Р Е Ш Е Н И Е
Номер / 31.05 година 2022
Град Перник
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Пернишкият районен съд III–ти наказателен състав
На 26 август
Година 2020
В публичното заседание в
следния състав:
Председател: Богдан Велев
Секретар: Капка Станчева
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията административно-наказателно
дело №01015 по описа за 2020 година,
за да се произнесе, взе
предвид следното:
С наказателно
постановление №20-А-40/09.06.2020г. издадено от Директор на Регионална
инспекция по околната среда и водите/РИОСВ/-Перник, на “Топлофикация Перни“,АД ,ЕИК
*********, на основание чл.162а,ал.1 от ЗООС е наложена имуществена санкция в размер на
25 000лв.
Срещу издаденото
наказателно постановление в срок е постъпила жалба “Топлофикация–Перник ЕАД”, с
която оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно
постановление.
В съдебните прения
процесуалният представител на жалбоподателя – ю.к.С., поддържа и доразвива възраженията
в жалбата.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния
си представител –Директор на Дирекция “АФПД”, изразява становище за неоснователност
на жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно
и законосъобразно.
Пернишкият районен съд, след като прецени
събраните по делото доказателства и доводите на страните по реда на чл.83 от ЗАНН, вр. чл.14 и 18 от НПК, намира за установено
следното :
Жалбата е
подадена в срок, от процесуално легитимирано лице с правен интерес, поради
което е допустима, но разгледана по същество се явява неоснователна.
На 19.12.2019г. от главен експерт в отдел КОС
на РИОСВ- Перник е съставен акт за установяване на административно нарушение,констатациите
от който са залегнали в
обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление:
На 30.09.2019г. в
обект-трасе на шламов тръбопровод на 2-ра багерна група,транспортиращ сгуропепелна
маса/шлам/ от ТЕЦ „Република“ към сгуроотвал
„7-ми септември“на място с географски координати : N 42.596544 и E23.071567 е
констатирано,че търговското дружество при извършване на дейността-производство
на топло и електроенергия е извършило неразрешено изпускане на отпадъци/шлам/,които поредством
тръбопровод се отвеждат до мястото на депониране –„сгуроотвал
„7-ми септември“.
Довеждащият шламов тръбопровод не попада в обхвата на Комплексно
разрешително КР №53-Н1/2014г. по чл.117 от ЗООС ,издадено на „Топлофикация
Перник“АД от изпълнителния директор на ИАОС,за ТЕЦ Република-горивна инсталация
за производство на топлинна и електрическа енергия, нито в обхвата на издадено
разрешително КР №296-НО/2008 г.,актуализирано с Решение №296 –НО-ИО-А1/2013г.
за депо „7 септември“.
Шламът се формира от отпадъци с код 10 01 01-сгурия,шлака и
дънна пепел от котли/с изключение на пепел от котли,упомената в 10 01 04*/и 10 01 05-твърди отпадъци от реакция на основана та калций,получени
при десулфуризация
на отпадъчни газове и смесен с вода се транспортира посредством метален
тръбопровод до сгуроотвал „7 –ми септември“.
Придвижването на шламовите води по тръбопровода се осъществява чрез помпи/багерни групи/които осигуряват необходимо налягане за
транспортирането ми.
Този тръбопровод
преминава по открит наклонен терен покрай къщите на кв.Караманица
,в непосредствена близост до него минава дере ,които се влива в река Струма при
гара Разпределителна, посредством което шламовите
води достигат реката.
При проверката на място на 30.09.2019г. в
11:15 часа ,след получен сигнал за замърсяване на река Струма при мост на гара
Разпределителна ,гр.Перник е бил извършен оглед на коритото на реката от
експерти на РИОСВ-Перник ,и е констатирано, че водите на реката са мътни с
характерен сиво-черен цвят на шламови води,които
постъпват в реката по открит канал/дере/ под мост на външната магистрала при
гара Разпределителна.
Извършен бил и оглед
на мястото на шламов тръбопровод на 2-ра багерна група в 11:45 часа, при което било установено , че
на място с координати N 42.596544
и E 23.071567 има пробив на
тръбопровода и работи ремонтна група по отстраняване на теча,а резултатите от
проверката били обективирани в констативен протокол
№641/30.09.2019г. на РИОСВ Перник.
Били взети проби от
замърсения участък на реката при мост в кв.Димова махала ,след гара
Разпределителна ,съвместно с лаборатория на ИАОС и представители на Басейнова дирекция ЗБР.
Резултатите от анализа на пробите показват превишения по
показатели -електопроводимост,желязо и висока
стойност на сулфати, които се дължат на залпово замърсяване,причинено от заустване на шламови води от ТЕЦ
република , наситени със сулфати.
Като нарушена законова
разпоредба се сочи чл.162 а,ал.1 от Закона за опазване на околната среда.
С оглед констатациите
от проверката, обективирани в Протокол №
641/30.09.2019 г. на РИОСВ - Перник и Протокол № КД-01-1152/30.09.20219 г. на
БД ЗБР, е съставен на АУАН, предявен за запознаване и подписване от
изпълнителния директор на дружеството, не е отразено обяснение/възражение.
Такова е депозирано в
срока по чл. 44, ал.1 от ЗАНН.
На 09.06.2020 г.,
след проверка по реда на чл.52, ал.4 от ЗАНН, базирайки се на събраните по преписката
доказателства и вземайки становище по направените писмени възражения,
наказващият орган приел, че са налице основанията по чл.53, ал.1, вр. чл.83, ал.1 от ЗАНН и издал наказателно постановление,
с което ангажирал административно наказателна
отговорност на „Топлофикация – Перник” АД, налагайки на основание чл. 162 а,
ал. 1 от ЗООС имуществена санкция в размер на 25 000лв.
Гореизложената
фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе
предвид: акт за установяване на административно нарушение № показанията на Л.С.Х.,разпитана като актосъставител,показанията
на свидетелката С.С.М., заповед по отношение на
компетентности,заверени копия на три комплексни разрешителни/КР/ ,констативен
протокол от 30.09.2019г., писмо от страната-жалбоподател /л.45/,коментирано в
обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление,протоколи за
вземане на извадки от води/30.09.2019г.,протоколи за изпитване,становище на
БД“ЗБР“ относно анализа на пробите, които писмени доказателства всъщност
са коментирани в обжалваното наказателно
постановление във връзка с размера на имуществената санкция,а съответните
резултати не са отразени в АУАН,според датите на протоколите за изпитване.
При така установената
фактическа обстановка, съобразявайки възраженията и доводите на жалбоподателя,
както и с оглед задължението си да провери изцяло законосъобразността на
обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от
страните, съдът намира жалбата за неоснователна, съображенията за което са следните :
Видно от приложените писмени доказателства,
актът за
установяване на административно нарушение и наказателното постановление
са издадени от компетентни органи, съдържат всички
изискуеми от ЗАНН реквизити:
описано е нарушението и
обстоятелствата, при които
е извършено.
Съдът счита, че при
съставяне на АУАН и при издаване на атакуваното НП са спазени изискванията,
визирани в разпоредбите на чл.42 и чл.57 ЗАНН,при отчитане на типичността на реализиране
на този ВИД административно наказателна отговорност на територията на
община Перник.
Типичен случай е,когато
съдържанието /констатациите,обективирани в акта за
установяване на административно нарушение /е „обогатено „ в съдържанието на
обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление/примерно в
случая броя и вида на КР/комплексните разрешителни,а това „обогатяване“често
води до „бюджетно обедняване“.
Според дефинитивно
определение в Параграф ал.1, т.31. от ДР
на Закона за водите , "устие" е всяко място, където воден поток зауства в друг воден поток, езеро или море.
Съдът
счита за безспорен факт чия собственост е
Хидротранспортното съоръжение т.е. на
дружеството –жалбоподател и за какво служи -за транспортиране на отпадъци,
получени от изгарянето на въглища в централата.
На следващо място,е
налице уведомяване за
аварията/л.45 от делото/ като в писмо с вх. № 26-00-1308/30.09.2019 г. на
РИОСВ-Перник,а операторът е посочил именно участъка от тръбопровода, разположен
в близост до кв. Караманица на гр. Перник.
Ето защо ,във
връзка и с доводите на страната-жалбоподател съдът посочва,че „шламовите води“
които замърсяват река Струма не се движат/а и водите на река Струма/ в различни
типове координатни системи ,а са конкретни територии от земната повърхност/Виж примерно
параграф 1,ал.1,т.28 от Закона за водите/.
При което съдът счита,че от страна на АНО е
приложен законосъобразен фактически състав,самото търговско дружество е оператор с издадени комплексни
разрешителни,с условията на които следва
да бъде добре запознато ,и има „богата деятелност“ във връзка с проблемите на
опазване на околната среда на територията най-малко на община Перник.
А що се отнася до още един от доводите,инвокиран в писмената жалба-т.е. относно присъствието на
представител на дружеството при пробовземането, най
-малко съдът следва да отбележи мястото,
времето,вида на пробата.
Т.е.ако се взема
проба примерно от цистерна с гориво,може да се изчака представител на бъдеща
страна в административно наказателния процес.
Тъй като в хода на делото не се установява липсваща на активност от страна на жалбоподателя за отстраняване
на допуснатата авария и ограничаване на вредното въздействие на замърсяването
върху околната среда, съдът счита , че обжалваното наказателно постановление
следва да бъде изменено,като бъде намален размера на санкцията на
11 000лв., при съображения и с гореизложеното.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН,
съдът
Р Е
Ш И:
Изменя
наказателно постановление
№20-А-40/09.06.2020г., издадено от Директор на Регионална инспекция по околната
среда и водите/РИОСВ/-Перник,с което на
“Топлофикация Перник“ АД,гр.Перник, кв.“Мошино“, ЕИК *********,
на основание чл.162а, ал.1 от ЗООС е
наложена имуществена санкция в размер на 25 000лв, като намалява размера на
имуществената санкция на 11 000лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – гр. Перник, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Председател:/П/
Вярно с
оригинала:
С.Гр.