Решение по дело №256/2021 на Районен съд - Попово

Номер на акта: 23
Дата: 15 март 2022 г. (в сила от 4 май 2022 г.)
Съдия: Хрисимир Максимов Пройнов
Дело: 20213520200256
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 октомври 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 23
гр. Попово, 15.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПОПОВО, VI СЪСТАВ, в публично заседание на
седемнадесети февруари през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Хрисимир М. Пройнов
при участието на секретаря Димитринка Г. Лефтерова
като разгледа докладваното от Хрисимир М. Пройнов Административно
наказателно дело № 20213520200256 по описа за 2021 година
,за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на глава ІІІ, раздел V от ЗАНН.
Образувано е по жалба на ОБЩИНА ПОПОВО, представлявана от кмета д-р Людмил
Веселинов - чрез пълномощник адвокат Р.Д., ПРОТИВ Наказателно постановление
№95/27.09.2021г. на Директора на Регионална инспекция по околна среда и води - град
Шумен, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание “имуществена
санкция ” в размер налв..
Недоволен от наказателното постановление останал жалбоподателят, като в
законоустановения 7-дневен срок е депозирал жалба срещу него. Моли съда да го отмени
като неправилно и незаконосъобразно.
В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, се представлява от адв. Р.Д.
– АК - Търговище, която поддържа жалбата на посочените в нея основания. Моли
наказателното постановление да бъде отменено.
Административнонаказващият орган Директорът на РИОСВ Шумен, редовно
призован, не се явява. За него се явява Н.Г. – директор Дирекция „Административни,
финансови и правни дейности“, която пледира за потвърждаване на атакуваното наказателно
постановление.
Районна прокуратура – Търговище, ТО - Попово, редовно уведомена, не изпраща
представител.
1
Съдът намира, че жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт,
поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, същата е ОСНОВАТЕЛНА.
След анализ на доказателствената съвкупност по делото, съдът приема за установено
следното:
На 13.05.2021 г. била извършена извънредна проверка на Поземлен имот /ПИ/ с
идентификатор 57649.55.139 и ПИ с идентификатор 57649.55.146 по кадастралната карта на
гр. Попово, общ Попово, стопанисвани от Община Попово, във връзка с постъпило в
Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ - Шумен писмо от Териториална
дирекция „Национална сигурност“ - Търговище.
При извършената проверка на място на площадката, с констативен протокол № ПП-18
от 13.05.2021 г. било установено, че в посочените имоти са налични смесени битови
отпадъци събрани, от организационното сметосъбиране на Община Попово в количество
около 100 куб.м. върху асфалтирана площадка. Около половината от наличните на
площадката отпадъци били под навес, а останалите на открито. В същите имоти били
налични отпадъци от разкомплектоване на излезли от употреба моторни превозни средства
/ИУМПС/, представляващи брони, седалки, текстил, дунапрени и други пластмасови
автомобилни детайли. Разположени били върху асфалтирана повърхност на 2 бр. купчини,
всяка от които с обем около 30-40 куб.м. Налични били около 30 куб.м. гумени тръби и
други гумени детайли видимо представляващи автомобилни детайли. В непосредствена
близост до тях били налични около 30 куб.м. излезли от употреба автомобилни гуми. В
южния край на площадката били налични текстилни отпадъци - вата, дунапрен, изрезки плат
в количество около 100 куб.м., част от които са били под навес, а останалите на открито.
Докато проверяващите изчаквали представител на Общината, който да присъства при
огледа на площадката, около 14:00 часа на 13.05.2021г. сметосъбиращ автомобил с
регистрационен номер СА 1452 РТ разтоварил на площадката събрани смесени битови
отпадъци /СБО/, в обем около 5-6 куб.м. Поради отсъствието на еколога на Общината, при
проверката не били представени документи, удостоверяващи предаване за последващо
третиране на смесените битови отпадъци събрани на територията на общината, договори за
сметосъбиране и сметоизвозване, договори за предаване на смесени битови отпадъци. За
проверяваната площадка, Община Попово не притежавала издаден от компетентен орган
(РИОСВ-Шумен) документ за дейности по съхранение и/или третиране на отпадъци. На
площадката не била налична инсталация за третиране на отпадъци. За останалите налични
на площадката отпадъци, при проверката не били представени никакви документи,
конкретизиращи по какъв начин са приети на площадката.
Община Попово имала сключен договор № Д-20-134 от 15.10.2020 г. с дружеството
„Уейст Солюшънс България“ ЕООД с предмет „Сметосъбиране, сметоизвозване, почистване
на местата за обществено ползване и предварително третиране и последващо
оползотворяване на смесени битови отпадъци, генерирани на територията на община
Попово".
Съгласно предмета на сключеният договор Възложителят (Община Попово) възлага, а
2
изпълнителят („Уейст Солюшънс България" ЕООД) приема и предоставя, срещу
възнаграждение и при условията на договора следните услуги: Сметосъбиране и
сметоизвозване на смесени битови отпадъци, генерирани на територията на община Попово,
до площадка находаща се в гр. Попово и почистване на местата за обществено ползване. За
площадката, на която било установено разтоварването и съхраняването на смесените
битови отпадъци, Община Попово нямала издаден от компетентен орган разрешителен или
регистрационен документ по чл. 35 от Закона за управление на отпадъците.
За извършеното административно нарушение против Община Попово е съставен акт за
установяване на административно нарушение/АУАН/ № ПП-04/28.06.2021г., който е връчен
и подписан от упълномощено лице, което е вписало, че ще бъдат внесени допълнителни
възражения. Писмени възражения са депозирани в РИОСВ-Шумен с вх. № ОА-
2131/2.07.2021г., които са намерени за неоснователни от АНО.
Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното НП №95/27.09.2021г. на
Директора на Регионална инспекция по околна среда и води - град Шумен, с което на
жалбоподателя е наложено административно наказание “имуществена санкция ” в размер
на 7000.00 лв., затова че на 13. 05. 2021 г. в гр. П., поземлен имот /ПИ/ с идентификатор и
ПИ с идентификатор по кадастралната карта на гр. Попово, общ. Попово, Община Попово е
извършила административно нарушение, като е извършила дейност по съхраняване на
смесени битови отпадъци (оползотворяване с код R 13-Съхраняване на отпадъци до
извършването на някоя от дейностите с кодове R 1 - R 12 с изключение на временното
съхраняване на отпадъците на площадката на образуване до събирането им) / обезвреждане
с код D 15- Съхраняване до извършване на някоя от дейностите с кодове D1 - D 14, с
изключение на временното съхраняване на отпадъците на площадката на образуване до
събирането им), съгласно Приложение № 2 към § 1, г. 13 и Приложение № 1 към § 1, т.11 от
Допълнителните разпоредби на Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, без да притежава
издадено от компетентен орган разрешение, комплексно разрешително или регистрационен
документ по чл. 35 от ЗУО на отпадъци събрани от организираното сметосъбиране в
Община Попово.
В хода на съдебното следствие пред настоящата инстанция бяха събрани гласни
доказателствени средства чрез разпит на свидетелите П.П., Д.Й. /свидетел по АУАН/, С.Й.,
Д.П., С.Р.и Д.Д..
От показанията на св. П.П. /актосъставител/ се установява, че на 13.05.2021 г. във
връзка с писмо от ДАНС - Търговище, била извършена проверка на място на имоти в гр.
Попово, собственост на Община Попово. От огледа на тези имоти се установило, че има
разтоварени и съхранявани на мястото смесени битови отпадъци, отпадъци от
разкомплектовани автомобили, текстилни отпадъци, гумени и други такива. При
осъществяване на проверката, автомобил от организираното сметосъбиране на гр. Попово
разтоварил в имота събраните от него битови отпадъци.
За проверяваната площадка Община Попово нямала разрешителен документ за
извършване на дейност по събиране и като цяло пакетиране на отпадъци в този имот, във
3
връзка с което, при проверката били дадени предписания за преустановяване на тази
дейност и почистване на наличните отпадъци и представяне на документи относно
дейността по сметосъбиране на Община Попово. За установеното бил съставен акт за
административно нарушение за нарушение на чл. 35, ал. 1 от Закона за управление на
отпадъците-извършване на дейност с отпадъци без да има документ за това. Актът бил
съставен в РИОСВ Шумен и след като на кмета на Общината била изпратена покана да се
яви на съответната дата, се явило упълномощено лице-зам. кметът на Общината. АУАН бил
подписан от него и му бил връчен срещу разписка. Показанията на св. Й. /свидетел при
съставяне на АУАН/ потвърждават казаното от св. П. относно датата на извършване на
проверката и направените констатации, като добавя, че отпадъците включвали, дунапрени,
пластмасови автомобилни части, разположени на 2 бр. купчини. Отделно имало купчина с
гумени маркучи, около 30 куб. м., както и автомобилни гуми. Смесените битови отпадъци
били като количество около 100 куб. метра и били под навес, а останалите били на открито
на площадката.
От показанията на св. Д.П.– зам.кмет на Община Попово, се установява, че същият е
участвал при проверката на площадката за претоварване на смесени битови отпадъци по
нареждане на Кмета на Общината, тъй като това било свързано пряко със служебните му
задължения. Бил направен оглед на площадката и констатациите били вписани в протокол.
При огледа не били правени измервания, а всичко било направено окомерно. В самия
протокол не било написано възражение относно гумите, но там се съхранявали отпадъци от
вида на каучукови съединения, автомобилни гуми, отпадъци от автокъщи вкл. и
пластмасови, и отпадъци от текстилното производство във вид на конци и парцали, които не
са собственост на Общината и които били заварено положение от предишния ползвател на
площадката, за което имало съставен протокол, че те са негови и той се задължава да ги
премахне. Същият протокол бил представен и на РИОСВ Шумен. Свидетелят излага, че към
момента нямало друга площадка, на която би могло да се извършва сметосъбирането, а тази
площадка е имала разрешение за тази дейност, което било прекратено и две години преди
АУАН Общината била подала документи за ново разрешение, което от РИОСВ Шумен
било издадено след 2 години по незнайни причини.
От показанията на свидетеля Д.Д. се установява, че още през 2014 г. е стартирало
изработване на устройствен план на Общината, което преминавало през две фази - един
предварителен и един окончателен. През 2015 г. предварителният проект бил предложен на
заинтересованите институции -„Напоителни системи“, Национална железопътна компания,
Областно пътно управление „ Булгаргаз“, ВиК, Министерство на отбраната и още много
други. Целта е на този предварителен проект била, тези институции имат забележки, да
дадат становище и те да се отработят и да се отстранят. През 2020 г. с решение на Общински
Съвет № 29 по протокол № 5 от 30.01.2020 г. процесният терен бил отреден за преработка
на отпадъци. В момента се извършвало временно претоварване и транспортиране на
битовия отпадък на по-големи разстояния. Извозването ставало до Аксаково.
От показанията на св. Р. се установява, че приемането и разтоварването на битови
4
отпадъци, вкл. смесени, не се правило. Извършвало се само претоварване. Смесените
битови отпадъци се събирали от сметосъбиращата фирма и след това се претоварвали на по-
големи транспортни средства-камиони, за да се откарат на сепариращата площадка и
инсталация. С предишната фирма се наложило да се прекрати предсрочно договора, поради
виновно неизпълнение на задълженията й. Те използвали същата площадка, за която имали
регистрационен документ, издаден от РИОСВ Шумен за 1 месец. А Община Попово
получила такъв документ за 14 месеца за същата площадка, за която е имало разрешение.
Нищо друго не било променяно и ставало въпрос само за претоварване на смесени битови
отпадъци. Никакви други отпадъци не са приемани от Община Попово. Свидетелят излага
още , че абсолютно невъзможно е да се прекрати тази дейност, защото няма друга
алтернатива. След разтрогване на договора, през есента на 2020 г. , на терена останали
много вещи, които били собственост на фирмата – оператор. Тези вещи били описани в
приемо-предавателен протокол и опис. Много от вещите били прибрани, но останали много
отпадъци, за които им е плащано, за да ги приемат. Имало гуми, гумени уплътнения, които
са описани надлежно в приемо-предавателния протокол, в който фирмата се е разписала, че
отговаря на истината. В последствие автомобилите и офис-принадлежности били
прибрани, а останалите отпадъци оставили. Наложило се тези гуми и други неща да се
пазят от общината, защото нямало друг вариант.
При така установената фактическа обстановка от правна страна съдът приема, че
Община Попово не е извършила нарушението, предмет на административното обвинение,
поради следните съображения:
Съгласно чл. 35, ал. 1 от ЗУО за извършване на дейностите по третиране на отпадъци,
включително за дейности по рециклиране на кораби по смисъла на Регламент (ЕС) №
1257/2013, се изисква:
1. разрешение, издадено по реда на глава пета, раздел I, или
2. комплексно разрешително, издадено по реда на глава седма, раздел II от Закона за
опазване на околната среда.
В нормата на чл. 35, ал.2, т.2, е предвидено, че за събиране и транспортиране на
отпадъци по смисъла на § 1, т. 41 и 43 от допълнителните разпоредби на закона, разрешение
не се изисква.
В т. 41 от допълнителната разпоредба е разписано, че "събиране" е натрупването на
отпадъци, включително предварителното сортиране и предварителното съхраняване на
отпадъци, с цел транспортирането им до съоръжение за третиране на отпадъци;
В т. 42 от ДР е посочено, че "съхраняване" е дейност, свързана със складирането на
отпадъците от събирането им до тяхното третиране, за срок не по дълъг от три години - при
последващо предаване за оползотворяване и една година - при последващо предаване за
обезвреждане.
Съпоставянето на двете разпоредби води до извода, че когато на мястото, където се
намират отпадъците не е налично съоръжение за третиране или оползотворяване, а същите
се транспортират до такова, се касае за „събиране“, а когато се складират там, където има
5
възможност за третиране или оползотворяване става дума за „съхраняване“.
В АУАН и НП изрично е посочено, че на площадката не е налична инсталация за
третиране на отпадъци, при което не би могло да се приеме, че Община Попово е
извършвала дейност по съхраняване на отпадъци, без да притежава съответното разрешение
за това.
Установената фактическа обстановка налага извода, че Общината е извършвала дейност
по събиране на отпадъци, за която разрешение не се изисква, съобразно чл. 35, ал.2, т.2 от
ЗУО.
С оглед изложеното, съдът намира, че наказателното постановление е издадено при
неправилно приложение на материалния закон, което води до неговата незаконосъобразност
и има за последица цялостната му отмяна.
Предвид изхода на делото в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени
направените от него разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 2000.00 лв.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 2, т.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №95/27.09.2021г. на Директора на Регионална
инспекция по околна среда и води - град Шумен, с което на ОБЩИНА ПОПОВО с ЕИК:
*********, с адрес гр. Попово, ул. „Ал. Стамболийски“ № 1, представлявана от кмета д-р
Людмил Веселинов е наложено административно наказание “имуществена санкция ” в
размер на лв.
ОСЪЖДА РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНА СРЕДА И ВОДИ – ШУМЕН
ДА ЗАПЛАТИ на ОБЩИНА ПОПОВО с ЕИК: *********, с адрес гр. Попово, ул. „Ал.
Стамболийски“ № 1, представлявана от кмета д-р Людмил Веселинов, СУМАТА от лв. // -
разноски по делото за заплатено адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване от страните пред Административен съд –
Търговище в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Районен съд – Попово: _______________________
6