Решение по дело №150/2023 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 63
Дата: 14 септември 2023 г.
Съдия: Тихомир Колев Колев
Дело: 20235540200150
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 63
гр. Чирпан, 14.09.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧИРПАН, СЪСТАВ II, в публично заседание на
единадесети септември през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Тихомир К. Колев
при участието на секретаря Донка Д. Василева
като разгледа докладваното от Тихомир К. Колев Административно
наказателно дело № 20235540200150 по описа за 2023 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и
наказания (ЗАНН).
Съдът е сезиран с жалба от „ПОЛИКСЕНИЯ - 1932" ЕООД, предишно ТКЗС -
Кравеферма, местността „Новите ниви" чрез управителя Д. П., служебен адрес за
призоваване и кореспонденция: гр. Пловдив, ул. „Митрополит Панарет" № 9, чрез адвокат
Д. М. А., ПАК гр. Пловдив, ул. „Митрополит Панарет" № 9, против Наказателно
постановление № НП-362/07.12.2022 г. на Валентин Костадинов Чамбов - заместник-
министър на земеделието, на основание Заповед №РД09-1281 от 21.11.2022 г. на министъра
на земеделието, с което жалбоподателят е бил санкциониран на основание чл. 336, ал. 1 от
Закона за подпомагане на земеделските производители и на дружеството е наложена
имуществена санкция в размер на 4 500. 00 лв., за нарушение, описано в обстоятелствената
част на постановлението, за неизпълнение на задължение по чл. 33 б, ал. 1 от Закона за
подпомагане на земеделските производители.
Жалбоподателят „ПОЛИКСЕНИЯ - 1932" ЕООД моли да бъде отменено НП по
посочените в жалбата съображения. Претендират се направените по делото разноски.
Въззиваемата страна, изразява становище, че обжалваното НП следва да бъде
потвърдено.Претендира се Юрисконсултско възнаграждение. Прави се възражение за
прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на обжалваното НП, намери за установено следното:
Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок
по ал. 2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от
1
обжалване, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
С обжалваното Наказателно постановление № НП-362/07.12.2022 г. на Валентин
Костадинов Чамбов - заместник-министър на земеделието, на основание Заповед №РД09-
1281 от 21.11.2022 г. на министъра на земеделието, е бил санкциониран на основание чл.
336, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители, с което му е наложена
имуществена санкция общо в размер на 4 500. 00 лв., за нарушение, описано в
обстоятелствената част на постановлението, за неизпълнение на задължение по чл. 33б, ал. 1
от Закона за подпомагане на земеделските производители - съгласно който се забранява
разораването, преобразуването и/или ползването не по предназначение на площи, включени
в слой „Постоянно затревени площи", / за това, че на 02.11.2022 г. използва неправомерно
земеделска земя с обща площ 4.4611 ха, попадаща в слой „Постоянно затревени площи", не
по предназначение, като е извършило следното: трайно преобразувало в ниви: - в част от
имот с идентификатор 17717.36.415 по КККР в землището на с. Гранит, с НТП пасище,
община Братя Даскалови, върху 236194 ха земеделска земя, попадаща в слой „Постоянно
затревени площи", собственост на „ПОЛИКСЕНИЯ - 1932" ЕООД (притежаващо 13/15
идеални части) и на наследници на ** - в част от имот с идентификатор 1771736.416 по
КККР в землището на с. Гранит, с НТП пасище, община Братя Даскалови, върху 1,8417 ха
земеделска земя, попадаща в слой ) „Постоянно затревени площи", собственост на
ПОЛИКСЕНИЯ - 1932" ЕООД (притежаващо 11/12 идеални части) и на наследници на Д.
** С това лицето е нарушило чл. 336, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските
производители - съгласно който се забранява разораването, преобразуването и/или
ползването не по предназначение на площи, включени в слой „Постоянно затревени
площи".
На основание разпоредбите на ЗПЗП и Наредба № 105/2006 г. за условията и реда
за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и
контрол, Министерство на земеделието, храните и горите- МЗХГ /сега Министерство на
земеделието/ е създало и поддържа специален слой "Постоянно затревени площи" /ПЗП/, с
цел подпомагане опазването на съществуващи постоянно затревени площи спрямо общата
заявено площ през отделните кампании за директни плащания, на национално ниво,
представляващи и изисквания към новата ОСП, част от "екологизирането" на земеделието.
Във връзка с установени от Дирекция "Идентификация на земеделските парцели"
/ИЗП/ при МЗ съмнения за нерегламентирано разораване или преобразуване на площи
попадащи в слой ПЗП, както и в изпълнение на Заповед №РД 09- 859/28.07.2022 г. на
Министъра на земеделието, с писмо с peг. индекс № 9166-58 от 06.10.2022 г., било
разпоредено извършване на теренни проверки за установяване реалното състояние на
имотите включени в обхвата на слоя. Към заповедта били изготвени и приложени и
указания за извършване на тези проверки, издаването на актове и НП за констатирани
нарушения по ЗПЗП.
На основание цитираната заповед и съгласно приложения към нея списък изпратен
от Министерство на земеделието, били организирани и извършени теренни проверки с
GNSS устройство на имоти, попадащи в слой ПЗП на територията на Общинска служба
„Земеделие" - гр. Чирпан.
Видно от приложената преписка по издаване на оспорваното Наказателно
постановление, включително от Констативен протокол от 02.11.2022 г., отразяващ
2
резултатите от извършена теренна проверка от служители от Общинска служба „Земеделие"
- гр. Чирпан на 02.11.2022 г. чрез измервания и геопозиционирани снимки, е констатирано,
че части от имоти с идентификатори 17717.36.415 и 17717.36.416, попадащи в слой
„Постоянно затревени площи", тъй като са включени в приложения списък от Министерство
на земеделието /на CD-R към адм. нак. преписка/ се ползват не по предназначение -
установено е, че към момента на проверката преобразуваните части от посочените имоти
представляват стърнища (ожънати ниви с наличие на растителни остатъци).
Проверката била извършена съгласно дадените указания, като при това се
използвало и техническо средство- GPS QPad X5 устройство. При проверката се установило,
че в част от имот с идентификатор 17717.36.415 по КККР в землището на с. Гранит, с НТП
пасище, община Братя Даскалови, върху 236194 ха земеделска земя, попадаща в слой
„Постоянно затревени площи", собственост на „ПОЛИКСЕНИЯ - 1932" ЕООД
(притежаващо 13/15 идеални части) и на наследници на ** - в част от имот с
идентификатор 1771736.416 по КККР в землището на с. Гранит, с НТП пасище, община
Братя Даскалови, върху 1,8417 ха земеделска земя, попадаща в слой ) „Постоянно затревени
площи", собственост на ПОЛИКСЕНИЯ - 1932" ЕООД (притежаващо 11/12 идеални части)
и на наследници на Д. **
Установеното от проверяващите било описано в съставения от тях констативен
протокол от 02.11.2022 г. Въз основа на резултатите от проверката, е съставен и АУАН №
РД- 12-01-252/ 14.11.2022 г. връчен срещу подпис на управителя на дружеството и без
възражения. Описаното в него нарушение, констатирано на 02.11.2022 г. било
квалифицирано, по чл. 33б, ал. 1 ЗПЗП. Въз основа на акта и без постъпили възражения на
07.12.2022 г. е издадено и обжалваното НП. Наложения с него размер на имуществената
санкция е определен съгласно одобрената от Министъра на МЗХГ методика.
За да приеме така установената фактическа обстановка съдът кредитира изцяло
събраните по делото писмени и гласни доказателства.
Безспорно е това, че към датата на извършване на проверката части от имоти с
идентификатори 17717.36.415 и 17717.36.416, попадащи в слой „Постоянно затревени
площи", тъй като са включени в приложения списък от Министерство на земеделието /на
CD-R към адм. нак. преписка/, се се ползвали не по предназначение - установено е, че към
момента на проверката преобразуваните части от посочените имоти представляват стърнища
(ожънати ниви с наличие на растителни остатъци).
По тази начин е била нарушена и забраната визирана в текста на чл. 33б, ал. 1 от
ЗПЗП, като с това е било реализирано и нарушението описано в АУАН и НП. Направените
възражения относно допуснати неясноти относно установяване на субекта на нарушението и
самото изпълнително деяние се явяват неоснователни и следва да се оставят без уважение.
От намиращата се към приложения към адм. нак. преписка CD-R информация безспорно се
установява, че имота е регистриран и се води на дружеството жалбоподател, като същия е
включен в нарочния регистър към МЗ, поддържан там за имоти-представляващи земеделска
земя попадащи в слой ПЗП. По отношение на изпълнителното деяние посочено в АУАН и в
НП , описано като трайно е преобразувало / имотите попадащи в ПЗП с начин на трайно
ползване по КККР „ Пасище „ / в нива. Изрично в Констативния протокол проверяващи са
записали, че проверяваните имоти, към момента на извършване на проверката
представлявали стърнища/ ожънати ниви с наличие на растителни отпадъци. Горното само
3
по себе си означава, че по отношение на конкретното нарушение установено на 02.11.2022
г., е налице действително трайно преобразуване на площите, включени в слой "Постоянно
затревени площи" в ниви. В този смисъл е налице изпълнителното деяние от нарушената
норма по чл. 33б, ал. 1 от ЗПЗП.
Предвид горното съдът е на становище, че описаното в АУАН и НП нарушение е
достатъчно пълно, точно и ясно описано, като за нарушителя е станало възможно да разбере
какво е точно и то, каква е правната му квалификация, така щото да организира в пълнота и
своята защита. Направените възражения в тази насока се явяват неоснователни и следва да
се оставят без уважение.
При определяне размера на наложената имуществена санкция АНО се е съобразил
в достатъчна степен разпоредбата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, като е отчел тежестта на
нарушението, наличието на смекчаващи отговорността обстоятелства, с оглед на това, че то
е за първи път, като е наложил и съответната имуществена санкция. Съгласно обжалваното
НП, размера на имуществената санкция е бил определен на основание чл. 49а от ЗПЗП.
Същия текст е предвиждал, че "Който наруши забраната по чл. 33б, ал. 1 или не изпълни
задължението по чл. 33б, ал. 4, се наказва с глоба или имуществена санкция от 500 до 10 000
лв. " Доколкото цитираната норма е отменена изцяло с ДВ бр. 102 от 2022 г., в сила от
01.01.2023 г., а обжалваното НП издадено на 07.12.2022 г. то съдът следва де прецени по
смисъла на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН дали за нарушителя, не е последвал по благоприятен закон и
да приложи същия. Извършеният анализ от страна на съда, констатира, че с цитирания по-
горе ДВ бр. 102 от 2022 г., в сила от 01.01.2023 г., в ЗПЗП е приет нов чл. 85, в алинея първа
на който е предвидено, че "Който наруши забраната по чл. 33б, ал. 1 или не изпълни
задължението по чл. 33б, ал. 4, се наказва с глоба, съответно с имуществена санкция в
размер от 500 до 10 000 лв. ". Видно е, че новия закон не предвижда отпадане на
отговорността и наказуемостта за този вид нарушения, нито пък предвижда по ниски
размери на наказанията и имуществените санкции. В този смисъл следва извода, че новия
закон не се явява по-благоприятен за нарушителя.
По отношение на наложения размер на имуществената санкция и начина на
нейното определяне съдът констатира, че на са допуснати нарушения от страна АНО. Видно
от обжалваното НП, то в същото АНО е изложил мотиви, като се е позовал на чл. 50 от
ЗПЗП /сега изменен/ и на Доклад с рег. № 93-7179/27.09.2018 г. От приложеното копие от
цитирания доклад към адм. нак. преписка се установява, че същия е одобрен от Министъра
на земеделието, храните и горите, съдържа Методика за определяне размерите на санкциите,
които размери да са съобразени с размера на засегнатите имоти във връзка с нарушенията по
чл. 33б, ал. 1 от ЗПЗП. Действително по делото няма данни за други извършени от
земеделския производител нарушения по чл. 33б, ал. 1 от ЗПЗП, но съгласно изчисленията
по Методиката наложената санкция съответства като конкретен размер на засегнатата от
нарушението площ и не надвишава този размер, поради което и не са налице основания за
изменение на НП чрез намаление на санкцията. Предвид установената като преобразувано
площ от земеделските имоти собственост на дружеството жалбоподател включени в ПЗП, то
4
няма как нито нарушението да се омаловажи, нито да се коригира размера на определената
имуществена санкция. С оглед правилата в Методиката, наложената санкция е минималната
за съответното нарушение за този имот.
Предвид гореизложеното обжалваното НП се явява правилно и законосъобразно и
следва да се потвърди изцяло.
Предвид решението на съда, направеното искане от пълномощника на
дружеството жалбоподател за присъждане на разноски на дружеството се явява
неоснователно.
При този изход на делото основателно се явява и искането на представителя на
АНО за присъждане на основание чл. 63д, ал. 3 вр. ал. 1 от ЗАНН на възнаграждение за
осъществената юрисконсултска защита. Предвид липсата на изрична уредба в АПК, същото
е дължимо на основание субсидиарното приложение на чл. 78, ал. 8 от ГПК и следва да бъде
определено по реда на чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ. Според
последната разпоредба, по административни дела възнаграждението за една инстанция е от
80 до 150 лв. Съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК конкретния размер по всеки спор се определя от
съда. В случая, като се отчете неговата фактическа и правна, то съдът счита, че
присъждането на по-голямо юрисконсултско възнаграждение от минимално предвиденото в
чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ би било оправдано. Така, съобразно
фактическата и правната сложност на делото и проведените съдебни заседания, съдът счита,
че на АНО се следва възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита в размер на
100 лева на основание чл. 144 от АПК вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК вр. 27е от Наредбата за
заплащането на правната помощ.
Посочената сума следва да се присъди в полза на Министерство на земеделието
гр.София, като дружеството жалбоподател бъде осъдено да я заплати. Мотивиран от
горното, съдът
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло Наказателно постановление № НП-362/07.12.2022 г. на
Валентин Костадинов Чамбов - заместник-министър на земеделието, на основание Заповед
№РД09-1281 от 21.11.2022 г. на Министъра на земеделието, с което на основание чл. 53, ал.
1 от ЗАНН вр. чл. 49а и чл. 50, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските
производители /ЗПЗП/ на „ПОЛИКСЕНИЯ - 1932" ЕООД, ЕИК ********* предишно ТКЗС -
Кравеферма, местността „Новите ниви" чрез управителя Д. П., служебен адрес за
призоваване и кореспонденция: гр. Пловдив, ул. „Митрополит Панарет" № 9, чрез адвокат
Д. М. А., ПАК гр. Пловдив, ул. „Митрополит Панарет" № 9,е наложена имуществена
санкция в размер на 4 500. 00 лв.
ОСЪЖДА "„ПОЛИКСЕНИЯ - 1932" ЕООД, ЕИК ********* предишно ТКЗС -
Кравеферма, местността „Новите ниви" чрез управителя Д. П., служебен адрес за
призоваване и кореспонденция: гр. Пловдив, ул. „Митрополит Панарет" № 9, чрез адвокат
5
Д. М. А., ПАК гр. Пловдив, ул. „Митрополит Панарет" № 9, да заплати на Министерство на
земеделието гр. София сумата от 100. 00 лв. /сто лева/ за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Стара
Загора в 14-дневен срок от получаване на Съобщението за изготвянето му с Касационна
жалба на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.
Съдия при Районен съд – Чирпан: _______________________
6