Решение по дело №15/2022 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 49
Дата: 1 март 2022 г. (в сила от 21 март 2022 г.)
Съдия: Даниела Колева Николова
Дело: 20225640200015
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 януари 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 49
гр. гр. Хасково, 01.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, ІІ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тридесет и първи януари през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Даниела К. Николова
при участието на секретаря Цветелина Хр. Станчева
като разгледа докладваното от Даниела К. Николова Административно
наказателно дело № 20225640200015 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания.
Делото е образувано по жалба от В.И.И. срещу Електронен фиш за налагане на
глоба за нарушение, Серия К №3164718, издаден от ОД на МВР-гр. Хасково, с който на
основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено
административно наказание – "Глоба" в размер на 300 лева за извършено нарушение
по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. В подадената жалба се релевират оплаквания за
незаконосъобразност на издадения електронен фиш, като се излагат и доводи относно
недоказаност на нарушението. Горепосоченият жалбоподател моли съда да постанови
решение, с което атакуваният електронен фиш да бъде отменен.
В съдебно заседание пред Районен съд – Хасково, жалбоподателят, редовно
призован, не се явява.
Издателят на електронния фиш - ОД на МВР – Хасково, редовно призован, не
изпраща представител по делото.
Предвид представените по делото доказателства, относно връчването на
санкционният акт, жалбата е подадена от легитимирано да атакува акта лице, в предвидения
за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което
същата е процесуално допустима.
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се произнесе по основателността й и след
1
като се запозна и прецени събраните доказателства при извършената проверка на
обжалваното наказателно постановление, намира за установено следното:
На 13.11.2019 г. в 10:18 часа, с автоматизирана преносима система за контрол на
скоростта на моторни превозни средства тип TFR1-M 597, било установено и заснето
движение в гр. Хасково,Околовръстен път до фирма Ерато в посока с посока на движение
към центъра на града, на лек автомобил марка „****** ", с регистрационен номер ******** ,
със скорост от 82 км/ч. с отчетен толеранс от минус 3 км/ч., при максимално разрешена
скорост в населено място от 50 км/ч. Нарушението е установено и заснето с техническо
средство № TFR1-M 597 , от което се установяват и посочените дата и час на нарушението.
От представената справка за собственик/ползвател от АИС –КАТ е видно,че дружеството
„*************“ ЕООД е вписано като ползвател на процесния автомобил с рег. №
******** ,а негов собственик е юридическото лице „**********“ ЕАД .
Деянието е квалифицирано като нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като съответно
на основание чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, на В.И.И. –законен представител на
„*************“ е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лева.
Изложената фактическа обстановка е установена от приложените към
АНП писмени доказателства. По отношение на приложения снимков материал от заснет
на 13.11.2019 г. клип с техническо средство № TFR1-M 597 съображения ще бъдат
изложени по – долу в изложението на правните изводи. На това място следва единствено да
бъде отразено законовото положение, че снимковият материал, съгласно чл. 189, ал. 15 от
Закона за движението по пътищата, като изготвено с техническо средство и система,
заснемаща и записваща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
моторното превозно средство, съставлява веществено доказателствено средство в
административнонаказателния процес и като такова бе приобщено по делото.
При така установените факти съдът намира от правна страна следното:
Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по пътищата при
избиране скоростта на движение на водача е забранено пътното превозно средство да
превишава определените стойности на скоростта в km/h, като за пътно превозно средство от
Категория Б в населеното място е 50 км. ч., извън населено място – 90 км. ч., по
автомагистрала – 140 км. ч., а според ал. 2 когато стойността на скоростта, която не трябва
да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак. По
силата на чл. 182, ал.1 т. 4 от ЗДвП, в редакцията й относима към датата на извършване на
деянието и издаване на наказателното постановление, за превишаване на разрешената
максимална скорост в населено място от 31 km/h до 40 km/h – се санкционира с глоба 400
лв. Следователно, деянието, за което е наложено на жалбоподателя административно
наказание е обявено от закона за наказуемо.
Според чл. 189, ал. 4 ЗДвП, в редакцията, относима към датата на процесното
деяние редакция, изм. ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на
2
нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение. При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава
електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното
нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението,
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или
мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи. Според текста на Параграф 6, т.65 (нова – ДВ, бр.19 от
2015 г.) от ДР на ЗДвП "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за
контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени
съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни –
прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни –
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край
на работния процес.
С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата, издадена на основание чл. 165, ал.3 от ЗДвП от Министъра на вътрешните работи,
обн.ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г. се уреждат условията и редът за използване на
автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за
движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата е прокарано разграничение между стационарни
и мобилни АТСС, като чл. 3 от същата гласи, че за установените от АТСС нарушения на
правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на
автоматизирана информационна система. От анализа на съдържанието на цитираните норми
се обосновава извод, че към момента на извършване на описаното нарушение на правилата
за движение по пътищата, деянията от този вид могат да се установяват и санкционират чрез
издаване на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със
съответен пътен знак и оповестени по законово определения начин, а и чрез мобилни
автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно регламентираните
изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на
обозначаване на зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа, който не
изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното
АТСС (чл. 9 от Наредбата), отговарят на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение
№ 1 от 26.02.2014 г. на ВАС – Общо събрание на колегиите, относно непълнотите в
регламентацията на работата на "техническите средства" преди изменението на чл. 189, ал.4
от ЗДвП с ДВ. бр.19 от 2015 г. В обобщение, електронен фиш за санкциониране на
допуснато нарушение на Закона за движението по пътищата може да бъде издаден, когато
3
нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или
система, но при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г. В конкретния случай, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство формално отговаря на
изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяваща вида на
данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед №
Iз – 305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец. Поставя се въпросът
дали в процеса по установяване и заснемане на нарушението са изпълнени изискванията на
цитираната по – горе наредба, съдържаща правила, гарантиращи законосъобразното
протичане на този процес.
В случая, приложен по административнонаказателната преписка и приет по делото,
като писмено доказателство е и задължителният в случаите на ползване на мобилна
АТСС, протокол по чл. 10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР.
Последният е доказателство относно мястото и времето на извършване на нарушението, на
това с какво АТСС е заснето, посоката на движение, ограниченията на скоростта и други
изисквания по наредбата. Представеният в случая протокол е попълнен изцяло и е налице
яснота относно способа за въвеждане на ограничението на скоростта от 50 км/ч., визирано в
ел. фиш, като е посочено в цитирания протокол, основанието за ограничение на скоростта
при движение в населено място. Необходимо е да се отбележи също така, че съгласно чл. 10,
ал.3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР, съставеният на основание ал. 1 от
същата норма протокол се съпровожда със снимка на разположението на уреда. Такава
снимка в случая е представена, като същата е неразделна част от протокола, при положение,
че в конкретната хипотеза се касае за работа с временно разположено на участък от пътя
автоматизирано техническо средство, респ. система за контрол на скоростта. Тази снимка
има за предназначение да даде визуална представа къде е било поставено мобилното АТСС,
за да се прецени дали това място отговаря на посоченото в протокола, спрямо посоката на
сработване и позиционирането на автоматизираните технически средства и системи. В
случая, от изображението на представената снимка по Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
на МВР може да се приеме, че тези изисквания са спазени, преценено на база информацията,
че посоката на сработване и заснемане е на насрещно движещите се превозни средства,
спрямо разположението на АТСС, тоест приближаващите се ППС. Освен това, така както е
позиционирано АТСС, заснемането е осъществявано в участък от пътя, който кореспондира
с отбелязването в снимковия материал към клип от 13.11.2019 г. с техническо средство,
респ. в протокола по чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР от гледна точка
посоката на задействане на техническото средство. При това положение съдът намира, че
производството за административно наказателна отговорност чрез издаването на електронен
фиш се е развило при спазване на установените процесуални правила.
От друга страна преценката на наказващият орган досежно установената скорост
на движение на процесния лек автомобил се явява обоснована, като в хода на съдебното
производство от издателят на електронния фиш - ОД на МВР Хасково са представили
4
протокол от проверка № 1-53-19-ИСИС/22.02.2019 г. на използваното в случая техническо
средство за измерване и в този смисъл е доказано, че то е било годно и към датата на
установяване на нарушението отговаря на метрологичните изисквания, а ползваната
мобилна система за видеоконтрол е от одобрен тип, с оглед ангажираните писмени
доказателства в тази насока.
Следващият съществен момент се явява този, касаещ авторството на
деянието. Административнонаказателната отговорност за нарушението по ЗДвП,
извършено на 13.11.2019 г. е ангажирана на лицето В.И.И. законен представител на фирма
„*************“ ЕООД. В съответната ОД на МВР-Хасково се съдържа
информация,каквато е приложената по преписката справка за собственик /ползвател от
база данни – КАТ- гр. Хасково относно собствеността на управляваното МПС с
регистрационен номер ********. Видно от тази справка дружеството „
*************“ЕООД е вписано като ползвател на процесния автомобил ,а негов
собственик е юридическото лице „********“ ЕАД. Въпреки това е прието , че В.И.И. ,
законен представител на фирма „*********“ ЕООД следва да бъде адресат на електронния
фиш .
Тълкуването на нормите на чл.189, ал.5 от ЗДвП, чл.188, ал.1 и ал.2 от ЗДвП, в
тяхната взаимна връзка води на извода , че електронният фиш може да бъде издадан само
по отношение на собственика на МПС или на лицето, на което същото е предоставено .
Последното обстоятелство може да се установява единствено с декларация по реда на чл.
189, ал.5, изр. 2-ро от ЗДвП, в която собственикът изрично да декларира кое е лицето,
извършило нарушението. В конкретният случай преди издаването на електронния фиш,
такава декларация не е подавана и не се съдържа в преписката ,изпратена от издателя на
фиша.
Следователно, с издаването на електронният фиш незаконосъобразно е ангажирана
отговорността на лице, което не е собственик или лице посочено от последния, по реда на
чл.189, ал.5, изр.2-ро от ЗДвП. Поради това и неправилно е ангажирана
административнонаказателната отговорност на лицето - ползвател на МПС, в случите,
когато собственик на автомобила е юридическо лице. Последното подлежи винаги на
конкретно установяване - спрямо момента, в който е осъществено административното
нарушение / в този смисъл е решение, постановено по КАНД № 506/2019г. и КАНД
№894/ 2021 г. по описа на Административен съд -Хасково/.
Настоящият състав на съда намира,че не е установено по предвидения законов ред,
че на посочените в електронният фиш дата и място именно жалбоподателят е управлявал
описаното в санкционният акт моторно превозно средство, а същият безспорно не е негов
собственик на автомобила. Затова и неправилно той е приет за субект на нарушението и
спрямо него е издаден санкционният акт, с оглед на което същият ще следва да бъде
отменен
По разноските:
5
С оглед изхода на спора и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН в тежест на
административнонаказващия орган, следва да бъдат възложени направените от
жалбоподателя разноски за заплащане на възнаграждение на упълномощен по делото
адвокат. Уговореното и заплатено адвокатско възнаграждение е 300 лева, което следва АНО
да бъде осъден да заплати на жалбоподателя.
Мотивиран така, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство, Серия К №3164718 , издаден от ОД на МВР - Хасково.
ОСЪЖДА ОД на МВР-Хасково, с адрес: гр. Хасково, бул. "България" № 85, да заплати
на В.И.И. , ЕГН-********** от гр.Х.,ул.“***** “ ******** сумата в размер на 300 лв. -
разноски по делото – адвокатско възнаграждение за защита пред въззивната инстанция.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14 –
дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Хасково:/п/ не се чете.
Вярно с оригинала!
Секретар: Ц.С.
6