Решение по дело №483/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 632
Дата: 11 май 2022 г. (в сила от 27 февруари 2023 г.)
Съдия: Чавдар Димитров Димитров
Дело: 20227040700483
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  632

гр. Бургас, 11.05.2022г.

В     ИМЕТО     НА     НАРОДА

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - Бургас, в публично заседание на деветнадесети април през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                            СЪДИЯ: Чавдар Димитров

 

при секретаря Ирина Ламбова,

като разгледа докладваното от съдия Димитров адм.д. № 483 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

             Производството е по реда на чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСEСИФ/ и чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на „АР НУВО“ ООД с ЕИК ******** със седалище в гр. Бургас, против Заповед № З-ЦУ-340/10.03.2022г. на изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнат от временните противоепидемични мерки“ на „АР НУВО“ ООД, ЕИК ********, заявление рег.№ BG16RFOР002-2.095-8262.

Заповедта е повторна по подаденото заявление след като със свое Решение №1411/07.10.2021г. по адм. дело № 1014/2021г. по описа на същия съд състав на административен съд Бургас е отменил Заповед на изпълнителния Директор на НАП №З-ЦУ-1301/15.04.2021г. и е дал указания за приложението на материалния закон.

            В жалбата се излагат доводи, че отказът, обективиран в обжалваната заповед, противоречи на предходното съдебно решение и на дадените в мотивната му част указания по приложението на закона. В тази връзка се претендира нищожност на заповедта на основание чл.177, ал.2 АПК. Излага становище и за допуснати вътрешни противоречия в обстоятелствената част на оспорената заповед, доколкото органът приема, че съгласно т.4, раздел 11.1 от условията за предоставяне на финансова помощ дейността на кандидата следва да е преустановена, съответно частично преустановена (ограничена), счита жалбоподателят за претърпял частични ограничения, но счита, че заявеният код по КИД 68.20 „Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти, освен когато дейността се извършва при условията на т.13 от Заповед №ПД-01-677/25.11.2020г. , изменена с т.11 от Заповед № РД - 01 - 718/18.12.2020г., т.е. е осъществявана в търговски център или МОЛ, не подлежи на компенсиране. Иска се отмяната на заповедта като незаконосъобразна. Претендират се разноски.

           В съдебно заседание жалбоподателят не се представлява, редовно уведомен. Не ангажира доказателства.

Ответникът – изпълнителен директор на НАП, чрез юрисконсулт С., оспорва жалбата като неоснователна, като сочи, че дружеството- жалбоподател не е изпълнило критериите за допустимост, подробно посочени в обжалваната заповед за отказ. Представя административната преписка по издаването на акта, претендира разноски.

Административен съд – Бургас, като взе предвид постъпилата жалба, становището на ответната страна по нея, събраните по делото доказателства и като съобрази закона, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

           Чрез електронно подадено заявление с рег. № в ИСУН BG16RFOP002-2.095-8262, „АР НУВО“ ООД е кандидатствало за предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по обявена процедура за подбор на проекти, ведно с изискуемите към него приложения, в т. ч. и декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ (Условията) /л.29-46/, утвърдени със Заповед на Изпълнителния директор на НАП.

Съгласно т.11.1 от Условията  - „Критерии за допустимост на кандидатите“, следва да бъдат допуснати само кандидати, които са преустановили или oграничили дейността си в резултат на временните противоепидемични мерки, въведени със Заповеди с №№ РД-01 -626/27.10.2020 г., РД-01-655/13.11.2020 г., РД-01 -677/25.11.2020 г., РД-01- 718/18.12.2020 г.,  РД-01 -20/15.01.2021 г., РД-01 -52/26.01.2021 г. и РД-01 -132/26.02.2021 г., издадени от министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа, и които развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019 г.) в един от посочените в цитираната точка 4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията кодове/сектори съгласно Класификация на икономическите дейности К.-2008 - Приложение 3 към Условията. Освен това, кодът на икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, също трябва да попада в един от посочените в Условията кодове сектори съгласно К. 2008. Кодът на основната или допълнителната икономическа дейност на предприятието се посочва в т. 1 „Данни на кандидата" от формуляра за кандидатстване, в поле „Код на основна допълнителна икономическа дейност на кандидата", като съшият подлежи на служебна проверка за правилното му определяне въз основа на данни за 2019 г, от НСИ/Мониторстат.

Декларираният от жалбоподателя в заявлението код на допълнителна дейност съгласно К.-2008 (Приложение № 3 към Условията) е 68.20 „Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти“, а на основна дейност - 55.10 „Хотели и подобни места за настаняване“. Същият е кандидатствал за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 20% от оборота без ДДС за преустановена дейност на обект, извършвана в рамките на дейност с код по К.-2008 68.20, която в проектното предложение е посочена като отдаване под наем на ресторант „Норма“, находящ се в гр.Бургас, ул. „Княз Александър Батенберг“ № 32. В т.5 от Заявлението „Е-Декларации“ жалбоподателят е декларирал общ оборот в лева без ДДС в размер на 17 974.71 лева от затворените обекти/ограничени дейности, попадащи в обхвата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 20% от оборота, за референтния период на предходната година, съответстващ на периода на затваряне на обекта/ограничаване на дейността.

При извършена проверка от органите по приходите, резултатите от която са обективирани  в Протокол за извършена проверка в обект сер.АА № 0046919/09.02.2021 г. (л.78-80), било установено, че декларираният със заявлението ресторант „Норма“ е собственост на „АР НУВО“ ООД и че се намира в собствения и стопанисван от дружеството хотел „Променаде“, който работи от м.05.2018 г., както и че ресторантът е отдаден под наем на „Битекс“ ООД, считано от 25.07.2020 г. с анекс за месеците юли 2020 г. – октомври 2020 г. – на цена от 2800 евро без ДДС, а от ноември до април – на цена от 1800 евро без ДДС.

Административното производство, след отмяна на предходната заповед З-ЦУ-1301/15.04.2021 г. на изпълнителния директор на НАП с Решение № 1411/07.10.2021г. по адм.д. № 1014/2021г. по описа на Административен съд Бургас е приключило с издаване на оспорената в настоящото производство Заповед З-ЦУ-340/10.03.2022г. на изпълнителния директор на НАП, с която на основание чл.10, ал.1, т.1 и т.18 от Закона за Националната агенция за приходите, чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците и Решение на Министерския съвет № 947 от 18.12.2020 г. е постановен отказ за предоставяне безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнат от временните противоепидемични мерки“ на „АР НУВО“ ООД, ЕИК ********. Посоченият в заповедта мотив за отказа е, че ресторантът, за който се иска помощта, не е бил пряко ограничен да извършва дейност. Посочено е обстоятелството, че от съществено значение е местонахождението на ресторанта, доколкото единствено в търговските центрове тип МОЛ, достъпът е бил изцяло ограничен, тъй като дейността е реализирана при условията на т.13 от Заповед № РД-01-677/25.11.2020г., изменена с т.11 от Заповед № РД-01-718/18.12.2020г., докато при останалите търговски площи било възможно работата да продължи под формата на приготвяне на храна за консумация извън заведението с или без организирана доставка, поради което „АР НУВО“ ООД не било пряко засегнато от действието на Заповеди с №№ РД-01 -626/27.10.2020 г., РД-01-655/13.11.2020 г., РД-01 -677/25.11.2020 г., РД-01- 718/18.12.2020 г.,  РД-01 -20/15.01.2021 г., РД-01 -52/26.01.2021 г. и РД-01 -132/26.02.2021 г. на министъра на здравеопазването. Заключено е, че „АР НУВО“ ООД не отговаря едновременно и на двете условия, посочени в т.4 на раздел 11.1 от Условията, поради което се явява недопустим кандидат.

            Жалбата срещу заповедта е подадена в съда на 24.03.2022г., т.е. в 14-дневния срок от постановяването й.

            При така установената фактическа обстановка, съдът досгигна до следните правни изводи:

           Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице, имащо право и интерес от оспорването, адресат на заповедта, в законоустановения срок, против административен акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, същата е частично основателна.

 

Мотивите на настоящата съдебна инстанция за това са следните.

Обжалваната заповед е издадена от изпълнителния директор на НАП, който е компетентен орган, определен от Министерския съвет с Решение № 947/18.12.2020г., съобразно чл.26б, ал.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците /загл. доп. ДВ, бр. 44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г./.

Заповедта е издадена във вид на електронен документ, подписан с валиден квалифициран електронен подпис от издателя й Румен Спецов, действащ в качеството на изпълнителен директор на НАП. В този смисъл, задължителната писмена форма на акта е спазена. Заповедта е мотивирана в достатъчна степен с излагане на фактически и правни основания за нейното издаване, при което не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.

По отношение на валидността й обаче, съдебният състав взема предвид следното обстоятелство:

Действително с предходно решение на АС Бургас №1411/07.10.2021г. по адм. дело № 1014/2021г. по описа на съда е бил отменен предходен отказ на ответника да предостави заявената финансова помощ изцяло. Същото решение не е било обвалвано пред ВАС и е придобило характер на стабилен съдебен акт, който подлежи на изпълнение. Основание за постановяване на повторен отказ не могат да бъдат обстоятелствата, станали предмет на съдебния спор пред административния съд, а единствено нови факти и обстоятелства намиращи се в пряка връзка с предмета на спора, които съдебният състав не е взел предвид и които влияят на крайните съдебни изводи. В тази връзка следва да се посочи, че спорът при предходното разглеждане на делото е бил концентриран върху наличието на двете условия, посочени в т.4 на раздел 11.1 от Условията за предоставянето на помощта - кандидатите да са преустановили или ограничили дейността си в резултат на издадените заповеди и да развиват основна или допълнителна икономическа дейност в един от секторите, съгласно КИД - 2008 - Приложение 3. В изпълнение на служебното начало, Съдебният състав е разгледал подробно този въпрос и достигнал до извод, че такапосочените две условия са налични, касателно жалбоподателя при действието на първата от посочените заповеди на Министъра на Здравеопазването - № РД - 01 - 677/25.11.2020г., за периода и на действие - от 23,30 часа на 27.11.2020г.  до 21.12.2020г., като се е позовал на разпоредбата на т.11.1 от Критериите за допустимост на кандидатите, според която те следва да са засегнати „от една или повече“ от заповедите на министъра на здравеопазването, т.е. засягането от една заповед е достатъчно.

Видно от мотивите на сегаразглеждания административен акт, постановеният повторен отказ е базиран изцяло на същата теза за липса по отношение на кандидата, при условията на кумулативност, на двете условия, посочени в т.4 на раздел 11.1 от Условията, с което органът не се е съобразил с влязлото в сила решение на АС Бургас, поради което Заповедта му за отказ в тази част, касателно посочения по-горе период на действие на заповед № РД - 01 - 677/25.11.2020г. е нищожна, като постановена в противоречие с влязло в сила решение, на основание чл.177, ал.2 АПК.

Вярно е обстоятелството, че условията за кандидатстване и за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014 - 2020г. в частта по т.4 на раздел 11.1 са в противоречие с разпоредбата на чл.26б, ал.1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците (ДВ, бр. 105 от 2020 г., в сила от 11.12.2020 г., изм. - ДВ, бр. 14 от 2021 г., в сила от 11.12.2020 г.), според която малките и средни предприятия, които е допустимо да кандидатстват за помощ, следва единствено да са „преустановили“ дейността си след 1 ноември 2020 г., в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка, без да е предвидено подобно право за тези, които само са ограничили своята дейност, но това възражение е могло да бъде изложено при оспорване на предходното съдебно решение пред ВАС, което не е сторено. До отмяната му с предвидения в АПК извънреден способ по чл.237 и следващите от АПК, същото е валидно и поражда правно действие.  

След прогласяване на нищожността й с влязъл в сила съдебен акт делото в тази част следва да бъде върнато на органа като преписка за произнасяне в изпълнение на решение на АС Бургас №1411/07.10.2021г. по адм. дело № 1014/2021г. по описа на съда, като при произнасянето по същество органът е длъжен да изследва наличието и на всички останали критерии за основателност на заявлението като например условието по т.4 на раздел 11.2, според която, когато кандидатът упражнява едновременно дейност в недопустими и в допустими сектори по схемата, безвъзмездната помощ да се предоставя само за дейностите в допустимите сектори, като кандидатът следва да води отделна аналитична счетоводна отчетност за всяка дейност, която да гарантира отделяне на дейностите, така че тези от недопустимите сектори да не се ползват от безвъзмездната помощ, предоставяна по настоящата схема. В конкретния случай кандидатът развива основна дейност с код 55.10 Хотели и подобни места за настаняване и допълнителна с код 68.20 по Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти. Заявил е общ оборот за релевантния период от 17974,71 лева и такъв от допустимата дейност в същия размер. Органът не е изследвал обстоятелството дали действително целият заявен оборот е от допустимата дейност и дали е водена аналитична отчетност по начин да се отграничи и установи правилно и точно този оборот, като на това обстоятелство следва да обърне внимание същия при повторното си произнасяне. 

В останалата й част, оспорената заповед е съобразена с постановеното по-рано съдебно решение поради което същата не противоречи на разпоредбата на чл.177, ал.2 АПК и съдът дължи произнасяне по законосъобразността й.

В разпоредбата на чл.26б, ал.1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците (ДВ, бр. 105 от 2020 г., в сила от 11.12.2020 г., изм. - ДВ, бр. 14 от 2021 г., в сила от 11.12.2020 г.) е предвидено, че на микро, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020 г., се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019 г. до 29 февруари 2020 г. включително, за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността. За предприятия, които след 1 януари 2020 г. са започнали/възобновили дейност, която е преустановена в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването, безвъзмездните средства са в размер на процент от оборота им без ДДС за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността. Средствата по предходното изречение се предоставят за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се предоставят пропорционално на дните от месеца.

Съгласно чл.26б, ал.2 от същия закон, средствата по ал. 1 се предоставят на микро, малки и средни предприятия, отговарящи на критерии и по ред, определени от Министерския съвет по предложение на министъра на икономиката. В процедура чрез подбор на проектни предложения може да участват и безвъзмездна финансова помощ може да бъде предоставена на лица, които нямат публични задължения по чл. 162, ал. 2, т. 1 и 7 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс преди 1 януари 2020 г., установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, или задълженията им са отсрочени, разсрочени или обезпечени, включително на лица, за които са налице основанията по чл. 54, ал. 1, т. 6 от Закона за обществените поръчки. В чл.26б, ал.3 от същия закон е предвидено, че средствата по ал. 1 се превеждат по платежна сметка на съответното предприятие от Националната агенция за приходите.

С Решение № 947/18.12.2020г. на Министерския съвет (л.122) е дадено съгласие на Министерството на икономиката със средства от „Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ в размер на 156 000 000 да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент – Национална агенция за приходите. Целта на процедурата на директно предоставяне е да се осигурят средства за обезпечаване на плащанията към крайните потребители по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, обявена и администрирана от Национална агенция за приходите. С решението МС е одобрил и критерии и ред, съгласно приложението, по които Национална агенция за приходите предоставя като администратор помощта по т.2 на микро-, малки и средните предприятия.

Жалбоподателят е отправил искане, чрез депозиране в системата ИСУН на формуляр за кандидатстване, ведно с изискуемите според првилата на Условията приложения, а именно декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение и Декларация по чл.3 и чл.4 от Закона за малките и средни предприятия. На същият е отказано предоставяне на  безвъзмездна финансова помощ по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ поради това, че той не отговаря на едно от предварително обявените и кумулативно изискуеми условия за допустимост на кандидатите, а именно - не е бил засегнат от действието на Заповеди №№ РД-01-626/27.10.2020 г., РД-01-655/13.11.2020 г., РД-01-677/25.11.2020 г., РД-01-718/18.12.2020 г.,  РД-01-20/15.01.2021 г., РД-01-52/26.01.2021 г. и РД-01-132/26.02.2021 г. на министъра на здравеопазването, тъй като декларираният от него обект ресторант „Норма“ не е на територията на търговски център тип МОЛ и се намира в хотел. Доколкото съдът се произнесе по валидността на оспорената заповед в частта, касаеща Заповед № РД-01-626/27.10.2020 г. на Министъра на здравеопазването, изложените по-долу мотиви касаят основателността на заявлението спрямо действието на всички останали от цитираните заповеди.

           Отказът на органа е правилен, тъй като ресторант „Норма“ се намира в хотел „Променаде“, същият, както и дейността по отдаването му под наем не попада в обхвата на разглежданите заповеди, т.е. тя не е била засегната пряко от действието им. Заповедите на министъра на здравеопазването, предхождащи Заповед РД-01-677/25.11.2020 г. не преустановяват посещенията в заведенията за хранене, а още с първата последвала я заповед - Заповед РД-01-718/18.12.2020 г. на министъра на здравеопазването за допълнение и изменение на предходно издадената от него Заповед РД-01-677/25.11.2020 г. е била създадена нова т.11а, с която е въведено изключение от общата забрана по отношение на ресторантите на територията на местата за настаняване, като е посочено, че те могат да работят само за гости на съответното място за настаняване, при използване на 50% от капацитета им и при ограничено работно време в границите между 06.00 и 22.00 часа“. Липсата на едно от двете кумулативноустановени условия за допустимост е основание за отказ за предоставяне на заявената безвъзмездна финансова помощ за периода 14.11.2020г. - 31.03.2021г. /изключае коментирания по-горе период -27.11.2020г. до 21.12.2020г./ съгласно уточнението на л.8 от условията за кандидатстване. Предпоставките за допустимост са кумулативноустановени и липсата на една от тях обуславя законосъобразния характер на постановения отказ в тази му част.

По изложените съображения съдът намира, че са налице основания по чл.146, т.3 и т.4 от АПК за прогласяване на нищожност на оспорената заповед в коментираната по-горе част и отхвърляне на жалбата в останалата предвид установяване на заповедта като правилна, обоснована и законосъобразна.

На осн.чл.173, ал.2 АПК, преписката по заявлението на жалбоподателя следва да бъде върната обратно на органа, като на осн.чл.174 АПК му бъде определен 14-дневен срок за произнасяне съобразно задължителните указания по прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

            Предвид изхода на спора страните не си дължат взаимно разноски.

 

  Мотивиран от горното и на основание чл.173, ал.2 от АПК, Административен съд - Бургас

Р   Е   Ш   И :

 

   ПРОГЛАСЯВА НИЩОЖНОСТТА на Заповед № З-ЦУ-340/10.03.2022г. на изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнат от временните противоепидемични мерки“ на „АР НУВО“ ООД, ЕИК ********, заявление рег.№ BG16RFOР002-2.095-8262, само в частта, в която Изпълнителния директор на НАП е отказал да предостави безвъзмездна финансова помощ на АР НУВО“ ООД, ЕИК ******** за периода на действие на Заповед РД-01-677/25.11.2020 г. на Министъра на здравеопазването - от 23,30 часа на 27.11.2020г. до 21.12.2020г. поради недопустимост на заявлението, заради неизпълнено условие по т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнато от временните противоепидемични мерки“

 

  ВРЪЩА преписката, инициирана по заявление рег.№ BG16RFOР002-2.095-8262 на „АР НУВО“ ООД, ЕИК ******** на Изпълнителния директор на НАП в частта, свързана с прогласената за нищожна част от оспорената заповед за ново произнасяне, съобразно указанията, дадени в мотивите на настоящото решение, като определя на органа 14-дневен срок за произнасяне.

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „АР НУВО“ ООД с ЕИК ********, против Заповед № З-ЦУ-340/10.03.2022г. на изпълнителния директор на НАП в останалата й част.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

         

 

                                                                                          СЪДИЯ: