Решение по дело №105/2019 на Районен съд - Момчилград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 април 2019 г. (в сила от 20 май 2019 г.)
Съдия: Сунай Юсеин Осман
Дело: 20195150200105
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 април 2019 г.

Съдържание на акта

                                              Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                             Гр.Момчилград, 25.04.2019г.

                                               В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

            Момчилградският районен съд в публично заседание, проведено на двадесет и втори април, през две хиляди и деветнадесета година в състав;

                             

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СУНАЙ  ОСМАН,

 

 при участието на секретаря  АНИТА ДОЧЕВА, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 105/ 2019г. по описа на съда, и за да се произнесе взе предвид следното:

  

            Производството е по чл.63 от ЗАНН, и е образувано по жалба на Е.Е.М. с ЕГН- **********, с адрес-***, против ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ за налагане на глоба серия К № 2098602, издаден от ОДМВР- Кърджали, с което на осн.чл.189 ал.4 вр.182 ал.1 т.5 от ЗДвП, на жалбоподателят е било наложено административно наказание- “глоба” в размер на 600 лева, за допуснато нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.

            В жалбата, подадена от лично от жалбоподателят, наказаното лице изразява недоволството си от процесният електронен фиш, с който му е била наложена горната глоба, като сочи, че същият е незаконосъобразно издаден, при допуснати съществени нарушения на материалния закон и процесуалните правила за издаването му. Не били спазени правилата за издаването на ел.фиш, т.к., не са били налице условията по процесуалният закон и по чл.189 ал.4 от ЗДвП, и това било така защото при заснемането на управляваният от него л.а. не е била използвана стационарна камера, а мобилна такава. Намира, че не е спазена процедурата по издадената на основание чл.165 ал.3 от ЗДвП Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на АТСС. Посочва и други конкретно описани нарушения на правилата за установяване на нарушения и налагане на санкция. Иска отменяване на наложената със ел.фиш глоба, като развива подробни съображения в жалбата.

В съдебно заседание– жалбоподателят, редовно призован, не се явява, и не се представлява.

            Ответната страна- административно- наказващият орган, ОДМВР- Кърджали, не се представлява и не взема становище по жалбата. От РУ- Момчилград към ОДМВР- Кърджали, е постъпило писмено становище, в което се развиват доводи за неоснователност на жалбата, и респ. за правилност и законосъобразност на издаденият ел.фиш. Иска се потвърждаването на атакуваното постановление.

            Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

С ел.фиш серия К № 2098602, издаден от ОДМВР- Кърджали, на осн.чл.189 ал.4 вр.182 ал.1 т.5 от ЗДвП, на жалбоподателят е било наложено административно наказание- “глоба” в размер на 600 лева, за допуснато нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП- за това, че на  18.04.2018г. в 15,25ч. в гр.Момчилград, ул.“Гюмюрджинска № 1, с МПС- л.а. „Ауди А 6“  с рег.№ К 87 97 ВА, е извършил нарушение за скорост, което е било установено и заснето с автоматизирано техническо средство  615. Разрешената скорост е била 50 км/ч, установената скорост е била 91 км/ч, а превишението е било с 41 км/ч, което представлявало нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.

     Като доказателство по делото АНО е приложил клип   6427 от радар  615, съдържащ 4 броя снимки от 18.04.2018г., от 15,25 часа., от които се вижда, че става дума за МПС с рег.№ К 87 97 ВА, като измерената скорост възлиза на 94 км/ч, при ограничение от 50км/ч. и превишението е  от 44 км/ч., и е прието, че наказуемата скорост е от 91 км/ч, а наказуемото превишение на скоростта е 41 км/ч. Сиреч, даден е толеранс от 3 км/ч- като възможна грешка.

В този снимков материал е посочено и мястото на нарушението, но само с координати- които са описани подробно. Посочен е също така и регистрационният номер на автомобила–СВ 73 05 ВМ, който съвпада с посоченият във фиша номер на МПС, в който точно и ясно е посочено и самото място на нарушението. Към клипа е приложена схема- скица на терена/мястото, на което е било позиционирано автоматизираното техническо средство.

От Протокол № 3-18-17 от 02.06.2017г., както и Протокол от проверка № 144/ 06.06.2013г., приложени по делото, се установява, че използваната по време на установяване на процесното нарушение мобилна система за видеоконтрол е от одобреният тип средство за измерване, което е преминало и последваща проверка.

Като доказателство е приложена справка от системата на пътна полиция за собственост на МПС, от която се установява, че жалбоподателят е собственик на управляваното по време на извършване на нарушението на правилата за движение МПС- описаното по-горе. 

При така приетата фактическа обстановка от права страна съдът съобрази следното:

Жалбата е процесуално допустима, т.к. изхожда от легитимирана страна в процеса, а именно от лице, което  има съответният правен интерес от обжалването, като съдът приема, че въпреки липсата на яснота за датата на връчване на електронният фиш на жалбоподателя, жалбата е подадена в срок. За последното обстоятелство административно-наказващият орган не е ангажирал доказателства, поради и което не следва да се ограничи правото на жалбоподателят да обжалва атакувания акт, заради и което съда приема, че подадената жалба е в срок.

Разгледана по същество същата  е основателна.

Съдът, като се запозна със съдържанието на обжалваният Електронен фиш, намери, че същият  съдържа  всички задължителни реквизити, посочени в разпоредбата на чл.189, ал.4 ЗДвП, както следва; на първо място е посочена териториалната структура на МВР, където нарушението е установено /и това е ОДМВР- Кърджали/. Следва да се подчертае, че няма законово изискване да се посочва конкретно кой е неговия издател, а така също и по какъв ред следва да се обжалва, както и същият да съдържа подпис и печат на издателя му, посочване на мястото и датата на издаването му. Съобразно трайната и еднопосочна съдебна практика по този вид дела настоящият съдебен състав счита, че не може по аналогия да се прилагат правилата на ЗАНН, относно съдържанието на АУАН и НП, тъй като такова препращане не е предвидено. Нещо повече, като допълнителен аргумент следва да се посочи също и обстоятелството, че конкретният случай е използван утвърден от Министъра на вътрешните работи образец на ел.фиш.

Обжалваният ЕФ съдържа и мястото, на което е установено нарушението, което е задължителен реквизит на издаденият електронен фиш, като същото е посочено коректно с текстово описание и координатите индивидуализиращи точно определено място на извършване на нарушението.

От приложените веществени доказателствени средства не може да се приеме за установено мястото, на което е извършено нарушението, както и посоката на движение, които са съществен елемент от съдържанието на ел.фиш и подлежат на доказване.

В същото време с представените доказателства съдът приема, че са датата и точният час, както и регистрационният номер на автомобила, а и останалите реквизити на акта.

При така посоченото място– на територията на Община Момчилград, безспорна е компетентността на ОД на МВР-Кърджали да издаде ЕФ, както и компетентността на настоящият съд да се произнесе по спора.

От събраните по делото доказателства се стига до извода, че извършването на процесното административно нарушение на  чл.21 ал.1 от ЗДвП /където е посочена разрешената скорос на движение в населено място за съответният вид МПС/  е било установено и заснето с автоматизирано техническо средство № TFR1-М № 615, което представлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение от одобрен тип, преминала последваща проверка.

  Както се установява от мотивите на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 година по т.д. № 1/2013 година на ВАС, издаването на електронния фиш е строго ограничено и възможно само в случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства със съответните предварителни обозначения за съществуването им /чл.165 ал.2 т.6 и т.7 от ЗДвП/, същите да работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от съответен контролен орган. В останалите случаи при използване на мобилни технически средства, обслужвани и използвани непосредствено от контролен орган, тази разпоредба е неприложима и за констатираните с тези технически средства нарушения на ЗДвП е приложим общият ред за съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление.

Следва да се посочи, че с изменението на ЗДвП /с ДВ от 13.03.2015г/., електронни фишове могат да се издават и от автоматизирани технически средства или системи, съответно стационарни или монтирани на автомобил, какъвто е настоящия случай при спазване на изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. Съгласно § 65. /Нова– ДВ, бр.19/ 2015 г./ от ДР на ЗДвП, "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат два вида, както следва; 1/стационарни– прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган;  и 2/ мобилни– прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работният процес.

Трябва да се упомене, че с  последното изменение на чл.189 ал.4 от ЗДвП /ДВ бр.54/2017г., в сила от 09.07.2017г./, и която редакция е в сила и към момента на извършване на процесното нарушение, се предвижда издаването на ЕФ да става в отсъствие на контролен орган и на нарушител, при наличието на предпоставки за това, а именно- Нарушението да е установено и заснето с АТС или система, както и за него да не се предвижда наказание „лишаване от право да се управлява МПС“ или „отнемане на контролни точки“. Или казано иначе,  отсъствието на контролният орган и нарушителят е меродавно към момента на издаването на ЕФ, а не на установяването на административното нарушение.

Следва да бъде съобразена и законовата промяна от 09.07.2017г. на чл.165 ал.2 т.8 от ЗДвП, с която е отпадна изискването контролните органи да обозначават, чрез поставяне на пътни знаци и да оповестяват в средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на МВР участъкът от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез АТСС. Предвид изложеното по-горе следва извода, че ограничението с ТР № 1/26.02.2014г. на ВАС в случая е неприложимо, предвид последвалите законодателни изменения в ЗДвП.

В цитираното по-горе Тълкувателно решение, както и  в чл.7 ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., която понастоящем е отменена, е посочено, че при контролиране на движението с горепосочената система следва да е поставен предупредителният знак. Такова изискване нормативно към настоящия момент липсва, предвид, че чл.7 от Наредбата е отменен, а и дори при неговото действие в практиката на съдилищата се приемаше, че непоставянето на знака не е съществено нарушение.

Предвид събраните по делото писмени и веществени доказателства съдът приема, че електронният фиш, предмет на настоящият съдебен контрол е съставен при допуснати съществени процесуални нарушения.  Съображенията за това следните;

Административно-наказващият орган, при обжалване на процесният ел.фиш е изпратил преписката по издаване на акт, предмет на съдебен контрол, като в съпроводителното писмо е посочил и доказателствата в подкрепа на обжалваният ел.фиш. От техният анализ, сторен по-горе, съдът стигна до извода, че ел.фиш, предмет на настоящото производство, не е издаден по предвиденият в закона ред.  

Установи се в съдебно заседание, че преписката не съдържа доказателства за мястото, където е установено АТСС с което е констатирано нарушението правилото по чл.21 ал.1 от ЗДвП на разрешената скорост за движение в съответният пътен участък, респ. в цитираното населено място. Т.е. към преписката не е представен/приложен Протокол за използване на АТСС, съставен към датата на процесното деяние. Така посоченият протокол  не се установява и да е бил съставен, поради което съдът приема, че не е спазена процедурата по установяване на нарушението с АТСС в хипотезата на чл.189 ал.4 от ЗДвП. Поради отсъствието на описаните доказателства съдът приема, че процесното деяние е недоказано.

В случая, отговорността на нарушителя е ангажирана за деяние, съставляващо нарушение на правилото по чл.21 ал.1 от ЗДвП, в което са посочени  максималната скорост, с която съответните МПС в населено място могат да се движат. Както и по-горе е посочено, по делото не е представен Протокол по чл.10 ал.1 и ал.3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, съставен към датата на извършване на нарушението. Съгласно утвърденият образец- Приложение № 1 към чл.10 ал.1 от Наредбата, задължителни реквизити от съдържанието на протокола са данните за общото ограничение на скоростта, ограничението с пътен знак и разстоянието от пътния знак с въведено ограничение до АТСС.  Поради непредставянето на протокола по чл.10 ал.1 от Наредбата следва извода за неустановяване с надлежни писмени доказателства на описаните правнорелевантни за деянието обстоятелства, респ. за недоказаност на административното нарушение.

Изложените съображения обуславят извод, че при установяване и заснемане на нарушението не са изпълнени изискванията на ЗДвП и Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., регламентираща съответния ред за това, а оттам и за неспазване на процедурата по използване на АТТС. В тази насока е и трайната практика на съдилищата, вкл.и практиката на Административен съд- Кърджали по този вид дела, обективирана в Решение от 21.12.2018г. по КАНД № 176/2018г.  и други решения.

Предвид гореизложеното настоящият съдебен състав приема, че обжалваният електронен фиш не е издаден в съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП, както и не е спазена процедурата по издадената на основание чл.165 ал.3 от ЗДвП Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на АТСС. 

Въз основа на гореизложените съображения съдът намира, че обжалваният електронен фиш е незаконосъобразен, като  са налице основанията за отмяната на същият, поради и което той следва да бъде отменен.

               Воден от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

          ОТМЕНЯВА ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ за налагане на глоба серия К № 2098602, издаден от ОДМВР- Кърджали, с което на осн.чл.189 ал.4 вр.182 ал.1 т.5 от ЗДвП, на Е.Е.М. с ЕГН- **********, с адрес-***, е било наложено административно наказание- “глоба” в размер на 600 лева, за допуснато нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.

Решението подлежи на обжалване от страните пред Административен съд гр.Кърджали в четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

        ПРЕДСЕДАТЕЛ: