№ 91
гр. Велико Търново, 21.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, III СЪСТАВ, в публично
заседание на единадесети януари през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:МЛАДЕН ДИМИТРОВ
при участието на секретаря МАРГАРИТА ИЛ. ГЕОРГИЕВА-ИЛИЕВА
като разгледа докладваното от МЛАДЕН ДИМИТРОВ Административно
наказателно дело № 20224110200803 по описа за 2022 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН
Производството е образувано по жалба на „ТД Транс 2019“ЕООД, против
Наказателно постановление № 04-2200031/02.06.2022г., издадено от Директора на
Дирекция "Инспекция по труда" - гр. Велико Търново, с което за нарушение на чл. 415,
ал. 1, вр. чл. 404, ал. 1, т. 12 от Кодекса на труда и на основание чл. 416, ал. 5, във
връзка с чл. 415, ал. 1 от КТ, на дружеството - жалбоподател е наложена "Имуществена
санкция” в размер на 3000,00 лева. Излага доводи за наличието на неправилно
приложение на материалния закон и неизяснена фактическа обстановка. Намира, че са
налице основанията за приложение на реда по чл.28 от ЗАНН.
Административнонаказващият орган намира оспорваното наказателно
постановление за правилно и законосъобразно, и моли същото да бъде потвърдено.
Претендира разноски.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства, приема за
установена следната фактическа обстановка:
Административнонаказателното производство е образувано с Акт за
установяване на административно нарушение от 07.04.2022г., съставен от св.М. К., ст.
юрисконсулт при ДИТ-В.Търново, след извършена на 22.03.2022г., проверка срещу
„ТД Транс 2019“ЕООД, за това, че в качеството на работодател не е изпълнил
приложената от Д"ИТ", гр. Велико Търново, принудителна административна мярка
1
изразяваща се в задължително за изпълнение предписание под № I, предписано в
разпоредителната част на протокол за извършена проверка на Д"ИТ", гр. Велико
Търново, с изх. № ПР2201700 от 22.02.2022 г. , по силата на което е бил длъжен в срок
до 21.03.2022 г., на основание чл. 402, ал.2 от КТ, да окаже съдействие на контролния
орган Д"ИТ', гр. Велико Търново при изпълнение на неговите функции за
осъществяването на възложения на инспекцията по труда контрол за спазване на
трудовото законодателство, включващ и последващ контрол по изпълнение на
приложените от дирекцията принудителни административни мерки, като представи в
Дирекция „Инспекция по труда", град Велико Търново , ул."Христо Ботев"№2а, ет.4,
стая №418, в рамките на работното време на дирекцията от 09.00 часа до 17.30 часа в
работен ден /от понеделник до петък вкл./ в срок не по-късен от определения по
принудителната административна мярка под № I изисканите, на основание чл. 402, ал.1
т.2 от КТ, чрез призовки от 18.01.2022 г. и от 03.02.2022 г. -Писмени доказателства ,
удостоверяващи изпълнение на дадените предписания с Протокол за извършена
проверка №ПР2131047 от 22.10.2021 г. . Заверени копия на ведомост за
заплати/фишове за заплати за периода м.10.2021 г. - м.01.2022 г. , в едно с платежни
документи към тях; Лични трудови досиета на работниците с прекратени трудови
правоотношения, прекратени през периода м.11.2021 г. -м.03.2022 г. ; Лични трудови
досиета на наетите през периода м.11.2021 г. - м.03.2022 г. ; Цялата документация за
застрахованите лица за риск „Трудова злополука" за 2022 година; Индивидуални
дневници за отчитане на работното време в периода м.10.2021 г. -м.03.2022 г. за всеки
един транспортен работник; Цялата документация за командироването на наетите лица
в периода м. 10.2021 г. - м.01.2022 г. /заповеди, допълнителни споразумения, платежни
документи/;Други документални изисквания: Попълнена идентификационна карта,
приложена към призовка; опис на представените документи , или същите да изпрати, в
срок не по- късен от определения по настоящата принудителна административна
мярка, по електронна поща на ел.адрес: ditVelikoTarnovo@qli .government.bg или
чрез пощенски оператор на адрес -град Велико Търново, ул."Христо Ботев"№2а, ет.4.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен в присъствието и
връчен на управителя на дружеството на 07.04.2022г., според показанията на св.А. и
св.С..
Отразените в акта констатации се потвърждават и от показанията на св.К. и
св.А., които в качеството си на служители на ДИТ - В.Търново, са взели участие в
извършената проверка от 22.03.2022г., за спазване предписания дадени на дружеството
- жалбоподател при предходна извършена проверка, както и от приложените писмени
доказателства. Установено било, че изисканите документи не са постъпили в ДИТ, по
указания начин.
Позовавайки се на констатациите в посочения АУАН, на 07.04.2022г., срещу
жалбоподателя е издадено и обжалваното Наказателно постановление № 04-22000031
2
на Директор Д "ИТ" - Велико Търново, с което за нарушение на чл. 415, ал. 1, вр. чл.
404, ал. 1, т. 1 от КТ и на основание чл. 416, ал. 5, вр. чл. 415, ал. 1 от КТ, на „ТД Транс
2019“ЕООД, е наложена "имуществена санкция” в размер на 3000,00 лева.
Наказателното постановление е връчено на управителя на дружеството –
жалбоподател на 07.06.2022г., а жалбата е подадена чрез куриер на 21.06.2022г.
Горната фактическа обстановка се установява от свидетелските показания,
дадени в съдебно заседание от актосъставителя и свидетелите по акта, както и от
представените и приобщени по делото писмени доказателства.
С оглед на така установените фактически констатации, съдът намира следното
от правна страна:
Жалбата против атакуваното НП е подадена в законоустановения срок от
легитимирано лице, а разгледана по същество е частично основателна, по следните
съображения:
Съдът не констатира нарушения на императивни законови разпоредби относно
производството по установяване на административното нарушение и налагане на
административно наказание на жалбоподателя, с наказателното постановление.
Съставеният АУАН и издаденото въз основа на него НП са изготвени от компетентни
длъжностни лица съобразно чл. 37, ал. 1, б. “а” и чл.47, ал.1, б”а”от ЗАНН, вр. с
чл.416, ал.1 и ал.5 от КТ, като същите съдържат законоустановените в чл. 42 и чл. 57 от
ЗАНН реквизити, което ги прави законосъобразни от формална страна.
В обстоятелствената част, както на АУАН така и НП, подробно е отразена
фактическата обстановка, описан е повода, характера и съдържанието на даденото
задължително предписание, както и срок в който е следвало да се изпълни. Тъй като
нарушението е осъществено с бездействие, то правилно контролните органи са приели,
че е реализирано с изтичане на срока по даденото предписание, а именно на
22.03.2022г. Достатъчно ясно и точно са квалифицирани, както задължението на
работодателя за осигуряване на съдействие и представяне на посочените документи,
така и основанието на което е издадено задължителното предписание за отстраняване
на преди това констатирано нарушение, под формата на ПАМ, по чл.404, ал.1, т.1 от
КТ, и състава на реализираното нарушение по чл.415, ал.1 от КТ.
По същeство, според съда, наказващият орган правилно е квалифицирал
установеното, като нарушение по чл. 415, ал. 1 от КТ. Посоченият законов текст
въвежда отговорност за онзи, който не спази задължително предписание на контролен
орган за спазване на трудовото законодателство. В конкретната хипотеза
предписанието е дадено писмено, материализирано в приложения по делото протокол,
съставен по повод на извършена проверка от инспектори при Дирекция "Инспекция по
труда" гр. В.Търново. Посочената Дирекция съгласно Устройствения правилник на
Главна инспекция по труда е нейно административно звено, част от специализираната
3
администрация. Съгласно чл. 399 от КТ пък цялостен контрол за спазване на трудовото
законодателство във всички отрасли и дейности се осъществява от Изпълнителна
агенция Главна инспекция по труда. Следователно, касае се до протокол, издаден
именно от контролен орган за спазване на трудовото законодателство. На основание
чл. 404, ал. 1, т. 1 от КТ е дадено задължително предписание под т. 1, като екземпляр
от протокола е връчен на управителя на управител на дружеството - на 25.02.2022г.,
ведно с АУАН, от предходната проверка. След изтичане на срока, на 22.03.2022г., при
бездействието на работодателя, е реализиран състава на нарушението и правилно
наказващият орган е ангажирал отговорността на дружеството - жалбоподател.
Доколкото се касае до нарушение на юридическо лице, с обективното му
проявление са налице основанията за ангажиране отговорността му без да се издирва
въпросът за вината.
При индивидуализацията на санкцията обаче е отчетено, като отегчаващо
отговорността обстоятелство, предходно нарушение, което е било установено само с
АУАН. В случая неправилно наказващият орган е приел за факт наличието на
предходно нарушение, само на база първоначалния акт по образуваното друго
административнонаказателно производство. Наличието или неналичието на предходно
нарушение може да бъде установено, само с влязло в сила наказателно постановление,
но не и на етап висящо производство. Ето защо, наложената имуществена санкция при
спазване изискванията на чл. 27 от ЗАНН, следва да се коригира в минималния
предвиден размер от 1500 лв., което се явява най-благоприятно за санкционираното
лице.
В случая не са налице основанията за приложение, нито на разпоредбата на чл.
415в от КТ, нито на чл. 28 от ЗАНН. Тук следва да се има предвид характера на самото
нарушение, обществените отношения, които засяга, както и обстоятелството, че се
касае до абсолютно неглижиране на дадените предписания и пълно неизпълнение на
задължението на работодателя.
По отношение на разноските обаче неоснователна е претенцията на
въззиваемата страна, тъй като в процеса е взел участие лично наказващият орган, а не е
осъществено процесуално представителство.
Относно претенцията за разноски от страна на въззиваемата страна, съдът
намира, че на осн. чл.63д, ал.1 от ЗАНН, следва да се присъдят съразмерно на
изменения размер на санкцията или сумата от 250 лева – ½ от претендираното,
заплатено, адвокатско възнаграждение. Възражението за прекомерност на
адвокатския хонорар е неоснователно, тъй като е определен в близост до минималния
размер по чл.7, ал.2, т.2 от НАРЕДБА № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения. Разноските следва да се заплатят от юридическото лице
разпоредител с бюджетни средства – Изпълнителна агенция „Главна инспекция по
4
труда“, според чл.3, ал.2 от Устройствения правилник на ИАГИТ, в чиято структура
попада под формата на териториално поделение ДИТ – В.Търново .
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 2, т.4 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 04-22000031, на Директор Д "ИТ" -
Велико Търново, с което на „ТД Транс 2019“ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и
адрес на управление Област Велико Търново, общ. Велико Търново, с. Ресен, п.код
5060, ул.“Ал.Стамболийски“, № 1, в качеството на работодател, по смисъла на § 1, т. 1
от ДР на КТ, представлявано и управлявано от управителя Т. К. Д., за нарушение от
22.03.2022г., по чл. 415, ал. 1, вр. чл. 404, ал. 1, т. 1 от КТ и на основание чл. 416, ал. 5,
вр. чл. 415, ал. 1 от КТ, е наложена "имуществена санкция” в размер на 3000,00 лева,
като намалява размера на наложената имуществена санкция на 1500.00 лева.
ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, със седалище
гр.София, ул.“Княз Александър Дондуков“№3, ДА ЗАПЛАТИ на „ТД Транс
2019“ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление Област Велико
Търново, общ. Велико Търново, с. Ресен, п.код 5060, ул.“Ал.Стамболийски“, № 1,
СУМАТА от 250 лева – заплатен адвокатски хонорар.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
Велико Търново в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
5