Р Е Ш Е Н И Е
№:1040 26.09.2022г. гр.Бургас,
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд -
гр.Бургас VІІ-ми състав
На тринадесети
септември две хиляди двадесет и втора година
В публично заседание
в следния състав:
Председател:Румен Йосифов
Секретар: Сийка
Хардалова
Прокурор:
като разгледа
докладваното от Румен Йосифов
административно
дело № 1035 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе пред вид следното:
Производството е по реда на чл.294 и сл. от Административнопроцесуалния
кодекс (АПК).
Образувано
е по жалба на „Илиеви 2017“ЕООД, ЕИК-*********, гр.Обзор, ул.Георги С.Раковски
№9, представлявано от управителя М.И., против считани за незаконосъобразни
действия на органа по изпълнението по чл.271, ал.1, т.1 от АПК – заместник-кмет
„Правно обслужване и общинска собственост“ при Община Несебър, съгласно заповед
№ 8/09.01.2020г. на кмета на общината, изразяващи се в премахването на обект
„павилион“, за който е била издадена заповед № 1062/25.05.2022г. на същия
орган.
Жалбоподателят
счита за незаконосъобразни действията на органа по изпълнението, изразяващи се
в премахване на обект „павилион“ от имот, собственост на Община Несебър на
14.06.2022г. В жалбата не се оспорва, че за павилиона е имало издадена заповед
за премахване под № 1062/25.05.2022г., но се твърди, че в изпълнение на тази
заповед обектът доброволно е бил преместен
и премахнат от мястото посочено в нея. Редовно
уведомен, жалбоподателят чрез надлежно упълномощен процесуален представител - адвокат
М. Б., Адвокатска колегия - Благоевград, ангажира доказателства в подкрепа на
тезата си и иска да бъдат обявени за незаконосъобразни действията на органа по
изпълнението. Претендира присъждане на разноски за адвокатски хонорар в размер
на 300 лева. Представя и писмена защита в която доразвива тезите си.
Ответникът
– заместник-кмет „Правно обслужване и общинска собственост при Община Несебър“,
представя административната преписка. Пред съда, чрез надлежно упълномощения
процесуален представител – юрисконсулт Д.Н. пледира за отхвърлянето на жалбата.
Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и представя писмена
защита.
Съдът,
като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните,
приема за установено следното от фактическа страна:
Със
заповед № 1062/25.05.2022г. на заместник-кмет „Правно обслужване и общинска
собственост“ е наредено на „Илиеви 2017“ООД да премахне/демонтира собствения си
преместваем обект поставен в поземлен имот с идентификатор 53045.502.593 по
КККР на гр.Обзор, Община Несебър, Област Бургас, представляващ павилион за
пакетирани хранителни стоки и безалкохолни напитки, с размери 4.5/2.3 м и
височина около 2.5 м, изпълнен от ПВЦ плоскости тип сандвич панели и дограма и
да разчисти терена (л.68-71). Заповедта е връчена на жалбоподателя на
28.05.2022г. чрез куриерска фирма „Спиди“АД (л.67).
На
27.05.2022г., с писмо от 26.052022г., заповедта е съобщена за сведение и
изпълнение на „Електроразпределение-юг“ЕАД и „ВиК“ЕАД (л.64-65). Захранването
на обекта, предмет на премахване било прекъснато на 30.05.2022г., видно от
констативен протокол № 665992/30.05.2022г., съставен от представители на
„Електроразпределение-юг“ЕАД (л.59). За изпълнението на заповедта „Електроразпределение-юг“
ЕАД уведомило Община Несебър с писмо от 02.06.2022г. (л.58).
На
03.06.2022г. на основание чл.30, ал.1 от Наредба № 10 за реда и условията за
поставяне и премахване на преместваеми обекти, рекламно-информационни и
монументално-декоративни елементи на територията на Община Несебър (Наредба №
10) гл. специалисти при Община Несебър са извършили проверка, относно
изпълнението на заповед № 1062/25.05.2022г., при която е установено, че
заповедта не е изпълнена и преместваем обект „Павилион“ не е доброволно
демонтиран. За извършената проверка е съставен протокол (л.63).
На същата
дата е съставен и протокол за предварително проучване на принудително
изпълнение на заповед № 1062/25.05.2022г. (л.61), съгласно който начина на
премахване на преместваемия обект е чрез демонтиране, срока за изпълнение на
принудителното премахване е 3 дни и общата стойност на премахването е 953.75
лева, без ДДС. Към протокола е приложена обобщена количествена сметка за
строителни и демонтажни работи за обект „Демонтаж на преместваем обект
„Павилион“ ситуиран в ПИ 53045.502.480 по КККР на гр.Обзор, Община Несебър“
(л.62).
На
09.06.2022г. във връзка с изтичане на срока за доброволно изпълнение на заповед
№ 1026/25.05.2022г., от Община Несебър е направено запитване до „Стандарт
Инвест Груп“ЕООД, гр.Несебър за представяне на ценово предложение относно
изпълнение на премахването на незаконно поставения преместваем обект „Павилион“
(л.55).
На същата
дата е поискано съдействие и от кмета на Община Несебър, като определи подходящ
терен общинска собственост за складиране и съхранение на получените при
премахването материали, до получаване от собствениците им по съответния ред
(л.57).
На
14.06.2022г. „Стандарт Инвест Груп“ООД, гр.Несебър е представило своето ценово
предложение за извършване на принидително премахване на преместваемия обект
„Павилион“ по заповед № 1026/25.05.2022г., което е в общ размер на 2100 лева,
без ДДС (л.56). На същата дата между Община Несебър - възложител и „Стандарт
Инвест Груп“ЕООД - изпълнител е сключен договор № 269 по реда на чл.20, ал.4, т.1
от ЗОП, с предмет: изпълнителят срещу възнаграждение да извърши премахване на
преместваем обект „Павилион“ поставен в ПИ 53045.502.480 по КККР на гр.Обзор
чрез разглобяване и извозване за съхранение до склад на общината в гр.Несебър в
изпълнение на заповед № 1026/25.05.2022г., съгласно оферта на изпълнителя с вх.
№ Н2-УОП-3393/14.06.2022г. (л.52).
На
14.06.2022г. е съставен протокол за установяване състоянието на обекта преди
започване на принудителното изпълнение на заповед № 1026/25.05.2022г. В протокола
е посочено, че обектът е заключен и няма достъп до вътрешността му, както и, че
в 15.10 ч. е престъпено към принудително изпълнение на заповедта за премахване
на незаконно поставения преместваем обект (л.51).
На същата
дата е съставен и протокол за установяване състоянието на обекта след
приключване на принудителното изпълнение на заповед № 1062/25.05.2022г., в
който е посочено, че след принудителното отваряне на обекта във вътрешността му
са установени наличие на оборудване, като изнесените един брой шкаф за цигари,
един стелаж, климатично тяло и дървена маса са прибрани от появилия се
собственик на обекта (л.49). Посочено е, че останалото оборудване е демонтирано
и извозено до склад и е съставен констативен протокол с опис на оборудването
(л.50). Сочи се още, че демонтираните части от павилиона, заедно с останалата
част от конструкцията е извозена до склад за съхранение.
С писмо
от 21.06.2022г. жалбоподателят е уведомен от Община Несебър, че имуществото и
материалите получени при премахване на обекта са складирани на отговорно пазене
в склада на Община Несебър, както и че същите могат да бъдат получени обратно в
7-дневен срок от получаване на това писмо, след предварително уведомяване за
дата и часа на получаване (л.48).
По искане
на жалбоподателя и ответника са разпитани свидетелите Ц.Л.Л.и Я.Н.Г., двамата служители на
Община Несебър. Свидетелката Л. – главен специалист в отдел „Контрол върху
строителството“ в Община Несебър заявява, че процесният павилион е предмет на
заповед за премахване, като с констативен протокол е установено, че същият не е
премахнат и преминато към принудително изпълнение на заповедта. Сочи, че е
съставен констативен протокол за предварително проучване за принудително
изпълнение на обекта, предмет на заповедта и е възложена на фирма изпълнението.
Обяснява, че при пристигане на място за започване на принудителното изпълнение
е установено, че обекта, предмет на заповедта, е преместен – от улицата е
преместен навътре в терена на градския стадион. Посочва се, че доколкото
обектът е бил заключен, се е наложило ключалката да бъде разбита за
демонтирането му и извозването му до територията на склада за съхранение. Твърди,
че при пристигане на място са установили, че демонтираният павилион е същия
павилион за който е издадена заповедта, както и че той е преместен от тротоара на приблизително
метър от вътрешната страна на градския стадион. Посочва, че при демонтирането
му е запазен и е в добро състояние.
Свидетелят
Г. – началник отдел „Контрол върху строителството“ в Община Несебър заявява, че
доколкото заповедта за премахване на павилиона не е била изпълнена, са
проведени предвидените по наредбата процедури и е сключен договор с фирма,
която да извърши премахването на павилиона. Посочва, че е имал предварителна
информация, че процесният павилион е преместен на 2-3 метра в съседен общински
имот от другата страна на оградата, без да има разрешение за това. Твърди, че
обектът който е демонтиран е същия, който е предмет на заповедта.
По делото са представени още пояснения от двамата
разпитани свидетели (л.41), ведно със снимков материал (л.42). Представен е
снимков материал и от жалбоподателя (л.112-115).
При така
установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:
Жалбата е
депозирана от активно процесуално легитимирано лице по чл.295 от АПК, „Илиеви
2017“ЕООД, като страна в производство по изпълнението – длъжник по изпълнението
по смисъла на чл.274 от АПК, тъй като именно той е лицето, посочено в
изпълнителното основание – заповед № 1062/25.05.2022г. на заместник-кмет
„Правно обслужване и общинска собственост“. Субективното правото на оспорване е
реализирано в рамките на законоустановения 7-дневен преклузивен срок по чл.295
от АПК, с оглед на което съдът приема същата да процесуално допустима.
Разгледана
по същество, жалбата е неоснователна.
Съгласно
разпоредбата на чл.294 от АПК на обжалване подлежат постановленията, действията
и бездействията на органите по изпълнението. Тази защита е както срещу
недопустимостта на самото изпълнение, поради липса на изпълнително основание,
така и срещу порочно изпълнение или неизпълнение на процесуални задължения на
органа по изпълнението. Предмет на защита са както волеизявленията на органа по
изпълнението по допустимостта или движението на изпълнителното производство,
така и фактически действия, с които той осъществява процесуалните си
правомощия.
Съгласно
разпоредбата на чл.271, ал.1, т.1 от АПК орган по изпълнението срещу граждани и
организации е административният орган, който е издал или е трябвало да издаде
административния акт, освен ако в изпълнителното основание или в закон е
посочен друг орган. В конкретния случай възлагането на принудително изпълнение
на заповед № 1062/25.05.2022г. на зам.-кмет „Правно обслужване и общинска
собственост“ при Община Несебър, за премахване на преместваем обект, е
извършено именно от определените за това лица – началник отдел „Контрол по
строителството“ при Община Несебър (т.6 от заповедта) и директор дирекция
„Устройство на територията, инвестиционно планиране, строителство и контрол
върху строителството“ (т.7 от заповедта).
На
основание чл.57а, ал.6 от ЗУТ в заповед № 1026/25.05.2022г. на заместник кмет
„Правно обслужване и общинска собственост“ при Община Несебър е определен срок за
премахване на обекта, в конкретния случай тридневен от съобщаването на
заповедта. Същата е съобщена на жалбоподателя на 28.05.2022г. с куриерска служба „Спиди“АД
(л.67) и тридневният срок е изтекъл на 31.05.2022г.
Съгласно
разпоредбата на чл.57а, ал.7 от ЗУТ при неспазване на срока за премахване,
определен в заповедта по ал. 3, обектът се премахва принудително по ред,
определен с наредбата по чл. 56, ал. 2 от ЗУТ, в настоящият случай Наредба № 10
за реда и условията за поставяне и премахване на преместваеми обекти,
рекламно-информационни и монументално-декоративни елементи на територията на
Община Несебър.
На
03.06.2022г. в съответствие с разпоредбата на чл.30, ал.1 от Наредба № 10,
служители при община Несебър са извършили проверка, относно изпълнението на
заповедта и са установили, че заповед № 1026/25.05.2022г. на заместник-кмет „Правно
обслужване и общинска собственост“ при Община Несебър не е изпълнена и
преместваем обект „Павилион“ не е доброволно демонтиран. За извършената
проверка е съставен протокол (л.63). На същата дата отново в съответствие с
разпоредбата на чл. 30, ал.1 от Наредба № 10 е съставен и протокол за
предварително проучване на принудителното изпълнение на заповедта (л.61), в
който е посочено, че премахването следва да се извърши чрез демонтиране на
обекта, със срок на изпълнение на принудителното премахване 3 дни и с обща
стойност на премахването – 953.75 лева, без ДДС, за което е приложена обобщена
количествена сметка (л.62).
Съгласно
разпоредбата на чл.30, ал.2 от Наредба № 10 е изготвено становище до началник отдел „Контрол върху
строителството“ при Община Несебър на който е възложено организирането и
изпълнението на заповедта, с предложение за начина на принудително премахване и
необходимите финансови средства за това (л.60).
На
основание чл.30, ал.3 от Наредба № 10 е престъпено към избор на изпълнител по
премахването на преместваемия обект по заповед № 1062/25.05.2022г., като с
писмо от 09.06.2022г. „Стандарт Инвест Груп“ ЕООД е поканено да представи
ценови предложение (л.55).
На
14.06.2022г. от „Стандарт Инвест Груп“ ООД, гр.Несебър е представено ценово
предложение за извършване на принудително
премахване преместваемият обект по заповед № 1026/25.05.2022г. (л.56) и
въз основа на него по реда на чл.20, ал.4, т.1 от ЗОП е сключен договор
№269/14.06.2022г. между дружеството и Община Несебър (л.52).
На
14.06.2022г. е престъпено към принудително изпълнение на заповед №
1026/25.05.2022г., като след изпълнението на заповедта е бил съставен надлежен
протокол съгласно чл.31, ал.8 от Наредба № 10 (л.49).
На
основание чл.31, ал.4 от Наредба № 10 жалбоподателят е уведомен с писмо от
21.06.2022г. за местонахождението на премахнатия обект, от където същият може
да го получи (л.48).
Предвид
изложено настоящият състав приема, че при принудителното премахване на
преместваемия обект „Павалион“ по заповед № 1026/25.05.2022г. процедурата е
била спазена.
Неоснователно
е твърдението на жалбоподателя, че с преместването на процесния павилион на
няколко метра от първоначалното му местоположение в съседен общински имот е
изпълнил доброволно заповед № 1026/25.05.2022г. Съгласно цитираната заповед
жалбоподателят е задължен „да премахне/демонтира собствения си преместваем
обект, поставен в поземлен имот с идентификатор 53045.502.480, на границата с
поземлен имот с идентификатор 53045.502.593 по КККР на гр.Обзор, Община
Несебър, област Бургас, представляващ павилион за пакетирани хранителни стоки и
безалкохолни напитки, с размери 4.5/2.3 м и височина около 2.5 м, изпълнен от
ПВЦ плоскости тип сандвич панели и дограма … и да разчисти терена“. В
настоящият случай жалбоподателят не е извършил премахване/демонтиране на
„павилиона“, а го е преместил на няколко метра в съседен общински имот, без да
има необходимото разрешение за това. Съдът приема за правилни доводите на
ответната страна, че не може да бъде сложен знака за равенство между термите
„премахване“ и „преместване“, поради което не може да се приеме, че заповед №
1026/25.05.2022г. е била изпълнена доброволно от жалбоподателя. Действително
процесният павилион към монета на принудителното му премахване не е бил в имота
посочен в заповедта, а на няколко метра в съседен общински имот, но доколкото е
установена пълна идентичност на принудително премахнатият павилион с павилиона,
предмет на заповед № 1026/25.05.2022г., и доколкото за процесния павилион не е
налице издадено разрешително за преместването му в съседния общински имот, то
правилно е престъпено към принудителното му премахване.
Неоснователни
са и възраженията на жалбоподателят, че павилионът обект на принудителното
премахване е бил разрушен и повреден до степен на неизползваемост. От
приложения по делото снимков материал и от събраните свидетелски показания се
установява, че при премахването му са били демонтирани вратите на павилиона,
стелажи, климатично тяло и друго оборудване, част от което е било предадено за
съхранение при жалбоподателя и за което е съставен констативен протокол от
14.06.2022г. (л.50). Останалите части (снимка на л.115) и цялостната
конструкция на павилиона (снимка на л.42) са били извозени в склад на Община
Несебър.
Предвид
изложеното се достига до извод, че обекта на принудително премахване е бил
премахнат по начина посочен в заповед № 1026/25.05.2022г., както и съобразно
договор № 269/14.06.2022г., а именно чрез демонтиране/разглобяване и извозване
за съхранение в склад на община Несебър. Видно от приложения снимков материал
се установява, че процесният павилион не е повреден до степен на
неизползваемост, както твърди жалбоподателят, а е запазен в неговата цялост,
като само са демонтирани вратите, стъклата и оборудването му, което не води до
повредата му и до невъзможност за използването му.
Предвид изложеното съдът намира, че действията на органа по изпълнението са
законосъобразни.
С оглед изхода на делото и на основание чл.143, ал.3 от АПК, във връзка с чл.37, ал.1 от
Закона за правната помощ и чл.24 от Наредбата
за заплащане на правната помощ, искането на ответника за присъждане
на юрисконсултско възнаграждение следва да се уважи до размера от 100 лева.
Мотивиран от
горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът
Р
Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на „Илиеви 2017“ЕООД, ЕИК-*********,
гр.Обзор, ул.Георги С.Раковски №9, против действия на органа по изпълнението по
чл.271, ал.1, т.1 от АПК – заместник-кмет „Правно обслужване и общинска
собственост“ при Община Несебър, съгласно заповед № 8/09.01.2020г. на кмета на
общината, изразяващи се в премахването на обект „павилион“, за който е била
издадена заповед № 1062/25.05.2022г. на същия орган.
ОСЪЖДА
„Илиеви 2017“ЕООД, ЕИК-*********,
гр.Обзор, ул.Георги С.Раковски №9, да заплати на Община Несебър сумата от 100 (сто)
лева, за юрисконсултско възнаграждение.
Решението
е окончателно на основание чл.298, ал.4 от АПК.
СЪДИЯ: