Протокол по дело №61573/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 10665
Дата: 6 юли 2022 г. (в сила от 6 юли 2022 г.)
Съдия: Светлозар Димитров Димитров
Дело: 20211110161573
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 29 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 10665
гр. София, 05.07.2022 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 40 СЪСТАВ, в публично заседание на
пети юли през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:СВЕТЛОЗАР Д. ДИМИТРОВ
при участието на секретаря ДЕСИСЛАВА ИВ. ПОПОВА
Сложи за разглеждане докладваното от СВЕТЛОЗАР Д. ДИМИТРОВ
Гражданско дело № 20211110161573 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 15:15 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ М. Г. Б., редовно призована, явява се лично и се представлява
се от адв. Т. с пълномощно по делото.
ОТВЕТНИКЪТ /фирма/, редовно призован, представлява се от адв. Р. с
пълномощно по делото.
СТРАНИТЕ - Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ намира, че не са налице процесуални пречки за даване ход на
делото, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
ДОКЛАДВА делото съобразно проекта на доклад, изготвен в
определение от 20.05.2022г.
ДОКЛАДВА молба от 27.06.2022г. от ищеца, в която е посочил банкова
сметка в изпълнение на дадените от съда указания.
ДОКЛАДВА молба от 30.06.2022г. от ищеца, в която заявява, че
свидетелят, който ще води - Г. Б., е с насрочена планова операция за днес –
05.07.2022г., поради което е в невъзможност да се яви. Към молбата са
приложени направление за хоспитализация и амбулаторен лист за преглед.

адв. Т.: Операцията беше отложена за утре и водя свидетеля, с оглед на
което моля да бъде разпитан.
СЪДЪТ ДОКЛАДВА съобщение от 14.06.2022г. от Столична
здравноосигурителна каса.

адв. Т.: Поддържам исковата молба. Възражения по доклада нямам.
1
Моля да разпитате свидетеля.
адв. Р.: Поддържам отговора на исковата молба, ведно с
доказателствените искания. Водя и аз допуснатия ни свидетел.

СЪДЪТ ПРИСТЪПВА към разпит на свидетелите.
СНЕМА самоличността им.
Г. П. Б., 56г., неосъждан, без дела със страните, баща на ищцата.
Й. К. А., 40г., неосъждана, без дела и родство със страните.
СЪДЪТ предупреди свидетелите за наказателната отговорност по чл.
290 НК. Свидетелите обещаха да кажат истината.
СЪДЪТ ВЪРНА личните карти на свидетелите, като остави в залата
свидетеля Б..

РАЗПИТ на свидетеля Г. Б..
На въпроси на адв. Т.: Датата е 23.03.2021г., баща ми беше докаран с
частна линейка от село Черепово, Харманлийско, Хасковска област от
дъщеря ми, тя го съпровождаше, защото същият ден аз погребвах майка си,
която умря от Ковид. Той беше в тежко болно състояние от Ковид. Обади ми
се дъщеря ми от болницата и ми каза, че са намерили място в болница „С.“,
но за да се настани за лечение, трябва да подпише договор и да плати, ако не
се лъжа 1200 лв., но че няма толкова пари в себе си. Аз й казах да подпише
договора, че е важно да го настаним и й казах да вземе пари от моя приятел -
Б. Б., което тя е направила, подписала е договора и баща ми беше настанен за
лечение в болница „С.“. Знам, че М. е върнала парите на Б. Б.. Аз също бях
болен от Ковид, бях заразен от майка ми и баща ми. М. върна парите на Б. Б.
в по-късен момент. Знам, че от болницата са искали закупуване на чаршафи и
тоалетни принадлежности – тоалетна хартия, непромокаеми одеяла,
памперси, които М. ми каза, че на два пъти купувала и носила в болницата.
Помня обстоятелствата около изписването на баща ми от болницата. Обади
ми се мой близък лекар, който бях изпратил да види баща ми и той беше
установил контакт с лекуващия лекар, който се казваше или Т., или Т..
Лекарят, който изпратих, тъй като аз бях карантиниран вкъщи, е мой кум. Д-р
Т., който беше специализант, се беше обадил на кума ми да ми се обади и и да
ми каже да вземем близкия си, защото умира. Така ми се предаде
съобщението. Аз много се разстроих, но заради карантината не можех аз да
отида да го взема от болницата. Изпратих отново М., която създаде
организацията да бъде преместен в друга болница, където имаше Ковид
отделение, където баща ми беше настанен. Аз бях настанен в същата болница
и бяхме в една и съща стая, заедно ни изписаха и баща ми беше излекуван.
На въпроси на адв. Р.: Нямам представа дали болницата може да
предостави тези консумативи, защото не знам складовата им наличност, а и
2
политиката им, но такива бяха закупени от нас, от дъщеря ми М., която е
внучка на болния. Мисля, че бяха около 200лв. тези неща.
На въпроси на СЪДА: Баща ми би трябвало да е настанен във вторник и
да е изписан в петък или събота, дните ми се губят, защото си бях
непрекъснато вкъщи. Значи е бил 4 дена условно там. Дъщеря ми ме държеше
в течение непрекъснато, аз бях болен от Ковид по това време. Цялата
комуникация между болницата по отношение на лечението на баща ми, за
необходимости – плащания, подписване на договори и т.н., вървеше между
болницата и дъщеря ми М.. С мен пряко от болницата не се е свързвал никой.
От болницата я бяха уведомили на два пъти, че трябва да се закупят тези
консумативи – веднъж при постъпването, и ден или два след това. Не знам
дали тези консумативи са били необходими за целия период на престоя или
само за реалния престой.
СЪДЪТ приключи разпита на свидетеля.

РАЗПИТ на свидетеля Й. А..
На въпроси на адв. Р.: Работя в болница „С.“ и съм оперативен
директор. Трудно си спомних за случая, тъй като беше отдавна, но с помощта
на медицинската документация се сетих за кой случай става въпрос, тъй като
ние имахме миналата година обособена Ковид зона за Ковид пациенти, но
тази зона беше основно за пациенти, които са се заразили на територията на
болницата, т.е. от отделните при нас отделения ние ги смъквахме в Ковид
зоната, за да могат да бъдат под изолация. Тогава, за да приемем пациент
отвън, а това беше пациент, който пристига отвън, трябваше да ме уведомят
мен, защото не могат да вземат служителите подобно решение сами и оттам
се сетих за кой случай става въпрос, тъй като много рядко взимаме пациенти
отвън. Но когато няма места в активните болници, ние имахме места и
преценихме, че можем да го приемем. Близките бяха доста притеснени,
нямаха къде да заведат пациента и настояваха пациентът да бъде настанен
при нас. Въпреки това ние сме обяснили, че ние не сме активна болница и
нямаме интензивно отделение, като в случай на влошаване на състоянието на
болния, те ще трябва да си организират транспорт и прием в активна болница.
Ние не можем да приложим на пациентите реанимационна дейност -
интубация на пациент, така че те бяха наясно с това от самото начало и
въпреки това поискаха да настаним пациента при нас, доколкото съпругата на
пациента беше починала от Ковид ден или два преди това и нямаше кой да се
грижи за него. Полагаха се грижи от медицинска и немедицинска страна, т.е.
цялото обгрижване от страна на лекарите - лекарска визитация, назначения, а
назначенията му не бяха малко - имаше вливания и кислород. А
немедицинските грижи - това са вече обслужването от болногледачи и
санитари, тъй като това е пациент на легло и има чисто хигиенни нужди.
Кислородът не се заплаща допълнително, но преди време се заплащаше и в
момента не знам как е. Ние имаме отделен ценоразпис, който предоставяме на
3
всеки един клиент, където е упоменато какво влиза в услугите и какво не.
Когато имаме пациенти по здравна каса, те не заплащат допълнителни
консумативи като вливания, медикаменти и кислород. Пациентът в случая не
беше по здравна каса, той беше изцяло платен пациент, т.е. това нещо е
разяснено, всяко нещо, всеки един допълнителен консуматив, за кислорода не
мога да кажа дали е бил със заплащане тогава, но със сигурност за вливанията
и медикаментите, а той имаше антибиотици, имаше и банки с вливане, имаше
и антикоягулантна терапия, всичко това се заплаща, което е дадено от нас. В
случая не сме искали клиентите да заплатят всички тези разходи за
консумативите, както и не сме искали и суми за образни изследвания и
лабораторни изследвания, те не са доплащани от клиентите.
Не е честа практика, но се е случвало да коментираме условия по
договора и даваме възможност на пациентите да правят корекции или
промени по този договор. Имали сме и случаи, когато пациентите или техните
близки говорят с мен, защото, ако те не са съгласни с дадена клауза, тогава
можем да стигнем до консенсус и да променим нещо по клаузата, и сме имали
такива случаи. В конкретния случай нямаше такава процедура. Договорът е
стандартен, но има определени точки, които още при приема и преминаването
на регистратура момичетата, които работят там, много ясно подчертават
определените точки от този договор - това са за преизчисляване на сумата,
ако се наложи прекъсване на престоя, и транспортирането и уреждането на
прием в активна болница от страна на клиентите и това е много ясно
дефинирано и винаги се обръща внимание от момичетата на регистратура
затова, заграждат се самите точки, за да се обърне внимание на тях. Точката,
която е в договора и гласи, че независимо поради каква причина се наложи да
бъде прекратен престоя и се прави преизчисление на цена „дневна база“.
Нашата цена на ден е 220 лв. Това ни е цената на ден. Памперсите са
абсолютно лични хигиенни средства, които си ги предоставят близките. Ние
имаме опция и това е описано в договора, ако желаят клиентите, ние ги
закупуваме, предоставяме ги на пациента, а след това всичко се осчетоводява
с касови бележки, т.е. това, което сме закупили и те го заплащат.
На въпроси на адв. Т.: Нямам представа кой е подписал договора.
Предполагам, че част от сумата е върната на титуляра по договора. Договорът
е един за всички, но цените са различни. Договорът е предварително
отпечатан в печатница и е химизиран. Екземплярите са предварително
подписани и подпечатани от страна на болницата. Когато идват хора,
колегите, които са на регистратура, но тъй като се е случвало да има клиенти,
които могат да искат да оспорят дадена точка по договора, тогава им се
предлага, че могат да говорят с мен и стигаме до различни клаузи. Договорът
се съдържа също и в компютъра. Преди да запишем пациент за прием, той
или близките минават през кол-центъра, където разговорът се записва,
обяснява се много подробно какво е необходимо да се носи в болницата. Ние
искаме минимум багаж, но наистина мокри кърпи, памперси, средства за
къпане и ножчета за бръснене за мъжете се предоставят от клиентите. В
4
момента не мога да се сетя дали по договора е отбелязано, че пациентът сам
ще осигурява консумативите или ще бъдат предоставяни от болницата срещу
заплащане.
На въпроси на СЪДА: Напълно е възможно да се е обадил социален
работник на ищцата или на неин роднина, че е необходимо да се донесат
определени консумативи, ако те са били на привършване. Ние много често
даваме служебни, но ако са били привършили, трябва да се донесат от
близките. Когато такъв служител се обади, той посочва конкретните вещи,
които да бъдат донесени. Задължително се предоставя тази информация
преди приема и по време на приема, и всичко се повтаря по много пъти,
защото хората идват стресирани. Не за всеки се изискват еднакви
консумативи, те се изискват според състоянието на пациента. Със сигурност
конкретният пациент е имал нужда от памперси и мокри кърпи.
На въпроси на адв. Т.: За всички пациенти е изготвена индивидуална
оферта, която се връчва на близките.
СЪДЪТ приключи разпита на свидетеля.

СТРАНИТЕ: Нямаме доказателствени искания.

СЪДЪТ, като счете делото за изяснено от фактическа страна,
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИКЛЮЧВА СЪДЕБНОТО ДИРЕНЕ.
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ.

адв. Т.: Моля да уважите исковете и да постановите решение според
петитума. Ищцата е страна по договора, тя е сключила и подписала договора
и е платила на болницата за лечението на нейния дядо. Болницата се е
задължила да проведе това лечение. Договорът представлява бланка с
условия. Лечебните заведения са длъжни да формират цени за всички видове
медицински услуги и те трябва да са крайни. Претендираме разноски
съгласно списък, който представям, ведно с договор за правна защита и
фактура. Моля за срок за писмени бележки.
адв. Р.: Моля да отхвърлите исковете като недопустими, поради липса
на правен интерес. В случай че счетете исковете за допустими, моля да ги
отхвърлите като неоснователни и недоказани. Претендираме разноски, за
които представям списък по чл. 80 ГПК, ведно с договор за правна защита и
платежно нареждане за плащането. Не оспорвам възнаграждението на
насрещната страна. Моля за срок за писмени бележки.
адв. Т.: Не правя възражения за прекомерност.

5
СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИКЛЮЧВА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ.
ПРЕДОСТАВЯ на страните 10-дневен срок за писмени бележки.
ОБЯВИ, ЧЕ ЩЕ СЕ ПРОИЗНЕСЕ С РЕШЕНИЕ.

Протоколът е изготвен в съдебно заседание,
което приключи в 15,44 ч.


Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
6