Решение по дело №3/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 юли 2020 г. (в сила от 3 юли 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20207220700003
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 130

 

гр. Сливен, 03. 07. 2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет  и  пети  юни,  две  хиляди  и  двадесета  година,  в  състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 3 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/ във връзка с чл. 144 от ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 1 – 5 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.

Образувано е по жалба от „Еврокапитал – България” ЕАД /в несъстоятелност/ с ЕИК: ********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ул. „Александровска” № 21, ет. Е, представлявано от с. Н.А.Г., подадена против Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК /АУЗ/ № 2826 - 1 от 22.11.2019 г., издаден от старши инспектор в Отдел „Местни данъци и такси” /„МДТ”/ при Община Нова Загора, с който е установен размер на задължения за данък върху недвижимите имоти /ДНИ/ и такса за битови отпадъци /ТБО/ за периода от 01.01.2019 г. до 31.12.2019 г. за недвижим имот, находящ се в гр. Нова Загора, и лихви върху тях. В жалбата си оспорващото дружество твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен. Счита, че: актът е нищожен, поради липса на мотиви - от наименованието му не става ясно относно какво задължение е съставен, а цитираният чл. 107, ал. 3 от ДОПК съдържа редица възможности за съставяне на актове; в акта не са посочени трите имена на лицето, съставило акта; лицето, издало акта е некомпетентно. Моли оспореният АУЗ да бъде отменен. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се представлява.

Ответникът по жалбата, редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. Не изразява становище по жалбата.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят е собственик на недвижим имот, находящ се в гр. Нова Загора, съставляващ УПИ V в кв. 211 по плана на гр. Нова Загора, с площ от 17 870 кв.м., заедно с построените в имота сгради и съоръжения /видно от Устав на АД „Еврокапитал – България”, обявен в Търговския регистър/.

За горепосочения имот са подадени следните декларации пред Общинската администрация: Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти  - с Вх. № ********** / 09.01.2019 г. по описа на Община Нова Загора; Декларация по чл. 8 от ЗМДТ и чл. 21а, ал. 1 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Нова Загора за освобождаване от такса за битови отпадъци – с Вх. № ********** / 13.11.2018 г. по описа на Община Нова Загора, с която е декларирано, че имотът няма да се ползва през цялата 2019 г. 

На 22.11.2019 г. от длъжностно лице - старши инспектор в Отдел „МДТ” при Община Нова Загора – орган по приходите, на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК във връзка с подадена декларация по чл. 14 от ЗМДТ, е издаден АУЗ № 2826 - 1, съгласно който за деклариран с Декларация Вх. № **********/ 09.01.2019 г. недвижим имот, находящ се в гр. Нова Загора, кв. 211, УПИ V, са установени задължения за ДНИ и ТБО за периода от 01.01.2019 г. до 31.12.2019 г. в общ размер на 1305,43 лева и лихви за просрочие към тях, изчислени към 22.11.2019 г., в размер на 30,10 лева, както следва: ДНИ в размер на 890,34 лева, от които: главница – 870,27 лева и лихва – 20,07 лева; и ТБО в размер на 445,19 лева, от които: главница – 435,16 лева и лихва – 10,03 лева. В акта е посочено, че задълженото лице дължи: за 2019 г. ДНИ в размер на 3.00 на хиляда върху по-високата между данъчната оценка и отчетната стойност на имота, съгласно чл. 21, ал. 1 от ЗМДТ и чл. 5, ал. 1, т. 2 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора; за 2019 г. ТБО за услугата чистота на териториите за обществено ползване за нежилищен имот е в размер на 1,5 на хиляда върху по-високата между данъчната оценка и отчетната стойност на имота, съгласно Решение № 1049 от 20.12.2013 г. на Общински съвет Нова Загора. Издателят на акта – старши инспектор Милена Кръстева, е определена да упражнява правомощията на орган по приходите, видно от Заповед № РД-12-307 от 16.05.2018 г., издадена на основание чл. 4, ал. 4 от ЗМДТ от Кмета на Община Нова Загора. В срока за обжалване по чл. 107, ал. 4 от ДОПК АУЗ е обжалван по административен ред. С Решение № 5 от 13.12.2019 г. на Началника на Отдел „МДТ” при Община Нова Загора, постановено на основание чл. 155, ал. 2 от ДОПК, актът е потвърден. Решението е връчено на 16.12.2019 г. Жалбата срещу акта, въз основа на която е образувано настоящото производство, е подадена чрез изпращане по пощата на 27.12.2019 г.

По делото са представени Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора /НОРМДТОНЗ/ и Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Нова Загора /НОАМТЦУТОНЗ/. 

Съгласно чл. 5, ал. 1 /изм. Решение № 715 от 31.01.2019 г. на Общински съвет Нова Загора/ от НОРМДТОНЗ, годишният размер на данъка върху не жилищни недвижими имоти е 3 на хиляда върху данъчната оценка.

С Решение № 1049 от 20.12.2013 г. на Общински съвет – Нова Загора е определена ТБО в Община Нова Загора за не жилищни имоти на юридически лица – пропорционално в размер на 7,5 на хиляда върху по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка на недвижимия имот на съответното юридическо лице, от които за почистване на улични платна, площади, алеи, паркове и други територии, предназначени за обществено ползване – 1,50 на хиляда /т. 3 от Решението/.

От представената по делото Заповед № РД-12-696 от 30.10.2018 г. на Кмета на Община Нова Загора, издадена на основание чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ, с която са определени видът и честотата на предлаганите услуги по чл. 62 от ЗМДТ и границите и районите за извършване на дейностите за 2019 г., е видно, че услугата поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване се предоставя във всички населени места на територията на Община Нова Загора.

По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните съдебно-икономическа експертиза, изготвена от вещото лице П.Т.И. със специалност – с. и к., чието заключение съдът възприема като компетентно и безпристрастно, тъй като е обосновано и мотивирано, и кореспондира със събраните по делото писмени доказателства.

Съгласно заключението на вещото лице: данъчната основа за облагане на имота с ДНИ и ТБО е по-високата стойност между отчетната стойност на имота и неговата данъчна оценка, която основа е в общ размер 290 090,90 лева; ДНИ за процесния имот и за процесния период, съобразно изискванията на ЗМДТ и НОРМДТОНЗ, се изчислява в размер 3 на хиляда върху данъчната основа и е на стойност главница 870.27 лева и лихва към 22.11.2019 г. - 20.06 лева; ТБО за процесния имот и за процесния период, съобразно изискванията на ЗМДТ, НОАМТЦУТОНЗ и решенията на Общински съвет Нова Загора, и предвид подадената Декларация по чл. 8 от ЗМДТ и чл. 21а, ал.1 от НОАМТЦУТОНЗ, се изчислява единствено за услугата „Почистване на улични платна, площади, алеи, паркове и други територии, предназначени за обществено ползване“ в размер 1,50 на хиляда върху данъчната основа и е на стойност главница 435.14 лева и лихва към 22.11.2019 г. - 10,03 лева; процесният имот се намира в границите на районите, за които от Община Нова Загора се предоставя услугата „поддържане чистотата на териториите за обществено ползване“; през процесния период услугата „поддържане чистотата на териториите за обществено ползване“ по отношение на землището и населеното място на гр. Нова Загора е изпълнявана редовно.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 156, ал. 1 от ДОПК                          преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес. Жалбата е подадена и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол, тъй като предмет на оспорване е АУЗ, който е потвърден при обжалването му по административен ред от Началника на Отдел „МДТ” при Община Нова Загора, упражняващ правомощията на териториален директор на НАП, съгласно чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ във връзка с чл. 107, ал. 4 от ДОПК.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният АУЗ е издаден от служител на общинската администрация, имащ правата и задълженията на орган по приходите, определен със заповед на Кмета на Общината и следователно е издаден от компетентен административен орган по смисъла на чл. 4, ал. 1 във връзка с ал. 3, изр. 1, предл. 1 и ал. 4 от ЗМДТ. 

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. Твърденията на жалбоподателя за липса на мотиви са неоснователни. В производството по издаване на оспорения акт не са допуснати съществени нарушения на процесуалните разпоредби. Актът е издаден при условията на чл. 107, ал. 3 от ДОПК във връзка с подадена декларация по чл. 14 от ЗМДТ - при извършена проверка на ДНИ и ТБО за имот, собственост на жалбоподателя, при която е установено, че дружеството има неплатени задължения за ДНИ и ТБО за притежаван и деклариран имот за периода от 01.01.2019 г. до 31.12.2019 г. Определяйки размера на задълженията, административният орган се е позовал на разпоредби от ЗМДТ. В мотивите на АУЗ е описан декларираният от търговското дружество имот. Посочени са разпоредбите от ЗМДТ и от НОРМДТОНЗ и  НОАМТЦУТОНЗ, съобразно които са определени размерите на ДНИ и ТБО. Актът е мотивиран в достатъчна степен. В изложените в акта мотиви волята на административния орган е изразена ясно и обосновано. Противно на твърденията на жалбоподателя, наименованието на акта не може и не следва да съдържа пълно описание на задължението. Органът следва да развие своите мотиви в съдържанието на акта. В разглеждания случай от изложените в акта мотиви е налице яснота относно установените с акта задължения.

Не се споделя и твърдението на жалбоподателя за незаконосъобразност на акта, поради непосочване трите имена на лицето, съставило акта. Оспореният АУЗ съдържа наименование на органа, който го е издал – старши инспектор в Отдел „МДТ”, орган по приходите, оправомощен със заповед на Кмета на Общината. Посочените в акта имена на издателя го индивидуализират в достатъчна степен.

Задълженията за ДНИ и ТБО са публични общински вземания - по аргумент от чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 3 от ДОПК. Съгласно чл. 166, ал. 1 от ДОПК, установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. В разглеждания случай това е ЗМДТ, съгласно чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от който, установяването на местните данъци и такси се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК. Предвиденият в ДОПК процесуален ред е специален по отношение на общия ред за издаване на административни актове, предвиден в АПК. Процесният акт е издаден по реда на чл. 107 от ДОПК и по същество е акт за установяване на задължения по данни от декларации на задълженото лице, при издаването на който е съобразен предвиденият в ДОПК процесуален ред.

Актът е издаден и в съответствие с материалния закон и с целта на закона. Органът по приходите е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е издал законосъобразен и обоснован АУЗ.

Първото установено с процесния акт задължение е за данък върху недвижимите имоти за имот с адрес гр. Нова Загора, собственост на жалбоподателя и съставляващ земя и сгради, като приетият от административния орган размер на задължението за периода от 01.01.2019 г. до 31.12.2019 г. е 890,34 лева, от които: главница – 870,27 лева и лихва към 22.11.2019 г. – 20,07 лева. Според съдържанието на акта, задължението в частта за главницата е изчислено при нормативно определен размер от 3,00 промила върху по-високата между данъчната оценка и отчетната стойност на имота. Съгласно чл. 19, ал. 1 от ЗМДТ, данъкът се определя върху данъчната оценка на недвижимите имоти към 1 януари на годината, за която се дължи. А в чл. 21, ал. 1 от ЗМДТ е предвидено, че данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка. Съобразно чл. 5, ал. 1 от НОРМДТОНЗ, годишният размер на данъка върху не жилищни недвижими имоти е 3 на хиляда върху данъчната оценка. Съгласно заключението на вещото лице, данъчната основа на процесния имот е в размер на 290 090,90 лева, определена чрез сравняване на данъчната оценка и отчетната стойност. Приетата от административния орган облагаема основа е идентична– 290 090,90 лева. Върху определената облагаема основа, която се явява данъчна оценка на имота по смисъла на чл. 21 от ЗМДТ, се начислява и размерът на дължимия данък недвижими имоти, който в случая е регламентиран в чл. 5 от НОРМДТОНЗ, и съставлява 3 на хиляда от данъчната оценка. Следователно, определянето на размера на ДНИ за периода по акта за процесния имот е извършено при спазване  на относимите материалноправни разпоредби. Установеното с оспорения акт задължение за ДНИ е установено законосъобразно по основание и размер. Съобразено със закона е и задължението в частта за законната лихва, дължима на основание чл. 175, ал. 1 от ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 2 от ЗМДТ и чл. 1, ал. 1 от ЗЛДТДПДВ, и във връзка с чл. 28, ал. 1 от ЗМДТ, която разпоредба определя срока за плащане на процесния данък. От заключението на вещото лице, неоспорено от страните, е установен идентичен размер на задължението за ДНИ за процесния период и имот – 870.27 лева. Изчислената от вещото лице лихва върху главното задължение е съответна на стойността, определена в оспорения акт. Налице е разлика от 1 стотинка, която разлика е незначителна и не би могла да се отрази на правилността на акта.

Второто установено с процесния акт задължение е за ТБО за имот с адрес гр. Нова Загора, собственост на жалбоподателя и съставляващ земя и сгради, за услугата поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. Приетият от административния орган размер на задължението за периода от 01.01.2019 г. до 31.12.2019 г. е 445,19 лева, от които: главница – 435,16 лева и лихва към 22.11.2019 г. – 10,03 лева. Задължението за ТБО за процесния нежилищен имот е изчислено от административния орган в размер на 1,5 на хиляда върху по-високата между данъчната оценка и отчетната стойност на имота, съгласно Решение № 1049 от 20.12.2013 г. на Общински съвет Нова Загора. На основание чл. 62 от ЗМДТ, ТБО се заплаща за извършваните от общината услуги по: събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината. За 2019 г. жалбоподателят е освободен от такси за услугите сметосъбиране и сметоизвозване и обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на депо за битови отпадъци. Относно услугата „поддържане чистотата на териториите за обществено ползване” за 2019 г., по делото е установено, че процесният имот се намира в границите на гр. Нова Загора, за което населено място Общината предоставя тази услуга, както и е установено, че през процесния период услугата е била редовно изпълнявана по отношение на землището и населеното място на гр. Нова Загора. С оглед установените по делото факти, за процесния имот се дължи ТБО за услугата „поддържане чистотата на териториите за обществено ползване” за процесния период. В чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ е предвидено, че границите на районите и видът на предлаганите услуги по чл. 62 в съответния район се определят със заповед на Кмета на общината. От представената по делото заповед, издадена от Кмета на Община Нова Загора на основание чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ, е видно, че Общината предоставя услугата поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населеното място на гр. Нова Загора. Съгласно заключението на вещото лице, през процесния период в гр. Нова Загора, в това число и в района, в който се намира процесният имот, редовно е изпълнявана услугата поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. Установеното с оспорения акт задължение за ТБО е установено законосъобразно по основание и размер – 1,5 на хиляда върху правилно определена облагаема стойност. Съобразено със закона е и задължението в частта за законната лихва, дължима на основание чл. 175, ал. 1 от ДОПК във връзка с чл. 9б и чл. 4, ал. 2 от ЗМДТ, и чл. 1, ал. 1 от ЗЛДТДПДВ, и във връзка с чл. 20, ал. 1 от НОАМТЦУТОНЗ, която разпоредба определя срока за плащане на процесната такса. Изчисленият от вещото лице размер на задължението за ТБО за процесните период и имот е съответен на стойността, определена в оспорения акт. Налице е разлика от 2 стотинки, която е незначителна и не би могла да се отрази на правилността на акта. Изчисленият от вещото лице размер на законната лихва върху ТБО, определена към датата на издаване на акта, е идентичен с размера на лихвата по акта.

По изложените съображения, оспореният акт, с който са  установени задължения за ДНИ /главница и лихва/ и за ТБО /главница и лихва/, е законосъобразен, а подадената срещу него жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 160, ал. 1, предл. последно от ДОПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Еврокапитал – България” ЕАД /в несъстоятелност/ с ЕИК: ********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ул. „Александровска” № 21, ет. Е, представлявано от с. Н.А.Г., подадена против Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 2826 - 1 от 22.11.2019 г., издаден от старши инспектор в Отдел „Местни данъци и такси” при Община Нова Загора, с който по отношение на „Еврокапитал – България” ЕАД /в несъстоятелност/ за деклариран недвижим имот, находящ се в гр. Нова Загора, кв. 211, УПИ V, са установени задължения за периода от 01.01.2019  г. до 31.12.2019 г. за данък върху недвижимите имоти и такси за битови отпадъци общо в размер на 1305,43 лева, и лихви за просрочие към тях, изчислени към 22.11.2019 г., в размер на        30,10 лева.

Решението е окончателно.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

 

              

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: