РЕШЕНИЕ
№ 331
гр. Враца, 12.10.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ВРАЦА, шести състав, в публично
заседание на 17.09.2020г. /
седемнадесети септември две хиляди и
двадесета година/ в състав:
АДМ. СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА
при
секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 296 по описа на АдмС – Враца за 2020г.,
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл.145
и сл. АПК.
Образувано е по жалба на Д.И.Т. *** против УВЕДОМИТЕЛНО ПИСМО изх.№01-6500/1026 от 23.03.2020г.
на Зам. изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“- София, с което не е одобрен за
участие по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове
гъски и ливаден балтар в обработваеми земи с орнитологично значение/ВПС-4.1/ от
мярка 10 „Агроекология и климат“ за 2018г. С жалбата се твърди, че оспореното
уведомително писмо е неправилно и незаконосъобразно,
алтернативно нищожно и се иска неговата отмяна по съображения изложени в
жалбата. Претендират се разноски по
делото.
В с.з. жалбоподателят, чрез адв. Х.С. моли
за решение, с което да се отмени уведомителното писмо на ДФЗ-София, като
неправилно и незаконосъобразно. Счита, че писмото, с което не се одобрява
жалбоподателят в тази поредна 2018г. е неправилно, тъй като кандидатства от
2015г., а ДФЗ счита, че това е новосъздаден ангажимент. Претендират се
разноски.
Ответникът, чрез процесуалния си представител ю.к.
Л.Х.
в с.з. оспорва жалбата, като
неоснователна и недоказана. Счита оспорения акт за
законосъобразен, като издаден от компетентен орган, при спазване на процедурата
по издаване на акта. Претендира се юрисконсултско възнаграждение в минимален
размер и се прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Съдът, след като обсъди събраните по делото
доказателства, доводите и съображенията на страните и след служебна проверка, съобразно
разпоредбата на чл.168 АПК, приема от
фактическа и правна страна следното:
Не е налице спор, че жалбоподателят е
регистриран като земеделски производител в интегрираната система за
административен контрол/ИСАК/ с УРН 204527, както и че през 2015г. е подал заявление за
подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на
селските райони за периода 2014-2020г.
Не е налице и спор, че същият е одобрен за тази мярка и през 2015г. и 2016г. е
получил съответното финансиране. Не се оспорва и факта, че през 2017г. също е подал заявление за
подпомагане, като през 2018г. е получил акт за прекратяване на многогодишен
ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на
селските райони за периода 2014-2020г. за кампания 2017г., изх.№
01-6500/929/17.09.2018г., като актът е
оспорен по съдебен акт, като производството по делото е прекратено, поради
просрочие на жалбата, видно от приложените по делото определение на АдмС-Враца по адм.дело № 204/2019г.
оставено в сила с определение на ВАС-София по адм.дело №10461/2019г.
За кампания 2018г. жалбоподателят е подал заявление с УИН 06/060618/73945
от 23.04.2018г. и последващо на
11.05.2018г., с което е заявил искане за подпомагане по мярка 10 „Агроекология и
климат“, с направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове
гъски и ливаден балтар в обработваеми земи с орнитологично значение/ВПС-4.1/. Към
заявленията са подписани и подпечатани и съответните декларации, както и са приложени таблици на използваните
парцели за 2018г. и 2017г. Приложени са и декларации за потвърждаване
на заявените площи за подпомагане по схемите и мерките за директни плащания от
23.04.2018г.
На подаденото заявление и последващото
са извършени автоматични проверки на
въведените данни, резултатите от които са приложени в адм.преписка /стр.59 и
81/ В резултатите на тези проверки, с последно стартиране 23.04.2018г. и
11.05.2018г. е отразено като вид грешка,
че следва да спазва заповед на Министъра на земеделието, храните и горите №
09-192/28.02.2018г., както и че е заявили дейност от направление ВПС 4.1 и е
длъжен да спазва разпоредбите на чл.9, ал.4 от Наредба №7 за мярка 10, с брой
единици 13 и са посочени в детайли парцелите, като е информиран, че е стартирало
производство по прекратяване на поет от него ангажимент. С тези резултати
жалбоподателят е запознат лично срещу подпис на
23.04.2018г. и 14.05.2018г.,
видно от положения подпис на лицето върху резултатите от автоматичните
проверки.
От съдържанието на Заповед №
09-192/28.02.2018г. на Министъра на земеделието, храните и горите/стр.30/ е видно за определена начална дата 01.03.2018г. на прием на заявления за
подпомагане за кампания 2018, относно
мерките финансирани от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г./ПРСР
2014-2020г./. В т.3 на заповедта изрично е разпоредено да не се приемат
заявления за подпомагане, с които се поема нов ангажимент по мярка 10
„Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020г. или се разширяват поети ангажименти
по реда на чл.20, ал.6 от Наредба №7/2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за
развитие на селските райони за периода
2014-2020г., с изключение на дейности по направление „Опазване на
застрашени от изчезване местни породи, важни за селското стопанство“. В
декларация, като част от заявлението за подпомагане жалбоподателят изрично е декларирал, че е
запознат със заповед на Министъра на земеделието, храните и горите по чл.4,
ал.5 от Наредба №5/2009г.
С оспореното в настоящото производство
Уведомително писмо изх. №01-6500/1026 от 23.03.2020г. на Зам. изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“-
София на основание чл.50, ал.1 и ал.2 от Наредба № 7/24.02.2015г. за прилагане
на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските
райони за периода 2014-2020г. и в резултат на извършени адм.проверки, жалбоподтелят
е уведомен, че не е одобрен за участие по направление „Поддържане на местообитанията
на зимуващите видове гъски и ливаден балтар в обработваеми земи с орнитологично
значение/ВПС-4.1/ от мярка 10 „Агроекология и климат“ за 2018г., за което е
подал заявление с УИН 06/060618/73945. Фактическите обстоятелства изложени в
писмото са, че със заповед №
09-192/28.02.2018г. на Министъра на земеделието, храните и горите е разпоредено
за кампания 2018г. да не се приемат заявления за подпомагане, с което се поема
нов ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020г. или се
разширяват поети ангажименти. Също така е посочено, че резултатът от
автоматичните проверки са получени лично и същия е запознат, че следва да спазва
горепосочената заповед. Прието е, че с подаденото заявление за участие по мярка
10 жалбоподателят кандидатства за първа година, поради което се явява
недопустим кандидат за подпомагане за кампания 2018г..
С жалба
вх.№ 94-878/29.05.2020г. жалбоподателят е оспорил пред Министъра на
земеделието, храните и горите връченото му уведомително писмо на дата 14.05.2020г.,
като жалбата е изпратена на дата 28.05.2020г., видно от приложения касов бон. От
данните по делото е видно, че горестоящия орган не се е произнесъл по така
депозираната жалба, поради което с жалба
вх. № 1320/30.06.2020г. уведомителното писмо е оспорено и по съдебен ред пред
настоящия съд.
Представената по делото преписка
съдържа и определение на определение № 329/23.05.2019г. на АдмС-Враца по
адм.дело № 204/2019г., с което е оставена без разглеждане жалбата на Д.Т.
против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от
ПРСР 2014-2020г. за кампания 2017, с УРН 204527, изх.№ 01-6500/929 от
17.09.2018г. на Зам.изп. директор на ДФЗ и е прекратено производството по
делото. Така постановеното определение е
оставено в сила с определение № 12449/19.09.2019г. на ВАС-София по
адм.дело №10461/2019г. Определението е влязло в сила на 19.09.2019г.
Приложени са по делото и Заповед №03-РД/2891/23.07.2019г. на Изп.директор на ДФЗ, с
която са делегирани правомощия на Зам.изпълнителен директор да издава актове от
вида на оспорения/т.2/; Протокол № 114/15.06.2017г. и Протокол №
145/19.07.2019г. на заседанието на УС на ДФЗ.
При така установената фактическа
обстановка, която не се оспорва от страните по делото, съдът приема от правна
страна следното:
Предмет на делото е
УВЕДОМИТЕЛНО ПИСМО/УП/ изх.№01-6500/1026
от 23.03.2020г. на Зам. изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“- София за
одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от
Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., с което на основание чл.50, ал.1 и ал.2 от Наредба №
7/24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата
за развитие на селските райони за периода
2014-2020г. жалбоподателят не е
одобрен за участие по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите
видове гъски и ливаден балтар в обработваеми земи с орнитологично
значение/ВПС-4.1/ от мярка 10 „Агроекология и климат“ за 2018г. по подадено заявление с УИН 06/060618/73945.
УП безспорно засяга правата на жалбоподателя, като негов адресат и представлява
адм.акт по см. на чл.21, ал.1 АПК и подлежи на съдебен контрол за
законосъобразност. Актът е оспорен по адм.ред пред горестоящия орган Министъра
на земеделието, храните и горите с жалба от 29.05.2020г./изпратена на
28.05.2020г. по пощата/. В срока за произнасяне липсва произнасяне на
горестоящия орган, който е следвало да се произнесе до 12.06.2020г., като по
този факт не е налице спор между страните. От подадената жалба до съда с
вх.№1320/30.06.2020г. /изпратена по пощата на 26.06.2020г./ срещу УП изх.№01-6500/1026 от 23.03.2020г. се явява
допустима, като подадена в срок на 26.06.2020г./чл.149, ал.3 вр. ал.1 АПК/.
По делото не е налице спор, че жалбоподателят
през 2015г. е подал заявление за подпомагане по мярка 10 „Агроекология и
климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., като и че същият е одобрен за тази мярка и през 2015г.
и 2016г. е получил съответното финансиране. Не се оспорва и факта, че през
2017г. също е подал заявление за подпомагане, като през 2018г. е получил акт за
прекратяване на многогодишен ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от
Програмата за развитие на селските райони за кампания 2017г., актът е оспорен
по съдебен акт, като производството по
делото е прекратено, поради просрочие на жалбата, видно от приложените по делото
определение на АдмС-Враца по адм.дело №
204/2019г. оставено в сила с определение на ВАС-София по адм.дело №10461/2019г.и
влязло в сила на 19.09.2019г.
Оспореният акт е издаден от Зам.
изпълнителния директор на ДФ„Земеделие”, действащ при спазване на материалните
предели на правомощията си, предоставени му от изпълнителния директор/чл.20а от
ЗПЗП/, съгласно приложената по делото заповед №03-РД/2891/23.07.2019г.,
с която са делегирани правомощия на Зам.изпълнителен директор да издава актове
от вида на оспорения/т.2/. С оглед предоставените правомощия на ответника с
горепосочената заповед оспорения акт е издаден от компетентен орган, в
писмена форма, като съдържа изискуемите от чл.59, ал.2 АПК реквизити,
вкл. фактическите и правни основания за издаването му. Оспореният акт е издаден и в съответствие с материалния
закон. Това прави акта издаден от компетентен орган, в изискуемата писмена форма, съдържащ
задължителните реквизити, поради което
се явява валиден и не е нищожен.
Оспореното уведомително писмо е
постановено и в съответствие с материалния закон. Условията и реда за финансово
подпомагане по схемите и мерките за директни плащания на площ са нормативно
установени в ЗПЗЗ и в Наредба №5/27.02.2009г. за условията и реда за подаване
на заявления по схеми и мерки за директни плащания, а специфичните правила за
подпомагане по мярка 10 в Наредба №7/24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10
"Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони
за периода 2014 – 2020 г.
Съгласно чл.48, ал.1 от Наредба №7/2015г. земеделските
стопани подават заявление за подпомагане съгласно изискванията на Наредба
№5/2009г. Съгласно чл.2, ал.2 от Наредба №5/2009г. земеделските
производители кандидатстват чрез подаване на общо заявление за подпомагане по
схемите и мерките, изрично изброени в чл.1 на същата наредба, сред които е и
мярка 10 по образец съгласно приложението. Съгласно чл.4, ал.5 от Наредба № 5/2009 г., действаща към датата на
подаване на заявлението/ към момента на издаване на акта ал.9 на същия член/ започването
на приема на заявления за подпомагане по мерките, финансирани от Програмата за
развитие на селските райони за периода 2014 – 2020, се определят със заповед на
министъра на земеделието и храните. В заповедта може да се съдържат
допълнителни условия, свързани с приема по отделните направления. С оглед посочената
разпоредба няма пречка в заповедта на министъра да се съдържат и други условия
във връзка с приема по отделни направления. За кампания 2018г. на това
основание е издадена Заповед №
09-192/28.02.2018г. на Министъра на земеделието, храните и горите, в която като
допълнително условие свързано с приема на заявления по мярка 10 “Агроекология и
климат“ от ПРСР 2014-2020г. е посочено ограничението в т.3 да не се приемат
заявления за подпомагане, с което се поема нов ангажимент по мярка 10
„Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020г. или се разширяват поети ангажименти
по чл.20, ал.6 от Наредба №7/2015г.
В конкретния случай жалбоподателят е декларирал, че е запознат със
съдържанието на заповедта, като декларация в самото заявление, както и като вид
установена грешка при извършените автоматични проверки на подаденото заявление
и последващото такова. Въпреки това с подаденото заявление за подпомагане за
кампания 2018г. е заявил за подпомагане мярка „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020г.,
направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден
блатар в обработваеми земи с орнитологично значение /ВПС-4.1/ земеделски площи
от 262.05 ха, с които се поема нов ангажимент по мярка 10. Действително жалбоподателя е имал поет
ангажимент по мярка 10 от 2015г., който факт не е спорен по делото, но същия е
прекратен с влязъл в сила адм.акт за
кампания 2017г., макар самия акт да е влязъл в сила на 19.09.2019г. Това както
и отказът да бъде одобрено заявлението за подпомагане за кампания 2018г. сочат че към началото на кампания 2018г.
жалбоподателят няма поет ангажимент по мярка 10 и заявените за подпомагане
площи по тази мярка съставляват заявен нов ангажимент. Фактът, че актът за
прекратяване на ангажимент е оспорен по съдебен ред с искане за нищожност на
същия едновременно с оспорването на УП е ирелевантно към предмета на спора.
Съгласно
чл.26, т.12 от Наредба №7/2015г. не се одобряват за участие в мярка 10
"Агроекология и климат" земеделски парцели, пчелни семейства или
животни, за които е установено, че не са налични финансови средства по чл.11
или не е спазено условие от заповедта по
чл.4, ал.5 от Наредба №5/2009г. В
конкретния случай е налице втората хипотеза на цитираната норма, тъй като по
отношение на заявените от жалбоподателя парцели за подпомагане по мярка 10,
независимо дали това са парцели от прекратен многогодишен ангажимент или нови
парцели не е спазено условието от заповедта по чл.4, ал.5/с изм.ал.9/ от
Наредба №5/2009г., а именно заповед № 09-192/28.02.2018г. на Министъра на земеделието, храните и горите/т.3/, да
не се поема нов ангажимент. Това се установява и от резултатите отразени в
направените от органа автоматични проверки на данните на заявлението на
жалбоподателя с които същия е изрично запознат срещу подпис на 23.04. и
14.05.2018г. С оглед на изложеното
правилно органа е приел с оспорения акт, че подаденото заявление за участастие
от жалбоподателя по мярка 10 за кампания 2018г. се явява за първа година и е
недопустимо за подпомагане. Също така съгласно чл.51, ал.1 от Наредба №7/2015г., кандидатите
за подпомагане могат да правят промени в заявлението за подпомагане и
заявлението за плащане по мярка "Агроекология и климат" в срока и при
условията по чл.11 от Наредба №5/2009г.,
т. е. до 31.05. на годината, в която е
подадено заявлението за подпомагане. В конкретния случай заявлението за
подпомагане за кампания 2018 г. е
подадено на 23.04.2018 г. и последващото
на 11.05.2018г., като оспорващия е имал възможността да изясни причините за
генерираната грешка от автоматичната
проверка по заявленията, с която е бил запознат. Същият е можел да установи,
защо за заявените парцели информационната система дава съобщение за грешка и да
предприеме мерки по отстраняване на този пропуск, ако е имало такъв.
Възраженията на жалбоподателя в жалбата,
относно наличието на диплома за средно образование и удостоверение от 16.11.2017г. за успешно
преминато обучение по „Агроекология и климат“, както и че отговаря на
изискванията на чл.19 от Наредба №7 са ирелевантни към предмета на делото, тъй
като същите касаят производството по прекратяване на многогодишния ангажимент
по мярка 10 с акт изх.№ 06-6500/929/17.09.2018г. на Зам. изп.
директор на ДФЗ и са относими именно към това производство, но не и
настоящото производство.
Предвид на изложеното оспореното
уведомително писмо съответства на всички законови изисквания, а жалбата е
неоснователна и следва да се отхвърли.
При този изход на спора и при своевременно
направено искане на процесуалния представител на ответника за разноски по
делото следва да се присъдят такива в
минимален размер от 100 лева, за юрисконсултско възнаграждение.
Воден
от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 АПК съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.И.Т. *** против УВЕДОМИТЕЛНО ПИСМО
изх.№01-6500/1026 от 23.03.2020г. на
Зам. изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“- София, с което не е одобрен за участие по направление
„Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден балтар в
обработваеми земи с орнитологично значение /ВПС-4.1/ от мярка
10 „Агроекология и климат“ за 2018г.
ОСЪЖДА
Д.И.Т. *** да заплати
на Държавен фонд „Земеделие“- София разноски
по делото в размер на 100.00лв. /сто / лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Върховен административен съд – София, чрез Административен съд-Враца в 14-дневен срок от съобщението до страните,
че е изготвено.
АДМ.СЪДИЯ: