О П Р Е Д Е Л Е
Н И Е
№ 488/22.2.2023г. гр.Пловдив 22 Февруари 2023год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
гр.ПЛОВДИВ, ХХV състав в закрито заседание на 20.02.2023 година в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА
разгледа
докладваното ч.административно дело №
457 по описа на Административен съд – гр. Пловдив за 2023 год. и взе предвид следното:
Производство по
чл.88, ал.3 от АПК.
Образувано е пред
ВАС, като с определение № 1662/15.02.2023г. по ч.адм.д.№ 1338/23г. е изпратено
по подсъдност за разглеждане от АС-Пловдив.
Оспорва се Решение
№ 226/16.12.2022г. на министъра на околната среда и водите на Република
България, с което е оставена без разглеждане жалба на „АС-СТОУНС“ ООД, със
седалище и адрес на управление в гр. Пловдив, ул. „Радецки“, № 3 против писмо
изх. № РД-05-4643/24/5.10.2022г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора като
процесуално недопустима и е прекратено производството по обжалване на писмо с
изх. № РД-05-4643/24/5.10.2022г. на Директора на РИОСВ Стара Загора.
Жалбоподателят
„АС-СТОУНС“ ООД,ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.
Пловдив, ул. „Радецки“, № 3, представлявано от управителите А.С.С.и С.Х.И.,
чрез процесуален представител адвокат М. излага доводи за незаконосъобразност,
поради противоречие с материално правни разпоредби и иска отмяна и връщане на
органа за разглеждане по същество на подадената жалба срещу писмото на
Директора на РИОСВ Стара Загора. Твърди,че неправилно е прието от органа, че писмото
има уведомителен характер и не съдържа властническо волеизявление. Претендира
разноски.
Ответникът по частната жалба Министър на
околната среда и водите, в писмено становище прави възражение за просрочие на
жалбата, а по същество я оспорва като неоснователна с аргумент,че обжалваното
писмо е с информативен характер и не попада в хипотезата на чл.21 от АПК.
Претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на
разноските на жалбоподателя.
Съдът, като
разгледа становищата и възраженията на двете страни, намери за установено
следното:
Обжалваното
решение е съобщено на жалбоподателя на 06.01.2023г.,видно от приложеното
известие за доставяне на лист 23 от делото на ВАС. Жалбата е подадена чрез Еконт
с пратка № 5300446716004, като при справка по номера на пратката същата е
постъпила при куриера на 13.01.2023г. и следователно е в срок.
Разгледана по
същество, жалбата е неоснователна.
Предмет на
оспорване пред ответния административен орган е било писмо с изх.№
РД-05-4643/24/ от 05.10.2022г. на директора на РИОСВ-Стара Загора. Със същото
дружеството жалбоподател е уведомено, че за одобряване реализацията на
инвестиционното предложение „Изграждане на кариери за добив на варовици и
доломити в концесионна площ „Кереч Търла“, разположена в землището на с.
Едрево, община Николаево и землището на селата Оряховица и Братя Кунчеви,
община Стара Загора, е издадено решение по ОВОС № 8-6 от 19.12.2013г., което не
е обжалвано и е влязло в сила на 4.01.2014г. Посочено е още, че в разпоредбата
на чл. 99, ал. 12 от Закона за опазване на околната среда решението по ОВОС
губи правно действие, ако в срок до 5 години от датата на издаването му не е
започнало осъществяване на инвестиционното предложение, което се установява с
проверка на контролните органи по околна среда. Посочено е също, че с писмо с
изх. № 08-00-741/10.08.2021г. министърът на околната среда и водите е уведомил
Областния управител на област Стара Загора, че осъществяването на
инвестиционното предложение не е започнало и решение по ОВОС № 8-6 от
19.12.2013г. на Директора на РИОСВ Стара Загора е загубило правно действие. Цитиран
е и констативен протокол № 010411 от 3.10.2022г. за извършена на 3.10.2022г. проверка на място
на концесионната площ „Кереч търла“,при която е установено, че няма нарушени терени и наличие на механизирана
добивна техника и,че не е установено извършването на добивни дейности нито е установена
започнала експлоатация на кариерата.
За да остави без
разглеждане жалбата срещу това писмо и да прекрати производството, по - горестоящия
административен орган е приел, че не се касае за индивидуален административен
акт по смисъла на чл.21,ал.1 от АПК. Мотивирал се е с това,че писмото е с
уведомителен характер и липсва властническо волеизявление, в резултат на което
да произтичат пряко правни последици, които да се отразяват в правната сфера на
жалбоподателя.
Решението е
правилно. Видно от съдържанието на оспореното по административен ред писмо,
същото преразказва констатациите, отразени в
констативен протокол № 010411 от 3.10.2022г., които констатации засягат
правната сфера на жалбоподателя, доколкото касаят започването или не на действия
по осъществяване на инвестиционното предложение. Разписаната в ЗООС процедура
предвижда действията на компетентните органи по установяване на горното да се
обективират именно в констативен протокол. Тези констатации биха могли да бъдат
предмет на оспорване самостоятелно или в рамките на оспорването на последващи
актове в производството по изработване на устройствения план, във връзка с
който е издадено въпросното решение по ОВОС. Кореспонденцията по повод на тези
констатации по съществото си има уведомителен характер относно административна
процедура, като не засяга права и законни интереси на дружеството по повод
инвестиционното му намерение. Само по себе си писмото е разяснително и не
предизвиква правна промяна в правната сфера на адресата от вид и характер на
последиците, визирани в хипотезите на чл. 21 АПК. Търсената правна защита
следва да се реализира именно чрез оспорване на крайния, завършващ
производството по чл.99,ал.12 от ЗООС административен акт или такъв в
следващите производства по ЗУТ, които именно ще са и завършващите процедурата
актове, доколкото самите констативни актове са част от процедурата по
извършване на предварителен, текущ и последващ контрол на органите в системата
от органите в Министерство на околната среда и водите.
Ето защо, като е
приел, че не се касае за индивидуален административен акт, който пряко да
засяга правната сфера на жалбоподателя, а от тук и, че не е налице правен
интерес от оспорването, по-горестоящия административен орган е постановил
правилно решение.
Затова и жалбата
следва да се отхвърли,като неоснователна. Възприетото обратно становище в
определението на ВАС, с което делото е изпратено по подсъдност на настоящия съд,
не е обвързващо, тъй като актът на ВАС не е постановен в рамките на касационно
производство по Глава дванадесета от АПК.
При посочения
изход на спора, основателна е претенцията на ответника за присъждане на
разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение. Настоящият съдебен
състав, като се съобрази с фактическата и правна сложност на конкретния правен
спор, както и с обема от процесуални действия, извършени от процесуалния
представител на ответника, намира, че следва да присъди в полза на МОСВ сумата
от 100 лева, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение в
минимален размер, съгласно чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Водим от горното,
Съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на АС-СТОУНС“ ООД,ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.
Пловдив, ул. „Радецки“, № 3, представлявано от управителите А.С.С.и С.Х.И. против
Решение № 226/16.12.2022г. на министъра на околната среда и водите на Република
България, с което е оставена без разглеждане жалба на „АС-СТОУНС“ ООД против
писмо изх. № РД-05-4643/24/5.10.2022г. на Директора на РИОСВ – гр. Стара Загора,
като процесуално недопустима и е прекратено производството по обжалване на
писмо с изх. № РД-05-4643/24/5.10.2022г. на Директора на РИОСВ Стара Загора.
ОСЪЖДА АС-СТОУНС“
ООД,ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр. Пловдив, ул. „Радецки“,
№ 3, представлявано от управителите А.С.С.и С.Х.И. да заплати на Министерство
на околната среда и водите сумата от 100/сто/ лева юрисконсултско
възнаграждение.
Определението е
окончателно.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: