Решение по дело №2318/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 февруари 2020 г. (в сила от 4 март 2020 г.)
Съдия: Светослава Михайлова Цонева
Дело: 20194430202318
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

р  е  ш  е  н  и  е

 

гр. Плевен, 05.02.2020 година.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛЕВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, VІІ–ми наказателен състав, в публичното заседание на двадесет и втори януари през две хиляди и двадесета година в състав:

                                                         

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТОСЛАВА ЦОНЕВА

 

и при секретаря ДАНИЕЛА ТОДОРОВА                  

като разгледа докладваното от съдията ЦОНЕВА        

НАХД № 2318 по описа за 2019 година

и за да се произнесе съобрази следното:

 

ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА чл. 59 от ЗАНН

Обжалвано е Наказателно постановление № 19-3391-000204 от 18.09.219 година на ***, с което на М.Д.И. ***, ЕГН ********** са наложени административни наказания, както следва: на основание чл. 183 ал. ІV т. 7 предложение І от ЗДП - глоба в размер на 50 лева за извършено нарушение по чл. 137А ал. І от ЗДП; на основание чл. 183 ал. І т. 1 предложение І от ЗДП - глоба в размер на 10 лева за извършено нарушение по чл. 100 ал. І т. 1 от ЗДП; на основание чл. 183 ал. І т. 1 предложение ІІ от ЗДП - глоба в размер на 10 лева за извършено нарушение по чл. 100 ал. І т. 1 от ЗДП; на основание чл. 183 ал. ІV т. 7 предложение ІІІ от ЗДП - глоба в размер на 50 лева за извършено нарушение по чл. 183 ал. ІV т. 7 от ЗДП, както и отнемане на 6 контролни точки.

ЖАЛБОПОДАТЕЛКАТА редовно призована, се явява в съдебно заседание. Моли съда да отмени обжалваното наказателно постановление като неправилно и незаконосъобразно.

ОТВЕТНИКЪТ - редовно призован, не се представлява в съдебно заседание и не взема становище по основателността на така депозираната жалба.  

СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата и становището на жалбоподателят и разпоредбите на закона, намира за установено следното:

ЖАЛБАТА  е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и следва да бъде разгледана.

По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата съдът съобрази следното:

На 11.09.2019 година, *** К.К. и Г.М. изпълнявали служебните си задължения по контрол за спазване правилата за движение по пътищата в ***, посока ***. Около 11:05 часа спрели за проверка товарен автомобил „***“ с регистрационен № ***. При извършената проверка било установено, че водачът - жалбоподателката М.И. по време на движение не използва обезопасителен колан, с какъвто е оборудван автомобила, не носи СУМПС от съответната категория, не носи контролния талон от СУМПС и като водач, превозва пътник, който не изпълнява задължението си за използване на предпазен колан. В присъствието на жалбоподателката бил съставен акт за констатираните нарушения по чл. 137А ал. І от ЗДП, по чл. 100 ал. І т. 1 от ЗДП, по чл. 100 ал. І т. 1 от ЗДП и по чл. 183 ал. ІV т. 7 от ЗДП, който същата подписала без възражения.

Впоследствие е издадено атакуваното наказателно постановление, което санкционира жалбоподателката, както следва: с глоба в размер на 50 лева за нарушение на чл. 137А ал. І от ЗДП; с глоба в размер на 10 лева за нарушение на чл. 100 ал. І т. 1 от ЗДП; с глоба в размер на 10 лева за нарушение на чл. 100 ал. І т. 1 от ЗДП и глоба в размер на 50 лева за нарушение на чл. 183 ал. ІV т. 7 от ЗДП, както и отнемане на 6 контролни точки, което е предмет на обжалване.

Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от представените по делото писмени доказателства - наказателно постановление № 19-3391-000204 от 18.09.219 година на ***; акт за установяване на административно нарушение с бланков № 288700 от 11.09.2019 година на ***,  както и от събраните гласни такива посредством разпита на свидетелите К.К., Г.М. и ***.

При така приетото за установено от фактическа страна СЪДЪТ счита, че жалбата е  ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Предмет на преценка в настоящото съдебно производство е както материалната законосъобразност на издаденото наказателно постановление, така и съответствието му с процесуалният закон.

Съдът намери, че в хода на административно наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели до нарушаване правото на защита на санкционираното дружество. Спазени са изискванията по съставянето на АУАН при условията на чл. 40 ал. 2 ЗАНН. Актът е връчен на лично на жалбоподателката, на която е била дадена възможност да се защити във връзка с констатациите на наказващият орган и същата е реализирана с депозирането на жалба в законоустановеният срок.

Разпоредбите на чл.137 а ал.І ЗДП1 тази на чл. 100 ал. 1 т. 1 ЗДП И чл. 183 ал. 4 . 7 ЗДП съдържат признаци на административни нарушения, които са такива на формално извършване. Същите установяват задължения за водачите съответно да използват обезопасителен колан по време на движение, да носят и да представят при поискване от контролните органи свидетелство за управление на МПС и контролен талон на управляваното МПС, както и да на допускат превозваните от тях пътници да не ползват обезопасителния си колан.

В хода на проведеното против жалбоподателят административно наказателно производство е установено, че към момента на спиране на жалбоподателката от органите на реда същата не ползвала обезопасителния си колан, не  носела и не представила контролен талон и свидетелство за управление на МПС, както и че пътуващият с нея *** – неин съпруг, не ползвал обезопасителен колан. Несъмнено установен е автомобилът бил спрян за проверка  в непосредствена близост до дома на жалбоподателката, находящ се във вилната зона на ***, което установяват и двамата *** – свидетели в настоящото производство. Съдът даде вяра на показанията на свидетеля ***относно съобщаваното от него влошаване на общото здравословно състояние на *** в този момент. В противовес на същите няма други доказателства по делото, а и няма как да бъдат събрани обективно, но са житейски и логично издържани. Формално, налице са деяния, които осъществяват признаците на посочените в акта и наказателното постановление четири административни нарушения по ЗДП.

Съгласно Тълкувателно решение № 1 /2007 година на ВКС предмет на преценка в настоящото производство е не само законосъобразността на наказателното постановление, но и неговата правилност и обоснованост, обуславящи се от правилната преценка на конкретната тежест на извършеното нарушение и степента на засягане от негова страна на установените  и защитени с конкретния закон обществени отношения. Съдът счита, че деянието, осъществено от страна на жалбоподателя макар и формално да осъществява признаците на посоченото нарушение с оглед на своята ниска степен на обществена опасност, причините довели до извършването му, липсата на настъпили каквито и да е вредни последици от деянието, фактът, че жалбоподателят не е системен нарушител, за което свидетелства и приложената по делото справка от сектор Пътна полиция Плевен определят същото като явно малозначително. В този смисъл съдът намира, че в случая наказващият орган е следвало да съобрази тези обстоятелства и да приложи разпоредбата на чл. 28 ЗАНН като не наказва нарушителят а го предупреди, че при повторно такова нарушение ще бъде санкциониран.

При така изложените правни и фактически съображения СЪДЪТ счита, че Наказателно постановление № 19-3391-000204 от 18.09.219 година на ***, с което на М.Д.И. ***, ЕГН ********** са наложени административни наказания, както следва: на основание чл. 183 ал. ІV т. 7 предложение І от ЗДП - глоба в размер на 50 лева за извършено нарушение по чл. 137А ал. І от ЗДП; на основание чл. 183 ал. І т. 1 предложение І от ЗДП - глоба в размер на 10 лева за извършено нарушение по чл. 100 ал. І т. 1 от ЗДП; на основание чл. 183 ал. І т. 1 предложение ІІ от ЗДП - глоба в размер на 10 лева за извършено нарушение по чл. 100 ал. І т. 1 от ЗДП; на основание чл. 183 ал. ІV т. 7 предложение ІІІ от ЗДП - глоба в размер на 50 лева за извършено нарушение по чл. 183 ал. ІV т. 7 от ЗДП, както и отнемане на 6 контролни точки е незаконосъобразно и необосновано. Същото е издадено от компетентен по материя, място и степен орган, но в разрез с материалния и процесуалния закон, при несъобразяване конкретната тежест на извършеното нарушение, поради което и следва да бъде отменено изцяло.

Водим от горното и на основание чл. 63 ал.І от ЗАНН, СЪДЪТ

                                          

Р  Е  Ш  И  :

       

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 19-3391-000204 от 18.09.219 година на ***, с което на М.Д.И. ***, ЕГН ********** са наложени административни наказания, както следва: на основание чл. 183 ал. ІV т. 7 предложение І от ЗДП - глоба в размер на 50 лева за извършено нарушение по чл. 137А ал. І от ЗДП; на основание чл. 183 ал. І т. 1 предложение І от ЗДП - глоба в размер на 10 лева за извършено нарушение по чл. 100 ал. І т. 1 от ЗДП; на основание чл. 183 ал. І т. 1 предложение ІІ от ЗДП - глоба в размер на 10 лева за извършено нарушение по чл. 100 ал. І т. 1 от ЗДП; на основание чл. 183 ал. ІV т. 7 предложение ІІІ от ЗДП - глоба в размер на 50 лева за извършено нарушение по чл. 183 ал. ІV т. 7 от ЗДП, както и отнемане на 6 контролни точки.

Решението може да се обжалва в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено пред Административен съд – Плевен.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: