М О Т И В И
към Решение № 153 по АНД № 361/2011г. на КРС
Производството е по реда на Глава Двадесет и осма
от НПК.
Образувано е по внесено от Районна Прокуратура
гр.Казанлък постановление,с което се прави предложение за освобождаване от
наказателна отговорност на нарушителя С.М.О. и налагане на административно
наказание по чл.78а от НК.
Нарушителят на досъдебното производство се
признава за виновен.Делото е разгледано в негово отсъствие на основание
чл.371,ал.1 от НПК.
Представителят на РП в с.з.поддържа
предложението.
От събраните в хода на съдебното и на
досъдебното производство доказателства-обясненията на нарушителя,свидетелски
показания ,писмени доказателства,експертни заключения,преценени поотделно и в
тяхната съвкупност,съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
На 14.09.2010г.около 11,00 часа по ул.”Зора” в
гр.Мъглиж,в посока север-юг нар.О. управлявал МПС л.а.”Рено 19” с рег.№ СТ 6742 СА.В същото време в противоположна посока-юг-север се движил лек автомобил”Фиат”
с рег.№ СТ 9571 СМ,управляван от пострадалия св.И С..При разминаване между
двата автомобила последвал удар с минимална контактна повърхност на страничните
огледала,в резултат на което-видно от заключението на назначената по ДП
съдебно-медицинска експертиза по писмени данни,пострадалият И. Р. С.-на 36
години от гр.Мъглиж е получил порезна рана на роговицата на лявото око с
пролапс на ириса.Описаните травматични увреждания при пострадалия са от
действието на предмети с остри ъгли и режещи ръбове,каквито имат счупени
парчета стъкло и отговарят да са получени при описаното в материалите на
досъдебното производство пътно-транспортно произшествие.Описаните по-горе
травма на лявото око-порезна рана на роговицата на лявото око с пролабиране на
ириса на същото око,преценена към момента на получаването и и без оказване на
квалифицирана медицинска помощ,осъществява медикобиологичния квалифициращ
признак-трайно отслабване на зрението на лявото око.
Видно от заключението на назначената
автотехническа експертиза,водачът на л.а.”Фиат” е предприел единствените
възможни спасителни маневри за предотвратяване на произшествието в конкретната
пътна ситуация-навлизане в източното крайулично пространство и задействане на
спирачната система.Основната техническа причина за настъпването на ПТП в
конкретните пътни условия е от субективен характер и е в причинна връзка с
движение на л.а.”Рено 19” със скорост 30 км./час,по път с ширина 3,3 м.,при което водачът не би имал техническа възможност да извърши екстремна
маневра-разминаване с друго превозно средство,заобикаляне на препятствие по
платното за движение и др.,тъй като минималният динамичен напречен коридор и
безопасните отстояния от левите и десните габарити на автомобила заемат почти
цялата ширина на платното за движение.Водачът на процесния лекавтомобил”Рено”е
имал техническата възможност да следи конкретната пътна обстановка пред фронта
и встрани от себе си и своевременно да упражнява контрол върху скоростта и
управлението на автомобила и да предотврати настъпването на конкретното ПТП.
Описаната фактическа обстановка не се оспорва от
нарушителя и се установява от събраните на досъдебното производство
доказателства-показанията на свидетелите Ж.,С.,С.,А.,С.,И.,експертни
заключения,съдебно-медицинско удостоверение,епикриза,удостоверение от НАП,копие
на свидетелство за управление на МПС,протокол за оглед на
местопроизшествие,копие на свидетелство за регистрация на МПС,2 бр.допълнение
към застраховка Гражданска отговорност за промяна на собственост на
МПС,комбинирана полица,разписка за платени застрахователни вноски,3
бр.разписки.
Предвид изложеното съдът намира,че нарушителят О.
от обективна и от субективна страна е осъществил състава на
чл.343,ал.1,б.”б”,предл.ІІ-ро,във вр.с чл.342,ал.1 от НК като на 14.09.2010г.
около 11,00 часа в гр.Мъглиж,ул.”Зора”,при управление на моторно превозно
средство л.а.марка”Рено 19” с рег.№ СТ 6742 СА е нарушил правилата за движение”
Чл.15,ал.1 от ЗДвП-„На пътят водачът на ППС се
движи възможно най-вдясно по платното за движение” и
Чл.44,ал.1 от ЗДвП-„При разминаване водачите на
насрещно движещите се ППС са длъжни да осигурят достатъчно странично разстояние
между ППС” като по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на И. Р. С.
от гр.Мъглиж,изразяваща се в порезна рана на роговицата на лявото око.
От субективна страна нарушителят О. е извършил
деянието виновно,при форма на вината непредпазливост-нарушителят не е
предвиждал настъпването на общественоопасните последици,но е бил длъжен и е
могъл да ги предвиди.Горното се установява от обективираните му действия.
Налице са всички условия за освобождаване на
нарушителят О. от наказателна отговорност на осн.чл.78а от НК и налагане на
административно наказание.Нарушителят О. е пълнолетен,не е осъждан за
престъпления от общ характер и не е освобождаван от наказателна отговорност по
реда на Глава Осма,раздел Четвърти от НК.За престъплението,извършено от
нарушителя О. се предвижда наказание лишаване от свобода до три години или
пробация.С престъплението не са причинени имуществени вреди.
Предвид изложеното нарушителят О. следва да бъде
освободен от наказателна отговорност на осн.чл.78а от НК и да му се наложи
административно наказание ГЛОБА,което предвид чистото съдебно минало на
нарушителя О.,добрите му характеристични данни ,изразеното от него критично
отношение към извършеното деяние,затрудненото му материално положение,следва да
бъде наложено в минималния,предвиден в закона размер,а именно-1000 /ХИЛЯДА/
лева.
На основание чл.343г,във вр.с
чл.343,ал.1,б.”б”,предл.ІІ-ро,във вр.с чл.342,ал.1 от НК нарушителят С.М.О.
следва да бъде лишен от право да управлява МПС за срок от ШЕСТ МЕСЕЦА.
На основание чл.189,ал.3 от НПК нарушителят О.
следва да заплати на КРС направените по делото разноски в размер на 240 лв.
Водим от горните мотиви съдът постанови
решението си.
Районен съдия: