№ 60
гр. Петрич, 02.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕТРИЧ, ВТОРИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на шести февруари през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:Божана Манасиева
при участието на секретаря Силвия Кирова
като разгледа докладваното от Божана Манасиева Административно
наказателно дело № 20221230200557 по описа за 2022 година
Производството е с правно основание чл.59 ЗАНН,във вр. с чл.179,ал.3а от
Закона за движение по пътищата и е образувано по жалба на И. П.
И.,ЕГН:**********,от Я., М., М.№ *,чрез адв.И. Б.,от АК-Пазарджик против
Наказателно постановление № 661/26.05.2022г на Началник отдел "Контрол и
правоприлагане" в Национално ТОЛ управление към Агенция "Пътна
инфраструктура".
С жалбата се навеждат доводи за неправилност на наказателно
постановление,поради несъставомерност на деянието от субективна страна,а
именно водачът не знае и няма как да знае,че на места от пътната мрежа се
губи сигнала и тол системата не отчита заплащане.
Иска се от съда да отмени Наказателно постановление №661/26.05.2022г на
Началник отдел "Контрол и правоприлагане" в Национално ТОЛ управление
към Агенция "Пътна инфраструктура".
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява,не се представлява.По
делото се прилагат писмени молби от процесуалния представител на
жалбоподателя,в които поддържа становището си за неправилност и
незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление,поради което
иска неговата отмяна.
За административно-наказващия орган се явява юрисконсулт Р.. Оспорва
жалбата,сочи доказателства.Излага съображения за правилност и
законосъобразност на издаденото НП и иска да бъде потвърдено.
За ТО-Петрич при Районна прокуратура-Б.,редовно призовани,
представител не се явява.
По делото са събрани писмени доказателства.Разпитани са свидетелите-Д. И.
1
И. и Й. С. Д..
Съдът, след като съобрази доводите на страните, събрания по делото
доказателствен материал и закона, установи за безспорно от
фактическа страна следното:
На 06.12.2021г. в 00.39ч, при излизане от територията на Р България при
ГКПП К.,свидетелят Д. И. И.– инспектор в отдел ПТРР при ТД Митница-С.,
извършила проверка на жалбоподателя И. П. И., управляващ ППС с рег.№
***, вид:специален автомобил,марка и модел „Скания“ Р420ЛА 4х2МНА,с
обща технически допустима максимална маса – над 12 тона. В хода на
проверката е установено, че на 24.11.2021г. в 08.29ч,превозното средство е
извършило нарушение, поради което в системата констатира нередовност на
описаното МПС. За извършеното нарушение е генериран доказателствен
запис /доклад/ от електронната система с номер на нарушението, видно от
който се касае за нарушение "no payment".Съставен е АУАН №
661/06.12.2021 г., в който е отразено, че МПС е засечено на 24.11.2021г в
08.29ч по път А-3, км. 163+488,включен в обхвата на платената пътна
мрежа,без заплатена пътна такса по чл.10,ал.1,т.2 от Закона за пътищата.Като
място на нарушението е посочен път А-3, км. 163+488, за който се събира
такса за изминато разстояние – тол такса, съгласно Приложение към т. 1 на
Решение № 101 на Министерски съвет от 20.02.2020 г. за приемане на
Списъка на републиканските пътища, за които се събира такса за изминато
разстояние – тол такса. АУАН е връчен на жалбоподателя лично, като същият
не е вписал възражения.
Въз основа на така съставения АУАН е издадено обжалваното Наказателно
постановление № 661/26.05.2022г на Началник отдел "Контрол и
правоприлагане" в Национално ТОЛ управление към Агенция "Пътна
инфраструктура",в което е възпроизведена идентична фактическа обстановка
с установената в съставения акт и е възприето осъществяване на същото
административно нарушение,поради което на основание чл.179а,ал.3а от
ЗДвП,на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в
размер на 1800 лв.
Съгласно справка изискана от Интелигентни трафик системи,бордовото
устройство,асоциирано към МПС с рег.№*** е било изключено или
неправилно включено в електрическото захранване в периода от 23.11.2021г в
22.44ч до 24.11.2021г в 12.12ч. като в следствие на изключеното бордово
устройство в този период не са генерирани данни за геолокация на бордовото
устройство и съответно няма създадени тол декларации като посоченото е
изтъкнато като причина за регистрираното неправомерно ползване на
платената пътна мрежа.
Изложената фактическа обстановка, съдът прие за установена въз основа на
разпитаните по делото свидетели и от приетите писмени доказателства, които
са безпротиворечиви, относно подлежащите на доказване факти и установяват
по несъмнен начин възприетата фактическа обстановка, като последователна
и логична.
При така установеното, съдът приема от правна страна следното :
2
Жалбата е подадена от надлежно лице (спрямо което е издадено
Наказателното постановление) и в законоустановения срок.НП е връчено
лично на жалбоподателя на 01.07.2022г.,а жалба срещу последното е
депозирана на 06.07.2022г. Поради това жалбата е допустима.
Жалбата е основателна по следните съображения.
Съдът достигна до извод за неправилност на издаденото наказателно
постановление,поради недоказаност на авторството на констатираното
нарушение,както и за незаконосъобразност на същото,поради нарушение на
процесуалните правила при съставяне на АУАН и издаване на наказателното
постановление.
Както в хода на административно наказателното производство,така и в хода
на съдебното следствие не се доказа факта на управление на процесния
товарен автомобил именно от жалбоподателя И. П. И.,а именно не се доказа
,че жалбоподателят И. П. И. на 24.11.2021г в 08.29ч по път А-3, км. 163+488,
,включен в обхвата на платената пътна мрежа е управлявал ППС с рег.№ ***,
вид:специален автомобил,марка и модел „Скания“ Р420ЛА 4х2МНА,с обща
технически допустима максимална маса – над 12 тона, без заплатена пътна
такса по чл.10,ал.1,т.2 от Закона за пътищата.Като място на нарушението е
посочен път А-3, км. 163+488, за който се събира такса за изминато
разстояние–тол такса, съгласно Приложение към т. 1 на Решение № 101 на
Министерски съвет от 20.02.2020 г. за приемане на Списъка на
републиканските пътища, за които се събира такса за изминато разстояние –
тол такса.Управлението на описаното ППС от този водач се доказва за дата
06.12.2021г.,когато е спрян за проверка от контролните органи,тъй като
именно той е бил водачът на ППС.Такава констатация относно управлението
на ППС на 24.11.2021г не може да направи и актосъставителя,тъй като в
системата се генерира запис относно превозното средство,за което не е
заплатена дължимата пътна такса на дата-24.11.2021г.В този смисъл свид.Д.
И. сочи:“В момента,в който се чекира личната карта излиза автоматично
шофьора,който е в момента при нас.Ние не можем ръчно да вкарваме данните
за шофьора и превозното средство.Тези четци прочитайки данните от личната
карта и талона на автомобила автоматично нанасят данните.Дори и да заяви
шофьора,че той не е бил водач на въпросната дата,когато е констатирано
нарушението,ние не можем да го променим“.В хода на съдебното следствие
въпреки положените усилия не се събраха данни относно водача на процесния
автомобил на 24.11.2021г.Такава информация е изискана от РД“АА“ ,но от
писмо изх №10-00-56-580/5/07.12.2022г е видно,че исканата информация не
може да бъде предоставена ,тъй като транспортното дружество има
задължението да я съхранява за срок от една година и предвид изтичането на
тази една година,не могат да бъдат предоставени данни.
Посоченото обуславя извода, че в случая не е установено по безспорен и
категоричен начин авторството на процесното нарушение. Единствено
факта,че ППС с рег.№ *** е управляван от лицето И. П. И. на 06.12.2021г не
води до извода,че същият този товарен автомобил е управляван от същото
лице две седмици по-рано –на 24.11.2021г. В тежест на наказващия орган е да
установи и докаже при условията на пълно главно доказване не само факта на
3
извършено административно нарушение, но и самоличността на нарушителя
и неговата вина. В случая, макар по безспорен и несъмнен начин да е
доказано, че на дата 24.11.2021 г., в 08.29ч по път А-3, км. 163+488, ,включен
в обхвата на платената пътна мрежа, е установено управление на ППС с рег.
№ ***,вид:специален автомобил,марка и модел „Скания“ Р420ЛА 4х2МНА,с
обща технически допустима максимална маса – над 12 тона,без заплатена
пътна такса по чл.10,ал.1,т.2 от Закона за пътищата, по никакъв начин не е
доказано, че на посочените дата, час и място, автомобилът, при движението
на който е допуснато нарушението, е бил управляван от жалбоподателя И. П.
И..Доколкото отговорността по чл.179,ал.3а от ЗДвП следва да бъде понесена
от водача, управлявал ППС без заплатена пътна такса, санкциониращият
орган следва да установи и докаже по несъмнен и безспорен начин не само
обективните и субективните признаци на административнонаказателния
състав по чл.179,ал.3а от ЗДвП,но и авторството на деянието. В съставения
АУАН нарушението се сочи за установено от справка в електронната система
за събиране на пътни такси по чл.10,ал.1 от ЗП. Доказателствената сила на
тази справка, по аргумент от чл.189е,ал.9,във вр. с ал.8 от ЗДвП, обаче
обхваща единствено отразените в справката данни за обстоятелствата относно
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния
номер на пътното превозно средство, както и данни, свързани с движението
по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, данни за
липса или наличие на декларирани тол данни и наличие или липса на
заплащане на дължимите такси ,т. е доказателствената сила на справката от
електронната система за събиране на пътни такси по чл.10,ал.1,т.2 от ЗП, не
обхваща авторството на деянието.В този смисъл,непредставяне от страна на
жалбоподателя на доказателства, оборващи справката от електронната
система, е абсолютно ирелевантно за доказаността на
административнонаказателното обвинение от гл. т на извършителя на
нарушението и респ. субекта на отговорността. Съответно, съставеният въз
основа на справката по чл.189е,ал.8 ЗДвП акт за установяване на
административно нарушение, не може да бъде доказателство за това кое лице,
в качеството му на водач на ППС, е извършило санкционираното нарушение
по чл.179,ал.3а от ЗДвП. Такова доказателство не може да бъде и
обстоятелството, че И. П. И. е подписал съставения АУАН без
възражения.Тези факти не могат да бъдат разглеждани като доказателства,
потвърждаващи самоличността на нарушителя и неговата вина.
На следващо място,съдът констатира незаконосъобразност на издаденото
наказателно постановление.Съгласно разпоредбите на чл.42,т.4 и т.5 и
чл.57,ал.1,т.5 и т.6 от ЗАНН, както в акта, така и в НП следва да е налице
описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено,
както и да бъдат посочени разпоредбите от закона, които са нарушени. В този
смисъл, е необходимо да е налице правно единство между обстоятелствената
част описваща нарушението и безусловно съответствие в цифровата
квалификация на нарушението. В конкретния случай с АУАН е ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за това, че за
посоченото по-горе ППС не е заплатена дължимата пътна такса, съгласно
4
чл.10,ал.1,т.2 от Закона за пътищата, като е ангажирана отговорността му
по чл.179,ал.3а от ЗДвП.По идентичен начин е описано нарушението в
обжалваното НП. Съдът констатира, че в двата административни акта е
посочена единствено правната норма на чл.179,ал.3а от ЗДвП, която сама по
себе си е санкционна такава и въвежда единствено императивно установена
регламентация за вида и размер на наказанието за водач, който управлява
ППС от категорията на чл.10,ал.1,т.2 от ЗП по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, за което не са изпълнени съответните задължения
за установяване на изминато разстояние, съгласно изискванията на Закона
за пътищата, за участъка от път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, който е започнал да ползва, или няма закупена маршрутна карта за
същата, съобразно категорията на превозното средство, се наказва с глоба
в размер на 1800 лева, т. е за няколко хипотези на изпълнителни деяния на
нарушението. Изложеното мотивира съдът да приеме, че в казуса е налице
неяснота в описанието на нарушението,а също така не е посочена
материалната разпоредба на закона,която съдържа правилото за
поведение,при неизпълнението на което да се санкционира нарушителя.
Посочените непълноти безспорно ограничават процесуалните права на
нарушителя и не му дават възможност да се ориентира какво точно е
извършил, в какво качество и за какво по вид административно нарушение е
образувано административнонаказателното производство срещу него, за да
може да се защитава.
Аргументирайки се по този начин относно неправилността и
незаконосъобразността на наказателното постановление ,съдът достигна до
извод за неговата отмяна.
Предвид изхода от спора,претенцията на процесуалния представител на
ответната страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение се явява
неоснователна.Същевременно липсва претенция за заплащане на разноски от
страна на жалбоподателя.
Водим от горното и на основание чл.63,ал.2,т.1,във вр. с ал.3 от ЗАНН
Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 661/26.05.2022г на Началник отдел
"Контрол и правоприлагане" в Национално ТОЛ управление към
Агенция"Пътна инфраструктура",с което на И. П. И., ЕГН:**********,от
К.,М.№ *,на основание чл.179,ал.3а от Закона за движение по пътищата е
наложено административно наказание-ГЛОБА в размер на 1 800 /хиляда и
осемстотин/ лв.
Решението подлежи на обжалване по касационен ред по реда на АПК, пред
Административен съд-Б. ,в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
5
Съдия при Районен съд – Петрич: _______________________
6