Определение по дело №286/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 април 2023 г.
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20237170700286
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№832

гр. Плевен, 26.04.2023г.

 

Административен съд Плевен, десети административен състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и шести април две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                          Председател: съдия Любомира Кръстева

 

като разгледа докладваното от съдия Кръстева административно дело №286/2023г. по описа на Административен съд Плевен, и за да се произнесе, взе предвид  следното:

 

Административното дело е образувано по жалба с вх.№ 293/16.01.2023 г. подадена от „Еврохим Агро България” ЕООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Плевен, Мусала Бизнес център „Глория палас” №5, офис 8, представлявано от З С – управител, чрез адв. Н Б – САК, срещу мълчалив отказ на Заместник министър на финансите – Председател на Координационната група по прилагането на ограничителните мерки на Европейския съюз и национален координатор по прилагането на ограничителните мерки на ЕС по Регламент (ЕС) № 269/2014г., по молба вх. № 22ПР-3775/10.10.2022 г. по описа на МВнР на РБ, с която се иска от компетентния орган издаването на акт, с който да се установи, че дружеството не попада под санкционния режим на Регламента, т.е. иска се издаване на акт за освобождаване от действието на ограничителните мерки по Регламент (ЕС) № 269/2014г. на Съвета от 17 март 2014 г. относно ограничителни мерки по отношение на действия, подкопаващи или застрашаващи териториалната цялост, суверенитета и независимостта на Украйна (Регламента).

В предоставения срок дружеството е представило документ за внесена държавна такса.

Следва да се извърши преценка на допустимостта и редовността на жалбата.

С Решение № 789/20.10.2022г. на Министерски съвет е създадена Координационна група по прилагането на ограничителните мерки на Европейския съюз (ЕС) и председателят на координационната група е определен за национален координатор по прилагането на ограничителните мерки на ЕС. Председател на Координационната група и национален координатор по прилагането на ограничителните мерки на ЕС е заместник-министър на финансите.

С писмо №22ПР-3775/09.11.2022 г. искането е препратено на заместник – министър на финансите, който е национален  координатор по прилагането на ограничителните мерки на ЕС.

С писмо от 05.12.2022 г. представителят на дружеството е уведомен, че преписката по молбата от 10.10.2022 г. не е постъпвала в Дирекция Правна на Министерство на финансите.

На 13.12.2022 г. дружеството е подало жалба против мълчалив отказ по подадената на 10.10.2022 г. молба.

На 15.12.2022 г. жалбата е изпратено писмо от Дирекция Данъчна политика до директор на Дирекция Съдебна защита на МФ, в което се посочва, че Координационната група по РМС № 789/20.10.2022 г. все още не е конституирана – не е определен нейният състав и същата не е действаща. Към настоящия момент няма издаден административен акт, с който да е определен съставът на групата и да е посочено кой от тримата заместник –министри на финансите е неин председател.

В случая се оспорва мълчалив отказ на заместник – министър на финансите, като Председател на Координационната група по прилагането на ограничителните мерки на Европейския съюз (ЕС) и национален координатор по прилагането на ограничителните мерки на ЕС по молба, подадена от дружеството на 10.10.2022 г.

Координационната група е създадена десет дни след подаване на молбата, с Решение № 789/20.10.2022г. на Министерски съвет, с което са определени нейните правомощия. Със същото решение заместник – министър на финансите е определен за национален координатор по прилагането на ограничителните мерки на ЕС, без да е посочено кой от тримата действащи тогава заместник-министри персонално е председател на групата и национален координатор.

По силата на чл. 1, б.”в” от Регламент (ЕС) № 269/2014г. на Съвета от 17 март 2014 г. относно ограничителни мерки по отношение на действия, подкопаващи или застрашаващи териториалната цялост, суверенитета и независимостта на Украйна (Регламента), „компетентни органи” за прилагане на Регламента означава компетентните органи на държавите членки, както са посочени в уебсайтовете, изброени в Приложение II.

Съгласно чл. 16, § 1 от Регламента, държавите членки определят компетентните органи за целите на Регламента и ги посочват на уебсайтовете, изброени в Приложение II.

В Приложение II на Регламента „Уебсайтове за информация относно компетентните органи в държавите членки и адрес за изпращане на уведомления до Европейската Комисия”, за България се препраща към страницата на Министерство на външните работи https://www.mfa.bg/en/EU-sanctions, която посочва Координационната група, създадена с Решение № 789/20.10.2022г. на Министерски съвет, и отново препраща към страницата на Министерство на финансите, както и към страниците на други министерства.

Реално Координационната група не е определена като компетентен орган съгласно Регламента, а е създадена от Министерски съвет на Република България, без да ѝ се делегират права за вземане на решения за дерогации от чл. 2 на Регламента.

Съдът се запозна с реда за вземане на решения в аналогични случаи за дерогация от разпоредбите на Регламент на Съвета (ЕС) № 833/2014 от 31 юли 2014 година относно ограничителни мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна. Решенията се вземат от Министерски съвет на РБ (Решение на МС № 35 от 18.01.2023 г., РМС № 100/02.02.2023 г., РМС № 200/21.03.2023 г. и др.), въпреки че в Приложение І към чл.1, б.“б“ от Регламент на Съвета (ЕС) № 833/2014 от 31 юли 2014 година, като уебсайт, на който се посочва компетентен орган за България, също е посочена страницата на Министерство на външните работи https://www.mfa.bg/en/EU-sanctions, на която страница се посочва Координационната група, създадена с Решение № 789/20.10.2022г. на Министерски съвет, и отново се препраща към страницата на Министерство на финансите, както и към страниците на други министерства.

         Съдът счита, че молбата на дружеството, подадена на 10.10.2022 г. до Министерство на външните работи, е била неправилно изпратена от административния орган, до когото е подадена, на заместник – министър на финансите, като национален координатор по прилагане на ограничителните мерки, тъй като това не е компетентният орган,  видно от реда за вземане на решения в аналогични случаи за дерогиране от ограничителни мерки предвидени в Регламенти на Съвета, конкретно по Регламент на Съвета (ЕС) № 833/2014 от 31 юли 2014 година. Решението за дерогиране, каквото по същество представлява направеното с молбата искане от процесното търговско дружество, очевидно се взема от Министерски съвет на РБ. Създадената, но не и сформирана и работеща координационна група с председател заместник - министър на финансите, не е компетентен орган – същата няма никакви предоставени правомощия да вземане на решения за дерогация от ограничителни мерки.

Прилагането на ограничителните мерки, включително дерогация от чл. 2 от Регламента – разрешаване освобождаването на определени средства или ресурси от действието на мерките, каквото произнасяне реално е поискано от жалбоподателя, не е в компетентността на Координационната група.

В компетентността ѝ е само обсъждането на въпроси, свързани с идентифицирането на компетентните национални институции по прилагането на ограничителните мерки и дерогациите от тях, но не и вземането на решение за дерогации. Т.е. групата има правомощие само да обсъжда въпроси относно компетентната институция, която от своя страна има право да прилага ограничителни мерки и да взема решения за дерогация. Но групата не е такава институция, т.е. не е компетентен орган по смисъла на Регламента.

Като се има предвид, че по прилагане на аналогични ограничителни мерки по Регламент на Съвета (ЕС) №833/2014 г. от 31 юли 2014 г. относно ограничителни мерки с оглед действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна, предоставянето на дерогации по този регламент се извършва с решения на Министерския съвет, а не с решения на посочената и по този регламент координационна група и нейния председател, настоящият съдебен състав счита, че издаването на разрешения за освобождаване от действието на ограничителните мерки и по Регламент (ЕС) № 269/2014г. на съвета от 17.03.2014г. е от компетентността не на Координационната група или нейния председател, а е от компетентността на Министерски съвет на РБ.

В подкрепа на изводите на съда е и проектът на Постановление на Министерския съвет за координация по прилагането на ограничителните мерки на ЕС и за отмяна на Решение № 789 на МС от 2022 г. за създаване на Координационна група по прилагането на ограничителните мерки на ЕС – публикуван на интернет страницата на МС за обществено обсъждане https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=7253 на 17.11.2022 г., с дата на приключване 17.12.2022 г. В проекта е разписано, че Министерският съвет ръководи и осъществява политиката на РБ като държава членка на ЕС в областта на прилагането на ограничителни мерки на ЕС, приети на основание чл. 215 от Договора за функционирането на Европейския съюз. В проекта изрично е предвидено, че МС с решение предоставя или отказва да предостави разрешения за освобождаване от действието на ограничителни мерки, като е регламентирана и процедурата по издаването и обжалването на тези решения. Видно от цитирания проект, предоставянето на разрешения за освобождаване от действието на ограничителни мерки (какъвто е предметът на настоящия спор) е в компетентността на Министерския съвет на РБ.

По изложените съображения настоящият състав намира, че в случая не е налице постановен мълчалив отказ от материално компетентен орган, който да е годен предмет на обжалване.

Молбата с искането на „Еврохим Агро България” ЕООД гр. Плевен за дерогация от разпоредби на Регламент на Съвета (ЕС) № 269/2014 г. от 17.03.2014 г., е подадена пред МВнР и до момента не е изпратена по реда на чл. 31, ал. 2 от АПК на материално компетентния орган Министерски съвет на РБ за произнасяне, а е изпратена на несформирана и неработеща Координационна група, която, видно от решението, с което е създадена, има само помощни функции, но не и правомощия да взема решения за дерогация от Регламента. Материално некомпетентен орган не може да формира релевантно волеизявление за издаване или за отказ от издаване на искания административен акт, нито мълчалив отказ по искането.

Следва на основание чл. 159, т. 1 от АПК да се остави без разглеждане подадената жалба против мълчалив отказ на заместник-министър на финансите и на основание чл. 130 от АПК преписката по подадената от дружеството молба с вх. № 22ПР-3775/10.10.2022 г. по регистъра на МВнР да бъде изпратена по подведомственост на Министерски съвет на Р България.

Поради изложеното, Плевенски административен съд, десети административен състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба с вх.№ 293/16.01.2023 г. подадена от „Еврохим Агро България” ЕООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Плевен, ул. Мусала, Бизнес център „Глория палас” №5, офис 8, представлявано от З С – управител, чрез адв. Н Б – САК, срещу мълчалив отказ на Заместник министър на финансите – Председател на Координационната група по прилагането на ограничителните мерки на Европейския съюз и национален координатор по прилагането на ограничителните мерки на ЕС по Регламент (ЕС) № 269/2014г., по молба вх. № 22ПР-3775/10.10.2022 г. по описа на МВнР.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 286/2023 г. по описа на Административен съд Плевен.

ИЗПРАЩА преписката по молба с вх. № 22ПР-3775/10.10.2022 г. по описа на МВнР, подадена от „Еврохим Агро България” ЕООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Плевен, ул. Мусала, Бизнес център „Глория палас” №5, офис 8, представлявано от З С – управител, по подведомственост на Министерски съвет на Република България за разглеждане и произнасяне.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване на основание чл. 130, ал. 4 от АПК с частна жалба в 7-дневен срок от съобщението до страните, подадена чрез АдмСПлн пред ВАС на РБ.

Препис от определението да се връчи на страните.

След влизане в сила на определението, преписката да се изпрати на компетентния административен орган.

 

                                                   Административен съдия: /п/