Решение по дело №1140/2019 на Районен съд - Айтос

Номер на акта: 42
Дата: 25 февруари 2020 г. (в сила от 11 април 2022 г.)
Съдия: Таня Спасова
Дело: 20192110101140
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 11 декември 2019 г.

Съдържание на акта

    Р Е Ш Е Н И Е

                                               25.02.2020 г.                                град Айтос

В ИМЕТО НА НАРОДА

Айтоски районен съд                                                      граждански състав

На тринадесети февруари                           две хиляди и двадесета година

В публично заседание в състав

                                                                        Районен съдия: Таня Спасова

с участието на секретаря Росица Марковска

като разгледа докладваното от съдията Спасова гражданско дело № 1140 по описа за 2019 година, и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на чл.310, ал.1 от ГПК - образувано по искова молба на Л.И.Р. с ЕГН **********,***, със съдебен адрес:***, чрез адв. Т.Х. и З.К., против Областна дирекция на МВР-Б., Булстат ***, със седалище и адрес на управление гр. Б., ***, представлявано от Директора, с която са предявени обективно кумулативно съединени искове с правно основание по чл.178, ал.1, т.3 ЗМВР и по чл.86 ЗЗД.

Поддържа се, че ищецът е заемал длъжността „старши полицай“ към група „Охранителна полиция“ в РУ-Руен, като за периода от 01.12.2016 г. до 15.10.2019 г. същият е положил общо 2 000 часа нощен труд, който следва да се преизчислен с коефицент за нощен труд 1, 143 по Кодекса на труда и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /8 часа дневен труд се равняват на 7 часа нощен труд/, съответно възлиза на 2 286 часа и на ищеца следва да се плати сумата от 1 716 лева, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 286 часа за целия процесен период, получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефицент 1, 143. Претендира се и законната лихва върху сумата по главницата.

В срока за отговор от ответната страна такъв е получен, като се оспорва исковата претенция като неоснователна по основание и размер. Поддържа се, че на ищеца са платени всички суми, включващи плащания на месечното възнаграждение, за извънреден труд и нощен труд. Твърди се, че не се прилага коефициентът по Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, а действалата към процесния период Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. В тази наредба липсвал текст, който урежда увеличение на часовете нощен труд по коефициент, което било нормотворческо решение на министъра на вътрешните работи, действащо от влизане в сила на Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015 г., като съотношението между дневен и нощен труд било като 1 към 1 /8 часа нощен труд, равни на 8 часа дневен труд/, а не както по Кодекса на труда и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, съгласно които 7 часа нощен труд се равняват на 8 часа дневен труд.

Като взе пред вид събраните по делото доказателства и становищата на страните, от фактическа и правна страна съдът намира следното:

В исковата молба и след направеното изменение по чл.214 от ГПК в съдебно заседание от 13.02.2020 г. ищецът, предявил срещу Областна дирекция на МВР-Б., иск с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР за осъждане на ответника да му заплати сумата от 1 691, 18 лв., представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от 246, 39 часа, представляващо разликата между заплатен извънреден труд и преизчислен нощен труд с коефициент 1, 143, за периода от 01.12.2016 г. до 15.10.2019 г., ведно със законната лихва върху сумата, считано от датата на депозиране на исковата молба в съда – 11.12.2019 г. до окончателното изплащане на задължението.

По делото няма спор, че за периода от 01.12.2016 г. до 15.10.2019 г. ищецът е полагал труд на длъжност както следва: старши полицай в група “Охранителна полиция“ при РУ – Руен на ОД на МВР-Б. и това е видно от приложеното удостоверение на л.12 от делото.

Не се спори, че страните са обвързани от служебно правоотношение по ЗМВР, тъй като ищецът е държавен служител, и приложимият закон, уреждащ този вид обществени отношения е ЗМВР, който е специален по отношение на ЗДСл – арг. от чл. 142, ал. 2 ЗМВР. По делото няма спор, че предвид характера на заеманата длъжност през процесния период ищецът е полагал труд през нощта, а отработеното работно време се е изчислявало сумарно, а това се установява и от заключението на вещото лице В..

Спорен въпрос по делото е алгоритъмът на изчисляване на положените часове труд, респективно дължи ли се превръщане на часовете положен нощен труд в дневен и следва ли да се заплаща извънреден труд за така преобразуваните часове труд.

По делото са приети като писмени доказателства заповеди № 8121з-1429 от 23.11.2017 г. и Заповед № 8121з-791 от 28.10.2014 г., ведно със заповедите за нейното изменение, платежни бележки за начислени и изплатени часове за положен извънреден труд.

От заключението на вещото лице В. по допуснатата съдебно-счетоводна експертиза, прието по делото като обективно и компетентно изготвено, се установява, че за процесния период от време: 01.12.2016 г. - 15.10.2019 г., ищецът  положил общо 1 723 часа нощен труд. Положеният нощен труд не е бил преизчислен с коефициент 1, 143 за превръщането му в дневен такъв. Съобразно заключението, часовете нощен труд приравнени с коефициент 1, 143, се равняват на  1 969, 39 часа. Разликата между двете величини е 246, 39 часа положен извънреден труд, за което се дължи допълнително възнаграждение в размер на 1 691, 18 лева, което не е било платено.

Според нормата на чл. 187, ал. 9 от ЗМВР, редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

През процесния период от 01.12.2016 г. до 15.10.2019 г. са действали Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г., Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г., издавани от министъра на вътрешните работи, съобразно горната разпоредба. Текстовете на чл.3, ал.3 и в трите са идентични –  при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 и 06.00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов период. В първата от тях изрично е предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен нощен труд за отчетния период се умножава по 0, 143 – чл.31, ал.2. Подзаконовият нормативен акт е отменен с приемането на втората цитирана Наредба в сила от 01.04.2015 г. и отменена с Решение № 8585/11.07.2016 г. по адм. дело № 5450/2016 г. на ВАС, влязло в сила от датата на постановяването му и обнародвано. В периода от отмяната до издаването и обнародването на третата Наредба – на 02.08.2016 г., отново приложима е била първата, предвиждаща преизчисляване на нощния труд в дневен.

               В Наредба № 8121з-592 /обн. в ДВ бр.40 от 02.06.2015 г./ и в Наредба № 8121з-779 /обн. в ДВ бр.60 от 02.08.2016 г./ липсва изрична норма, съответстваща на чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407, за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 1, 143, което обаче не следва да се тълкува като законово въведена забрана за това, тъй като такава би била противоконституционна и би поставила служителите в МВР в по-неблагоприятно положение от другите държавни служители – по отношение заплащането на допълнителните възнаграждения, а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсиране на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките. При наличието на тази непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, следва субсидиарно да се приложи общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата, съгласно чл.9, ал.2 от която при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. В чл.140, ал.1 от КТ е предвидено, че нормалната продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 35 часа или до 7 часа за една нощ. Следователно – приложимият коефициент за преизчисляване на нощния труд в дневен е 1, 143, получен като частно при деление на нормалните им продължителности от 8 часа на денонощие за втория /чл.187, ал.1 от ЗМВР/ и 7 часа за първия.

По изложените съображения исковата претенция за заплащане на извънреден труд в процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен с коефициент 1, 143 се явява доказана по своето основание – за времето от 01.12.2016 г. до 15.10.2019 г. е приложима субсидиарно Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Както стана ясно, от заключението на вещото лице е видно, че нощният труд, преизчислен с коефициент 1, 143, е 1 969, 39 часа. Разликата от 246, 39 часа не е начислена и не е платена. Установява се и че дължимото трудово възнаграждение за този извънреден труд, изчислено съобразно разпоредбата на чл.187, ал.6 от ЗМВР, е в размер от 1 691, 18 лева. Няма доказателства ответникът да е заплатил на ищеца дължимото допълнително възнаграждение за положения извънреден труд в горния размер. Ето защо исковата претенция следва да се уважи като основателна и доказана.

            На основание чл.78, ал.1 о ГПК на ищеца се дължат разноски в размер на 350 лева за адвокатско възнаграждение, за което е приложен договор за правна защита и съдействие на л.70 от делото.

            На основание чл.78, ал.6 от ГПК ответникът следва да бъде осъден да заплати по сметка на съда 235, 65 лева, от които държавна такса в размер на 67, 65 лева и 168 лева за възнаграждение за вещо лице.

 

Мотивиран от гореизложеното, Айтоският районен съд

 

                                         Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР–Б., Булстат ***, с адрес: гр. Б., ул. "***" *** да заплати на  Л.И.Р. с ЕГН ********** ***, със съдебен адрес ***, чрез адв. Т.Х. и адв. З.К., сумата 1 691, 18 /хиляда шестстотин деветдесет и един лева и 18 ст./ лева, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от 246, 39 часа, получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1, 143 за периода от 01.12.2016 г. до 15.10.2019 г., ведно със законната лихва върху сумата, считано от датата на депозиране на исковата молба в съда – 11.12.2019 г. до окончателното изплащане на задължението.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР –Б., Булстат ***, с адрес: гр. Б., ул. "***" *** да заплати на  Л.И.Р. с ЕГН ********** ***, със съдебен адрес ***, чрез адв. Т.Х. и адв. З.К., сумата от 350 /триста и петдесет/ лева, представляваща разноски за заплатено адвокатско възнаграждение.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР –Б., Булстат ***, с адрес: гр. Б., ул. "***" *** да заплати по сметка на РС-Айтос сумата от 235, 65 /двеста тридесет и пет лева и 65 ст./ лева, от които държавна такса в размер на 67, 65 лева и 168 лева за възнаграждение за вещо лице.

Решението може да се обжалва с въззивна жалба пред Б.кия окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

Препис от решението да се връчи на страните.

 

                                     

                                      Районен съдия:……………………………