Решение по дело №287/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 август 2020 г. (в сила от 9 септември 2020 г.)
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20207160700287
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 344

 

гр. П.***, 14.08.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд - П.***, в открито заседание на единадесети август две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                                        

                                                     СЪДИЯ: С. ДИМИТРОВА

 

при секретаря Е.В. и при участието на прокурор Б. К. от Окръжна прокуратура – П.***, като разгледа докладваното от съдия Димитрова административно дело № 287 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.203 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. с чл.1, ал.1 вр. чл.4 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/.

Образувано е по искова молба на С.Ю.Г. с ЕГН ********** и адрес: ***, против Българска агенция по безопасност на храните – гр. София. Ищецът, чрез пълномощника си адв. Я.С. ***, е поискал да бъде постановено решение, с което да бъде осъден ответника да му заплати сумата от 300,00 лева, представляваща обезщетение за нанесени имуществени вреди – платено адвокатско възнаграждение и направени съдебни разноски в производство по оспорване на Наказателно постановление № 1/25.01.2019 г., издадено от директора на ОДБХ – гр. П.***, което е отменено като незаконосъобразно след разглеждането му по съдебен ред в производството по АНД № 367/2019 г. по описа на Районен съд – П.***, ведно със законната лихва за забава върху същата сума от датата на подаване на исковата молба – 15.04.2020 г., до окончателното изплащане на дължимото, както и направените разноски в настоящото производство.

Ищцата обосновава исковата си претенция с твърдения, че ответникът /чрез оправомощено длъжностно лице – директор на ОДБХ – гр. П.***/ е издал спрямо него Наказателно постановление № 1/25.01.2019 г., което е обжалвано по съдебен ред. В образуваното производството по АНД № 367/2019 г. по описа на Районен съд – П.*** тя е била представляван от адвокат, комуто е заплатила адвокатско възнаграждение от 300,00 лева. Тъй като наказателното постановление е отменено, ищцата претендира обезщетение за претърпени имуществени вреди от 300,00 лв. /триста лева/, представляващо платено адвокатско възнаграждение и направени съдебни разноски пред съдебната инстанция.

В подкрепа на твърденията си ищцата прилага писмени доказателства по опис и моли да бъде изискано и приобщено към делото АНД № 367/2019 г. по описа на Районен съд – П.***.

В съдебно заседание ищцата – редовно призована, не се явява. Представлява се от адв. Я.С., която поддържа предявените искови претенции и моли съда да ги уважи като основателни и доказани. Претендира направените по делото разноски в размер на 310,00 лв., от които: 300,00 лв. /триста лева/ - платено адвокатско възнаграждение, и 10,00 лв. /десет лева/ - внесена държавна такса. Прилага списък на същите по чл.80 от ГПК.

Ответникът Българска агенция по безопасност на храните – гр. София, редовно призован, не изпраща представител. Подробни съображения излага в представения отговор на исковата молба, както и в представената молба по делото с вх. № 2312/10.08.2020 г.

Окръжна прокуратура П.*** - редовно призована, се представлява от прокурор Бисер Ковачки от Окръжна прокуратура - П.***. Последният счита, че исковете са доказани по основание и размер, поради което следва да бъдат уважени.

Административен съд - П.***, като обсъди релевираните с исковата молба и отговора на исковата молба твърдения, и доводите на страните в съдебно заседание, и след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.235 от ГПК, вр. чл.144 от АПК, намира за установено следното:

От фактическа страна:

Не се спори по делото /поради което по аргумент за противното на чл.153 от ГПК не подлежи на нарочно доказване/, че директорът на ОДБХ – гр. П.***, е издал срещу ищцата С.Ю.Г. Наказателно постановление № 1/25.01.2019 г., с което й е наложила административно наказание глоба. Същото е оспорено по съдебен ред, за което пред Районен съд – П.*** е образувано АНД № 00367 по описа на съда за 2019 г. С постановеното по делото Решение № 252/02.05.2019 г. наказателното постановление е отменено. Съдебният акт не е обжалван и е влязъл в сила.

В производството пред Районен съд – П.*** ищцата е ползвала адвокатска защита и е била представлявана от адв. К.С.***от АК - П.*** съгласно Пълномощно от 25.03.2019 г. и Договор за правна защита и съдействие от същата дата  в който изрично е отбелязано, че е заплатила адвокатско възнаграждение в размер на 300 /триста/ лева.

Тази фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на приетите и приложени по делото писмени доказателства: АНД № 00367/2019 г. по описа на Районен съд-П.***, съдържащо административнонаказателната преписка по издаване на Наказателно постановление № 1 от 25.00.2019 г. на директора на ОДБХ – гр. П.***; Решение от № 252 от 02.05.2019 г., както и Договор за правна защита и съдействие, сключен между С.Ю.Г. и адв. К.С.***на 25.03.2019 г.

От правна страна:

Предвид така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:

Предявеният осъдителен иск е процесуално допустим – подаден е от активно легитимирана страна, която твърди, че е претърпяла имуществени вреди от незаконосъобразен акт на държавен орган при изпълнение на административна дейност. 

Материалноправно легитимиран в съответствие с нормата на чл.205 от АПК е именно ответникът по иска – Българска агенция по безопасност на храните – гр. София, в качеството му на държавен орган, който чрез оправомощено длъжностно лице е издал административен акт, чиято незаконосъобразност е установена по съдебен ред.

Разгледан по същество, той е основателен.

Съображенията са следните:

Съгласно разпоредбата на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. В този аспект и съгласно чл.4 от ЗОДОВ държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това дали са причинени виновно от длъжностното лице.

Конкретната искова претенция се основава на твърдения, че поради издаването на наказателно постановление, което е отменено след протекло съдебно производство, за ищцата са настъпили имуществени вреди, представляващи направени от нея разноски за платено адвокатско възнаграждение. Тъй като имуществената отговорност по този закон е обективна и безвиновна, вината не е елемент от фактическия състав на отговорността. Искът се предявява срещу органите, от чиито незаконни актове, действия и бездействия са причинени вредите /чл.7 от ЗОДОВ/. Деликтната отговорност на държавата/общината не се презюмира от закона, поради което в тежест на ищеца /по аргумент от чл.154, ал.1 от ГПК, вр. чл.144 от АПК/ е да проведе главно и пълно доказване на всички елементи от фактическия състав на предявения иск, а за съда съществува задължение да приеме за ненастъпили тези правни последици, чийто юридически факт е останал недоказан. Фактическият състав на предявения иск с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ в процесния случай и с оглед фактическите твърдения на ищеца включва в кумулативна даденост:

- наличие на административен акт, издаден от длъжностно лице, орган на ответника или самия ответник;

- незаконосъобразност на административния акт;

- вреда /претърпяна загуба или пропусната полза/ от административния акт;

- пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт и настъпилата вреда;

- размер на причинените вреди.

Липсата на който и да е от елементите на фактическия състав обуславя неоснователността на предявения иск за обезщетение на неимуществени вреди.

В конкретния случай, съдът намира горните предпоставки за доказани.

Наказателно постановление № 1 от 25.00.2019 г. на директора на ОДБХ – гр. П.*** представлява административен акт. Същият е издаден срещу ищцата С.Ю.Г. и оспорен от нея по съдебен ред, за което е образувано АНД № 00367/2019 г. по описа на Районен съд – П.***. С Решение № 252/02.05.2019 г. по делото съдът е отменил посоченото наказателно постановление. Решението е влязло в сила. С оглед на изложеното, отмененият в съдебното производство административен акт попада в хипотезата на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ. Едновременно с това е изпълнено и условието за допустимост на иска, следващо от чл.204 от АПК – административният акт да е отменен по съответния ред - обжалване по административен и/или съдебен ред, във връзка с което, лицето е ползвало адвокатска защита. Взаимната връзка между издадения акт, който лицето оспорва, и потърсената от същото адвокатска защита е пряка и непосредствена, тъй като те се намират в отношение на обуславяща причина и следствие, защото никой не би търсил адвокатска помощ ако срещу него не е издаден акт, увреждащ законните му права и интереси.

От друга страна, от приложения по делото Договор за правна защита и съдействие от съдействие от 25.03.2019 г., а и от материалите по АНД № 00367/2019 г. на Районен съд - П.*** е видно, че ищцата е била представлявана от адв. К.С.***и му е заплатила за това адвокатско възнаграждение в размер на 300 лв. /триста лева/. Вписването има характер на разписка, поради което следва да се приеме, че разходът е направен и доказан. Респективно, следва, че е налице вреда, както и пряка и непосредствена причинна връзка между нея и отменения като незаконосъобразен административен акт.

Въз основа на изложеното, настоящият съдебен състав приема, че главният иск на С.Ю.Г. е доказан не само по основание, но и по размер. Същият е за обезщетение, съответстващо на критериите на чл.36, ал.2 от Закона за адвокатурата за „справедлив и обоснован размер“ и репарира действително причинени на ищцата имуществени вреди, изразяващи се в направени разходи за платено адвокатско възнаграждение в съдебно производство, в което е отменен като незаконосъобразен издаден срещу нея административен акт.

 

С оглед на горния извод следва, че е основателна и акцесорната претенция на ищцата за присъждане на законната лихва за забава, считано от предявяване на исковата молба пред съда – 15.04.2020 г., до окончателното изплащане на сумата.

Ищцата е направила разноски и в хода на настоящото производство, претендира присъждането им и представя списък по чл.80 от ГПК. Искането е направено своевременно. Разгледано по същество е основателно, тъй като искът е уважен изцяло, поради което и на основание чл.10, ал.3 от ЗОДОВ ответникът следва да бъде осъден да заплати направените разноски – дължима държавна такса в размер на 10,00 лева, както и възнаграждението за един адвокат, което според договора за правна защита и съдействие от 12.03.2020 г. е в размер на 300,00 лв. /триста лева/ и е платено в брой в момента на подписването му.

Така мотивиран и на основание чл.203 от АПК във вр. с чл.1, ал.1 от и чл.10, ал.3 от ЗОДОВ, Административен съд - П.***

 

Р Е Ш И :

 

ОСЪЖДА Българска агенция по безопасност на храните, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Пенчо Славейков“ № 15А, да заплати на С.Ю.Г. с ЕГН ********** и адрес: ***, сумата от 300,00 лв. /триста лева/, представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди – платено адвокатско възнаграждение в производството по АНД № 367/2019 г. по описа на Районен съд – П.***, с решението по което е отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление № 1/25.01.2019 г., издадено от директора на ОДБХ – гр. П.***, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от 15.04.2020 г. до окончателното й изплащане.

ОСЪЖДА Българска агенция по безопасност на храните, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Пенчо Славейков“ № 15А, да заплати на С.Ю.Г. с ЕГН ********** и адрес: ***, направените по делото разноски в размер на 310,00 лв. /триста и десет лава/.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез Административен съд П.*** пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                

         СЪДИЯ:/П/