Решение по дело №668/2022 на Районен съд - Радомир

Номер на акта: 148
Дата: 4 ноември 2022 г.
Съдия: Росен Пламенов Александров
Дело: 20221730100668
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 8 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 148
гр. Радомир, 04.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАДОМИР, ІV СЪСТАВ, в публично заседание на
пети октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:РОСЕН ПЛ. АЛЕКСАНДРОВ
при участието на секретаря М.Д.М.
като разгледа докладваното от РОСЕН ПЛ. АЛЕКСАНДРОВ Гражданско
дело № 20221730100668 по описа за 2022 година
Предявен е иск с правно основание чл. 86 ЗЗД.
В исковата молба се твърди, че между ищцовото дружество „Копекс и Ко“ ООД и
ответната Община Земен бил сключен договор № . г., Приложение № 1 за възлагане на
обществена поръчка с предмет: „Извършване на рекултивация на депо за ТБО община
Земен“ по проект: Първи етап „Техническа рекултивация“ с Община Земен (възложител), по
силата на който Община Земен е възложила на „Копекс и Ко” ООД (изпълнител)
изпълнението на гореописания проект.
Съгласно чл. 3.1 от договора етап „Техническа рекултивация“ бил на стойност 436
463,22 лева без ДДС и 87 292,64 лева ДДС или общо сумата от общо 523 755,86 лева с ДДС.
Съгласно чл. 4.1 от договора възложителят заплащал авансово 10% от договорената цена за
етап едно. Плащането било направено на 22.01.2021 г., за което била издадена фактура № .
г.
В хода на изпълнение на договора била съставена сметка-опис № 1 от 23.03.2021 г.,
придружена от акт № 1 за извършени и приети СМР и заплатена сумата в размер на 60
075,00 лева с ДДС.
Съставена била и сметка-опис № 2 от 04.08.2021 г., придружена от акт № 2 за
извършени и приети СМР и заплатена сумата в размер на 49 990,69 лева с ДДС.
На 03.09.2021 г. била съставена сметка-опис № 3, придружена от акт № 3 за
извършени и приети СМР и издадена фактура № . от 10.09.2021 г. за сумата 186 046,38 лева
с ДДС. Фактурата била надлежно подписана от ответната страна. По тази фактура
постъпило частично плащане в размер на 82 549,27 лева с ДДС и изцяло било внесено
дължимото ДДС. На 29.06.2022 г. била преведена останалата сума в размер на 103 497,11
1
лева.
Съставена била сметка-опис № 4 от 08.09.2021 г., придружена от акт № 4 за
извършени и приети СМР и издадена фактура № . от 06.11.2021 г. на стойност 175 268,21
лева с ДДС. Фактурата била надлежно подписана от ответната страна, но не настъпило
никакво плащане, а изцяло било внесено ДДС. Дължимата сума била заплатена на
29.06.2022 г.
Съгласно уговореното в чл. 4.3 от договора окончателното плащане следвало да бъде
извършено в 30-дневен срок след извършване на техническата рекултивация и изготвяне на
протокол на комисия за приемане рекултивацията на нарушени терени.
Ищцовото дружество изпълнило изцяло качествено и в срок задълженията си по
договора, за което бил съставен на 09.09.2021 г. констативен акт за установяване годност за
приемане на строежа, предаден на възложителя.
На 05.11.2021 г. бил подписан протокол за приемане на етап „Техническа
рекултивация“ на обект „Рекултивация на съществуващо общинско сметище за ТБО на
територията на община Земен с местонахождение: ПИ . и 32 по кадастралната карта и
кадастралните регистри, одобрени със заповед № . г. на изпълнителния директор на АГКК“.
На 26.01.2022 г. ищцовото дружество изпратило по електронната поща до
възложителя писмо - приложение № 14 с покана за плащане, но дължимите суми не били
заплатени.
Впоследствие, на 20.04.2022 г. била изпратена покана за доброволно изпълнение,
вследствие на което от страна на ответната община постъпил отговор, с който
претендираната сума не се оспорвала, но неизплащането се предпоставяло от
извъндоговорни съображения. Ответникът сам поставил срок от две седмици за
предприемане на действия, но плащането настъпило след падежа на задължението, а именно
на 29.06.2022 г.
От съда се иска да постанови решение, с което да осъди Община Земен да заплати на
ищеца сума в размер на 15 952,85 лева, представляваща мораторна лихва за забава,
изчислена върху дължимия размер на главницата от 278 765,32 лева по договор № . г.,
сключен между Община Земен и „Копекс и Ко“ ООД, за периода от 06.12.2021 г. до
29.06.2022 г.
Претендира присъждане на разноски.
В срока по чл. 131 ГПК ответникът е депозирал отговор на исковата молба, с който е
оспорил предявения иск, с твърдения, че договор № . г. бил подписан за изпълнение при
ясното условие, че ще се финансира с парични средства, които Община Земен ще получи по
административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (АДБФП) №
Д-34-22 от 27.04.2020 г., сключен между Община Земен и управляващия орган на
Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020 г.“. В хода на изпълнение на договора
настъпили обстоятелства, които довели до спиране на изпълнението му и се отразили пряко
и на отношенията с ищеца. За периода от 30.11.2021 г. до 07.06.2022 г. срокът за изпълнение
2
на договора бил спрян от страна на Управляващия орган. Съгласно чл. 29, ал. 7 от
Условията за изпълнение, за периода на спиране на изпълнението плащания по АДБФП не
се дължали. Съответно, при тези условия Община Земен била зависима и обвързана от
действията на Управляващия орган и спрямо ищеца, което изключвало основанията за
носене на отговорност от страна на ответника спрямо ищеца за забавено плащане. Налице
било задължение на ответника, което било поставено в зависимост от волята на трето лице,
което условие изначално било прието от ищеца като изпълнител по договора и същият в
качеството му на участник в проведената процедура за възлагане бил запознат с това
условие, като, подавайки офертата си, го е приел.
Отделно от това, в случай, че съдът приеме иска за доказан по основание, твърди, че
отговорността на ответника следвало да се отнесе към период с начален момент поканата за
плащане и изтичане на предоставения за това срок. Такава покана била получена от Община
Земен едва на 20.04.2022 г., с оглед на което, забавата в плащането била именно от тази
дата.
В съдебно заседание ищцовото дружество, редовно призовано, не изпраща
представител.
В съдебно заседание ответникът, редовно призован, чрез упълномощен представител,
оспорва предявения иск.
Съдът, като взе предвид доводите на страните и като обсъди събраните по делото
доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното от
фактическа страна:
По делото е представен договор № . г., сключен между Община Земен (възложител) и
ищцовото дружество „Копекс и Ко“ ООД (изпълнител), по силата на който възложителят е
възложил, а изпълнителят е приел да извърши обществена поръчка за строителство с
предмет „Рекултивация на депо за ТБО община Земен“, като извърши дейностите по
техническа и биологична рекултивация в обхват и съгласно изискванията на Техническите
спецификации на възложителя – Приложение № 1 и одобрения работен проект –
Приложение № 4, както и на предложенията, съдържащи се в техническото предложение на
изпълнителя – Приложение № 2 и в ценовото предложение на изпълнителя – Приложение №
3, представляващи неразделна част от договора, както и в съответствие с нормативните и
технически изисквания за този вид работи с грижата на добър стопанин срещу задължението
на възложителя да ги приеме и да заплати на изпълнителя договорената цена. Според чл. 2,
ал. 1 от договора срокът за изпълнение е 43 месеца и 11 дни, при уговорено общо
възнаграждение от 467 718,78 лева без ДДС, респ. 561 262,54 лева с ДДС.
По делото е приет и административен договор № Д-34-22/27.04.2020 г., сключен
между гл. директор на гл. дирекция „Оперативна програма околна среда“ в МОСВ и
Община Земен, представлявана от кмета Димитър Сотиров, с предмет предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по ОП „Околна среда 2014 – 2020 г.“ по процедура чрез
директно предоставяне . „Рекултивация на депа за закриване, предмет на процедура по
нарушение на правото на ЕС по дело С-145/14“ на бенефициент Община Земен, както и
3
Условия за изпълнение на одобрения проект по процедура „Рекултивация на депа за
закриване, предмет на процедура по нарушение на правото на ЕС по дело С-145/14“ по ОП
„Околна среда 2014 – 2020 г.“
Видно от писмо с изх. № . г. ръководителят на УО на Оперативна програма „Околна
среда 2014 – 2020 г.“ е уведомил кмета на община Земен, че съгласно чл. 29, ал. 1, т. 4 от
„Условия за изпълнение“ на одобрения проект по процедура № . „Рекултивация на депа за
закриване, предмет на процедура по нарушение на правото на ЕС по дело С-145/14“ срокът
за изпълнение на АДБФП спира да тече, считано от 30.11.2021 г., като с писмо с изх. № . г.
кметът на община Земен е уведомен, че срокът за изпълнение на договора за БФП е
възобновен, считано от 07.06.2022 г.
По делото са представени също: фактура № . г., с получател Община Земен, за сумата
от 52 375,58 лева, представляваща авансово плащане в размер на 10% от цената за
извършване на техническа рекултивация по договор № . г., сметка – опис № 1/23.03.2021 г.
за извършени строително – монтажни работи, както и количествено - стойностна сметка;
фактура № **********/23.03.2021 г., с получател Община Земен, за сумата от 60 075 лева,
представляваща извършени СМР съгласно акт 1 за извършване на техническа рекултивация
по договор № . г., сметка – опис № 2/04.08.2021 г. за извършени строително – монтажни
работи, както и количествено - стойностна сметка; фактура № . г., с получател Община
Земен, за сумата от 49 990,69 лева, представляваща извършени СМР съгласно акт 2 за
извършване на техническа рекултивация по договор № . г., сметка – опис № . г. за
извършени строително – монтажни работи, както и количествено - стойностна сметка;
фактура № ./10.09.2021 г., с получател Община Земен, за сумата от 186 046,38 лева,
представляваща извършени СМР съгласно акт 3 за извършване на техническа рекултивация
по договор № . г., сметка – опис № . г. за извършени строително – монтажни работи, както и
количествено - стойностна сметка, както и фактура № ./06.11.2021 г., с получател Община
Земен, за сумата от 175 268,21 лева, представляваща извършени СМР съгласно акт 4 за
извършване на техническа рекултивация по договор № . г.
По делото са представени и протокол от 05.11.2021 г. за приемане на етап:
„Техническа рекултивация“ на обект: „Рекултивация на съществуващо общинско сметище за
твърди битови отпадъци на територията на община Земен с местонахождение ПИ № . и 32
по КККР, одобрени със заповед на изпълнителния директор на АГКК, акт № . г. за
експертна категоризация на рекултивирани нарушени терени, както и констативен акт за
установяване годността за приемане на строежа от 09.09.2021 г.
С покана от 20.04.2022 г., получена в Община Земен на 21.04.2022 г., видно от
товарителница от 20.04.2022 г., ответната община е поканена да плати доброволно
дължимите суми по договор от 08.01.2021 г. в 10-дневен срок от получаване на поканата,
като в отговор с писмо с изх. № . г. на кмета на община Земен ищцовото дружество е
уведомено, че доколкото общината е директно зависима от управляващия орган по
финансиращата програма, Община Земен е длъжна да се съобрази с дадените указания от
страна на финансиращия орган, като „Копекс и Ко“ ООД ще бъде своевременно уведомен
4
за предприетите действия по заплащане на дължимите суми.
При така установеното от фактическа страна съдът достигна до следните правни
изводи:
Предявеният иск е допустим, тъй като с него се търси мораторно обезщетение за
неизпълнение на парично задължение, каквото е вземането по сключения договор № . г.
Доколкото изтеклите лихви съставляват самостоятелно акцесорно парично задължение,
което може да се търси отделно от главното задължение, то няма пречка тези лихви да бъдат
претендирани и присъдени, стига да е предявен отделен иск за тях (в този смисъл: решение
№ 240/22.04.2009 г. на ВКС по гр. д. № 61/2008 г.). По този иск подлежи на установяване
основанието, от което произтича вземането му за лихви и момента на изискуемостта на
главното вземане. Ищецът следва да докаже и размера на претенцията си, като освен това е
необходимо да се посочи периода, за който се претендира лихвата, като началният момент е
датата на забавата.
Разгледан по същество искът е основателен по следните съображения:
На първо място съдът намира за безспорно, че страните по делото са били обвързани
от валидно облигационно правоотношение, произтичащо от сключения между тях договор
№ . г., по силата на който възложителят (Община Земен) е възложил, а изпълнителят
(„Копекс и Ко“ ООД) е приел да извърши обществена поръчка за строителство с предмет
„Рекултивация на депо за ТБО община Земен“, като извърши дейностите по техническа и
биологична рекултивация в обхват и съгласно изискванията на Техническите спецификации
на възложителя – Приложение № 1 и одобрения работен проект – Приложение № 4, както и
на предложенията, съдържащи се в техническото предложение на изпълнителя –
Приложение № 2 и в ценовото предложение на изпълнителя – Приложение № 3,
представляващи неразделна част от договора, както и в съответствие с нормативните и
технически изисквания за този вид работи с грижата на добър стопанин срещу задължението
на възложителя да ги приеме и да заплати на изпълнителя договорената цена.
Съгласно чл. 3, ал. 1 от договора общото възнаграждение за изпълнение на всички
дейности по предмета на договора е в размер на 561 262,54 лева, платимо по следния начин:
авансово плащане в размер на 10% от цената за извършване на техническата рекултивация;
междинни плащания – до 70% от стойността на техническата рекултивация и окончателно
плащане за извършване на техническа рекултивация в размер на останалите до 30% от
цената за извършване на техническа рекултивация.
Няма спор между страните, че окончателното плащане на дължимата сума по
сключения договор е извършено от страна на общината на 29.06.2022 г., когато по банкова
сметка на ищцовото дружество е преведена сумата от 278 765,32 лева. Спорът между
страните е по отношение момента на настъпване на изискуемостта на вземането на ищеца за
така посочената сума. При разрешаването на този въпрос съдът съобрази уговореното между
страните в подписания между тях договор, като според чл. 4, ал. 3 окончателното плащане за
извършване на техническа рекултивация е платимо в 30-дневен срок след извършване на
всички дейности по техническа рекултивация след представяне на следните документи; 1)
5
заповед на основание чл. 23, ал. 1, т. 1, ал. 2 и ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за
опазване на земеделските земи (за назначаване на комисия за приемане на извършената
техническа рекултивация) и одобрен от кмета на общината протокол на комисия за
приемане на техническата рекултивация. По делото е представен утвърден от кмета на
община Земен протокол от 05.11.2021 г., от който е видно, че комисия, назначена със
заповед № 205/05.11.2021 г. на кмета на общината, е приела етап „Техническа
рекултивация“ на обект „Рекултивация на съществуващо общинско сметище за твърди
битови отпадъци на територията на община Земен, с местонахождение ПИ № . и 32 по
КККР, одобрени със заповед на изпълнителния директор на АГКК.
С оглед на представения по делото протокол от 05.11.2021 г., съдът приема, че
ищцовото дружество е изправна страна по сключения договор № . г., като в срок е
изпълнило всички свои задължения по договора и на основание чл. 4, ал. 3 от договора е
следвало да получи окончателно плащане на процесната сума в 30-дневен срок, считано от
05.11.2021 г., т. е. в срок до 05.12.2021 г. Когато вземането е срочно, то е изискуемо на срока
и длъжникът изпада в забава, ако не плати на падежа, без да е нужна покана за изпълнение -
чл. 84, ал. 1 ЗЗД. В разглеждания случай длъжникът е следвало да заплати процесната сума
в срок до 05.12.2021 г., но тъй като това не е сторено в уговорения срок, същият е изпаднал
в забава на следващия ден – 06.12.2021 г., от която дата дължи и мораторна лихва за забава,
изчислена върху размера на незаплатената главница.
В действителност, видно и от писмо с изх. № . г. на ръководителя на УО на
Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020 г.“ до кмета на община Земен, срокът за
изпълнение на административен договор № Д-34-22/27.04.2020 г. е спрял да тече, считано от
30.11.2021 г., но така посоченото обстоятелство не може да мотивира извод за наличието на
т. нар. безвиновна отговорност. Както предвижда чл. 81, ал. 1 ЗЗД, за да бъде освободен
длъжникът от отговорност, е необходимо невъзможността за изпълнение да се дължи на
причина, която не може да му се вмени във вина. За да бъде едно събитие непреодолима
пречка за престиране, то следва да е създало такова състояние, че с оглед добросъвестността
и достъпните способи за изпълнение, всички усилия на длъжника да осъществи
задължението си са били лишени от практически резултат, какъвто не е настоящият случай.
Това е така, тъй като ищцовото дружество „Копекс и Ко“ ООД не е страна по
административен договор № Д-34-22/27.04.2020 г., още повече, че в самия договор няма
предвидена клауза, която да освобождава ответната община от задължението ú да заплаща в
срок дължимите суми по договор № . г., сключен с „Копекс и Ко“ ООД. В подписания
между страните по делото договор № . г. е предвидена възможност за възложителя да спре
изпълнението на една или повече дейности или изпълнението на целия договор (чл. 2, ал. 6
и 7), но за да настъпят последиците на спирането възложителят е бил длъжен да уведоми
писмено изпълнителя, като посочи причините за спиране на изпълнението. По делото
липсват доказателства за писмено уведомяване на изпълнителя за спиране на договора, с
посочване на причините за това, от което следва, че в отношенията между възложител и
изпълнител спиране на изпълнението по договора не е настъпвало. Наред с това, в чл. 16 от
6
договора страните са уговорили, че не отговарят за неизпълнение на задълженията си по
договора в случаите на непреодолима сила в смисъла, вложен в това понятие по чл. 306, ал.
2 ТЗ, какъвто не е настоящият случай, още повече, че за да се позове на непреодолима сила,
която да е довела до невъзможност за изпълнение на задълженията по договора, Община
Земен, съгласно чл. 16, ал. 5, т. 2 от договора следва да е информирала другата страна за
настъпването ú, но по делото в тази насока няма събрани никакви доказателства. В случая
приложение следва да намери правилото на чл. 81, ал. 2 ЗЗД, според което „обстоятелството,
че длъжникът не разполага с парични средства за изпълнение на задължението, не го
освобождава от отговорност“.
С оглед изложеното дотук, съдът намира, че предявеният иск е доказан по основание.
Размерът на дължимата мораторна лихва за забава за периода от 06.12.2021 г. до 29.06.2022
г., изчислен от съда по реда на чл. 162 ГПК, върху незаплатеното в срок задължение в общ
размер на 278 765,32 лева се равнява на сумата от 15 951,58 лева, до която сума искът с
правно основание чл. 86 ЗЗД следва да бъде уважен.
По разноските:
С оглед изхода на спора и на основание чл. 78, ал. 1 ГПК ответната община следва да
бъде осъдена да заплати на ищеца направените разноски съразмерно с уважената част от
иска. Ищецът доказва направени разноски в общ размер на 1738,12 лева, от които 638,12
лева – внесена държавна такса и 1100,00 лева – заплатено адвокатско възнаграждение. В
последното съдебно заседание процесуалният представител на ответника е направил
възражение с правно основание чл. 78, ал. 5 ГПК за прекомерност на заплатеното от ищеца
адвокатско възнаграждение, което съдът намира за основателно, като счита, че заплатеното
от ищеца адвокатско възнаграждение е прекомерно, съобразно действителната правна и
фактическа сложност на делото, поради което следва да бъде намалено на основание чл. 78,
ал. 5 ГПК. Съобразно разясненията, дадени с Тълкувателно решение № 6 от 06.11.2013 г. на
ВКС по т. д. № 6/2012 г., ОСГТК, съдът не е обвързан с ограничението на § 2 от Наредба №
1/09.07.2004 г. и е свободен да намали възнаграждението до предвидения в същата наредба
минимален размер. В случая размерът на претендираното възнаграждение от ищеца на
основание сключения с адв. П. Б. от САК договор за правна защита и съдействие от
20.01.2022 г. е 1100,00 лева, като размерът на възнаграждението следва да бъде намален до
1008,59 лева (чл. 7, ал. 2, т. 4 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения).
От така посочените суми в общ размер на 1646,71 лева ответната община следва да
бъде осъдена да заплати на ищеца сумата от 1646,58 лева съразмерно с уважената част от
иска.
На основание чл. 78, ал. 3 ГПК ответникът също има право на разноски, но доколкото
липсват доказателства за направени такива, съдът не дължи произнасяне по този въпрос в
настоящия съдебен акт.
Ръководен от гореизложеното, съдът
7

РЕШИ:
ОСЪЖДА Община Земен, с адрес: гр. Земен, ул. „Христо Ботев“ № 3,
представлявана от кмета Д.С.С. ДА ЗАПЛАТИ на „Копекс и Ко“ ООД, с ЕИК: ., със
седалище и адрес на управление: гр. София, ЖК „Манастирски ливади“, ул. „Пирин“ № 91,
ет. 3, офис 4 сумата от 15 951,58 лева (петнадесет хиляди деветстотин петдесет и един лева и
петдесет и осем стотинки), представляваща мораторна лихва за забава, изчислена върху
дължимия размер на главницата от 278 765,32 лева по договор № . г., сключен между
Община Земен и „Копекс и Ко“ ООД, за периода от 06.12.2021 г. до 29.06.2022 г., като
ОТХВЪРЛЯ иска за разликата до пълния предявен размер от 15 952,85 лева (петнадесет
хиляди деветстотин петдесет и два лева и осемдесет и пет стотинки), като
НЕОСНОВАТЕЛЕН и НЕДОКАЗАН.
ОСЪЖДА Община Земен, с адрес: гр. Земен, ул. „Христо Ботев“ № 3,
представлявана от кмета Д.С.С. ДА ЗАПЛАТИ на „Копекс и Ко“ ООД, с ЕИК: ., със
седалище и адрес на управление: гр. София, ЖК „Манастирски ливади“, ул. „Пирин“ № 91,
ет. 3, офис 4 сумата в размер на 1646,58 лева (хиляда шестстотин четиридесет и шест лева и
петдесет и осем стотинки), представляваща направени разноски по делото.
Решението може да бъде обжалвано пред Пернишкия окръжен съд в двуседмичен
срок от връчването му на страните.

Съдия при Районен съд – Радомир: _______________________
8