Р Е Ш Е Н И
Е
N
град
Русе, 24. 07. 2020 година
В
ИМЕТО НА НАРОДА
РУСЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, втори наказателен състав,
в публично заседание
на 18.06.20 год., в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: СВЕТЛАНА НЕЙЧЕВА
при секретаря ВИОЛЕТА ЦВЕТКОВА,
разгледа докладваното от съдията АНД N 656,
по описа за 2020 год. на
Русенски районен съд
и за да се произнесе съобрази:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от „ЕВРОБУС"
ЕООД, ЕИК *********, с
управител Е. Е.Ю. ЕГН: **********, против
НП №2020-0048769
от 19.02.2020год. на Директор на Регионална дирекция за областите
Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе
към ГД "Контрол на пазара" към Комисията за защита на потребителите, с което на основание чл.182ал.1 ЗТуризма, на търговеца е наложено административно
наказание “имуществена санкция” в размер на 10 000лв. Защитата моли, съдът да отмени
НП като незаконосъобразно поради това, че жалбоподателят не е субект на
отговорност по ЗТ.
РРП не взема становище по жалбата.
Представителят на Наказващия орган поддържа
наказателното постановление като правилно и законосъобразно.
След преценка на събраните по делото доказателства,
съдът приема за установено от фактическа страна:
На 21.08.2019год., контролни органи към
КЗП - РД – Русе, между които св.А., извършили проверка в билетна каса в
гр. Русе, на бул. „Цар Освободител" № 156.
Установили, че „Евробус" ЕООД извършвало продажби
на автобусни билети на билетната каса до
различни населени места из страната, като служителите
на касата са заявили, че някои от маршрутите като превоз до Бургас,
Варна, Силистра, Шумен се извършват със собствен транспорт на „Евробус"
ЕООД, а други като Русе - Плевен с транспорт на фирма „Димитров", Русе - Силистра
с транспорт на „Ематранс"; Русе - Свищов с транспорт на „Алекс ОК”ЕООД.
За констатираното бил съставен КП № К-2678291/21.08.2019
Установили, че на видно място на касата било поставено разписание с предлаганите маршрути
и часове на тръгване. При проверката се обслужвали клиенти и на двете гишета,
с които касата разполагала. Липсвало удостоверение за регистрация за
туристическа агентска дейност.
На назначената проверката по документи, за
която бил съставен
ППД № К-
0114434/26.08.2019 г. упълномощено
лице на наказаното дружество заявило, че „Евробус"
ЕООД извършва посредничество при продажба на автобусен превоз на
пътници по маршрут Русе -
Велико Търново от името и за сметка на „Алекс ОК" ЕООД,
както и че не
притежава удостоверение за регистрация за туристическа агентска дейност.
Представило Договор от 17.07.2019 г, между „Алекс ОК" ЕООД
и „Евробус" ЕООД, установяващ че „Евробус"
ЕООД извършва продажба на билети за автобусите на „Алекс
ОК" ЕООД, по автолинията Русе - Велико Търново, като за продадените
билети „Евробус" ЕООД получавало 5% от стойността на реализирания
оборот за всеки курс.
След
направена справка
в Националния туристически регистър
проверяващите
установили, че в него липсвали данни за регистрация
за туристическа агентска дейност на „Евробус"
ЕООД.
За констатираното бил съставен акт, с който търговецът бил
обвинен за нарушение на чл.182 ал.1 от ЗТ. Същият бил подписан с възражение от
търговеца, като впоследствие в предвидени 3дневен срок депозирал друго, в което
изложил конкретни доводи. Впоследствие било издадено и обжалваното НП, с което за
посоченото нарушение му било наложено наказание “имуществена санкция” в размер на
10000лв.
Съдът, след като взе предвид така установената фактическа
обстановка, доводите на жалбоподателя, както и приложените по делото писмени и
гласни доказателства, прави следните изводи:
Жалбата е ОСНОВАТЕЛНА:
За
безспорно установено съдът намира, че в проверявания обект „Евробус"
ЕООД продавало билети за автобусен превоз по маршрут Русе
– Велико Търново от името и за сметка
на „Алекс ОК" ЕООД. Не се спори и по факта, че към дата на извършена
проверка от контролните органи, търговецът не разполагал с удостоверение за регистрация
за туристическа агентска дейност.
Спорът
е досежно обстоятелството дали продажбата на билети за превоз от страна страна
на наказаното дружество представлява осъществяване на туристическа агентска дейност,
налагаща удостоверение
за регистрация.
|
|
|
Съгласно легалната дефиниция на §. 1, т. 59 от ДР на ЗТ туроператорска
дейност е организирането на групови и/или индивидуални туристически пътувания с
обща цена, предлагани за продажба, пряко или посредством туристически агент с
цел туризъм, отдих, развлечение, бизнес, участие или посещение на прояви и
събития с културен и опознавателен характер, на конгресни и делови събития или
с друга цел. Такъв тип дейност дружеството не е осъществявало.
|
|
|
|
Туристическата агентска дейност, в
извършването на каквато е обвинено „Евробус"
ЕООД е дефинирана в т. 61 на същия параграф, като според
съдържанието й такава дейност е извършването на посредничество при: продажби на
организирани туристически пътувания с обща цена на крайни потребители;
пасажерски авиационен, воден и автобусен превоз; резервационни, визови и други допълнителни
туристически услуги, както и застраховки, свързани с туристическото пътуване. На
практика се твърди, че санкционираното дружество развивало посредничество при пасажерски
автобусен превоз, продавайки билети за редовен междуградски транспорт. Става
въпрос за случаи, при които се упражнява "туристически дейности" по
смисъла на чл. 3, ал. 1, т. 1 от ЗТ, които се
осъществяват с търговски характер и с цел реализиране на печалба, съответно
услугите се извършват срещу заплащане на цена, т.к. Законът за туризма
регламентира не превозната дейност по принцип и свързаните с нея обслужващи
дейност, а дейности, обслужващи туризма, видно от принципните положения,
регламентирани в чл. 1 от нормативния акт. В тежест на Наказващия орган е да
докаже, че процесните пътувания с автобуси по редовни те линии на междуградския
транспорт са туристическа дейност и пътуващите лица са туристи. Тези факти не
се предполагат, а подлежат на установяване. В случая такова доказване не е
осъществено.
|
|
|
|
Легалната дефиниция за турист се съдържа
в разпоредбата на §. 1, т. 1 от ДР на ЗТ и според нея
"турист" е посетител, чийто престой е най-малко 24 часа, като по този
начин прекарва поне една нощ в посетената дестинация и целта на посещението е
туризъм, отдих, спорт, лечебни процедури, бизнес, посещения на роднини и
приятели, поклонничество, участие в културно, конгресно, конферентно или друго
събитие. Какви са целите на пътниците, пътуващи по редовните автобусни линии на
датата, която АНО счита за дата на извършване на нарушението, не е ясно. Те
могат и да попадат в хипотезите на б."а" до "д", но
предположенията не са доказани факти и не подлежат на обсъждане. Не е
установено наличието на основната хипотеза, а именно, че лицата, които са били
превозвани с автобусите на превозвачите по сключения от дружеството договор,
престояват най-малко 24 часа и прекарват поне една нощ в посетената дестинация
с някоя от така посочените цели на посещение.
|
|
|
|
В заключение и най-вече търговците -
превозвачи не са субекти, чиято дейност в случая подлежи на регламентация по
ЗТ, т.к. те не осъществяват туристическа дейност, а превоз по Закона
за автомобилните превози, като осъществяват транспорт на пътници по
редовни автобусни междуселищни линии. При това положение и
"посредничеството", което се извършва в тяхна полза чрез продажбата
на автобусни билети, не може да се квалифицира като "туристическа агентска
дейност", което налага извода че „Евробус" ЕООД не
може да бъде субект, задължен да се регистрира като такъв посредник и да
разполага с удостоверение за регистрация по реда и на основание Закона
за туризма.
Като
съобрази гореизложеното съдът намира, че наказателното постановление, като незаконосъобразно
следва да бъде отменено.
Така мотивиран и на основание чл.63,ал.1 ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно
постановление №2020-0048769
от 19.02.2020год. на Директор на Регионална дирекция за областите
Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе
към ГД "Контрол на пазара" към Комисията за защита на потребителите, с което на основание чл.182ал.1 ЗТуризма, на „ЕВРОБУС" ЕООД, ЕИК *********, с
управител Е. Е.Ю. ЕГН: **********, е наложено
административно наказание “имуществена санкция” в размер на 10000лв. /десет хиляди
лева/.
Решението подлежи на
касационно облжалване в 14дневен срок от съобщаването му пред Русенски административен
съд.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:..................................