Решение по дело №3190/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2724
Дата: 18 декември 2019 г. (в сила от 18 декември 2019 г.)
Съдия: Георги Христов Пасков
Дело: 20197180703190
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ

 

РЕШЕНИЕ

 

№ 2724/18.12.2019г.

 

гр. Пловдив 18.12.2019год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         Административен съд – Пловдив, ХХІІ състав, в открито съдебно заседание на деветнадесети ноември 2019г., в състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ЯВОР КОЛЕВ

                                                        ЧЛЕНОВЕ:  СТОИЛ БОТЕВ

                                                                               ГЕОРГИ ПАСКОВ

  при секретаря СЕВДАЛИНА ДУНКОВА и на прокурора  ИЛЯНА ДЖУБЕЛИЕВА,  като  разгледа докладваното  от съдия Пасков КАНД № 3190 по описа на Административен съд – Пловдив за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.221, ал.2 от Закона за здравето (ЗЗ).

Образувано е по касационна жалба на К.В.К. против Решение № 1902 от 09.08.2019 г., постановено по а.н.д. № 2381 по описа на Пловдивския районен съд за 2019 година, с което е потвърдено Наказателно постановление № НП-27-133-20/16.11.2018 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит”, с което на касатора са наложени на основание чл.229 ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/ 13 административни наказания глоба в размер на по 100 лева за всяко едно от 13-те административни нарушения по чл.29 т.1 от Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ /НОПДМП/ вр. чл.81 ал.3 от ЗЗ.

Според касатора решението е неправилно и необосновано, постановено при съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Иска се отмяна на обжалваното решение и на наказателното постановление.

Ответникът оспорва касационната жалба и моли да се потвърди решението на ПРС.

Представителят на Окръжна прокуратура Пловдив дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд Пловдив, ХХІІ касационен състав, намира, че касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК, от страна по делото, за която решението е неблагоприятно, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК, във връзка с чл.63, ал.1 ЗАНН, е основателна поради следните съображения:

От фактическа страна е установено, че според изчерпателно посочени в акта за установяване на административни нарушения и наказателното постановление 13 ИЗ /История на заболяването/  пациентите са постъпили в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум“, лекувани са по амбулаторна процедура № 19, че са им били извършени факоемулсификация и аспирация на катаракта, вложени са им вътреочни лещи, като оператор е бил д-р К.. Пациентите са подписали заявление за избор на лекар – д-р К. или екип, в който е включен д-р К.. От приложените декларации № 5 за информираност и съгласие на пациента по отношение на източника за заплащане за диагностиката и лечението на заболяването и от приложените фискални бонове е установено, че пациентите са заплатили за направения избор на лекар/екип и са получили от лечебното заведение документи за всички извършени плащания, като подпис под тези декларации е положен от д-р К.. Същевременно от въпросните 12 ИЗ, заверени с подписи на лекуващ лекар, завеждащ отделение и главен лекар, е установено, че за лекуващ лекар на пациента е бил определен д-р К., в епикризите за тези хоспитализации също са подписани от д-р К. като лекуващ лекар. Наказващия орган се е мотивирал, че с оглед чл.26 НОПДМП и в т.1 от длъжностната характеристика на д-р К. като началник отделение има достатъчно данни, за да се обоснове извод, че д-р К. е известен за направения избор на пациента и фактът, че е допуснал да бъде избран в екип, а същевременно е лекуващ лекар и това е нарушение на изискванията на чл.29, т.1 НОПДМП. Нарушенията са извършени на датите, на които е извършен избор на лекар/екип и е осъществена операцията на пациентите.

За да потвърди наказателното постановление, районният съд е приел, че вмененото на касатора административно нарушение по чл.29, т.1 НОПДМП е доказано по безспорен начин, не са налице основания за приложението на чл.28 ЗАНН, при съставяне на акта за установяване на административно нарушение и при издаване на наказателното постановление са спазени изискванията на чл.42 и чл.57 ЗАНН. Правилно е определен размерът на наказанието.

Решението е неправилно.

Касаторът е привлечен към административнонаказателна отговорност по чл.229, ал.1 ЗЗ за нарушение разпоредбата на чл.29, т.1 НОПДМП, съгласно която не се допуска извършването на избор на лекар/екип, който да лекува и наблюдава пациента за цялото време на престоя му в лечебното заведение, в т.ч. на служебно определения от лечебното заведение лекуващ лекар на пациента. Следователно, ангажирането на административнонаказателна отговорност на лицето изисква да бъде безспорно установено, че именно д-р К. в конкретния случай е субект на отговорността по чл.29, т.1 НОПДМП. 

Действително от текста на чл.29, т.1 НОПДМП може да се изведе забрана едно и също лице да съвместява едновременно качествата лекуващ лекар и избран лекар и/или участник в екип, който да осъществи конкретни медицински манипулации. Безспорно в случая такова нарушение е допуснато, доколкото от приложените по делото истории на заболяването се установява, че д-р К. в посочените 13 случая противозаконно е съвместявал това качество. Недоказана, обаче, е преценката на административнонаказващия орган кой е субектът, който би следвало да носи отговорност в този случай. Това е така, защото от събраните в административнонаказателното и въззивното съдебно производство доказателства се установява, че всички 13 заявления за избор на лекар/екип са адресирани до д-р И. – управител на МБАЛ „Тримонциум“ ООД, следователно той е лицето, което би следвало да се произнесе по исканията на пациентите и да допусне или не избора на лекар/екип, доколкото няма данни да е било оправомощено друго лице, а още по-малко това лице да е д-р К..

Отделно от това, в нито едно от заявленията не фигурират името и/или подписът на д-р К., за да се приеме, че той е взел решенията, с които са допуснати въпросните избори на лекар/екип – всичките 13 заявления са подпечатани с печат на лечебното заведение и подписани от страна на лечебното заведение единствено от м.с. Дима Игнатова, уведомила пациента за решението. С други думи казано, недоказан е фактът, че именно д-р К. в конкретния случай е субект на отговорността по чл.29, т.1 НОПДМП.

Действително, избраният лекар може да отговаря за допуснато нарушение, но единствено и само за неизпълнение на задължението си по чл.26, във връзка с чл.29 НОПДМП да уведоми пациента за невъзможността да бъде удовлетворен изборът му, поради забраната на чл.29 от същата наредба. В конкретния случай текстът на чл.26 НОПДМП е цитиран при описание на нарушението, но липсва твърдение, че с действията си д-р К. е допуснал нарушение на неговите разпоредби.

Водим от изложеното, съдът намира, че наказателното постановление е незаконосъобразно и като е достигнал до различен правен извод, първостепенният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено, поради наличие на касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 НПК, и вместо него да се постанови друго решение, с което да се отмени обжалваното наказателно постановление. Затова и на чл.63, ал.1 ЗАНН, във връзка с чл.221, ал.2 АПК, Административен съд Пловдив, ХХІІ касационен състав,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Решение № 1902 от 09.08.2019 г., постановено по а.н.д. № 2381 по описа на Пловдивския районен съд за 2019 година, и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НП-27-133-20/16.11.2018 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит”, с което на касатора са наложени на основание чл.229 ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/ 13 административни наказания глоба в размер на по 100 лева за всяко едно от 13-те административни нарушения по чл.29 т.1 от Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ /НОПДМП/ вр. чл.81 ал.3 от ЗЗ.

Решението е окончателно.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

ЧЛЕНОВЕ :