Решение по дело №144/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 143
Дата: 22 юли 2020 г. (в сила от 8 август 2020 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20207120700144
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 22.07.2020 г.

Административен съд - Кърджали, в публично съдебно заседание на двадесет и втори юни две хиляди и двадесета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Павлина Петрова

и в присъствието на Димитрина Делчева –  заместник-окръжен прокурор в ОП – Кърджали

като разгледа докладваното от съдия Божкова

административно дело № 144/2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.203 и сл. от АПК, във вр. с чл.1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Образувано е по искова молба на П.Т.З. от ***, подадена чрез пълномощник, срещу община Джебел. Претендират се имуществени вреди в размер на 2.00 лв., платени от ищеца на основание чл.41, т.11, абзац 1 от Наредба за  определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел (Наредбата). Твърди се, че с Решение № 270/ 12.11.2019 г. по адм.д. № 303/ 2019 г. на АС – Кърджали е отменена като незаконосъобразна нормата на чл.41, т.11, абз.1 от Наредбата, въз основа на която е заплатена същата сума на община – Джебел. Иска се да се осъди община Джебел да заплати 2.00 лв., представляващи претърпени от П.З. имуществени вреди вследствие отменената разпоредба на чл.41, т.11, абз.1-ви от Наредбата. Претендират се деловодни разноски и по настоящото дело. В съдебно заседание ИМ се поддържа от ищеца.

Ответникът по иска – община Джебел в писмен отговор по чл.131 от ГПК, изразява становище за неоснователност на ИМ и прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Представителят на Окръжна прокуратура – Кърджали дава заключение, че предявеният иск с правно основание чл.1 от ЗОДОВ е основателен, тъй като е осъществен фактическия състав на отговорността на държавата по чл.1 от ЗОДОВ. С оглед на изложеното, иска да се постанови решение, с което да се уважи предявения иск.

След обсъждане на събраните доказателства съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 11.08.2019 г. П.З. е превел по сметка на община Джебел сумата от 2.00 лв., като в приложена по делото разписка на Easy Pay, е вписал основание чл.41, т.11, абз.1 от НОАМТЦУТО Джебел. На същата дата е изпратил по имейл, на председателя на ОбС – Джебел, искане по ЗДОИ да му бъде предоставена посочена в заявлението информация. На 03.09.2019 г. е получил исканата информация.

С Решение № 270/ 12.11.2019 г. по адм.д. № 303/ 2019 г. на АС – Кърджали е отменена като незаконосъобразна нормата на чл.41, т.11, абз.1 и абз.2 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел. Видно от справка в деловодната система на АС – Кърджали решението е влязло в сила на 06.12.2019 година.

При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен състав приема, че исковата молба е допустима поради твърденията, че ищецът неблагоприятно е засегнат от действието на отменен по съдебен ред като незаконосъобразен текст от Наредба на ОбС – Джебел. Обстоятелството, че отмяната на незаконосъобразния подзаконов нормативен акт е занапред ( чл. 195, ал. 1 от АПК), не означава, че последиците от действието му до този момент се заличават автоматично, както и че се презумира законосъобразността му през този период. В случай, че административният орган не уреди правните последици от действието на акта в посочения три месечен срок, това не означава, че причинените вреди от действието на акта до неговата отмяна не подлежат на обезщетение по аргумент  на чл. 7 от Конституцията на Р. България. В тази връзка предвиденият с чл. 8, ал. 3 от ЗОДОВ специален начин на обезщетение, препятства прилагането на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, доколкото правните последици по чл. 195, ал. 2 от ЗОДОВ са били уредени от органа, но не препятства търсене на вреди по реда на ЗОДОВ, причинени от действието на отменения подзаконов нормативен акт, в случай, че не са уредени от органа по специалния ред на чл. 195, ал. 2 от ЗОДОВ.

Искът е допустим за разглеждане в производството пред АдмС – Кърджали, по реда на глава ХІ от АПК (чл.203 и сл.), като предявен пред съда по мястото на увреждане. Правилно е посочен и ответникът – Община Джебел. При преценка основателността на иска съдът взе предвид следното: Съгласно чл.1, ал.1 от ЗОДОВ (Доп. – ДВ, бр. 94 от 2019 г.) Държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове.

Доказателствената тежест за установяване на предпоставките за ангажиране на отговорността на ответника лежи изцяло върху ищеца.

В случая се претендира имуществена вреда в размер на 2.00 лв., причинена от отменената разпоредба на чл.41, т.11, абз.1-ви от Наредбата на община Джебел. Разпоредбата е предвиждала такса за достъп до обществена информация в размер на 2.00 лв.

Съгласно чл. 20, ал.1 от ЗДОИ, Достъпът до обществена информация е безплатен. В ал.2 на чл.20 от същия закон е предвидено, че Разходите по предоставяне на обществена информация се заплащат по нормативи, определени от министъра на финансите, които не могат да превишават материалните разходи по предоставянето. В съответствие с цитираната норма е издадена Заповед № ЗМФ-1472 от 29.11.2011 г. за определяне на нормативи за разходите при предоставяне на обществена информация по Закона за достъп до обществена информация според вида на носителя (Издадена от министъра на финансите, обн., ДВ, бр. 98 от 13.12.2011 г., в сила от 1.01.2012 г.). С отменената разпоредба на чл.41, т.11, абз.1-ви от Наредбата на ОбС – Джебел, освен че е била определена такса за предоставяне на обществена информация по реда на ЗДОИ, е бил определен размер, различен от този в Заповед № ЗМФ-1472 от 29.11.2011 г. на министъра на финансите.

От изложеното следва, че ищецът е претърпял имуществена вреда вследствие действието на отменената норма на Наредбата. Вредата е пряка последица от увреждането, поради което е налице фактическият състав на отговорността по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ – отменен подзаконов нормативен акт; вреда, причинена от неговото действие и пряка последица на имуществената вреда от отменения подзаконов нормативен акт.

С оглед на изложеното, съдът счита, че предявеният иск по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ е основателен и следва да бъде уважен, като ответникът по исковата молба следва да бъде осъден да заплати на ищеца обезщетение за имуществени вреди, в размер на 2.00 лв. – заплатена такса на основание чл.41, т.11, абз.1-ви от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, отменена с влязло в сила Решение № 270/ 12.11.2019 г. по адм.д. № 303/ 2019 г. на АС – Кърджали, ведно със законната лихва върху сумата, считано от датата на предявяване на ИМ до окончателното й заплащане.

При този изход на спора е основателна претенцията на ищеца за присъждане на разноски по настоящото дело. Подлежат на възстановяване разноски в размер на 10 лв., представляващи внесена държавна такса в размер на 10.00 лв. съгласно чл.2а, т.1 от Тарифа за държавните такси, които се събират от съдилищата по Гражданския процесуален кодекс, както и адвокатско възнаграждение. Дължимият размер на адвокатското възнаграждение, предвид възражението, в отговора на исковата молба, за прекомерност по чл.78, ал.5 от ГПК, следва да се определи на основание чл.8, във връзка с чл.7, ал.1, т.4 от Наредба № 1/ 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения в размер на 150 лв.

Ето защо и на основание чл. 203 и сл. от АПК, във вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ Съдът

 

Р Е Ш И:

 

Осъжда община Джебел, да заплати на П.Т.З. с ЕГН ********** и адрес: ***, сумата от 2.00 лв. ( два лева), представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди ( заплатена такса за достъп до обществена информация), причинени от отменена, с влязло в сила решение № 270/ 12.11.2019 г. по адм.д. № 303/ 2019 г. на АС – Кърджали, разпоредба на чл.41, т.11, абз.1-ви от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, ведно със законната лихва върху тази сума от датата на предявяване на исковата молба до окончателното й изплащане.

Осъжда община Джебел, да заплати на П.Т.З. с ЕГН ********** и адрес: *** деловодни разноски в размер на 160 лв. (сто и шестдесет лева).

Решението може да се обжалва с касационна жалба, пред Върховния административен съд, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

  

 

                                                                          Съдия: