Решение по дело №8/2021 на Районен съд - Балчик

Номер на акта: 260020
Дата: 2 март 2021 г.
Съдия: Даниела Йорданова Игнатова
Дело: 20213210200008
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

                                                    02.03.2021  г.                                   гр.Балчик   

                               

                                        В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

БАЛЧИШКИЯТ РАЙОНЕН  СЪД          НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На  двадесет и пети февруари,       две хиляди и двадесет и първа година

В публично заседание , в следния състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ИГНАТОВА

                                                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                  2.

 

Секретар: СНЕЖАНКА ДЖАМБАЗОВА

Прокурор:  БЕЗ ПРЕДСТАВИТЕЛ В С.З.

като разгледа, докладвано от районен съдия Даниела Игнатова

АНХ  дело    08 по описа за 2021 год. и за да се произнесе, съдът взе предвид следното:

 

Производството е образувано по предявена жалба от Н.К. Н. с ЕГН********** *** , срещу Електронен Фиш за налагане на Глоба Серия К №3640738  на ОД на МВР-Добрич,с правно основание в разпоредбата на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Жалбоподателя,в жалбата си навежда доводи за отмяна на ЕФ,т.к. е издаден при  съществени процесуални нарушения.Сочи се че автомобила не се е управлявал от Н.,т.к.бил предоставен по силата на договор за заем за послужване на фирма “А..“С ЕИК201790072.

Редовно призован,жалбоподателя,  не се явява  в   съдебно заседание ,не се представлява.

 Въззиваемата страна,ОД на МВР-Добрич,редовно призована не се представлява в с.з.Депозирано е писмено становище по жалбата,съгласно което е прието,че издаденият ЕФ е  правилен и законосъобразен.като нарушението е констатирано с мобилна система за видеоконтрол „TFR1-M“ ,включваща радар TR-4 D №558.Въведено е ограничение на скоростта от 60км/ч. ,а е установена скорост от 79км/ч.Отчетено било нарушение от 16км/ч.При издаване на ЕФ била отчетена максимално допустимата грешка за техническото средство,въз основа на която ,лицето било санкционирано за превишение от  76км/ч.

Съдът след преценка на събраните писмени доказателства,прие за установена следната фактическа обстановка :

На 26.05.2020г.,в 13,49ч.,по главен път 1-9 ,на км.64+800 ,при кръстовището за с.Стражица,общ.Балчик, в посока към гр.Варна се е движел лек автомобил „Мерцедес Е270 ЦДИ” с рег.№В...НС,собственост на Н.К.Н.,когато преминавайки покрай АТСС модел„TFR1-M-558” на правилата на движение отчела движение със скорост от 79км/ч.при ограничение на скоростта за движение ,извън населено място от 60км/ч.,въведена с пътен знак В26.

Въз основа на констатираното и отчетеното от системата за видеоконтрол  бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба,Серия К №3640738,за допуснато административно нарушение на чл.21 ал.2 от ЗДвП.

Електронният фиш е връчен на жалбоподателя на 04.12.2020г.,поради което съдът приема,че жалбата е подадена в законно установения четиринадесет дневен срок-депозирана на 18.12.2020г. ,заведена с вх.№357000-10119/18.12.2020г. в ОД на МВР-Добрич,процесуално допустима е ,поради което е приета за разглеждане.

По издаденият ЕФ не са депозирани възражения по чл.189,ал.6 от ЗДвП.

Законодателят е предвидил възможността нарушенията по ЗДвП да се санкционират освен с наказателно постановление и с "електронен фиш" когато не е предвидено наказание лишаване от права и отнемане на контролни точки,като по този начин се гарантира бързина на процеса по установяване и налагане на наказанията.

Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП в редакцията му с ДВ бр.54/2017г.в сила от 05.07.2017г.При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

Съгласно разпоредбата на чл.189,ал.5 от ЗДвП , в сила от 21.01.2017 г. Електронният фиш по ал. 4 се връчва на лицето по чл. 188, ал. 1 или 2 с препоръчано писмо с обратна разписка или чрез длъжностните лица на определените от министъра на вътрешните работи служби за контрол, при осъществяване на функциите и правомощията им. В 14-дневен срок от получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. На лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал. 4 за извършеното нарушение. Първоначално издаденият електронен фиш се анулира.

Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е нарушението да е установено и заснето с автоматизирано техническо средство, т.е. да няма човешка намеса при установяване на нарушението, за да се избегне субективният човешки фактор.

В процеса по издаването на ел. фиш не участват двете страни, характерни за първата фаза на административно-наказателното производство.

С измененията на ЗДвП, публикувани в ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., законът беше съобразен с изложените в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС становища относно използването на мобилни камери за установяване на нарушенията на ограниченията на скоростта.

В разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП  беше добавен терминът "автоматизирано" техническо средство, а съгласно & 6 т.65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП- "Автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закон за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес", тоест контролният орган не се намесва в работата на мобилното автоматизирано техническо средство, а само го позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се изразява поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган.

 В мотивите към проекта на закона за изменение и допълнение на ЗДвП се посочва, че една от причините за въведените изменения е именно Тълкувателно решение № 1 от 2014 г. на Върховния административен съд, с което реализирането на административно-наказателната отговорност за нарушения на Закона за движение по пътищата,чрез издаване на електронен фиш при осъществяване на контрол с мобилни системи за контрол било преустановено и това рефлектирало пряко върху дисциплината на водачите. Посочва се, че използването на мобилни технически средства е автоматизиран процес, при който единствената намеса на контролен орган се свежда до позиционирането и настройката на автоматизираното техническо средство.

Същите установяват нарушенията по аналогичен със стационарните средства способ.

Всички автоматизирани технически средства - мобилни и стационарни,  са преминали метрологична проверка,съгласно Закона за измерванията, в това число и софтуера за обработка на доказателствения материал и са въведени в експлоатация при стриктно спазване на нормативните предписания.

При въвеждането в експлоатация на всяко техническо средство, сертифициращият орган - Български институт по метрология, осъществява проверка и на софтуерната програмата, генерираща снимковия материал, което е отразено и в сертификата и първоначалната метрологична проверка.

Принципът на действие, както на стационарните, така и на мобилните системи е един и същ: измерване на скоростта от сертифициран измерител и задействане на камера,визуализираща измерването, респективно превозното средство. Обработката и издаването на електронен фиш и за двата вида системи е от централизирана информационна система.

 В съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.8 от ЗДвП, към делото са приобщени доказателства относно информация за участъка от пътя, на който се извършва контрол на скоростта с автоматизирано техническо средство, с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21-въведено с пътен знак В26 ограничение от 60км/ч., разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни относно одобрения тип средство за измерване ,а именно Мобилната система за видеоконтрол за нарушения на правилата за движение тип „TFR1-M-558”,снимков материал на автомобила,протокол за използване на АТСС,приложени са доказателства за връчване на ЕФ-списък с намерени фишове ,с отбелязване на датата на съставяне и връчване на ЕФ. Писмени доказателства относно всички тези обстоятелства се съдържат в кориците на делото.

 В случая нарушението е установено от мобилна система за видеоконтрол „TFR1-M-558” надлежно калибрована, при която измерването, регистрирането и записът на нарушенията се извършва от система радар-камера-компютър, като единствената роля на оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за скоростта на този участък.

Ето защо съдът намира, че процесната система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с което е установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването и заснемането на всяко едно конкретно нарушение. Именно по тази причина в електронния фиш липсва посочване на конкретен издател, тъй като операторът на системата за видеоконтрол няма това качество.

Съгласно разпоредбата на чл.188,ал.1 от ЗДвП Собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство,а когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице,съгл.чл.188,ал.2, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство.

В случая жалбоподателя е собственик на процесното МПС.В това му  качество ЕФ му е бил връчен.

Жалбоподателя е запознат със съдържанието на издадения ,ЕФ,като в рамките на предвиденият 14-дневен срок от връчването му е направил възражения, пред наказващият орган .Възражението именно е изпратено от наказващият орган до съда,като е приел,че това е жалба срещу вече издаденият ЕФ.

На първо място според настоящият състав на съда  не се споделят доводите на жалбоподателя,относно възражението срещу ЕФ по смисъла на чл.189,ал.5,6 и ал.7 от ЗДвП за това,че не е  управлявала МПС,като представя договор за заем за послужване и не знае на кого е предоставен автомобила и кое лице го е управлявало на посочената в ЕФ дата.

Тези доводи не намират своето правно основание както  в самата жалба така и в приложеният към нея договор.

Самият факт на отричане на управлението на МПС не е достатъчен за да се приеме,че Н. не е управлявала МПС.

Съгл.ал.5 на чл.189 от ЗДвП последната е следвала да попълни декларация,в която да посочи на процесната дата кое лице управлявало МПС,да представи копие от СУМПС на това лице .Такива доказателства в кориците на делото липсват.

На следващо място в делото е приложен един договор за заем за послужване от който е видно че жалбоподателя предоставя в качеството си на заемодател  за временно и безвъзмездно ползване л.а. „Мерцедес“ с рег.№В...НС на заемателя дружеството Геора Груп ЕООД с ЕИК201790072/“А..“С ЕИК201790072/,чийто управител е  самата тя.

Отделно от това независимо дали е управител или не на дружеството,дали в качеството й на физическо лице или не е следвало да представи доказателства за това кое именно лице е управлявало МПС на 26.05.2020г.,за да може съответният директор на ОД на МВР да анулира издаденият вече ЕФ и издаде нов на лицето посочено като лице управлявало МПС .Това от страна на Н. не е било сторено

Поради което и правилно наказващият орган е издал ЕФ и  наложил наказание на Н. в качеството й на собственик.

 Съгласно разпоредбата на чл.189 ал.11 от ЗДвП, влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление.

Самият електронен фиш е приравнен от законодателя на наказателно постановление, тъй като с него освен, че се установява нарушението, се налага и конкретно наказание за това нарушение.

Електронният фиш съдържа всички необходими реквизити във връзка с извършеното нарушение, а именно: структурното поделение на МВР,издало ЕФ и наложило глобата; за самоличността на нарушителя; за мястото и времето на нарушението; за моторното превозно средство, с което е извършено нарушението; за нарушените разпоредби, за размера на глобата, срока, сметката и начините за доброволното й заплащане.

Разликата в засечената скорост от 79км/ч и посочената в ел. фиш скорост от 76км/ч. се дължи на така наречения "толеранс", който представлява възможната процентна грешка при засичането на скоростта в полеви условия. Този толеранс е 3км/ч. от засечената скорост и се отчита в полза на нарушителя, като засечената от радара скорост се намалява именно с тези 3км/ч.,предвид факта че скоростта на движение на автомобила не е надвишавала 100км/ч.

Точно заради това не може да се говори за нарушаване правата на жалбоподателя, поради неяснота или противоречия относно установената скорост и посочената в издадения ел. фиш. Напротив, правата му са напълно защитени, тъй като евентуално възможната грешка при отчитането на скоростта е изчислена в негова полза.

При санкциониране с електронен фиш  нарушението следва да е установено и заснето с АТСС в отсъствие на контролен орган и на нарушител.

С промяната в чл.189,ал.1 от ЗДвП в бр.54 на ДВ от 2017г. изрично е посочено,че ЕФ се издава в случаите когато не е предвидено наказание лишаване от права,като самото нарушението се доказва с факта на заснемането.

Заснемането на автомобила, е станало на 26.05.2020г.в 13,49ч. видно както от клип №20136,така и от самия ЕФ,с посочване датата на нарушението .

Според чл.21 ал.1 от ЗДвП при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава стойностите на скоростта в км/ч, посочени изчерпателно в тази алинея, а според чл.21 ал.2 от ЗДвП, когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак.

В настоящия случай ,нарушението е констатирано на главен път №1-9 на км64+800 при кръстовището за с.Стражица,общ.Балчик,в посока към гр.Варна,в който е било насочено и самото АТСС,в ЕФ е посочено,че скоростта е била ограничена с поставяне на Пътен знак В26,който въвежда забрана за движение на скоростта повече от 60км./ч. извън населено място,поради което и правилно наказващият орган е квалифицирал нарушението съгл.чл.21,ал.2 от ЗДвП,като е приел, че ограничението за МПС от категория-В,към която принадлежи и управляваният от жалбоподателя л.а.”Мерцедес 270ЦДИ” е 60км/ч.

Видно от приложеният към делото Протокол  за използване на АТСС в участъка контролиран към него момент е имало наличие на пътен знак за ограничение,както бе посочено по горе –това е пътен знак В26.

Санкционната норма на  чл.182 ал.2,т.2 от ЗДвП,предвижда, че Водач, който превиши разрешената скорост в населено място в границите от 11 до 20 km/h се наказва  с глоба от 50,00 лева В този случай е наложена глоба в размер на 50,00 лева,т.е. в законно -установеният й размер.

При анализа на събраните доказателства,съдът прецени,че при издаването на обжалвания процесен Електронен фиш не са допуснати съществени процесуални нарушение,водещи до отмяната му.       

Последния е издаден в съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.4,във вр.с чл.188,ал.1 от ЗДвП.Както съдът посочи,спазени са били разпоредбите на ЗДвП и правилно Н. в качеството й на собственик на МПС е била санкциониран с издаване на ЕФ,в който е посочено наложеното наказание.

Наказанието е съобразено с разпоредбата на чл.182,ал.2,т.2 от ЗДвП,размера е определен правилно в съответствие с наказуемата скорост,поради което съдът счита,че ЕФ е законосъобразен и следва да бъде потвърден изцяло.

В този смисъл не са налице основания за отмяната му ,на основанията посочени в Жалбата.            

Съдът счита,че при този ход на делото не дължи отговор за присъждане на разноски,т.к.такива не се претендират от наказващият орган, а и последния не е бил представляван нито от лице упражняващо адвокатска професия, нито от юрисконсулт.

Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,съдът,

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ПОТВЪРЖДАВА  Електронен Фиш за налагане на Глоба Серия К №3640738 на ОД на МВР-Добрич ,с който на Н.К.Н. с ЕГН********** ***, на основание чл.189 ал.4 от ЗДвП,във вр.чл.182 ал.2,т.2 от ЗДвП е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 50,00/петдесет/лева, за нарушение по чл.21,ал.2,във вр.с ал.1 от ЗДвП , като законосъобразен.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен Съд гр.Добрич в 14-дневен срок от получаването му от страните,на основанията ,предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на глава дванадесета от Административно -процесуалния кодекс.

 

 

 

                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: