Присъда по дело №77/2022 на Окръжен съд - Силистра

Номер на акта: 10
Дата: 25 май 2022 г. (в сила от 10 юни 2022 г.)
Съдия: Людмил Петров Хърватев
Дело: 20223400200077
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 11 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта


ПРИСЪДА
№ 10
гр. Силистра, 25.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – СИЛИСТРА в публично заседание на двадесет и
пети май през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Людмил П. Хърватев
СъдебниГергана Атанасова Иванова

заседатели:Катя Аспарухова Данова
при участието на секретаря Галина Н. Йовчева
и прокурора Г. В. Й.
като разгледа докладваното от Людмил П. Хърватев Наказателно дело от общ
характер № 20223400200077 по описа за 2022 година
с оглед на закона и данните по делото:
ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА подсъдимия Б. К. С., ЕГН **********,
ЗА ВИНОВЕН В ТОВА, ЧЕ:
През периода от 21.01.2012г. до 09.03.2013г., в гр. Силистра, обл.
Силистра, в условията на продължавано престъпление, в качеството си на
данъчно задължено лице, е избегнал установяването и плащането на данъчни
задължения в големи размери общо на 11 614,16 лева (единадесет хиляди
шестстотин и четиринадесет лева и шестнадесет стотинки), като не е подал в
Дирекция „Местни данъци и такси” към Община Силистра изискуемите се по
чл. 54, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси декларации, в нито един
случай на придобити и регистрирани на негово име 13 бр. моторни превозни
средства – леки и товарни автомобили с peг.№: CC 06 37 РВ, СС 0657 РВ, СС
1032 РВ, СС 1172 РВ, СС 1173 РВ, СС 1467 РВ, СС 1544 РВ, СС 1667 РВ, СС
1
1675 РВ, СС 1695 РВ, СС 1715 РВ, СС 5182 РВ, СС 6981 РВ, поради което и
на основание чл. 255, ал. 1, т. 1 от НК във вр. с чл. 26, ал. 1 от НК, във вр.
чл. 373, ал. 2 от НПК, във вр. с чл. 58а, ал. 1 от НК НАЛАГА
НАКАЗАНИЕ „ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА“ за срок от ЕДНА ГОДИНА
и ГЛОБА в размер на 1000 /ХИЛЯДА/ ЛЕВА.

На основание чл. 66, ал. 1 НК ОТЛАГА изтърпяването на така
наложеното наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от ТРИ
ГОДИНИ.

ОСЪЖДА Б. К. С., ЕГН **********, да заплати в полза на ОД на
МВР – Силистра, сумата в размер на 1209 лева (хиляда двеста и девет лева),
представляващи направени по делото разноски в досъдебната фаза.

ПРИСЪДАТА може да се обжалва или протестира в петнадесет
дневен срок от днес пред Варненски апелативен съд.

Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
2

Съдържание на мотивите Свали мотивите


МОТИВИ НОХД 77/2022г. на СсОС

Силистренска окръжна прокуратура е внесла обвинителен акт с
повдигнато обвинение против подсъдимия Б К С от гр. Силистра, по чл. чл.
255, ал.1, т.1 във вр.с чл.26, ал.1 от НК, за това, че през периода от
21.01.2012г. до 09.03.2013 г., в гр.Силистра, в условията на продължавано
престъпление, в качеството си на данъчно задължено лице, е избегнал
установяването и плащането на данъчни задължения в особено големи
размери -общо на 11 614,16 лв., като не е подал в Дирекция „Местни данъци и
такси” към Община Силистра изискуемите се по чл.54, ал.1 от Закона за
местните данъци и такси декларации, в нито един случай на придобити и
регистрирани на негово име 13 броя моторни превозни средства- леки и
товарни автомобили.
В съдебно заседание, подсъдимият лично и чрез процесуалният си
представител в процедурата по чл.248, ал.1 от НПК изразява желание
съдебното производство да протече по реда на Глава двадесет и седма от
НПК, т.е. съкратено съдебно следствие при хипотезата на чл.371, т.2 НПК.
В тази връзка, С признава изцяло фактите изложени в обстоятелствената
част на обвинителния акт, като лично и чрез защитата си, се съгласи да не се
събират доказателства за тези факти, предвид на което, с определение по реда
на чл.372, ал.4 НПК, съдът обяви, че при постановяване на присъдата, ще
ползва направените самопризнания, без да се събират доказателства за
фактите изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт.
В съдебно заседание, представителят на Окръжна прокуратура
гр.Силистра поддържа предявеното обвинение, като счита обвинението за
доказано, както от обективна, така и от субективна страна. Намира
квалифициращите признаци на престъплението за доказани по несъмнен
начин. Пледира за налагане на наказание по вид лишаване от свобода, като
същото да бъде редуцирано в съответния размер, предвид задължителната
редукция по смисъла на чл. 58а от НК. Изразява съгласие, наказанието да
бъде отложено за изтърпяване по смисъла на чл.66 от НК. Намира, че следва
да се наложи и наказание „ Глоба“ в размер индивидуализиран от съда.
Защитата на подсъдимия, не оспорва установената фактическа
обстановка. Изтъква наличието на чисто съдебно минало, липса на данни за
извършени други противообществени деяния, както и направените
самопризнания в хода на производството. Адв. Г акцентира върху
обстоятелството, че подсъдимия живее на семейни начала с жена, от която
има две малолетни деца и за които полага грижа, поради което моли да не се
налага наказанието „ Глоба“ .
Моли също, съда да постанови справедливо наказание, в минимален
размер и при условията на чл. 66 от НК.
1
В последната си дума подсъдимият моли за колкото е възможно, по-
лека присъда.
Граждански иск в настоящото производство, не бе предявен.
Съдът като прецени по отделно и в съвкупност събраните
доказателства, приложени към ДП № 154/2012г. по описа на ОД МВР
гр.Силистра, становищата на страните, изразени в съдебно заседание, прие за
установено от фактическа страна следното:
Подсъдим е Б К С , с ЕГН **********.
През периода 2010-2013г. подсъдимият се занимавал с регистрация на
автомобили, предимно на румънски граждани. Обикновено седял пред ГКПП-
Силистра, по автокъщите в гр. Силистра или в с. Калипетрово, пред сградата
на КАТ- Силистра. Преди 10-12 години румънците масово идвали в гр.
Силистра, за да регистрират тук техни автомобили, защото било по-евтино.
Когато идвали румънските граждани пристигали с колите, които искали да
регистрират. Подс. С се срещал с тях и се разбирал да им регистрира
автомобилите на негово име, а те му плащали възнаграждение за това от
порядъка на 20лв до 50 лв. При регистрацията са били използвани от подс. С
документи, предоставени от румънските граждани. След като е регистрирал
автомобилите, С е отивал при нотариус от гр. Силистра и там е бил изготвян
Договор за покупко-продажба на автомобила или пълномощно, за да може
румънският гражданин да управлява автомобила в чужбина и в България.
Това обстоятелство се доказва и от приобщените от нотариуси Румен
Тодоров, Златко Нотев и Десислава Петрова документи. При съпоставяне
данните от сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР-Силистра и от нотариусите
е видно, че в действителност в деня на регистрацията на автомобила се
изготвят и Договор за покупко-продажба или пълномощно, а понякога и двата
документа. По време на изповядване на сделките са присъствали лица,
владеещи румънски език. Едно от тези лица е св. М А, който заявява, че
познава С и преди години двамата са извършвали т.н. регистрация на
автомобили на румънски граждани. Св. А описва идентична дейност по
регистрация на автомобили на румънски граждани.
Видно от представените от сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР-
Силистра справка от 2010г. до 2017г. подс. С има регистрирани 222 бр.
автомобили. От представените документи от нотариусите е видно, че част от
автомобилите са били продадени с Договор за покупко- продажба още същият
ден на регистрацията, но същите не са били отчислени от сектор „Пътна
полиция“ при ОДМВР-Силистра и за това все още се водят негова
собственост и му се начисляват данъци.
През периода 2010-201Зг. е действала Наредбата за определяне и
администриране на местните данъци на територията на община Силистра,
приета с Решение № 99, протокол 5/21.01.2008 год. от Общински съвет-
Силистра, съгласно която с данък върху превозните средства се облагат
превозните средства, регистрирани за движение по пътната мрежа в
2
Република България.
Съгласно чл. 48. (1) Собствениците на превозни средства декларират
пред общината по постоянния им адрес, съответно седалище, притежаваните
от тях превозни средства в двумесечен срок от придобиването им. За
превозните средства, които не са регистрирани за движение в страната,
двумесечният срок започва да тече от датата на регистрацията им за
движение. При придобиване на превозно средство по наследство
декларацията се подава в срока по чл. 32 от ЗМДТ.
Когато собствениците на превозни средства нямат постоянен адрес,
съответно седалище на територията на страната, декларации се подават пред
общината по регистрация на превозното средство.
През 2015г., чл. 48 от Наредбата за определяне и администриране на
местните данъци на територията на Община Силистра е променен, както
следва:
Чл. 48. (1) (Нова- Решение № 1332 от 26.02.2015г. на Общински съвет -
Силистра) Размерът на данъка се определя от служител на общинската
администрация въз основа на данни от регистъра на пътните превозни
средства, поддържан от Министерството на вътрешните работи, и се
съобщава на данъчно задълженото лице.
В множество случаи, след придобиването и регистрирането в сектор ПП
при ОД МВР - Силистра на автомобилите, през инкриминирания период,
подс. С не е предприемал действия, не е изпълнявал задължението си за
декларирането им пред отдел „Местни данъци и такси“(МДТ) при Община
Силистра съгласно изискванията на Закона за местни данъци и такси(ЗМДТ).
В хода на разследването са събрани редица писмени доказателства като
договори за покупко-продажба на превозни средства, пълномощни издадени
от името на подс. С за управление и стопанисване на МПС от различни
румънски граждани, информация предоставена от нотариуси с район на
действие РС – Силистра, справка от община Силистра, справка от
регионалната база на сектор ПП при ОД МВР–Силистра (КАТ) за превозните
средства настояща и бивша собственост на С.
Въз основа на тези доказателства се установява, че Б С към 16.11.2021г.
съгласно база АИС-КАТ- регистрация за ПС, по партидата му, фигурират
222бр. леки и товарни автомобили с тегло до 3500 кг. Превозните средства са
били регистрирани в периода от 02.11.2010 г. до 19.07.2017 г.
От предоставената информация е видно, че общия брой на извършените
продажби на МПС от Б К С за периода 01.01.2010 г. до месец юни на 2021 г.
са 122бр.
Наличните 222бр. леки и товарни автомобили с тегло до 3500кг. в база
АИС-КАТ-регистрация за ПС по партидата на Б К С, са сравнени в справката
от приложение №1 „Продадени автомобили от Б К С
При извършеното сравнение е установено, че от 122бр. продадени
3
автомобили, 33 бр. не фигурират в база АИС-КАТ-регистрация за ПС по
партидата на Б К С. Това са ПС, които са били продадени и отписани веднага
след извършената продажба.
89 бр. превозни средства не са премахнати от партидата на Б К С в база
АИС-КАТ, като причина за това е, че лицето не е предоставило в КАТ копие
на договора за покупко-продажба след извършената продажба.
Общия брой на автомобилите които следва да фигурират в база АИС-
КАТ-регистрация за ПС по партидата на Б К С са 133бр.
За нуждите на разследването е назначена съдебно-счетоводна
експертиза, във връзка с която на 30.12.2021г. вещото лице е посетило Отдел
„Местни данъци и такси“ в Община Силистра, където изготвили „Справка за
издадени декларации“ по партидата на Б К С.
При направено сравнение на автомобили с регистрационни номера,
които са със статус „Закрита“ по партидата на С в Отдел „Местни данъци и
такси“ и регистрационните номера на автомобилите е установено, че няма
закрити партиди на автомобили, които да фигурират в база АИС-КАТ-
регистрация за ПС на името на Б К С.
Партидата на автомобил в системата на местни данъци и такси се
закрива при предоставяне на копие на договор за покупко-продажба на МПС
или друго обстоятелство на база предоставени документи от собственика.
След извършените сравнения и справки, и след премахване на
продадените, и отписани автомобили общия брой на ПС, които се водят на
партидата на Б К С в база АИС-КАТ, за които се дължи данък съгласно
Закона за местните данъци и такси са 133бр.
За да се изчисли размера на данъка за ПС отнасящ се за периода от
01.01.2010г. до 31.12.2021 г., следва да се приложи Закона за местните данъци
и такси, Наредба за определяне и администриране на местните данъци в
община Силистра, както и с извършените законови промени за посочения
период, като през 2010г. съгласно действаща Наредба за определяне и
администриране на местните данъци в Община Силистра от 27.01.2011 г.,
дължимия данък за леките и товарни МПС се определя съгласно чл. 49 ал.1 и
ал.6.
От материалите по делото и отчитайки давността на престъплението е
установено, че към 19.01.2022 г. - дата на изготвяне на постановление за
привличане на Б С като обвиняем, следва в обвинението му да се включат
регистрирани автомобили, за които не е изтекла предвидена давност, като
първият такъв автомобил е с рег.№ СС0637РВ, който е регистриран на
21.11.2011г., двумесечен срок за подаване на декларация е бил до 21.01.2012г.
, както и за още 12 бр. регистрирани, но недекларирани автомобила, за които
е следвало да подаде данъчна декларация и предвидената давност не е
изтекла, а именно:
СС0637РВ ТОВАРЕН АВТОМОБИЛ МЕРЦЕДЕС308Д
4
СС0657РВ ЛЕК АВТОМОБИЛ МЕРЦЕДЕС МЛ 270 ЦДИ
СС1032РВ ЛЕК АВТОМОБИЛ ОПЕЛ ВЕКТРА
СС1172РВ ЛЕК АВТОМОБИЛ РЕНО КЛИО
СС1173РВ ЛЕК АВТОМОБИЛ ФИАТ СТИЛО
СС1467РВ ЛЕК АВТОМОБИЛ РЕНО ЛАГУНА
СС1544РВ ЛЕК АВТОМОБИЛ ФОЛКСВАГЕН ГОЛФ
СС1667РВ ЛЕК АВТОМОБИЛ ФОРД МОНДЕО
СС1675РВ ЛЕК АВТОМОБИЛ ФОРД МОНДЕО
СС1695РВ ЛЕК АВТОМОБИЛ ФОЛКСВАГЕН ГОЛФ
СС1715РВ ЛЕК АВТОМОБИЛ ФОРД ТРАНЗИТ 100
СС5182РВ ЛЕК АВТОМОБИЛ ОПЕЛ ВЕКТРА
СС6981РВ ТОВАРЕН АВТОМОБИЛ ОПЕЛ МОВАНО

Видно от заключението на допълнителната съдебно- счетоводна
експертиза, която е съобразена с давността на извършеното престъпление
става ясно, че общия размер на дължимия местен данък за превозните
средства, водещи се по партидата на Б К С в база АИС-КАТ за периода
01.01.2012г. до 31.12.2021г., е 11 614,16лв, която сума се явява – избегнати
данъчни задължения и покрива критерия „ данъци в големи размери“, по
смисъла на чл.93, т.14 от НК.
Тази фактическа обстановка и признаване изцяло на фактите, безспорно
подкрепени от събраните по надлежния процесуален ред писмени и гласни
доказателства и доказателствени средства, които съдът кредитира изцяло
поради тяхната непротиворечивост-обяснения на подсъдимия, свидетелство
за съдимост, актове за установяване на задължения, декларации по чл. 54,
справки, договори за покупко-продажба на МПС, писма, документи от
данъчна проверка, пълномощни, документи за промяна и прекратяване на
регистрация, декларации, други писмени доказателства приобщени по реда на
чл. 283 НПК и ССЕ, анализираща всички събрани доказателства по делото,
дала ясни и конкретни отговори, води до основният фактически извод
посочен в обвинителният акт, а именно, че за възведения период,
подсъдимият е придобил процесните 13 броя автомобили, които е следвало да
декларира в местната община и да внася дължимия местен данък. Няма
причина да не бъдат кредитирани и обясненията на подсъдимия, които
напълно подкрепят така приетата фактическа обстановка.
Съгласно разпоредбата на чл. 52, т. 1 ЗМДТ, "С данък върху превозните
средства се облагат превозните средства, регистрирани за движение по
пътната мрежа в Република България". Данъкът е дължим ежегодно, всяка
година.
Нормата на чл. 54, ал. 1 ЗМДТ / ред. ДВ бр. 105/2006 г. в сила от
01.01.2007 г. / предписва задължение на собствениците на превозни средства
5
да декларират пред общината по постоянния им адрес, съответно седалище,
притежаваните от тях превозни средства в двумесечен срок от придобиването
им. Неизвестяването на общинската администрация за придобиването на тези
автомобили я лишило от този вид местен данък, като данъкът за всеки един
от автомобилите е дължим за всяка от годините, от придобиването на
автомобила, до прекратяване на регистрацията му. Избегнато е както
установяването на данъчните задължения, така и тяхното плащане.
Ето защо, въз основа на всичко гореизложено, съдът приема, че с
бездействието си подсъдимият обективно е осъществил състав на
престъплението по чл. 255,ал. 1, т. 1 вр. с чл. 26 НК, тъй като не е подал
съответните декларации по чл. 54, ал. 1 ЗМДТ и не е декларирал нито един от
придобитите 13 бр. автомобила, като по този начин е избегнал установяването
и плащането на данъчни задължения в размер на 11614.16 лв, които според
чл. 93, т. 14 НК покриват признака " големи размери”. Всяко едно от тези
деяния, поотделно осъществява един и същ състав на това престъпление,
извършени са през непродължителен период от време, при една и съща
обстановка и при еднородност на вината, като последващите се явяват
продължение на предшестващите от обективна и субективна страна, поради
което и престъпленията са извършени в условията на чл. 26 НК.
От субективна страна престъплението е извършено умишлено, с пряк
умисъл. Подсъдимият е съзнавал обществено опасния характер на деянието
си, предвиждал е неговите обществено опасни последици и е искал
настъпването им.
При определяне вида и размера на наказанието съдът е длъжен да се
съобрази с императивната разпоредба на чл. 373, ал. 2 НПК, като приложи чл.
58а НК. След като прецени, че са на лице условията на чл. 58а , ал. 1 НК,
наказанието се определи съгласно разпоредбите на Общата част на НК. При
определяне вида и размера на наказанието на Б С, съдът взе предвид като
смекчаващи вината обстоятелства чистото съдебно минало, липсата на данни
за други противообществени прояви, семейното му положение, направените
самопризнания. Като отегчаващи, съдът прие упоритостта и
продължителността с която подсъдимият е осъществявал деянията. До
приключване на досъдебната производство, подс. С не е внесъл в бюджета,
дължимото данъчно задължение.
Не следва да се пренебрегва и обстоятелството, че пропуски в
законодателството досежно регистрационния режим на МПС-ва са
благоприятствали подсъдимия, като физическо лице да регистрира
значителен брой МПС-ва. Това, ведно с пасивното поведение на
оторизираните органи осъществяващи и контролиращи този режим са
улеснили извършването на изпълнителното деяние.
При относителната тежест на смекчаващите вината обстоятелства,
съдът индивидуализира наказанието на подс. С, към предвидения от закона
минимум, а именно една година и половина, като предвид характера на
6
производството /съкратено съдебно следствие/, при предпоставките на чл.58а,
ал.1 НК, редуцира така определеното наказание с една трета и определи
същото в размер на ЕДНА ГОДИНА лишаване от свобода.
Отчитайки материалното състояние на подсъдимия, съдът определи и
размера на предвиденото кумулативно наказание глоба, към средния, а
именно -1000 /хиляда/ лева.
С оглед реализиране целите на наказанието предвидени в чл.36 НК, и
след преценка на установените смекчаващи и отегчаващи вината
обстоятелства, степента на обществена опасност на деянието и дееца, съдът
прие, че спрямо С, са налице предпоставките за приложение на института на
условното осъждане по смисъла на чл.66, ал.1 НК.
На подс. Б К С, следва да се предостави възможност в един отлагателен
период от три години да преосмисли поведението си и да демонстрира, че
наказанието е въздействало предупредително и поправително.
Предвид осъдителния диспозитив и установяване на вината,
подсъдимият, следва да заплати и съответните разноски направени в
досъдебното производство.
На основание чл. 309, ал. 4 от НПК съдът ОТМЕНИ взетата по
отношение на подс. Б К С мярка за неотклонение - “ПОДПИСКА”.
На осн. чл.68, ал.7 от НПК, предвид отпадане необходимостта и
изиграване на ролята си, съдът отмени наложената с Постановление от
16.02.2022г. на ОП-Силистра ограничителна мярка „ Забрана за напускане на
пределите на Р.България“
Съдът счита, че наложеното наказание, в този си вид и размер ще
изиграе своята превантивна, възпитателна, поправителна и възпираща роля.
Водим от тези съображения съдът постанови своята присъда.
7