Решение по дело №28/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1002
Дата: 31 май 2023 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20237180700028
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

1002

гр. Пловдив, 31, 05, 2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд- Пловдив, V-ти състав, в открито заседание на 02,05, 2023 година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

 при секретаря ТАНЯ ЗЛАТЕВА, като разгледа административно дело № 28 по описа на съда за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Жалбоподателят – „***.“ ЕООД, представлявано от управителя Д.П.С., със съдебен адрес:***, адв. П. оспорва  Уведомително писмо изх. № 02-110-2600/1358 от 27.04.2022 г. на зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ , с което е извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, като на жалбоподателя е частично отказана и намалена предвидената финансова помощ.

Твърди се неправилност и незаконосъобразност на ИАА, обективиран в Уведомителното писмо  на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, както  и противоречие с указанията  изложени в решенията по адм. дела № 2857/21 и №9587/20г. на ВАС. Подробни съображения по съществото на спора са изложени в становище на л. 122, като се претендират и съдебни разноски.

Ответникът – заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие”, чрез процесуалния си представител юриск. М., в становище на л. 142, счита подадената жалба за неоснователна,  претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адв. Възн-е.

Съдът, като разгледа приложените доказателства /л. 14,6/ по делото,  намира жалбата за подадена в законоустановения срок и от лице с правен интерес , поради което е процесуално допустима.

Въз основа на приложените по делото доказателства и изразените по делото становища съдът приема за установено от фактическа страна на следното:

Съдът въз основа на приложените по делото доказателства и съобразно отразеното в процесното  уведомително писмо / УП/ , на л. 11,  табл. 1 приема , че на жалбоподателя  по подадено от него заявление за подпомагане  на животни за кампания 2018г.  е отказано – намалено по схеми   ЕЖСК /мляко/ с 1737,95 и СМлК с 3673,33 лева.

Въпреки посоченото намаление по двете схеми, съответно с по 1737,95 лв. и 3673,33 лв. от уведомителното писмо  не става ясно каква е причината за извършените намаления. В колона три са посочени три причини за намаления , но в случая не се конкретизира приложимото такова.

В преписката по делото  липсват каквито и да било справки от регистъра на БАБХ, както и протоколи от /евентуално/ извършени проверки.

Съдът е  задължил  ответника да представи изготвените справки за регистрирани животни от регистъра на БАБХ, както и всички протоколи от извършени проверки във връзка със Схемата за обвързано подпомагане за млечни крави за процесния период.

Във връзка с представеното заявление от земеделски производител, за  кандидатстване  по схема СЕПП и приложените карти / л.33-68/  , ответника е задължен да представи и доказателства , дали има налице друг акт, с който е направено такова произнасяне или е налице мълчалив отказ по него.

В хода на съдебното производство от страна на ответния административен орган е заявено / от юк. М./ , че няма издаден друг акт и че процесният акт не обхваща схемата СЕПП.

Заявява, че в административната преписка са представили декларация, съгласно чл. 27а, ал. 5 и ал. 8 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г., съгласно която  земеделските стопани трябва да докажат реализирано количество мляко, съгласно чл. 19а от Наредба № 3 и в тая връзка бенефициент с тази декларация представя набор документи, фактури.

Представям и извадка от ИСАК регистър, където са посочени кои са първите изкупвачи на мляко. Поискала е в тази връзка да се назначи съдебно-счетоводна експертиза, като вещото лице установи по отношение на фактури с номера: 251, 252 и 254, дали  първи изкупвач е „Екобалкан“ ООД  и дали   е регистрирал договора си за изкупуване на мляко в ДФЗ в ПСМП Пловдив, което е изискване по Наредба № 1 от 28.01.2015 г.

Впоследствие ответника се е отказал от допуснатата СТЕ и съдът е заличил същата в осз.

От становище / л. 142/ на Зам. изпълнителния Директор на ДФ „Земеделие“ по  подадената жалба, следва да се приеме че е отказана помощ , поради  недостатъчно реализирани количества мляко или млечни продукти.

Съдът обсъждайки  горните становища и приложени доказателства и вземайки предвид липсата на мотиви в процесното УП  приема , че на жалбоподателя са отказани помощи поради  недостатъчно реализирани количества мляко или млечни продукти или дали по отношение на фактури с номера: 251, 252 и 254  първия изкупвач е „Екобалкан“ ООД  и дали той  е регистрирал договора си за изкупуване на мляко в ДФЗ в ПСМП Пловдив, по реда на  Наредба № 1 от 28.01.2015 г.

Разгледана по същество, жалба е основателна.

От правна страна съдът следва да изложи следното:

Съдът счита, че административният орган не е спазил императивното изискване на чл.59, ал.2, т.4 от АПК за мотивиране на административния акт. Въпреки отразеното в процесното  уведомително писмо / УП/ , на л. 11,  табл. 1 , че на жалбоподателя  по подадено от него заявление за подпомагане  на животни за кампания 2018г.  е посочено намаление по двете схеми, съответно с по 1737,95 лв. и 3673,33 лв. от уведомителното писмо  не става ясно каква е причината за извършените намаления.

Въз основа на  становищата на страните  и исканията по  доказателствата от тяхна страна съдът приема , че като мотиви е следвало да се посочи недостатъчно реализирани количества мляко или млечни продукти .

Липсата на мотиви е достатъчно основание за отмяна на процесното УП.  От липсата на подробни и ясни мотиви,  по никакъв начин не може да се установи каква е причината за извършеното намаление. Изследването на съдържанието на таблиците и на обясненията към тях, не позволява установяване на конкретното фактическо и правно основание за намалената с оспореното уведомително писмо оторизация по заявлението на жалбоподателя. Няма конкретни, относими констатации по отношение на заявлението на оспорващия.  Няма спор , че по силата на чл.170, ал.1 от АПК доказателствената тежест за установяване на обстоятелството, че размерът на заявеното финансово подпомагане следва да бъде намален е за административния орган, който следва да установи фактическите и правни основания за издаване на административния акт. Предвид посочената процесуална норма, не може да се приеме, че в хода на съдебното оспорване, с допустими доказателствени средства може да се санира пропускът на административния орган да изложи фактическите основания за издаване на оспорения акт. От мотивите към оспореното уведомително писмо следва да е ясно защо следва да бъде намалено заявеното финансовото подпомагане, както и да се посочи актът или проверката въз основа на която това е направено.

От друга страна  съдът приема, че жалбоподателя е  реализирал достатъчно количество мляко от своите животни и доказателства за това са приложените фактури  / л. 78-93/ с отразено , предадено количество мляко.

От друга страна  цитираните от ответника фактури с  номера №№ 251, 252 и 254 от 10,11 и 18,06,2018г.   с първи изкупвач „Екобалкан“ ООД  не подкрепят  становището , че той не  е регистрирал договора си за изкупуване на мляко в ДФЗ в ПСМП Пловдив, по реда на  Наредба № 1 от 28.01.2015 г.

От друга страна  обсъждайки количеството предадено мляко по тези фактури , по 0,6лв. за литър  съдът  не установи, намалената сума от помощите , да кореспондира  по сумата от цитираните по-горе три фактури.

Няма каквито и да са мотиви в тая посока.

В заключение съдът счита , че  факта на нерегистрирането като  първи изкупвач на „Екобалкан“ ООД  не оборва  твърдението  на жалбоподателя, че е добил и предал по общия ред , цялото количество мляко по схеми   ЕЖСК /мляко/  и СМлК.

Добитото  и предадено количество мляко  се доказва от приетите по делото фактури , неоспорени от страните.

Предвид горното , съдът в настоящото съдебно производство намира, че процесното  Уведомително за кампания 2018г.  е издадено при липсата на мотиви, с което съществено е нарушено изискването за форма на административния акт по чл.59, ал.2, т.4 от АПК и е съществено нарушение на административно производствените правила, представляващо основание за отмяна поради незаконосъобразност.

Всичко това налага отмяна на оспорвания акт  ведно с присъждане на сторените разноски в размер общо на 450лв, съобразно представения списък на разноските и доказателства  / л. 106, 114/ за направени такива.

Водим от горното, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на „***.“ ЕООД с УРН **** и УИН ****,  представлявано от управителя Д. П. Уведомително писмо изх. № 02-110-2600/1358 от 27.04.2022 г. на зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” гр.София да заплати на „***.“ ЕООД, представлявано от управителя Д. П.  сумата от 450 /четиристотин и петдесет  /лева разноски.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Р България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: