженията на жалбоподателката, че
към момента на проверката, Франческо Терлици не попада в кръга на лицата,
изброени в чл.171 т. 2а б.“а“ от ЗДвП, доколкото е изтърпял наказанието си.
Последното би било вярно, ако СУМПС на водача беше върнато, но към момента на
управлението, не е било в него. Видно от представената към преписката справка
за нарушител/водач /л.14-15/ СУМПС на Терлици е отнето на 17.09.2017г. и липсва
отбелязване, че му е върнато. От тази справка е видно, че същият не е заплатил
и определените му глоби по НП №18-1030-003066/08.05.2018г. на ОД на МВР Пловдив,
това съгласно чл.159 ал.2 ЗДвП е основание да не му бъде връщано СУМПС. По
делото е установено, че Франческо Терлици на 21.02.2019г. е управлявал моторно
превозно средство, без да притежава свидетелство за управление -
свидетелството му е било отнето и към процесната дата не е предприел действия
за неговото връщане, респ. издаване на ново такова. Безспорно е, че
управляването на моторно превозно средство от лице, изтърпяло лишаване по
административен ред, но непредприело необходимите действия да си вземе СУМПС,
на практика е управление на МПС без свидетелство– формално водачът няма в свое
владение удостоверителния документ и такъв не му е върнат с надлежно отбелязване
по съответния ред на чл.24 от Наредба № I-157 от 1.10.2002 г. за условията и
реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства,
отчета на водачите и тяхната дисциплина. Безспорно е също, че управляването на
моторно превозно средство без свидетелство за управление е административно
нарушение - чл.177 т.2 ЗДвП, а съгласно чл.171 т.2а ЗДвП е и основание за
прилагане на принудителна административна мярка „прекратяване на регистрацията
на пътно превозно средство“.
На следващо място за пълнота и съобразно задължението
си по чл.168 ал.1 АПК съдът излага и следните аргументи по законосъобразността
на процесната заповед.
По своята правна същност правоспособността да се
управлява моторно превозно средство представлява признато от държавата право да
се извършва дейността по управление на моторно превозно средство. Признаването
на това право държавата е поставила в зависимост от две групи изисквания: 1.
съвкупност от знания, умения и поведение, които позволяват управление на
моторното превозно средство и 2. физическа и психическа годност за управление
на моторно превозно средство. Двете изисквания трябва да са налице кумулативно
както към момента на първоначалното признаване на правоспособността, така и по
време на нейното упражняване. Липсата на което и да е от изискванията води до
липса на правоспособност.
За установяване наличието на двете изисквания
законодателят е създал специален ред - изпит пред оторизиран от държавата
правен субект за проверка на знанията, уменията и поведението, и медицински
преглед от компетентно медицинско лице. Проверката на знанията, уменията и
поведението на лицето чрез полагане на съответния изпит, се извършва при
първоначалното признаване на правоспособността. Законодателят е приел, че
придобитите знания, умения и поведение не се нуждаят от последваща проверка,
освен в случаите, когато водачът е извършвал управлението на МПС в нарушение
на установените правила, довели до загубване на правоспособността си. За разлика
от установените при първоначалното признаване на правоспособността знания,
умения и поведение, установената при първоначалното признаване на
правоспособността физическа годност има срок на валидност т.е. не е налице
законова презумпция за физическа годност на водача.
Съгласно чл.15 ал.2 от Наредба І-157 от 01.10.2002г.
за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни
превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина, при подмяната на
СУМПС вкл. при изтичане на срока за валидност, водачът представя карта за
оценка на физическата годност - т.е. физическата годност следва да бъде
проверена и само ако е налице доказано съответствие на установените медицински
изисквания, лицето придобива право да управлява моторно превозно средство за
следващия период.
За да управлява МПС водачът трябва да притежава СУМПС
/чл.150а ал.1 ЗДвП/, което се издава от органите на МВР при наличието на предвидените
в закона условия (чл.151 и чл.152 ЗДвП) и удостоверява правоспособността на
водача, т.е. удостоверява, че посоченото в СУМПС лице има право да управлява
МПС от съответната категория.
По аргумент от разпоредбите на чл.3 ал.3 и чл.50 ал.1
и ал.2 ЗБЛД, свидетелството за управление на моторно превозно средство има две
удостоверителни функции - от една страна е индивидуален удостоверителен
документ за правоспособност за управление на моторно превозно средство и
същевременно с това е и идентификационен документ за самоличност на
българските граждани на територията на Република България.
С оглед на легалната дефиниция по чл.3, ал.3 и чл.50,
ал.1 ЗБЛД, свидетелството за управление на моторно превозно средство е
официален свидетелстващ документ, който с обвързваща материална
доказателствена сила установява и удостоверява релевантния факт -
правоспособността на лицето, на което е издадено СУМПС, да управлява моторно
превозно средство от съответната категория.
В случая, както вече се посочи, е налице липса на
свидетелство за правоуправление и съответно на документ, удостоверяващ
правоспособността за управление като качество на водача на МПС. Прилагането на
принудителната административна мярка по чл.171 т.2а б.“а“ ЗДвП се свързва и с
хипотезата на неправоспособност на водача на МПС.
При безспорно установена по надлежния ред със съставен
АУАН и след справка в информационната система на ОД на МВР – Пловдив такава
фактическа обстановка и управление от същия на собственото на В.Д. МПС,
компетентният административен орган в условията на обвързана компетентност
правилно и законосъобразно е упражнил публичното право за прилагане на
принудителната административна мярка по чл.171 т.2а б.“а“ ЗДвП – „прекратяване
на регистрацията на ППС“, с цел да преустанови извършвано правонарушение.
Предвид така установените по делото факти, съдът
намира, че са налице елементите на правопораждащия фактически състав, с който
правната норма на чл. 171 т.2а б.“а“ ЗДвП свързва издаването на заповед за
прилагане на ПАМ „прекратяване на регистрацията на ППС“.
Що се касае до срока, за който е приложена ПАМ, същата
е приложена за минимално установения такъв в закона, а именно 6 месеца. В тази
насока липсват и възражения в жалбата.
Или в обобщение, отчитайки превантивния и
преустановителен характер и съдържанието на мярката, наложена с оспорения акт,
както и целта на закона, съдът приема, че при провеждане на административното
производство не са допуснати нарушения на регламентираните процесуални правила,
правилно е приложен и материалният закон.
С оглед на изложеното, съдът приема, че обжалваната
заповед като издадена от компетентен орган и в предвидената от закона форма;
постановена в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби, при
спазване на административнопроизводствените правила и съобразяване с целта на
закона, е правилна и законосъобразна. Жалбата се явява неоснователна и като
такава, следва да бъде отхвърлена.
От ответника не е поискано присъждане на сторените в
процеса разноски, поради което и съдът не се произнася по този въпрос.
Водим от горното, съдът
Р
Е Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.Д.Д., ЕГН **********,***, подадена чрез пълномощника
й адв. А.А., против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка
№ 19-1030-000292 от 21.02.2019г. на Началник Група към ОД на МВР – Пловдив,
Сектор „Пътна полиция“ Пловдив, КАТО НЕОСНОВАТЕЛНА.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /П/