№ 58
гр. Ловеч, 22.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ЛОВЕЧ в закрито заседание на двадесет и втори март
през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:МИЛЕНА ВЪЛЧЕВА
Членове:ПЛАМЕН ПЕНОВ
РАДОСЛАВ АНГЕЛОВ
като разгледа докладваното от РАДОСЛАВ АНГЕЛОВ Въззивно гражданско
дело № 20214300500577 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 435, ал.1, т.1 ГПК
С определение № 27/17.01.2022г., настоящият състав е оставил без
разгреждане, като недопустима, подадената от взискателя „ПЛАМ“ ООД
жалба против действия на ЧСИ с рег. № 879 в КЧСИ по изп.д. №
20218790400715, с което е вдигнат запор по банкова сметка в „Банка ДСК“
ЕАД на длъжника „ИЛАЙ ЛЕНД“ ООД по отношение на суми, постъпващи
от ДФ „Земеделие“, обективирано със съобщение с изх.№ 18445/26.07.2021г.
С определение № 75 от 02.03.2022г. по в.ч.гр.д. № 62/2022г.,
Апелативен съд – Велико Търново е отменил определението. Приел е, че със
своето действие ЧСИ отказва да събира цялата постъпваща по запорираната
сметка сума, което действие попада в хипотезата на чл.435, ал.1, т.1 ГПК –
отказ на съдебния изпълнител да извърши съответно изпълнително действие.
На това основание, жалбата се явява допустима и следва да бъде разгледана
по същество като съдът дължи прецека дали този отказ е основателен.
По редовността настоящият състав се е произнесъл с определение №
27/17.01.2022г., поради което няма да излага съображения в тази насока, а по
1
допустимостта, въпросът е решен с влязъл в сила съдебен акт на АС – Велико
Търново.
ОКРЪЖЕН СЪД - ЛОВЕЧ като взе предвид изложеното в жалбата,
становището на длъжника, мотивите на ЧСИ, както и материалите по
изпълнителното дело, установи следното:
От фактическа страна:
Изпълнително дело № 20218790400715 по описа на ЧСИ Велислав
Петров, с рег. № 879 в РКЧСИ, район на действие ОС – Ловеч, е образувано
на дата 08.04.2021г. по молба с вх.№ 14170/08.04.2021г. на взискателя
„ПЛАМ“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр.Севлиево,
ул. „Велика и Георги Ченчеви“ № 74, предсталявано от управителя си С. ИВ.
С., ЕГН **********, въз основа на издадена ОБЕЗПЕЧИТЕЛНА ЗАПОВЕД
№ 4/02.04.2021г. от Районен съд – Севлиево, на основание чл.390, ал.1 и
чл.397 ГПК въз основа на Определение № 157/01.04.2021г. по ч.гр.д. №
445/2021г. по описа на РС – Севлиево. Наложена е обезпечителна мярка за
обезпечение на бъдещ иск срещу длъжника „ИЛАЙ ЛЕНД“ ООД, ЕИК ***,
гр.Ловеч, ж.к. „Младост“, бл.307, вх.В, ет.3, ап.9, представлявано от
управителя си Ст.К.К. чрез налагане на запор на банковите смитка на
длъжника в следните банки: „УниКредит Булбанк“ АД, „Банка ДСК“ АД,
„Обединена българска банка“ АД, „Юробанк България“ АД, „Райфайзенбанк
България“ ЕАД, до размер на сумата от 10 485.60 лева (десет хиляди
четиристотин осемдесет и пет лева и шестдесет стотинки) (л.1-2 от изп. д.).
Със запорно съобщение с изх.№ 8444/08.04.2021г. до „Банка ДСК“ ЕАД,
получено от банката на 12.04.2021г., е наложен запор върху всички банкови
сметки на длъжника „ИЛАЙ ЛЕНД“ ООД до размера на сумата от 10 485.60
лева (л.3 от изп.д.).
„Банка ДСК“ ЕАД е уведомила съдебния изпълнител с писмо с вх.№
15169/16.04.2021г., че длъжникът има само една разплащателна сметка №
********** в тази банка, наложен е запор до размера на дълга върху
вземането на длъжника. По посочената сметка няма други претенции, както и
че при налагане на запор по сметка в друга валута, различна от валутата на
дълга по запора, банката е блокирала сметката по равностойността на дълга,
преизчислен по официалния курс на БНБ към деня на получаване на
запорното съобщение В отговора на банката не е посочена наличността по
2
сметката, нито произхода на постъпващите суми (л.9 от изп. д.)..
Със съобщение изх.№ 08441/08.04.2021г., съдебният изпълнител е
уведомил длъжника за наложената обезпечителна мярка – запор върху
банкови сметки, открити на името на длъжника, като е приложил препис от
обезпечителната заповед (л.14-16 от изп.д.). Длъжникът е уведомен на
15.04.2021г. за наложеният запор със залепване на уведомление, на основание
чл.50, ал.2 ГПК (л.17 от изп. д.).
С молба с вх.№ 33962/23.07.2021г. длъжникът „ИЛАЙ ЛЕНД“ ООД е
поискал частично вдигане на запора по посочената банкова сметка по
отношение на сумите, които постъпват от Държавен фонд „Земеделие“, тъй
като същите са несеквестируеми (л.19-20 от изп.д.). Длъжникът е представил
извлечение от банковата си сметка в „БАНКА ДСК“ ЕАД за периода от
01.01.2021г. до 19.07.2021г. (л.21-22 от изп.д.), както и представени преписи
от заявления за подпомагане на земеделски производители до ДФ
„Земеделие“ (л.23-30 от изп. д.). От представеното извлечение се установи, че
длъжникът има сметка в посочената банка, както и постъпването в нея ня
следните суми: на 26.01.2021г., 32.43 лева с основание „ДП акциз прием
2020“; на 24.03.2021г., 3 158.96 лева с основание „СПП 2020“; на
23.04.2021г., 3 424.98 лева с основание „елени 2020“; на 31.05.2021г., 4.89 лева
и 14.67 лева и двете с основание „Мярка 13“; на 10.06.2021г., 130.02 лева с
основание „СЕПП 2020“, на 21.06.2021г., 2 225.52 лева с основание „Млади
2020“, всички тези суми с платец-наредител Държавен фонд „Земеделие“.
Със съобщение № 18445/26.07.2021г. съдебният изпълнител вдигнал
наложените с изх.№ 8444/08.04.2021г. запори на длъжника „ИЛАЙ ЛЕНД“
ООД само по отношение на суми, постъпващи от Държавен фонд
„Земеделие“. Събщението е връчено на банката на 29.07.2021г. (л.32-33 от
изп.д.)
С молба с вх.№ 49280/19.10.2021г. взискателят „ПЛАМ“ ООД е поискал
да бъде издадено копие от изпълнителното дело, което да му бъде изпратено
на електронната поща (л.37,41 от изп.д.).
Срещу така извършеното действие по отношение на вдигане на запор на
запор по банкова сметка в „Банка ДСК“ ЕАД на длъжника „ИЛАЙ ЛЕНД“
ООД, ЕИК ***, гр.Ловеч, ж.к. „Младост“, бл.307, вх.В, ет.3, ап.9,
представлявано от управителя си Ст.К.К., по отношение на суми,
3
постъпващи от ДФ „Земеделие“, обективирано със съобщение с изх.№
18445/26.07.2021г., е постъпила жалба в ОС - Ловеч против действия на
ЧСИ с рег. № 879 в КЧСИ по изп.д. № 20218790400715 (л.8 от делото).
При така установеното от фактическа страна, настоящият
състав намира следното от правна страна:
Материалноправният въпрос, по който следва да се произнесе съдът е
дали съдебният изпълнител законосъобразно е отказал да наложи запор върху
сумите на длъжника, постъпващи от държавен фонд „Земеделие“, поради
тяхната несеквестируемост.
По въпроса е налице произнасяне на ВКС, обективирано в Решение
№ 143 от 25.10.2017 г. по гр. д. № 4666/2016 г. на ВКС. С цитираното
решение ВКС се е произнесъл по въпроса дали вземанията на земеделските
производители към ДФ "Земеделие", представляващи субсидия по
програмите на ЕС за развитие на селските райони, са секвестируеми или не са
секвестируеми вземания; дали върху тези вземания не се допуска
принудително изпълнение, респективно не се допуска изпълнение върху
сметката, по която са получени плащанията по тях.
Несеквестируеми са вземанията, върху които не се допуска
принудително изпълнение, т. е. тези за които е налице е забрана да ги събира
друг, освен длъжникът. Тя следва от непрехвърлимостта на вземането или от
изрични законови разпоредби. Поначало, не се допуска напълно или частично
принудително изпълнение за задълженията на длъжници - физически лица,
например върху вземанията за социални плащания - чл. 114а КСО,
вземанията по застрахователен договор - чл. 381 КЗ, вземанията по чл.446а
ГПК. Относно длъжници-юридически лица чл. 614, ал. 5 и ал. 7
ТЗ предвижда, че в масата на несъстоятелността не се включват средствата по
финансовите обезпечения по чл. 22з и чл. 63а, ал. 2 ТЗ, сумите по банковата
сметка по чл.60, ал.2 ЗУО. В групата на несеквестируемите вземания по
силата на законова забрана са тези, визирани от разпоредбата на чл. 446 ГПК.
Съгласно чл. 444, т. 8 ГПК несеквестируеми са и предвидените в друг закон
вещи и вземания, като неподлежащи на принудително изпълнение. Не се
допуска принудително изпълнение върху средства с публичен характер.
Съгласно чл. 520, ал. 1 и 2 ГПК не се допуска изпълнение върху средствата по
банковите сметки на общините и другите бюджетно субсидирани заведения,
4
постъпили като субсидии от държавния бюджет и върху средствата от ЕС и
по други международни програми и договори на общините.
Законова забрана да се осъществява принудително изпълнение е
въведена и с чл. 94, ал. 1-2 ЗДБРБ за 2021г. Според тази разпоредба целево
предоставяните средства от държавния бюджет на нефинансовите
предприятия за субсидии, компенсации и капиталови трансфери за възложени
от държавата дейности и услуги не могат да се използват за обезпечения и за
принудително погасяване на публични и частни държавни вземания, както и
на вземания на трети лица.
Безспорно в настоящото дело се установи, че по банковата сметка на
длъжника постъпват суми от Държавен фонд „Земеделие“, като в основанията
са записани „мярка“ и СЕПП. На основание чл.11, ал.2, т.4 от Закона за
подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), ДФ „Земеделие“ е
разплащателна агенция по смисъла на чл.2б от същия закон. Разплащателната
агенция извършва всички плащания на територията на страната от
Европейския фонд за гарантиране на земеделието, от Европейския земеделски
фонд за развитие на селските райони и от Европейския фонд за морско дело и
рибарство. По делото се установи, че паричните суми са по различни мерки и
обявени процедурни програми по Схема за единно плащане на площ (СЕПП)
и млади стопани. Ето защо настоящият състав приема, че сумите, постъпващи
от фонда са по национални и европейски финансирани програми за земеделие
и нямат частен характер – възнаграждения, вземания за труд, облигация или
обезщетение от фонда, извън дейността на демеделски производител. Т.е.
сумите, постъпващи от ДФ „Земеделие“ представляват субсидии за
земеделски производител, какъвто е длъжникът.
Спорно в конкретния казус, с оглед възраженията на взискателя и
мотивите на ЧСИ, е дали на същия режим се подчиняват вземанията на
земеделските производители към ДФ "Земеделие", представляващи субсидия
по програмите на ЕС за развитие на селските райони.
Съгласно чл. 2 от Регламент /ЕС/ № 1360/2013 на Европейския
парламент и на Съвета от 17.12.2013 г. относно финансирането, управлението
и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна
на Регламенти № 352/78, №164/94, № 2799/98, № 814/2000, № 1290/2005 и
№ 485/2008 на Съвета, земеделски стопанин е такъв по смисъла на чл. 4
5
Регламент №1307/2013, а именно: физическо или юридическо лице, или група
физически или юридическа лица, независимо какъв е правният статут на тази
група и на нейните членове съгласно националното право, чието стопанство
се намира в териториалния обхват на Договорите, определен в чл. 52 от
Директивата във връзка с членове 349 и 355 от ДФЕС, и което осъществява
селскостопанска дейност. Според §1, т.1 ДР на ЗПЗП земеделските
производители са физически и юридически лица, които произвеждат
непреработена и/или преработена растителна и/или животинска продукция.
Следователно техният предмет на дейност не представлява финансова
дейност и те не са финансови предприятия.
Сметките за средствата от ЕС обаче не се включват в държавния
бюджет, в общинските бюджети и в останалите бюджети съгласно чл.141
ЗПФ и в бюджетите на бюджетните организации - съгласно чл.6 ЗПФ.
Бюджетните организации администрират и управляват средствата от ЕС чрез
сметки за тях, които са финансово - правна форма за получаването,
разпределянето и разходването им и свързаното национално съфинансиране
съгласно чл. 8, ал. 1 и ал.2 ЗПФ. С чл.81, ал.1, ал.3 и ал.4 ЗПФ са определени
сметките за средствата от Европейския съюз. Промени в разчетите по
сметката за средствата от Европейския съюз на Държавен фонд "Земеделие"
се извършват от Министерския съвет по предложение на министъра на
земеделието, храните и горите съгласувано с министъра на финансите, след
изтичане на третото тримесечие на бюджетната година, при влошаване на
бюджетното й салдо. Министърът на финансите може да извършва
компенсирани промени по утвърдените годишни разчети на сметката за
средствата от Европейския съюз на Националния фонд и на Държавен фонд
"Земеделие" при запазване на тяхното бюджетно салдо. С чл. 11 ЗПЗП е
създаден Държавен фонд "Земеделие" - юридическо лице на бюджетна
издръжка, изпълняващ функциите на акредитирана разплащателна агенция и
опериращ с финансовите средства, отпуснати от европейските фондове.
Според чл. 7 от Регламент № 1360/2013г. на Европейския парламент и на
Съвета от 17.12.2013 г., разплащателните агенции са отдели или органи на
държавите членки, отговарящи за управлението и контрола на разходите по
чл. 4, §1 (разходи по линия на ЕЗФГ) и чл.5 (разходи по ЕЗФРСР). Държавите
- членки акредитират като такива отдели или органи, които разполагат с
административна организация и система за вътрешен контрол, предоставящи
6
достатъчно гаранции, че плащанията са законни и редовни и че са надлежно
отчетени. Съгласно чл. 17а ЗПЗП тези средства са публични. Съобразно § 1,
т.50 ДР ЗПЗП публично финансиране са средства предоставени от държавния
бюджет и/или от бюджета на ЕС, независимо от органа, който ги предоставя.
В прембюлната част на Регламент № 1306/2013 на Европейския
парламент и на Съвета от 17.12.2013 г. относно финансирането, управлението
и мониторинга на общата селскостопанска политика е посочено че: (27)
помощта от Съюза следва да се изплаща на бенефициерите навреме, за да
могат те да я използват ефективно; (46) компетентните национални органи
следва да извършват плащания към бенефициерите, предоставени по схемите
на Съюза за подпомагане, които са включени в интегрираната система в
пълен размер, при съобразяване с намаляванията, предвидени в регламента и
в рамките на предписаните срокове; (59) бенефициерите следва да разберат
точно своите задължения във връзка с правилата за кръстосано съответствие;
(68) всяка мярка по общата селскостопанска политика следва да бъде предмет
на мониторинг и оценка; (75) публикуването на имената на бенефициерите на
Фондовете е средство за засилване на публичния контрол върху използването
им.
В чл.1 от Регламент № 1306/2013 е прието, че се постановяват
правила относно финансиране на разходите по изпълнение на Общата
селскостопанска политика, включително разходите за развитие на селските
райони. В чл.10 е записано, че разходите могат да бъдат обхванати от
финансирането на Общността само ако са извършени от акредитирани
разплащателни агенции, определени от държавите членки. В чл. 11 е
установено, че плащанията във връзка с финансирането, предвидено в
регламента или със сумите, съответстващи на публичното финансово участие
по програмите за развитие на селските райони се изплащат в пълен размер на
бенефициерите.
От изложеното следва изводът, че правото на финансова помощ от ЕС
за земеделските стопани, включително това по мярка „Схема за единно
плащане на площ" (СЕПП), „Схема за предваритално плащане“ (СПП),
финансирана от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, каквото
заявление е налично и по отношение на жалбоподателя, (л.23 от изп. д.), като
нефинансово предприятие, не се предоставя целево от държавния бюджет, а
7
от ЕС. Независимо от това, то се подчинява на същия режим. Аргументите за
това са следните: правото на финансова помощ от ЕС се предоставя с оглед
качеството и личността на земеделския производител, когато са изпълнени
определени изисквания, има предназначението да служи за реализиране
целите и политиките на ЕС, за съблюдаване на изпълнението им и за опазване
финансовите интереси на ЕС се осъществява мониторинг и оценка, плащането
се извършва в пълен размер, в определен срок и се оповестява. Бенефициер на
това плащане е земеделският стопанин, а ДФ "Земеделие", както беше казано
по-горе, е акредитирана разплащателна агенция. Разпоредбите са
императивни, по положителен начин овластяват бенефициера да получи
пълния размер на публичното целево финансиране. Поради това, като целево
предоставени, те са обект на специален режим и са несеквестируеми. В този
смисъл са и Определение № 78 от 17.02.2020 г. по т. д. № 990/2019 г., II т.
о., на ВКС, Определение № 461 от 7.06.2019 г. по гр. д. № 4177/2018 г., III
г. о., на ВКС.
Съгласно т. 13 от TP № 2/26.06.2015 г. по тълк. д. № 2/2013 г. на
ОСГТК несеквестируеми са вземанията на длъжника по сметка в банка,
когато по сметката постъпват само плащания по напълно несквестируеми
вземания или вземания по които не се допуска принудително изпълнение.
Когато по сметката на длъжника наред с постъпленията от несеквестируеми
вземания и вземания, по които не се допуска принудително изпълнение
постъпват и плащания по други секвестируеми вземания, изпълнението върху
наличността по такава сметка е недопустимо, над общия размер на другите
секвестируеми постъпления.
По изложените съображения може да се направи извода, че правилно
съдебният изпълнител е отчел несеквестируемостта на сумите, постъпващи от
ДФ „Земеделие“ по банковата сметка на длъжника. Правилно ЧСИ е отменил
запора по отношение на тези суми и е оставил запора по банковата сметка. По
този начин изпълнителният способ ще се осъществи при наличието или
постъпване на други секвестируеми вземания. В този смисъл действието на
ЧСИ, с което е отменил запора до размера на сумите, постъпващи от ДФ
„Земеделие“, като го е оставил за другия размер, е законосъобразно. ЧСИ
правилно е приложил закона и съдебната практика.
При посочените съображения, настоящата инстанция приема
8
процесната жалба за неоснователна. Жалба с вх.№ 50767 от 27.10.2021г. от
„ПЛАМ“ ООД, ЕИК ***, гр.Севлиево, ул. „Велика и Георги Ченчеви“ № 74,
предсталявано от управителя си С. ИВ. С., ЕГН ********** против действие
на ЧСИ с рег. № 879 в КЧСИ по изп.д. № 20218790400715, с което е вдигнат
запор по банкова сметка в „Банка ДСК“ ЕАД на длъжника „ИЛАЙ ЛЕНД“
ООД, ЕИК ***, гр.Ловеч, ж.к. „Младост“, бл.307, вх.В, ет.3, ап.9,
представлявано от управителя си Ст.К.К., по отношение на суми,
постъпващи от ДФ „Земеделие“, обективирано със съобщение с изх.№
18445/26.07.2021г., следва да бъде оставена без уважение.
Водим от горното и на основание чл.437, ал.4 ГПК, съдът
РЕШИ:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалба с вх.№ 50767 от 27.10.2021г. от
„ПЛАМ“ ООД, ЕИК ***, гр.Севлиево, ул. „Велика и Георги Ченчеви“ № 74,
предсталявано от управителя си С. ИВ. С., ЕГН ********** против действие
на ЧСИ с рег. № 879 в КЧСИ по изп.д. № 20218790400715, с което е вдигнат
запор по банкова сметка в „Банка ДСК“ ЕАД на длъжника „ИЛАЙ ЛЕНД“
ООД, ЕИК ***, гр.Ловеч, ж.к. „Младост“, бл.307, вх.В, ет.3, ап.9,
представлявано от управителя си Ст.К.К., по отношение на суми, постъпващи
от ДФ „Земеделие“, обективирано със съобщение с изх.№ 18445/26.07.2021г.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване (чл.437, ал.4
ГПК).
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
9