Решение по дело №2231/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1716
Дата: 20 декември 2021 г. (в сила от 18 октомври 2022 г.)
Съдия: Даниела Станева
Дело: 20217050702231
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

 

                    Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

№……………………   2021г.       гр.Варна

 

 

                        В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският административен съд, ХХVІІІ-ми състав, в публичното заседание на шестнадесети декември две хиляди двадесет и първа година в състав:

             

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДАНИЕЛА СТАНЕВА

                       

 

при секретаря Галина Владимирова

като разгледа докладваното от съдия Д.Станева адм.дело № 2231/2021г. по описа на Административен съд Варна, за да се произнесе, взе предвид:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. чл. 73, ал. 4 от Закон за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

 

 

Образувано е по жалба на „Феста Делфинариум“ ЕООД, ЕИК *********, гр. Варна, Приморски парк, местност „Салтанат“, комплекс Делфинариум, представлявано от И.С. против Решение № РД-11-1257/10.09.2021г. на заместник министър на икономиката и ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност. В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност и неправилност на оспореното решение; твърди се, че дружеството отговаря на всички исизквания, посочени в оперативна програма „Иновации и конкуретноспособност“ 2014г.-2020г.; счита, че някои от исканите документи не се изискват от закона; налице е и нарушение на процедурните правила по чл.26 от ЗУСЕСИФ. Поради изложените съображения моли съда да отмени обжалваното решение. В съдебно заседание и по съществото на спора, жалбоподателят редовно призован не се явява, не се представлява.В депозирана по делото молба, чрез пълномощника си поддържа жалбата. Претендира присаждане на разноски по делото.

Ответната страна, редовно призована не изпраща представител.

Жалбата е допустима, изхожда от надлежна страна и е подадена срещу акт, подлежащ на оспорване пред съд. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна, поради следните съображения:

     Обжалваният акт е издаден от компетентен орган. Съгласно чл.38, т. 3 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това. Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ РУО е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. Със Заповед № РД-16-1182/05.08.2021г. Министърът на икономиката е определил И.М. – зам. министър на икономиката за лице, което да изпълнява функциите на РУО на ОПИК с всички произтичащи от това права, отговорности и задължения.

Предвид горното и доколкото оспореният акт е издаден в изискуемата от закона писмена форма, следва да се направи извод, че не страда от пороци, водещи до неговата нищожност.

Оспореното решение съдържа фактически и правни основания за отхвърляне на проектното предложение. В процесния административен акт са посочени конкретни обстоятелства и правните изводи, въз основа на които издателят му е приел, че следва да откаже предоставянето на БФП. Същите са ясни и изложени по начин, че кандидатът да ги разбере, което се е и случило, както личи от останалите възражения в жалбата. Конкретно са посочени и основанията, поради които е прието, че кандидатът не е представил по надлежно указания ред, изисканите с поканата доказателства, установяващи съответствието му с изискванията за бенефициент.

Основният административноправен спор се свежда до това дали по отношение на кандидата "Феста Делфинариум“ ЕООД е налице хипотезата на чл. 38, т. 3, предложение второ от ЗУСЕСИФ от гледна точка на непредставянето от негова страна на изискани доказателства, относими към извършването на обективна преценка за съответствие с условията на процедурата и в частност с определянето на категорията на предприятието му по смисъла на ЗМСП.

Утвърдената по съответния ред от РУО на ОПИК документация по процедурата, в която са включени и условията за кандидатстване, е със задължителен характер спрямо кандидатите, чиито проектни предложения подлежат на допускане и оценка, т. е. актът, с който те се утвърждават, обективира в себе си изричното волеизявление на административен орган, с което се създават конкретни права и задължения. Както вече бе посочено, съобразно т. 11.1.3 от одобрените условия за кандидатстване, допустими по процедурата за подбор на проекти са само кандидати, които отговарят на изискванията за малко предприятие съгласно ЗМСП, за удостоверяването на което обстоятелство същите, при подаване на проектните си предложения попълват и представят Декларация по чл.3 и чл. 4 от ЗМСП. В т.27.1 е разписана „Процедурата за уведомяване на неуспелите и одобрените кандидати и сключване на административни договори“, като изрично са изброени обстоятелствата, които ще бъдат предмет на проверката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ при одобрен оценителен доклад.  След одобряване на окончателния оценителен доклад и преди сключването на административните договори за предоставяне на БФП следва да бъдат представени доказателства, съответно да бъде извършена документална проверка, която да констатира или не съответствието на кандидата с предварително заложените условия. От своя страна жалбоподателят, в качеството си на кандидат по процедурата е декларирал запознаване и съгласие с утвърдените правила. В Декларацията за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от Закона за малките и средни предприятия дружеството е посочило, че е малко предприятие, както и че е свързано предприятие с „Пропъртис ПС“ ЕООД.

Именно поради това, че представените със заявлението документи не установяват по безспорен начин обстоятелствата посочени в декларацията, административният орган е пристъпил към процедурата по чл.36 ал.2 от ЗУСЕСИФ. Срокът за представяне на посочените в поканата документи тече от момента на отваряне на комуникацията чрез профила на кандидата, а такова е било отчетено в електронната система на ИСУН 2020 на 29.07.2021г., следователно 30 дневния срок за представяне на изисканите документи изтича на 30.08.2021г.

Видно от съдържанието на поканата, в заключителната част на същата е даден срок за изпълнение 30 календарни дни, считано от деня следващ този на отваряне на комуникацията, като изрично е акцентирано, че се препоръчва да не се чака крайния срок за изпълнение. Видно от доказателствата по делото жалбоподателят не е представил изисканите документи в указания срок. Съгласно чл.38, т. 3 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 /при одобрен оценителен доклад/ ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това. Настоящият казус е именно при тази хипотеза, като последиците от некоректно изпълнение са изрично посочени и на стр. 10 от Поканата до кандидата.

Предвид гореизложеното, съдът намира за правилен извода на УО в оспореното решение, че кандидатът не е представил изисканите с поканата по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ доказателства, установяващи качеството му на бенефициент. В този смисъл оспореният акт се явява законосъобразен – постановен е от компетентен орган, в исканата от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила и в съответствие материалноправните разпоредби. Жалбата против него е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

Въпреки изхода на спора ответната страна не е направила искане за разноски, поради което такива не следва да й се присъждат.

Водим от горното, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Феста Делфинариум“ ЕООД, ЕИК *********, гр. Варна, Приморски парк, местност „Салтанат“, комплекс Делфинариум, представлявано от И.С. против Решение № РД-11-1257/10.09.2021г. на Заместник министър на икономиката и ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност.

 

 

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на РБ в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                   Административен съдия: