Решение по гр. дело №551/2025 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: 315
Дата: 23 юли 2025 г.
Съдия: Радосвета Добрева Станимирова
Дело: 20254210100551
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 3 април 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 315
гр. Габрово, 23.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ГАБРОВО в публично заседание на петнадесети юли
през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Радосвета Д. Станимирова
при участието на секретаря Ина П. Георгиева
като разгледа докладваното от Радосвета Д. Станимирова Гражданско дело №
20254210100551 по описа за 2025 година
за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по молба на ОБЩИНА ГАБРОВО,
Представлявана от Мария Иванова Йозова- За Кмет съгласно заповед № 558 / 31.03.2025г.
на кмета на Община Габрово, гр. Габрово, пл. "Възраждане"№3 тел.: 066/801 - 306; СРЕЩУ
Д. Т. М., ЕГН********** С адрес: ГР. ГАБРОВО УЛ. „**********" № 61, ВХ. А, ЕТ. 8, АП.
2;
На основание- чл. 124, ал. 1 ГПК;

ОТВЕТНАТА СТРАНА депозира писмен отговор в срок .

В ИСКОВАТА МОЛБА СЕ ТВЪРДИ, че:
цит. "Община Габрово е собственик на поземлен имот с кадастрален
идентификатор 57675.56.34, находящ се в с. **********, местност „Оградата" при граници имот с
идентификатори 57675.56.20, 57675.56.60, 57675.56.89, 57675.56.90, 57675.56.249, 57675.56.414.
Поради тази причина през 2022 г. Общината е инициирала процедура по изменение КК и КР на
село ********** съгласно приложена скица-проект № 15-1413796 от 05.12.2022 г. за нанасяне на
имот е идентификатор № 57675.56.415 с площ 1210 кв. м., ПТП: за водностопапско,
хидромелиоративно съоръжение. За тази цел се налага промяна в границите или заличаване на
съществуващи обекти, измежду които е и ПИ с идентификатор 57675.56.34, фигуриращ в КК като
собственост на Д. Т. М., въз основа на Нотариален акт № 165, том 12, per. № 4106, дело 2459 от
27.12.2019 г. Със Заповед № 18-3679 от 30.03.2023 г. исканото изменение е одобрено, но заповедта е
1
обжалвана от Д. М.. Образувано с адм. дело № 104/2023 г. по описа на Административен съд -
Габрово, приключило с произнасяне за наличие на спор за материално право по смисъла на чл. 54,
ал. 2 от ЗКИР. Този извод се потвърждава и от касационната инстанция. Тези обстоятелства
обосновават интереса на Община Габрово да предяви настоящия иск, като съображения та ни за
това са следните:
В имот е идентификатор 57675.56.249, публична общинска собственост, е
разположена сграда за водоснабдяване, а в имот 57675.56. 34 - резервоар за питейна вода.
Съгласно чл. 19, ал. 1, т. 4 от Закона за водите, водностопанските системи и
съоръжения на територията на общината са публична общинска собственост.
Посочените съоръжения са нанесени в действащия кадастрален и регулационен план
на с, ********** - **********, одобрен със Заповед №1131/02.07.1984 г. и кадастър от 28.08.1979
г., т. е. те са били изградени преди неговото влизане в сила през 1984, години преди влизането в
сила на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи - 01.03.1991 г.
Видно от представената извадка от действащия кадастрален и регулационен план,
сградата и резервоарът са попадали в имот 289 - държавна собственост .
Като такъв имот 289 е посочен и в представения Разписен лист към проекта за
дворищна регулация на с. ********** - **********, окръг Габровски от 1978 г.
Поради това следва да се приеме, че е налице, както проведено мероприятие, така
и застрояване по смисъла на § 1 „в", ал. 1 и ал. 2 от ДР на Правилник за прилагаме на Закон
за собствеността и ползването на земеделските земи /ППЗСПЗЗ/, което съгласно чл. 10Б, ал. 1
от ЗСПЗЗ е пречка за възстановяване на имота в рамките на реституционната процедура по същия
закон.
Правоимащите лица е следвало да бъдат обезщетени, като в този смисъл се е
произнесла и Комисията по чл. 816 от Наредбата за поддържане на КК в хода на
административното производство.
В допълнение, с приложено от нас писмо вх. per. №07-6401 -02.03.2023 г. до СККК,
Областна служба „Земеделие" е дала становище, че собствениците на засегнатите от
констатираната явна фактическа грешка имоти следва да се обезщетят на основание чл. 106, ал, 1
от ЗСПЗЗ.
Считаме, че процесният имот е изгубил характера си на земеделска земя на
основание чл. 2, т. 4 от ЗСПЗЗ, тъй като е зает от съоръжение за общо ползване.
В случая ПИ с кадастрален идентификатор 57675.56.34 попада в два имота по КК.
Една част от него попада в ПИ с идентификатор 57675.56.60 - полски път на Община Габрово, а
останалата част от него е заета от заградената с масивна ограда в охранителната зона на
резервоара за питейна вода, който също се намира в имота, отразен в КК като собствсност на Д.
М..
Съществуващата ограда на санитарно- охранителната зона на
водоснабдителните масивни съоръжения, обслужващи с. **********, се вижда ясно на
представената от нас Ситуация М 1:500, като там тя с означена с червена линия. Посочената
Ситуация с приложение към Писмо с изх № РД02-1164/19.03,2020 г. на управителя на „ВиК" ООД-
Габрово до кмета на Община Габрово. Друго приложение към писмото е и извлечение от
2
счетоводната сметка на дружеството, от която е видно, че Хлоратарното помещение на км.
**********-**********, Подпорната стена на водоем 70 м3 с. ********** и резервоара са заведени
като материални активи.
Съгласно чл. 11, ал. 2 от Наредба № 3 от 16 октомври 2000 г. за условията и реда за
проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителните зони около
водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците па
минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди: „Публична
общинска собственост са земите на най-вътрешния пояс I на СОЗ на водоизточниците и
съоръженията, с изключение на тези по ал. 1.". Процесните съоръжения безспорно са такива, а
санитарно-охранителната зона на резервоара заема ПИ с идентификатор 57675.56.34. От това
следва, че горепосоченият имот е публична общинска собственост. Нещо повече - резервоарът и
водностопанското съоръжение са действащи към настоящия момент и осигуряват захранване па
селата ********** и ********** и безспорното установяване и признаване, че имотът е общински,
е в обществен интерес.“

ИСКА ДА СЕ ПРИЗНАЕ ЗА УСТАНОВЕНО, че ОБЩИНА ГАБРОВО е
собственик на имот с идентификатор 57675.56.34.

ОТВЕТНАТА СТРАНА- Д. Т. М. ΕΓН********** с адрес: гр. Габрово, ул.
„**********" 61 вх. А, ст.8, ап.2 чрез: адвокат Е. П. - ГАК с адрес за призоваване: гр. Габрово, ул.
“Скобелевска“№30; в писмен отговор взема следното становище:
цит. "С предявеният иск се иска след разглеждане на спора по настоящото
производство, съда да постанови решение с което Община Габрово да бъде призната за собственик
на имот с идентификатор 57675.56.34 по КК и КР на гр. Габрово. Считаме предявеният иск за
допустим, по НЕОСНОВАТЕЛЕН. С оглед на това молим да постановите решение, с което да
оставите иска без уважение и го отхвърлите, като неоснователен. Молим да ни присъдите
направените по делото разноски.В исковата молба се излагат твърдения, че ищецът Община
Габрово е собственик на ПИ с идентификатор 57675.56.34 по КК и КР на гр. Габрово, находящ се в
с. **********, местност „Оградата“. Позовава се на факта, че в процесния имот се намира
резервоар за питейна вода, както и че едната част от имота попада в ПИ с идентификатор
57675.56.60- полски път на Община Габрово, а останалата част е заета от заградена с ограда
охранителна зона на резервоара за питейна вода. Оспорваме твърденията Община Габрово да е
собственик на процесния имот идентификатор 57675.56.34 по КК и КР на гр. Габрово.
Предявеният иск е изцяло неоснователен, като съображенията ни за това са следните:
C Ответницата е собственик на процесния имот въз основа на деривативен способ
договор за покупко- продажба съгласно Нотариален акт за покупко- продажба на недвижими имот
№152, там ХІ, рег. №12761, дело №754/27.1.2019г. на Нотариус Пламен Коев с райно на действие
РС Габрово, като нейните праводатели - наследниците на И.С.Г. са удостоверили на правото си
на собственост въз основа на реституция по ЗСПЗЗ.
С Решение №22 от 21.08.1997г. на общинска служба земеделие гр. Габрово им е
възстановено правото на собственост в стари реални граници на имот нива от 0.608 дка, пета
категория, местност ОГРАДАТА.
3
За същото с издадена скица и извършен въвод във владение. Процесният имот сега и
към момента на придобиване от ответницата попада извън урбанизираната територи на с.
**********- ********** в земеделска територия на землището на с. **********, както по
действащата кадастрална карта, така и по КВС.
Процесният ПИ 57675.56.34 по действащата КК на с. ********** съответства на
имот №056034 по КВС на с. ********** е възстановен на наследниците на И.С.Г. по реда на
ЗСПЗЗ, които от своя страна продават същия на ответницата с Нотариален акт за покупко-
продажба на недвижими имот №152, там XI, рег. №12761, дело №754/27.1.2019г. на Нотариус
Пламен Коев с район на действие РС Габрово.
Имота е владян и поддържан от ответницата.
Не спорим,че в част от имота е разположен резервоар и попада в СОЗ с оглед
нормативните изисквания, но това не променя факта, че ответницата го е придобила и го владее на
валидно правно основание. В чл. 6 от Закона за собствеността (ЗС), която е приета с 56 от Закона за
местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) от 17.09.1991г. се провежда
разграничение между имотите държавна собственост, и се определят основанията, на които
общината може да придобие правото на собственост. Според чл.6, ал.2 3C общинска собственост са
имуществата, предоставени със закон на общината, или включени в уставния фонд на общинските
фирми, придобити със средствата на общините, изградени с доброволен труд и парични средства на
населението, придобити със заеми, получени и изплащани от общината, подарено или завещано на
общината, придобито при реституция, преотстъпено безвъзмездно от държавата, прехвърлено в
собственост на общината, съобразно преходните разпоредби на ЗС. Със ЗОбС допълнително са
определени и прецезирани основанията за придобиване право на собственост от общината. Тези
текстове сочат правното основание, на което общината придобива правото на собственост. То
съответно следва да бъде посочено в акта за общинска собственост. Когато това основание изисква
настъпването на конкретен юридически факт- завещание или дарение, отчуждаване, в акта следва
да се посочи и фактическото основание. Съгласно чл. 5 и чл. 56 от ЗОбС от 1996 г. общините
удостоверяват правото си на собственост с акт за общинска собственост, който следва да се впише
съгласно параграф 75 от ПЗР на ЗИДЗОбС. Общините притежават и могат да придобиват право на
собственост и други вещни права по всички правни способи, които са приложими и към останалите
правни субекти. Съгласно изричната разпоредба на чл. 34 от Закона за общинската собственост
(ЗОбС), общината придобива право на собственост и ограничени вещни права чрез правна сделка,
по давност или по друг начин, определен в закон. Освен това общините могат да придобиват право
на собственост и по някои специфични само за тях способи като например:
1. по силата на влязла в сила заповед за отчуждаване на имоти за задоволяване на
общински нужди - общината става собственик на тези имоти;
2. при ликвидация на търговски дружества с общинско участие, останалите
движими вещи и имоти на тези търговски дружества става общинска собственост
- чл. 2, ал. 1, т. 6 от ЗобС;
3. по реституция при условия и ред, определени със закон чл. 2, ал. 1, т. 3 от ЗобС
(напр. Съгл. чл. 25, ал. 2 от ЗСПЗЗ);
4. по наследство при откриване на наследство, за което няма наследници по закон
или завещание или когато всички наследници са се отказали от наследството, или
4
са загубили правото да го приемат, общината става собственик на оставените в
това наследство движими вещи, жилища, ателиета, гаражи, парцели, и имоти,
предназначени предимно за жилищно строителство (чл. 11 от Закона за
наследството);
5. по силата на закон, с който бивши държавни имоти се определят за общински или
предоставят в собственост на общините чл. 2, ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗОбС.
За процесният имот АОС не се сочи да е съставян, съответно в исковата молба не се
сочат основания за придобиването на правото на собственост от Община Габрово.
С оглед на което, считаме Община Габрово не може надлежно и на валидноправно
основание да се легитимира, като собственик на процесния имот.“

Правна квалификация- Предвид изложеното съдът намира, че предявения иск
е за установяване на собствеността на ищовата страна спрямо ответната относно имот с
идентификатор 57675.56.34, находящ се в с. **********, местност „Оградата", на основание чл.
11, ал. 2 от Наредба № 3 от 16 октомври 2000 г. за условията и реда за проучване, проектиране,
утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителните зони около водоизточниците и
съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците па минерални води,
използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди: „Публична общинска
собственост са земите на най-вътрешния пояс I на СОЗ на водоизточниците и съоръженията, с
изключение на тези по ал. 1.".

Обстоятелствата, които имат значение за предявения иск:
Собствеността на ищцовата страна върху претендирания имот, на основание чл. 11, ал. 2 от
Наредба № 3 от 16 октомври 2000 г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване
и експлоатация на санитарно-охранителните зони около водоизточниците и съоръженията за
питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците па минерални води, използвани за
лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди: „Публична общинска собственост са
земите на най-вътрешния пояс I на СОЗ на водоизточниците и съоръженията, с изключение на
тези по ал. 1.".

Обстоятелства, които не се нуждаят от доказване:
Не спорят, че в част от имота е разположен резервоар и попада в СОЗ с оглед
нормативните изисквания ;

Релевантни ОСПОРВАНИЯ и ВЪЗРАЖЕНИЯ –
Ответницата е собственик на процесния имот въз основа на деривативен способ
договор за покупко- продажба съгласно Нотариален акт за покупко- продажба на
недвижими имот №152, там ХІ, рег. №12761, дело №754/27.1.2019г. на Нотариус
5
Пламен Коев с райно на действие РС Габрово, като нейните праводатели -
наследниците на И.С.Г. са удостоверили на правото си на собственост въз основа
на реституция по ЗСПЗЗ.
С Решение №22 от 21.08.1997г. на общинска служба земеделие гр. Габрово им е
възстановено правото на собственост в стари реални граници на имот нива от 0.608
дка, пета категория, местност ОГРАДАТА.
За същото с издадена скица и извършен въвод във владение. Процесният имот сега и
към момента на придобиване от ответницата попада извън урбанизираната територи на
с. ********** - ********** в земеделска територия на землището на с. **********,
както по действащата кадастрална карта, така и по КВС.
Процесният ПИ 57675.56.34 по действащата КК на с. ********** съответства на имот
№056034 по КВС на с. ********** е възстановен на наследниците на И.С.Г. по реда на
ЗСПЗЗ, които от своя страна продават същия на ответницата с Нотариален акт за
покупко-продажба на недвижими имот №152, там XI, рег. №12761, дело
№754/27.1.2019г. на Нотариус Пламен Коев с район на действие РС Габрово.
Имота е владян и поддържан от ответницата.
В чл. 6 от Закона за собствеността (ЗС), която е приета с 56 от Закона за местното
самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) от 17.09.1991г. се провежда
разграничение между имотите държавна собственост, и се определят основанията, на
които общината може да придобие правото на собственост. Според чл. 6, ал.2 3C
общинска собственост са имуществата, предоставени със закон на общината, или
включени в уставния фонд на общинските фирми, придобити със средствата на
общините, изградени с доброволен труд и парични средства на населението,
придобити със заеми, получени и изплащани от общината, подарено или завещано на
общината, придобито при реституция, преотстъпено безвъзмездно от държавата,
прехвърлено в собственост на общината, съобразно преходните разпоредби на ЗС. Със
ЗОбС допълнително са определени и прецезирани основанията за придобиване право
на собственост от общината. Тези текстове сочат правното основание, на което
общината придобива правото на собственост. То съответно следва да бъде посочено
в акта за общинска собственост. Когато това основание изисква настъпването на
конкретен юридически факт - завещание или дарение, отчуждаване, в акта следва да се
посочи и фактическото основание. Съгласно чл. 5 и чл. 56 от ЗОбС от 1996 г. общините
удостоверяват правото си на собственост с акт за общинска собственост, който следва
да се впише съгласно параграф 75 от ПЗР на ЗИДЗОбС. Общините притежават и могат
да придобиват право на собственост и други вещни права по всички правни способи,
6
които са приложими и към останалите правни субекти. Съгласно изричната разпоредба
на чл. 34 от Закона за общинската собственост (ЗОбС), общината придобива право на
собственост и ограничени вещни права чрез правна сделка, по давност или по друг
начин, определен в закон. Освен това общините могат да придобиват право на
собственост и по някои специфични само за тях способи като например:
по силата на влязла в сила заповед за отчуждаване на имоти за
задоволяване на общински нужди - общината става собственик на тези имоти;
при ликвидация на търговски дружества с общинско участие,
останалите движими вещи и имоти на тези търговски дружества става общинска
собственост - чл. 2, ал. 1, т. 6 от ЗобС;
по реституция при условия и ред, определени със закон чл. 2, ал. 1, т. 3
от ЗобС (напр. Съгл. чл. 25, ал. 2 от ЗСПЗЗ);
по наследство при откриване на наследство, за което няма наследници
по закон или завещание или когато всички наследници са се отказали от наследството,
или са загубили правото да го приемат, общината става собственик на оставените в
това наследство движими вещи, жилища, ателиета, гаражи, парцели, и имоти,
предназначени предимно за жилищно строителство (чл. 11 от Закона за наследството);
по силата на закон, с който бивши държавни имоти се определят за
общински или предоставят в собственост на общините чл. 2, ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗОбС.
За процесният имот АОС не се сочи да е съставян, съответно в исковата молба
не се сочат основания за придобиването на правото на собственост от Община Габрово.

Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени доказателства и
приетата по делото съдебно техническа експертиза на вещото лице Св. Б., счита за
установено следното от фактическа и правна страна:

Поземлен имот 57675.56.34 по КК попада в два имота по КК.
част от него попада в ПИ 57675.56.60-полски път на Община Габрово (на
място това е улица с положена настилка от асфалт в добро състояние),
част, която е изцяло заета от заградената с масивна ограда
охранителната зона на резервоара за питейна вода, който попада изцяло в контура
на имота на ищцата. Изградената на място ограда е построена по границата на
санитарно-охранителната зона на резервоара за питейна вода.
В разписния лист към плана от 1984 г. копие от който е приложено на лист 18
от делото, имот 289 е записан като „резервоар“, държавна собственост. Имот 289 по
7
плана от 1984 г. се намира извън регулацията на с. **********- ********** и не е идентичен
с процесния имот с идентификатор 57675.56.34 по КККР. Кадастралният план приет през
1984 год. е бил в сила до 13.12.2018 г., когато със Заповед № РД-18-1965 на Изпълнителен
директор на АГКК София влиза в сила КК на землището на с. **********. След тази дата в
сила остава плана за уличната и дворищна регулация, изработен върху кадастъра от 1984
год.
При изработване на кадастрална карта на землищата на населените места по
реда на чл. 35 от ЗКИР, данни за имотите, попадащи ИЗВЪН урбанизираната територия на
населените места се набират от КАРТАТА НА ВЪЗСТАНОВЕНАТА СОБСТВЕНОСТ
(КВС) на землището, съставена при прилагане на ЗСПЗЗ и ЗВСГЗГФ (чл. 41 ЗКИР).
КАДАСТРАЛНАТА КАРТА на извън селищните територии на землището на с. **********
е изработена чрез преобразуване на неговата КВС. Преобразуването се състои в промяна
формата на данните от „ZEM" в „CAD" и трансформация от координатната система „1970 г."
зона КЗ в „БГС 2005" БЕЗ да се добавят данни от други източници, съдържащи
кадастрални данни за имотите от КВС. В резултат от съвместяване на сканирано,
мащабирано изображение на част от Кадастралния план на с. **********-********** с
извадка от КК за процесния имот, получена от КАИС (скицата на приложение 2), е видно,
че че процесния имот не е бил нанесен в кадастралния план. Кадастралният план на с.
**********-********** приет със заповед № 1131/02.07.1984 г. на Председателя на ИК на
ОНС гр. Габрово не е използван при създаване на КККР за района, в който попада ПИ
57675.56.34.
Поземлен имот с идентификатор 57675.56.34, както и всички имоти с които
граничи: ПИ 57675.56.60; ПИ 57675.56.90; 57675.56.20; ПИ 57675.56.249 и ПИ 57675.56.414
по КККР на землището на с. **********, одобрени със Заповед № РД-18-1965 от 13.12.2018
г. на Изпълнителен директор на АГКК гр. София попадат в ЗЕМЕДЕЛСКАТА територия
на землището на с. **********. За землището на с. ********** преди действащите КККР,
одобрени със Заповед № РД-18-1965 от 13.12.2018 г. на Изпълнителен директор на АГКК гр.
София е имало одобрен План на имотите с възстановена собственост в земеделските
земи по ЗСПЗЗ, който на следващ етап става част от Картата на възстановената
собственост (КВС) на землището на с. **********. При направените проучвания се
установява, че поземлени имоти №№ 57675.56.34; 57675.56.90; 57675.56.20; 57675.56.249 са
били нанесени в плана на имотите с възстановена собственост в земеделските земи със
същите граници, с които са нанесени в действащата КК на землището на с. **********.
Имот с идентификатор 57375.56.34 по КККР, попада извън урбанизираната
територия на с. **********-**********.
На скицата на приложение № 2 се вижда, че в границите на имот 289 по
Кадастралния и регулационен план на с. **********-**********, приет през 1984 г. ,
попадат няколко имота от КК:
имоти 57675.56.414 и 57675.56.249 попадат с цялата си площ в имот 289 по кад. план,
8
имоти 57675.56.34 и 57675.56.20 попадат с част от своята площ в имот 289 по кад.
план на с. **********-********** от 1984 г.
Останалата част от ПИ 57675.56.34, която е извън границите на имот 289 по
кад. план попада върху полски път, преминаващ западно от имот 289 на кад. план.
ПИ 57675.56.34 по КК попада в два имота по КК.
една част от него попада в ПИ 57675.56.60- полски път на Община
Габрово (на място това е улица с положена настилка от асфалт в добро състояние),
останалата част изцяло е заета от заградената с масивна ограда
охранителната зона на резервоара за питейна вода, който попада изцяло в
контура на имота на ищцата. Изградената на място ограда е построена по границата
на санитарно-охранителната зона на резервоара за питейна вода. В разписния лист към
плана от 1984 г. копие от който е приложено на лист 18 от делото, имот 289 е записан
като „резервоар“, държавна собственост.

В съдебно заседание на 15 юли 2025 г. вещото лице инж. Св. Б. допълва и
обяснява, че на първата комбинирана скица от Кадастралната Карта са добавени и
резултати от геодезически измервания. Черните линии са от Кадастралната Карта, каквато е,
а червените линии са на съществуваща на място ограда. Тя се състои от бетонни колове и
мрежа. Част от имот № 57675.56.34 попада на пътя, който е асфалтирана улица, която е
единствен достъп до старото училище. Резервоарът е на място с овалване от пръст. Отпред
има бетонова стена, бетонови стълби и са в черно.
На втората скица е представено същото като на първата скица, като е
добавено сканирано изображение от Кадастралния план, който е спрял да действа с влизане
в сила на Кадастралната Карта. Този план е от 1984 година, доста преди земеразделянето.
Няма разлика между кадастралната карта сега и предходния Кадстрален план. С
триъгълниците е показано съществуващото на място- ограда по Кадастралния план, т.е. още
към създаване на Плана тази ограда е била там. Оградата си е била там и малкото разстояние
между нея и червената линия показва, че това е една и съща ограда. Малката разлика е
заради точността и измерването тогава.
При земеразделянето и влизане в сила на плановете за земеразделяне, имотът
/сега с номер 57675.56.34/ е възстановен в реални граници. Би трябвало някой да е ходил на
място и да е мерил, че това са реални граници на имот, т.е. граници, които е имало на терена
и се заснемат. Ако това е било направено, сега нямаше да сме тук. Това означава, че не е
правено по този начин- няма как да се възстанови имот върху асфалтирана улица. Пътят е
съществувал, дали е бил земеделски или не, не е от значение, както и дали е бил асфалтиран
и кога. Ако имотът е бил установен при възстановяване на земеделските земи в реални
граници, нямаше да има колизията с пътя. Зоната е земеделска земя изцяло. Всички имоти, и
9
процесния и всички наоколо са земеделска земя. Били са предмет на Плана за земеразделяне,
после на Картата на възстановената собственост и попадат в Кадастралната Карта каквито
са били в КВС, защото Кадастралните Карти, които се изработват с договори с Агенцията по
Кадастър от Картата на възстановената собственост, се счита за даденост и не се пипат от
проектанта. Каквато дойде, такава се слага и ако има контактна зона се изчиства и това е
начина на съвместяване на КВС с Кадастралната Карта. На практика КВС е първообраза на
Кадастралната Карта. Не случайно много бързо КВС станаха със заповеди на министрите на
Кадастрални карти.

Ответницата е закупила имот с договор за покупко- продажба съгласно
Нотариален акт за покупко- продажба на недвижими имот №152, там ХІ, рег. №12761, дело
№754/27.1.2019г. на Нотариус Пламен Коев с райно на действие РС Габрово, от
наследниците на И.С.Г., удостоверили на правото си на собственост въз основа на
реституция по ЗСПЗЗ, извършена с РЕШЕНИЕ №22 от 21.08.1997г. на ОБЩИНСКА
СЛУЖБА ЗЕМЕДЕЛИЕ гр. Габрово, с което на тези наследници е възстановено правото на
собственост в стари реални граници на имот нива от 0.608 дка, пета категория, местност
ОГРАДАТА, издадена е скица и е извършен въвод във владение, за ПИ 57675.56.34 по
действащата КК на с. ********** съответстващ на имот №056034 по КВС на с.
**********,
Имот №056034 по КВС, сега № 57675.56.34 по КК попада върху път и
Резервоар за питейна вода на място с овалване от пръст, с изгардена бетонова стена и
бетонови стълби, ограден с ограда. СЪЩИТЕ са нанесени в действащия кадастрален и
регулационен план на с, ********** - **********, одобрен със Заповед №1131/02.07.1984 г.
и кадастър от 28.08.1979 г., т. е. те са били изградени преди 1984 г.
Пътят, сградата и резервоарът са попадали в имот 289- държавна
собственост.
Имот 289 е посочен в представения Разписен лист към проекта за дворищна
регулация на с. ********** - **********, окръг Габровски от 1978 г.
На място тогава и сега съществува ограда на санитарно- охранителната
зона на водоснабдителните масивни съоръжения, обслужващи с. **********, видно от
представената Ситуация М 1:500, където тя с означена с червена линия, приложение към
Писмо с изх № РД02-1164/19.03.2020 г. на управителя на „ВиК" ООД- Габрово до кмета на
Община Габрово.
Видно от извлечение от счетоводната сметка на дружеството „ВиК" ООД-
Габрово, Хлоратарното помещение на км. **********-**********, Подпорната стена на
водоем 70 м3 с. ********** и резервоара са заведени като материални активи на „ВиК"
ООД- Габрово.

10
Налице е проведено мероприятие и застрояване по смисъла на § 1 „в", ал. 1
и ал. 2 от ДР на Правилник за прилагаме на Закон за собствеността и ползването на
земеделските земи /ППЗСПЗЗ/, тъй като съгласно чл. 10Б, ал. 1 от ЗСПЗЗ /публикуван на
01.03.1991 г./ се забрянява конкретното възстановяване на имота на наследниците на
И.С.Г..
Видно от писмо вх. Peг. №07-6401 - 02.03.2023 г. до СККК, Областна служба
„Земеделие" е дала становище, че собствениците на засегнатите от констатираната явна
фактическа грешка имоти следва да се обезщетят на основание чл. 10 Б, ал, 1 от ЗСПЗЗ.
Съгласно чл. 19, ал. 1, т. 4 от Закона за водите, водностопанските системи и
съоръжения на територията на общината са публична общинска собственост.
Съгласно чл. 11, ал. 2 от Наредба № 3 от 16 октомври 2000 г. за условията и
реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителните
зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около
водоизточниците па минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и
хигиенни нужди: „Публична общинска собственост са земите на най-вътрешния пояс I на
СОЗ на водоизточниците и съоръженията, с изключение на тези по ал. 1.".
Санитарно-охранителната зона на резервоара заема ПИ с идентификатор
57675.56.34.
Процесният имот е публична общинска собственост, като пътят се ползва за
единствен подход към старото училище, а резервоарът и водностопанското съоръжение са
действащи към настоящия момент и осигуряват захранване на селата ********** и
**********.
Не се установява с положителни доказателства ответинцата, да го владее и
ползва реално, както се твърди в отговора, особен що се отнася до оградената санитарно
охранителната зона на резервоара за питейна вода.

Собственост на бившите общините като отделна от държавната собственост
не съществува до Конституцията на Република България от 1991г.
В чл. 17, ал. 4 от КРБ от 1991 г. е посочено, че общините имат право на
собственост, чиито режим се определя от закон.
Такъв закон е публикуваният в ДВ, бр. 77 от 1991 г. Закон за местното
самоуправление и местната администрация, където в § 7 от ПЗР са посочени кои обекти от
държавната собственост са преминали в собственост на общините.
Съгласно §7, ал.1 от ПЗР на ЗМСМА с влизане в сила на ЗМСМА /на
17.09.1991 г./ преминават в собственост на общините и изброените държавни имоти.
Процесния имот, който представлява земеделска земя, върху която е изграден
път, Резевоар, Хлоратарното помещение на км. **********-**********, Подпорната стена
на водоем 70 м3 с. ********** и е оградена санитарно охранителна зона към момента на
влизане на в сила на ЗМСМА съгласно §7, т.1 от ПЗР, представлява в целия си обем
11
водоизточник, които се ползва от Община Габрово- с. ********** – ********** и път за
обещствено ползване.
Съдът намира, че са налице предпоставките процесния имот по силата на
закона да се счита за общинска пиблична сособственост, той е от категорията на
изброените в §7 от ПЗР на ЗМСМА имоти.
Налице са предпоставките по чл.19 от ЗВ процесният имот да се счита
публична общинска собственост, тъй като той представялава в своята цялост:
водностопанска система и съоръжение на територията на общината.
От изложеното по – горе се установава, че всички оспоравния и възражения
на ответнета страна са неоснователни.
Процесният имот следва да се признае за собственост на ищцовата Община
Габрово, поради което предявения иск следва да се уважи изцяло.

Разноски
Ищцовата страна е представила списък на разноските си до края на устните
състезания, порад което следва да й се присъдят направените от нея разноски в тежест на
ответната страна в размер на 850 лв.

Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по иска на ОБЩИНА ГАБРОВО,
Представлявана от Мария Иванова Йозова- За Кмет съгласно заповед № 558 / 31.03.2025г.
на кмета на Община Габрово, гр. Габрово, пл. "Възраждане"№3 тел.: 066/801 - 306; СРЕЩУ
Д. Т. М., ЕГН**********; адрес: ГР. ГАБРОВО УЛ. „**********" № 61, ВХ. А, ЕТ. 8, АП. 2;
че ОБЩИНА ГАБРОВО е СОБСТВЕНИК на ПОЗЕМЛЕН ИМОТ с кадастрален
идентификатор 57675.56.34, находящ се в с. **********, местност „Оградата" при граници:
имот с идентификатори 57675.56.20, 57675.56.60, 57675.56.89, 57675.56.90, 57675.56.249,
57675.56.414.

ОСЪЖДА Д. Т. М., ЕГН**********; адрес: ГР. ГАБРОВО УЛ. „**********" №
61, ВХ. А, ЕТ. 8, АП. 2; да заплати на ОБЩИНА ГАБРОВО- 850 лв. разноски по делото,
на основание чл.78,ал.1 от ГПК.

РЕШЕНИЕТО подлежи на въззивно обжалване пред ГОС в двуседмичен срок
от връчването на страните.
12

Съдия при Районен съд – Габрово: _______________________
13