О П Р Е Д Е
Л Е Н И Е
№.............
гр.Шумен, 08.06.2020г.
Административен съд - Град Шумен, в закрито заседание на осми юни
две хиляди и двадесета година, в състав:
Административен
съдия: Христинка Димитрова
като разгледа докладваното от съдията административно
дело № 230 по описа за 2020г. на Административен съд - Шумен,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по
жалба на «А.т. ЕООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление ***,
представлявано от управителя И.И.Ж.против Предписание по Констативен протокол №НГ-03/15.05.2020г.,
съставен от Н.Г.– началник отдел «КОС» в РИОСВ – Шумен и П.П.– гл.експерт в
направление «УООП». С предписанието е указано на дружеството да предаде
наличните на площадката тонер касети (код 16 02 16 – компонетни от излязло от
употреба оборудване, различно от 16 02 15) на лице, притежаващо документ по
чл.35 от Закона за управление на отпадъците; да се представят в РИОСВ - Шумен
документи, удостоверяващи предаването. Оспорващият сочи, че на площадката няма
отпадък с код 16 02 16 - компонетни от излязло от употреба оборудване, различно
от 16 02 15. Отпадъкът, находящ се на площадката, е заведен в отчетните
регистри с код 08 03 18 (отпадъчен тонер), с какъвто код отпадъкът е внесен от
Италия. Въз основа на това счита издаденото предписание за незаконосъобразно и
моли за неговата отмяна. Като самостоятелно основание за незаконосъобразност на
обжалвания акт се навеждат аргументи за липса на административно нарушение,
установено при проверката, което налагало извод, че предписанието се явява неоснователно.
Въз основа на изложените в жалбата аргументи се отправя искане за отмяна за
предписание, дадено с констативен протокол № НГ-03/15.05.2020г., издаден от
инспектори при РИОСВ – Шумен.
С придружително писмо рег.№
ДА-01-1265/01.06.2020г. директорът на РИОСВ – Шумен представя административната
преписка по издаване на обжалвания акт.
След анализ и оценка на представените
писмени доказателства съдът приема за установена следната фактическа
обстановка:
«А.т. ЕООД *** осъществява
дейност с отпадъци на площадка в с.Хитрино, ул.Възраждане № 77, УПИ V и УПИ VI, кв.12 по плана на с.Хитрино.
Видно от Констативен протокол №
ПП-01, на 06.01.2020г. длъжностни лица от РИОСВ - гр.Шумен извършили проверка
на място на площадката, стопанисвана от дружеството, при която установили, че
към момента на проверката са налични отпадъци, представляващи негодни за
употреба тонер касети, опаковани в биг-бегове с вместимост около 2 куб.метра
всеки. Съгласно записите в отчетните книги на дружеството, в периода
01.08.2019г. – 12.12.2019г. на площадката са приети отпадъци с код 08 03 18,
количество – 122,69 тона, внесени от Италия. За извършения внос при проверката
са представени 11 бр. окомплектовани документи – фактура, товарителница, Анекс VII и опаковачен лист. Съгласно представените
документи тонер касетите били внесени с код 08 03 18 съгласно Наредба № 2 за класификация на отпадъците. С
констативния протокол е указано на управителя на дружеството да представи в
РИОСВ – Шумен документи, които да удостоверяват класифицирането на отпадъка от
тонер касети с код 08 03 18.
Въз основа на констатациите от
проверката, обективирани в констативен протокол № ПП-01 от 06.01.2020г. и като
съобразил издадения документ за дейност с отпадъци по чл.67 от ЗУО на «А.т.
ЕООД ***-ДО-314-04 от 29.05.2019г., съгласно който за площадката, обект на
проверка, дружеството няма разрешена дейност по приемане и съхранение на
негодни за употреба тонер касети (код 16 02 16 – компонетни, отстранени от
излязло от употреба оборудване, различни от упоменатото в 16 02 15), на
основание чл.14, ал.4 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) директорът
на РИОСВ – Шумен издал Предписание № 4/08.01.2020г., с което предписал на «А.т.
ЕООД *** да се предадат наличните на площадката употребявани тонер касети (код
16 02 16 – компонетни, отстранени от излязло от употреба оборудване, различни
от упоменатото в 16 02 15) на лице, притежаващо документ по чл.35 от ЗУО за
дейност със съответния код отпадък; да се представят в РИОСВ – Шумен документи,
удостоверяващи предаването (приемно – предавателни протоколи, договор по чл.8,
ал.1 от ЗУО).
Предписанието е изпратено на
неговия адресат и получено на 13.01.2020г.
С молба № ОА-124/10.01.2020г.
дружеството поискало удължаване на срока по КП № ПП-01/06.01.2020г.
С писмо изх.№
ОА-124-1/14.01.2020г. срокът за изпълнение на предписание №1 по КП е удължен до
20.01.2020г.
С молба № ДО-14/14.01.2020г.,
адресирана до РИОСВ – Шумен дружеството отправило запитване под кой код да бъде
предаден отпадъкът - код 08 03 18 или код 16 02 16, предвид установеното с
Предписание № 4/08.01.2020г. несъответствие между вида и характера на приетия
отпадък и кодовата му характеристика.
С писмо изх.№ ДО-14/15.01.2020г.
директорът на РИОСВ – Шумен уведомил дружеството, че съгласно изискванията на
Регламент (ЕО) 1013/2016 на Европейския парламент и на Съвета от 14.06.2004г.,
Ръководството за класификация на отпадъци за трансграничен превоз (издание МОСВ), както и Наредба №2 от
23.07.2014г. за класификация на отпадъците, негодните за употреба тонер касети
следва да се класифицират към отпадъците в група 16 02 или 20 01, взависимост
от техния произход и състав. В допълнение посочил, че класификацията на
отпадъците се извършва от техния причинител по реда на глава Втора от Наредба
№2 от 23.07.2014г. за класификация на отпадъците.
С писмо вх.№ ОА-271/20.01.2020г.
дружеството представило в РИОСВ – Шумен информация за класификация на отпадъка
с код 08 03 18 - копие от анализ.
Срещу дружеството бил съставен
АУАН № ПП-01/20.01.2020г., за това, че на 06.01.2020г., като е извършило
дейност по оползотворяване на отпадъци с код R 13 (съхраняване на отпадъци до
извършване на някоя от дейностите с код R 1 – R 12, с изключение на временното
съхраняване на отпадъците на площадката на образуване до събирането им),
съгласно Приложение №2 към §1, т.13 от ЗУО, без да притежава издадено от компетентен
орган разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ по чл.35
от ЗУО за съответната дейност и площадка за отпадъци със съответния код,
съгласно наредбата по чл.3 от ЗУО за класификация на отпадъците, е осъществило
състава на чл.136, ал.2, т.3, във връзка с чл.35, ал.1 от ЗУО.
Въз основа на съставения АУАН е
издадено наказателно постановление № 43/27.04.2020г. на директора на РИОСВ –
Шумен, с което на дружеството е наложена «имуществена санкция» в размер на 7000
лева.
От констативен протокол №
ДЙ-12/21.02.2020г. се установява, че на 21.02.2020г. е извършена нова проверка
на площадката за отпадъци във връзка с изпълнение на Предписание №
4/08.01.2020г. на директора на РИОСВ – Шумен. Проверяващите органи
констатирали, че до датата на съставяне на протокола в РИОСВ – Шумен не са
постъпвали документи относно изпълнение на предписанието, а отпадъците от тонер
касети са налични на площадката. С констативния протокол е дадено следното
предписание: «да се предадат наличните на площадката употребявани тонер касети
(код 16 02 16 – компонетни, отстранени от излязло от употреба оборудване,
различни от упоменатото в 16 02 15) на лице, притежаващо документ по чл.35 от
ЗУО за дейност със съответния код отпадък; да се представят в РИОСВ – Шумен документи,
удостоверяващи предаването (приемно – предавателни протоколи, договор по чл.8,
ал.1 от ЗУО)» със срок на изпълнение 13 март 2020г. В протокола е вписано
обяснение, дадено от представител на дружеството, присъствал при проверката,
според което са предприети действия по изпълнение на предписанията, но срещат
трудности за предването на тонер касетите.
На 15 май 2020г. е извършена
поредна проверка на площадката за отпадъци във връзка с «последващ контрол по
изпълнение на констативен протокол № ДЙ-12/21.02.2020г.», при която е
установено, че предписанието, дадено с КП № ДЙ-12/21.02.2020г. не е изпълнено.
Резултатите от проверката са обективирани в Констативен протокол №
НГ-03/15.05.2020г., с който на
дружеството са дадени предписания, идентични с тези по Предписание №
4/08.01.2020г. на директора на РИОСВ – Шумен и по Констативен протокол №
ДЙ-12/21.02.2020г., съставен от длъжностни лица при РИОСВ – Шумен, а именно «да
се предадат наличните на площадката тонер касети (код 16 02 16 – компонетни,
отстранени от излязло от употреба оборудване, различни от упоменатото в 16 02
15) на лице, притежаващо документ по чл.35 от ЗУО; да се представят в РИОСВ –
Шумен документи, удостоверяващи предаването (приемно – предавателни протоколи,
договор по чл.8, ал.1 от ЗУО)» със срок на изпълнение 30 дни от датата на
получаване на констативния протокол.
На 28 май 2020г. «А.т. ЕООД ***
депозира настоящата жалба против предписание по Констативен протокол №
НГ-03/15.05.2020г., съставен от длъжностни лица при РИОСВ – Шумен (Н.Г.–
началник отдел «КОС» в РИОСВ – Шумен и П.П.– гл.експерт в направление «УООП»).
Шуменският административен съд,
като съобрази фактите и представените за осъществяването им писмени
доказателства, оспорения акт и доводите на оспорващия, намира жалбата за
процесуално недопустима, поради следните съображения:
Проверката на процесуалните
предпоставки за правото на жалба е задължение на съда и наличието на годен за
обжалване индивидуален административен акт е положителна предпоставка от
категорията на абсолютните такива. Съгласно чл.21, ал.5 от АПК не са
индивидуални административни актове волеизявленията, действията и
бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на
индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по
издаване на нормативни актове. В случая обжалваното предписание не представлява
индивидуален административен акт. Същото е издадено в производството по
извършване на последващ контрол, регламентирано в глава ІХ от ЗООС.
Съгласно чл.155, ал.1 от ЗООС, по
време на извършването на текущия контрол длъжностни лица, определени от
органите по чл.148, ал.3, съставят констативни протоколи, а съгласно ал.2, в
протоколите по ал.1 се отразяват констатираните факти и обстоятелства и се
дават задължителни предписания с посочване на срокове и отговорници за
изпълнението им.
В нормата на чл.156, т.2 от ЗООС
е предвидено извършване на последващ контрол, чрез проследяване на изпълнението
на предписанията, дадени на контролираните лица по време на извършването на
превантивния и на текущия контрол.
В случая при проверката,
осъществена на 06.01.2020г. са констатирани факти и обстоятелства, мотивирали
директорът на РИОСВ – Шумен да издаде Предписание № 4/ 08.01.2020г., с което е
наредено на оспорващото дружество да се предадат наличните на площадката
употребявани тонер касети (код 16 02 16 – компонетни, отстранени от излязло от
употреба оборудване, различни от упоменатото в 16 02 15) на лице, притежаващо
документ по чл.35 от ЗУО за дейност със съответния код отпадък; да се
представят в РИОСВ – Шумен документи, удостоверяващи предаването (приемно –
предавателни протоколи, договор по чл.8, ал.1 от ЗУО).
Проверките, осъществени на
21.02.2020г. и на 15.05.2020г., съставляват последващ контрол за проследяване
изпълненията на предписанието, дадено на контролираното лице по време на
извършването на превантивния и на текущия контрол. В този смисъл, съставените
констативни протоколи са такива, обективиращи резултата от изпълнение на вече
издаден индивидуален административен акт, а именно Предписание №4/08.01.2020г.
на директора на РИОСВ – Шумен, с оглед на което констатираните факти и дадените
предписания не съставляват индивидуален административен акт, подлежащ на
съдебен контрол. С даденото предписание по КП № НГ-03/15.05.2020г. не се
засягат права и не се създават нови задължения, различни от тези по Предписание
№4/08.01.2020г. на директора на РИОСВ – Шумен. Доколкото при извършения
последващ контрол е установено, че дейностите по Предписание № 4/08.01.2020г.
не са изпълени, контролните органи са указали на дружеството, че същото следва
да ги изпълни, като са преповторили вече разпореденото с издадения индивидуален
административен акт. Предписанието, обективирано в КП № НГ-03/15.05.2020г., по
своята същност е указване на фактическите действия, които следва да предприеме
проверяваният субект за отстраняване на нарушения при осъществяване на неговата
дейност, за които е издадено Предписание №4/08.01.2020г. на директора на РИОСВ
– Шумен. Обжалваният акт не съдържа
разпореждане, което води или би могло да доведе до промени в правната сфера на
жалбоподателя. От характера на предписанието и съдържанието му с предвидените
последици, се налага извод, че същото не съдържа белезите на индивидуален
административен акт по дефиницията, установена с разпоредбата на чл.21 от АПК.
В допълнение към изложеното
следва да се отбележи и следното:
При служебно извършена справка се
установява, че в ШАдмС е налице висящо съдебно производство – административно
дело № 231/2020г., образувано по жалба на оспорващото дружеството против
Предписание №4/08.01.2020г. на директора на РИОСВ – Шумен. Доводите за
неправилност на даденото предписание, аргументирани с твърдението, че
намереният на площадката отпадък е с код 08 03 18, са относими в производството
по оспорване на Предписание №4/08.01.2020г. на директора на РИОСВ – Шумен, но
не и при обжалване на актове, издадени при извършения контрол по неговото изпълнение.
В противен случай би се стигнало до процесуална възможност за обсъждане на
аргументи за вида на отпадъка и по конкретно кода, под който същият следва да
бъде класифициран, в повече от едно производство, което е недопустимо.
С оглед изложеното съдът намира,
че оспореното предписание, обективирано в КП № НГ-03/15.05.2020г., не представлява
индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол по реда на чл.145
от АПК. Същото е издадено във връзка с констатацията за неизпълнено Предписание
№ 4/08.01.2020г. на директора на РИОСВ – Шумен и съставлява част от изпълнението
на този индивидуален административен акт, а предвид разпоредбата на чл.21, ал.5
от АПК не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и
бездействията, когато са част от производствата по изпълнение на индивидуални
административни актове.
Гореизложените
съображения обосновават извода, че настоящата жалба е подадена срещу акт, който
не подлежи на оспорване, поради което е процесуално недопустима и съгласно чл.159,
т.1 от АПК следва да се остави без разглеждане, а образуваното въз основа на
нея съдебно производство да бъде прекратено.
Водим от горното и на основание
чл.159, т.1 от АПК, Шуменският административен съд
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на «А.т. ЕООД с
ЕИК *********, седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя
И.И.Ж., против Предписание по Констативен протокол №НГ-03/15.05.2020г.,
съставен от Н.Г.– началник отдел «КОС» в РИОСВ – Шумен и П.П.– гл.експерт в
направление «УООП».
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 230 по описа за 2020г. на Административен съд – Шумен.
На
основание чл.160, ал.1 от АПК определението подлежи на обжалване с частна жалба
в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд на
РБългария.
Препис от настоящото определение да се изпрати на страните по реда на
чл.137 от АПК.
Административен съдия: