Решение по дело №896/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 664
Дата: 15 октомври 2019 г. (в сила от 9 януари 2020 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20191720200896
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юни 2019 г.

Съдържание на акта

                      Р Е Ш Е Н И Е

В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

15.Октомври.2019година

Номер  533                                                                                           гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                                 01- Н. състав

На  10.ІХ.                                                                                        година  2019г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                             ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                             СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар: Даниела Асенова

ПРОКУРОР    

                Като разгледа докладваното от Председателя  АНД 00896 по  описа  на съда за 2019година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от   ЗАНН.

       Образувано е по Жалба на К.И.И.-ЕГН **********/***/,против  Наказателно постановление  № 18-1158-005539/07.ІІ.2019год.  на   Началник    сектор  ПП-КАТ-ОДП-Перник с което  на  жалбоподателя  е  наложено следното  наказание:Глоба” в размер на  100лева на осн. чл.175 ал.1  т.4  от  ЗДвП  за   извършено   нарушение по чл.103 от ЗДвП с “Лишаване  от  право да управлява  МПС” за 3месеца, затова че на 15.ХІІ.2018г. в 22,25ч. в с.Рударци-общ.Перник/по ул.”Черни Връх” с посока на движение от с.Драгичево към с.Кладница/,управлява  л.а “Мерцедес 200ЦЕ” рег. ** ** ****/лична собственост/,като на около 100метра,преди кметството на с.Рударци при ясно подаден сигнал от контролен орган със „Стоп” палка-Образец-МВР,ВОДАЧЪТ НЕ спира на посоченото място,УВЕЛИЧАВА скоростта си и продължава движението си към с.Кладница. 

        В жалбата и с.з се изтъкват доводи за процесуални нарушения и несправедливост на наложеното наказание,както и че не е извършено същото.      

       Въззиваемата страна редовно призована,  представител не  изпраща.

                  Пернишки  районен съд, като съобрази доказателствата събрани по делото, както и предвид  становищата  на страните по реда на чл. 14 и 18 от НПК, намира за установено  следното:

                  Жалбата   е   подадена в срок по чл.59 ал. 2 от ЗАНН, от надлежно легитимирано лице с правен интерес  и  е  допустима, а разгледана по същество  е  НЕоснователна.

                    С  Акт Серия Д № 07482641/15.ХІІ.2018год./Типов номер/ на В.А.В. е посочено, че К.И.И.-ЕГН **********  на 15.ХІІ.2018г. в 22,25ч. в с.Рударци-общ.Перник/по  ул.”Черни Връх” с посока на движение от с.Драгичево към с.Кладница/,управлява  л.а “Мерцедес 200ЦЕ” рег. ** ** ****/лична собственост/, като на около 100метра преди кметството на с.Рударци при ясно подаден сигнал  от контролен орган  със „Стоп” палка-Образец-МВР, ВОДАЧЪТ НЕ спира на посоченото място, УВЕЛИЧАВА скоростта си и продължава движението си към с.Кладница- нарушение  по  чл.103 от ЗДвП /”чл.103.При подаден сигнал за спиране от контролните органи водачът на пътно превозно средство е длъжен да спре плавно в най-дясната част на платното за движение или на посоченото от представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите указания.”/.

       Въз основа  на горепосоченият Акт е издадено  Наказателно постановление  № 18-1158-005539/07.ІІ.2019 год.  на   Началник    сектор  ПП-КАТ-ОДП-Перник с което  на  жалбоподателя  е наложено следното  наказание:  Глоба”   в  размер  на  100лв.   на  осн. чл.175 ал.1  т.4  от  ЗДвП /чл. 175. (1) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който:1. управлява моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места;2. е поставил или използва устройство за подаване на светлинен или звуков сигнал, предвиден за автомобил със специален режим на движение, без да има това право;3. откаже да предаде документите си на органите за контрол или по какъвто и да е начин осуети извършването на проверка от органите за контрол;    4. откаже да изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението;   5. наруши задълженията си като участник в пътнотранспортно произшествие;6. при пътнотранспортно произшествие, в което няма участие, откаже необходимото съдействие с моторното превозно средство.(2) За повторно нарушение по ал.1 наказанието е лишаване от право да се управлява моторно превозно средство за срок от 1 месец до 1 година и глоба от 150 до 300 лв.(3) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.(4) За повторно нарушение по ал. 3 наказанието е лишаване от право да се управлява моторно превозно средство за срок от една до две години и глоба от 600 до 1500 лв.(5) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от три месеца и с глоба от 1000 лв. водач, който откаже да изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението при въведена временна организация на движението или временна забрана за движение./ за   извършено   нарушение   по    чл.103 от ЗДвП с “Лишаване  от  право да управлява  МПС” за 3месеца.

                     Жалбоподателя НЕ се явява лично,НЕ изпраща представител.

                  Свидетелите по акта-В.А.В.  и Д.Е.Д. се явяват в съдебно заседание,като  поддържат  изцяло приложения АУАН.                  

                  При така  установената фактическа  обстановка, съдът направи следните правни изводи:

        Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение  по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

    Задължително, комулативно условие е спазването на процесуалните правила по чл.42 от ЗАНН /още повече ако евентуални нарушения в акта не могат да се преодолеят по реда на чл.53 ал. 2 от ЗАНН/, както и правилата по чл.57 ал.1 ЗАНН, каквито в конкретния случай, процесуални нарушения по издаване на акта за административно нарушение и НП,водещи до съществено засягане правото на защита на жалбоподателя–НЕ установиха.

   Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.  Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган.

   Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид,  който по силата на разпоредбата на  чл.189 ал.2 от ЗДвП  /конкретно касаещи ЗДвП/ е с  меродавна доказателствена сила  до   доказване на противното.

       Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,  прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния нормативен акт.

       Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.

       Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени в  чл.42 от ЗАНН /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта; 3. датата и мястото на извършване на нарушението;  4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/.

        Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да съдържа реквизитите, посочени в  чл.57 от ЗАНН/”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало; 2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;  5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/  и да бъде издадено от компетентен орган /Заповед № 8121з-515/14.V.2018год/.

        В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан от актосъставителя както и от  свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя  за запознаване с неговото съдържание.

        В графата му, предоставяща  му  възможност  да даде обяснения по нарушението да изложи възражения,НЕ се установиха конкретни такива.

        Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН /чл.44. (1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от  която същия НЕ се е възползвал.          

       При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН  на нарушителя е връчен препис от акта срещу разписка.

      Съдът, извършвайки служебна проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно постановление  направи следните правни изводи:

Конкретно, относно деянието за което е наложено наказание: “Глоба” в  размер   на  100лева  на  осн. чл.175 ал.1  т.4  от  ЗДвП/чл. 175. (1) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200лв. водач, който:………….4.откаже да изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението;………./  за  извършено   нарушение   по    чл.103 от  ЗДвП /”чл.103.При подаден сигнал за спиране от контролните органи водачът на пътно превозно средство е длъжен да спре плавно в най-дясната част на платното за движение или на посоченото от представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите указания.”/ с “Лишаване  от  право да управлява  МПС” за 3месеца и изложена фактическа обстановка/…… на 15.ХІІ.2018г. в 22,25ч. в с.Рударци-общ.Перник/по  ул.”Черни Връх” с посока на движение от с.Драгичево към с.Кладница/, управлява  л.а “Мерцедес 200ЦЕ” рег. ** ** ****/лична собственост/, като на около 100метра преди кметството на с.Рударци при ясно подаден сигнал  от контролен орган  със „Стоп” палка-Образец-МВР, ВОДАЧЪТ НЕ спира на посоченото място, УВЕЛИЧАВА скоростта си и продължава движението си към с.Кладница ………./, видно от събраните в с.з гласни доказателства в лицето на свидетелите: В.А.В./…Аз съм актосъставител. Подписът е мой. Поддържам изцяло констатациите. …….Касае се за водач, който не спира на подаден сигнал от полицейски орган. Бяхме униформени, аз бях повикан от дежурния - от другия свидетел по акта за съдействие. Колегата се е опитал да спре водача, но жалбоподателят не е спрял. Аз съставих акта по данни на свидетеля Д.Д.…./ и Д.Е.Д./… На въпрсната дата, час и място подадох сигнал на жалбоподателят да спре със стандартна палка на МВР. Същият продължи посоката си, не намали. Мястото е с.Рударци посока с.Кладница. Той се движеше натам, беше някъде около центъра. Аз лично подадох сигнала. Когато подадох сигнал, между мен и водача нямаше никакви препяствия и други МПС–та, участъка беше осветен, но той не спря. Последвахме го, не сме го губили от поглед. Докато се движехме след него - вече в с. Драгичево, жалбоподателят се завъртя на пътното платно и дори удари нашия автомобил. В автомобила с него беше още един човек. Почна да бяга след като ни удари,  слезе от автомобила, ние го настигнахме. Акта му беше съставен веднага. Това е което си спомням. Нямам друго какво да добавя.Извикахме служители на „Пътна полиция“, които съставиха акт в наше присъствие с оглед случилото се.……/, че деянието категорично е консумирано от жалбоподателя, като НЕ е спрял на подадения от органите на МВР сигнал за спиране без да има каквато и да е причина за това/ограничена видимост,налично препятствие и др./ в който смисъл АНО, правилно е санкционирал нарушителя.

  Не се установиха обстоятелства обосноваващи евентуално невъзприемане на подадения сигнал за спиране/препятствие и др./. Служителите на МВР са били ясно обозначени,облечени са били със съответната униформа и е нямало резонна причина да НЕ бъдат възприети,като такива, респ. да бъде изпълнено разпореждането им. Напротив установиха се обстоятелства,че дори и след преследване и преустановяване движението на превозното средство на жалбоподателя, същия е извършил действия в противоположност на изпълнение разпорежданията на служителите на МВР/опитал се да бяга/.

  Що се отнася до  размера на наложената санкция с оглед представените доказателства, състава счита че определения размер около средата е адекватен с наличните доказателства по делото и действията на жалбоподателя в тази  насока,  респ. определен при съобразяване в пълна степен с правилата на чл.12 /”чл.12. Административните наказания се налагат с цел да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и се въздействува възпитателно и предупредително върху останалите граждани. “/  и чл.27 от ЗАНН /”чл.27.(1) Административното наказание се определя съобразно с разпоредбите на този закон  , предвидено за извършеното нарушение.(2) При определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя.(3) Смекчаващите обстоятелства обуславят налагането на по-леко наказание, а отегчаващите - на по-тежко наказание.(4) Заменяването на предвидените за нарушенията наказания с по-леки по вид не се допуска освен в случаите, предвидени в чл. 15, алинея 2. (5) Не се допуска също така определяне на наказание под предвидения най-нисък размер на наказанията глоба и временно лишаване от право да се упражнява определена професия или дейност. “/, като е наложен в размер на средния с оглед определения от законодателя  диапазон, предвид  на което издаденото НП, следва да бъде потвърдено и в тази насока, поради следните съображения:

-видно от събраните гласни доказателства, жалбоподателя при напълно обозначени служители на МВР/стандартно облекло и атрибути/,наличие на подаден стандартен знак образец-МВР,липса на ограничение на видимостта,не само не спира процесното МПС и не се подчинява, но и ускорява движението си довело до преследване, респ. ПТП с удар на автомобила на МВР, опит за бягство и не на последно място всичко това става в район на основна улица в с.Рударци по време около 22,00часа/в района на кметството/ и предколедни празници, което дава основание, наложените санкционни последици да НЕ са в минимума,а около средния размер при приоритет на отегчаващи вината обстоятелства, който размер състава счита,че ще изиграе необходимата превантивна функция за в бъдеще, относно спазване правилата за движение съобразно целите на чл.12 от ЗАНН.

      В дадения случай е приложен размер–на средния, относно двете наказания, поради което състава намира за необходимо да го потвърди в пълен обем и в рамките на  закона.

      Що се отнася до възраженията на жалбоподателя относно “необозначено лице” на отразяване или евентуално невъзприемане на двамата униформени служители на ПП,ведно със спрелия служебния обозначен автомобил,състава НЕ ги приема,предвид от една страна ясното посочване в АУАН и НП/…… ……… при ясно подаден сигнал  от контролен орган  със „Стоп” палка-Образец-МВР, ВОДАЧЪТ НЕ спира на посоченото място, УВЕЛИЧАВА скоростта си и продължава движението си към с.Кладница ………./  и от друга становището на двамата свидетели В.А.В.  и Д.Е.Д..

        С    оглед изложеното   и   на   осн. чл.63 ал. 1 от ЗАНН

                            Р  Е  Ш  И

          ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление  № 18-1158-005539/07.ІІ.2019 год.  на   Началник    сектор  ПП-КАТ-ОДП-Перник с което  на  жалбоподателя К.И.И.-ЕГН ********** е  наложено следното  наказание: Глоба”   в   размер   на  100лв.   на  осн.  чл.175 ал.1  т.4  от  ЗДвП  за   извършено   нарушение   по    чл.103 от  ЗДвП с “Лишаване  от  право да управлява  МПС” за 3месеца.

             РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно  обжалване,  по реда  на Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ,  пред  Пернишки Административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:……………………………………

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС