Решение по дело №1464/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1859
Дата: 25 октомври 2022 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20227180701464
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 юни 2022 г.

Съдържание на акта

                                       РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1859

Град Пловдив,  25 октомври 2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр. ПЛОВДИВ, ХХІV касационен състав, в открито заседание на двадесет и седми септември през две хиляди двадесета и втора година, в състав:

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ЗДРАВКА ДИЕВА

                                                                                      ЧЛЕНОВЕ:   ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА                  

                      СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА

при секретаря ВАНЯ ПЕТКОВА и участието на прокурор ДИМИТЪР МОЛЕВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВА  к.н.а.д. № 1464 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63 ал.1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на С.И.И., ЕГН **********,***, чрез адв. У., против решение № 811 от 15.04.2022 г. по АНД № 20215330208374 на Районен съд – Пловдив, с което е изменено издаденото наказателно постановление №21-1030-010164/29.10.2021 г. на началник група към ОД на МВР Пловдив, в частта, в която на касатора е наложено административно наказание „глоба” в размер на 200 лв., като деянието е преквалифицирано от нарушение поа чл.6 т.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ в нарушение по чл.25, ал.1 от ЗДвП на основание чл.179, ал.2 вр. ал.1, т.5 пр.последно от ЗДвП, като е потвърдено в частта за нарушение на чл.123, ал.1 т.3 б.в от ЗДвП на основание чл.175 ал.1 т.5 от ЗДвП, с което е наложено административно наказание „ глоба” в размер на 50 лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за един месец.

Касаторът счита решението за неправилно и постановено при съществени нарушения на процесуалните правила и явна несправедливост. Твърди се, че РС неправилно е квалифицирал нарушението при липса на обективно установени обстоятелства и е допуснал разширено тълкуване на закона. Моли за отмяна на решението и отмяна на наказателното постановление. Претендират се разноски.

Ответникът по касация – ОД на МВР – Пловдив, сектор „Пътна полиция“ не взема становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив счита жалбата за неоснователна, а решението на районния съд да се остави в сила.

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законния срок, поради което производството по нея е процесуално допустимо, а разгледана по същество е неоснователна.

Административен съд – Пловдив, Двадесет и първи касационен състав, след като разгледа поотделно и в съвкупност наведените с жалбата касационни основания, намира за установено следното:

С процесното наказателно постановление по отношение на касационния жалбоподател е установено, че на 29.06.2021 г. в гр.Пловдив, ул. Нестор Абаджиев №34А Изотсервиз около 14:25 ч. било установено движение на товарен автомобил ДАФ ХФ 460 ФТ с рег.№ ***** и ремарке „Кьогел“ № ****, собственост на „Лидер Транспорт“, чийто водач бил жалбоподателят. При извършване на маневра ляв завой посоченото МПС навлязло в лява пътна лента и блъснало паркиран автомобил Форд **** в дясната му част. Вследствие на сблъсъка настъпило ПТП с материални щети. След ПТП водачът на посочения товарен автомобил напуснал мястото на ПТП. След установяване на водача на товарния автомобил бил съставен АУАН, който бил връчен на нарушителя лично и подписан от същия, като в графа възражения същият посочил, че има възражения и ще ги депозира в писмен вид. Като се запознал с материалите по административнонаказателната преписка наказващият орган приел фактическа обстановка, идентична на съставения АУАН и издал обжалваното наказателно постановление, с което на касатора били наложени  глоби съответно за нарушение на чл.6, т.1 от ЗДвП в размер на 200 лв. на основание чл. 179, ал.2 вл.с ал.1 т.5, пр.1,2 ЗДвП и глоба в размер на 50 лв. за нарушение на чл. 175, ал.1, т.5 ЗДвП.

За да постанови процесното решение, състав на Районен съд -Пловдив е приел, че описаната фактическа обстановка се явява безспорно установена въз основа на събраните по делото устни и писмени доказателства- св. показания, писмени обяснения  на нарушителя, копие на протокол за ПТП № 1757022, справка за нарушител. В хода на съдебното следствие е изискан материалът от видеоклип, от който се установява движението на посоченото МПС на процесния участък и по описания начин. Съдът е отбелязал, че преди  съставяне на АУАН, са били снети обяснения и от двамата участници в движението, които са се подписали на съставения протокол за ПТП, поради което не е кредитирал направените възражения, че съдържанието на видеозаписа не следва да бъде кредитирано. Посочил е, че отразеното в съставения протокол по сведения на двамата участници съответства на съдържанието на видеоклипа. Съдът е приел с оглед събраните доказателства, че описаната в наказателното постановление фактическа обстановка е обективно и правилно установена.

Съдът е изследвал нормите на  чл.6 т.1, чл.25 и чл.36 т ЗДвП, като е приел за първите две, че се отнасят тъй както обща към специална, а за третата е приел, предвид съдържащото се в нея правило за поведение, не важи за процесния случай. В този смисъл е приел, че словесното описание на нарушението в обжалваното наказателно постановление не съответства на цифровата квалификация, тъй като от страна на нарушителя не се установява нарушение на пътен знак и пътна маркировка, която норма е посочена за нарушена, от описаната и установена фактическа обстановка такива факти не се установяват, няма данни да е бил поставен пътен знак или да е имало маркировка на пътя. Приел е, че процесният случай съответства на разпоредбата на чл.25 от ЗДвП, а именно движещият се автомобил на водача е предприел маневра наляво, като се е отклонил вляво на пътното платно като преди това се е опитал да заобиколи спрения автомобил. Приел е, че в този случай при преквалифициране на нарушението няма да е налице ограничаване правото на защита на нарушителя, защото същият се е защитавал срещу посочените в АУАН и НП факти, но правната квалификация на нарушението съответства на друга материалноправна норма, за която е приложима същата санкционна разпоредба, на основание на която първоначално е санкциониран с издаденото наказателно постановление. Съдът е посочил, че нормата на чл.179 ал. 2 от ЗДвП се прилага, когато вследствие на нарушенията вкл. и при нарушаване правилата за заобикаляне е причинено ПТП, а нарушенията на правилата за извършване на маневри по чл.25 ал.1 от ЗДвП са наказуеми по чл.179 ал.1 т.5 от ЗДвП единствено при „заобикаляне”, което е един от алтернативно посочените начини за извършване на маневра.

Съдът е приел също, че по отношение на нарушението по чл.123, ал.1 б.в от ЗДвП, за което е санкциониран жалбоподателят, материалният закон е приложен правилно. Според съда, обстоятелството, че нарушителят не е осъществил контакт с водача на другия автомобил и въобще не е установил, че е причинил ПТП, не е оневиняващо, доколкото водачът е длъжен при преминаване по участък, по който има и други МПС и особено при движение на МПС товарен автомобил със съпътстващо го ремарке, да бъде особено внимателен при движение и осъществяване на всяка маневра на пътя, като е без значение е въпросът за това дали правилно е спряло/ паркирало МПС, на което са били причинени имуществени вреди. Според съда посочената за нарушена разпоредба изисква водачът на МПС, участник в ПТП, при което са причинени само имуществени вреди, ако между участниците в произшествието няма съгласие относно обстоятелствата, свързани с него, те, без да напускат местопроизшествието, да уведомят съответната служба за контрол на Министерството на вътрешните работи на територията, на която е настъпило произшествието, и да изпълнява дадените им указания. Съдът е отбелязал, че в случая има причинени имуществени вреди, поради което нарушението съответства на разпоредбата на чл.123, ал.1 т.3 от ЗДвП. Съдът е посочил, че  след като жалбоподателят е напуснал местопроизшествието, без да уведоми службите за контрол и без да направи опит да постигне съгласие с водача на ударения от него автомобил, то е налице липсата на съгласие. Самият факт на напускането е доказателство, че водачът на автомобила не признава настъпилото ПТП и своето участие в него. Посочил е също, че единствено при наличие на съгласие между участниците в ПТП относно обстоятелствата свързани с него, при което те са попълнили своите данни в двустранен констативен протокол за ПТП и съвместно са уведомили службата за контрол на МВР, водачът може да напусне произшествието. След като между участниците в произшествието не е налице съгласие относно обстоятелствата, свързани с него, разпоредбата на чл.123 ал.1 т.3 б. „в“ от ЗДвП изисква те да не напускат местопроизшествието и да уведомят съответната служба за контрол. Съдът е посочил, че в случая с напускането на местопроизшествието виновният водач е изразил своето несъгласие с обстоятелствата, при които е настъпило ПТП, поради което е осъществил състава на нарушението по чл.123 ал.1 т.3 б. „в“  ЗДвП. Съдът е приел, че за посоченото нарушение правилно е била приложена и съответната санкционна разпоредба на чл.175, ал.1 т.5 от ЗДвП.

Настоящата инстанция напълно споделя напълно изложените мотиви от първостепенния съд, поради което не се налага и тяхното преповтаряне, като намира възраженията на касатора за неоснователни.

Не се споделят твърденията на касатора относно противоречието в описанието на нарушението и сочените санкционни норми, нито твърденията, че е налице разширително тълкуване на нормата на чл.123, ал.1, т.3, б.“В“ от ЗДвП.

Съдът намира, че описаното нарушение съответства на изикуемото от закона поведение на водача. Жалбоподателят е извършил ляв завой, като по този начин е извършил вмененото му нарушение по чл. 25, ал.1 от ЗДвП, предвиждаща задължението за водача на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да заобиколи пътно превозно средство, да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение. В случая нормата на чл.25, ал.1 от ЗДвП е правилно приложена от съда, тъй като тя съдържа допълнителен квалифициращ признак, а именно създадена непосредствена опасност за движението, каквато в случая опасност е създадена с допуснатото ПТП. Поради това настоящият състав намира възраженията на касатора за приложение нормата на чл.36 от ЗДвП за  неправилни и в нарушение на материалния закон.

Правилно е приложена и нормата на чл.123, ал.1, т.3 от ЗДвП, тъй като в случая са налице имуществени вреди, а касаторът като водач на процесния автомобил, е напуснал ПТП. В тази насока са правилни мотивите на районния съд относно липсата на съгласие между причинителя на вредата и потърпевшия в настъпилото ПТП.

С оглед на всичко изложено дотук се очертава изводът, че Пловдивският районен съд е постановил правилно и законосъобразно решение, което следва да се остави в сила.

От ответника по касацията не се претендират разноски, поради което такива не се присъждат.

Ето защо и на основание чл.221, ал. 2 от АПК, Административен съд- Пловдив, ХХIV състав

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 811 от 15.04.2022 г. по АНД № 20215330208374 на Районен съд – Пловдив.

Решението е окончателно.

 

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ :                               ЧЛЕНОВЕ :   1.

 

 

 

    2.