Решение по дело №269/2019 на Районен съд - Луковит

Номер на акта: 44
Дата: 15 април 2020 г. (в сила от 1 септември 2020 г.)
Съдия: Мая Йосифова Кирчева
Дело: 20194320200269
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 септември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ №

гр. Луковит, 15 април 2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            ЛУКОВИТСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, в открито заседание на двадесет и първи ноември  две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАЯ КИРЧЕВА

при секретаря И.Д., като разгледа докладваното от съдията а.н.д. № 269 по описа за 2019 г., за да се произнесе, съобрази:

 

Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.

Образувано е по жалба от „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД  /БТК/ ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София **** бул. "Ц.Ш." № ****, представлявано от изп. директор А.Д., чрез пълном. юрисконсулт Р.Р., против Наказателно постановление № 2019-0046416 от 15.07.2019 г. на Директора на Регионална дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара“ към Комисията за защита на потребителите, с което на основание чл. 222а и чл. 231 от Закона за защита на потребителите  на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 6000 лева за нарушение на чл. 113, ал. 1 от същия закон. В жалбата се правят оплаквания за незаконосъобразност, твърди се, че наказателното постановление е  неправилно и издадено при съществени процесуални нарушения - нарушен е чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН - не е посочена дата на извършване на нарушението, описанието на нарушението е непълно,  неясно и противоречиво,   и се иска отмяната му.

В съдебно заседание за жалбоподателя не се явява представител.

Административнонаказващият орган не взема участие в съдебното заседание – лично или чрез процесуален представител. Депозирано е писмено становище по жалбата, подадено чрез юрисконсулт В.Б., с което моли наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно, тъй като нарушението е безспорно установено и при съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление са спазени всички разпоредби на ЗАНН и ЗЗП.

Въз основа на събраните по делото доказателства и предвид становищата на страните, съдът прие следното:

От ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:

На 27.12.2018  г. св. К.С.И., св. В.Н.И. и св. В.Г.Ч. – инспектори в Регионална дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара“ към Комисията за защита на потребителите извършили проверка в магазин 4811 в гр. Луковит, обл. Ловеч, ул. "В." ***, стопанисван от дружеството жалбоподател. Проверката е извършена в присъствието на П.Д.Д.- управител на магазина. Проверката е по повод  постъпила в КЗП жалба Вх. № Р-01-415/07.12.2018 г. от потребителя Г.С.Г.от гр. Луковит относно отнета гаранция на мобилен апарат Huawei P10 Lite+Selfie Stick, закупен на 30.08.2017 г. в търговския обект. В жалбата се твърдяло, че на 29.10.2018 г. телефонът е проявил дефект и е предявена рекламация пред търговеца в магазин 4811 в гр. Луковит, обл. Ловеч, ул. "В." ***. Отказан му е гаранционен ремонт с мотива, че е счупен капака на телефона и трябва да се смени целия панел, за което трябвало да заплати сумата от 80,00 лева. При проверката е установено, че мобилният апарат е бил прегледан от служител на търговеца в магазина, който на 29.10.2018 г. е приел рекламацията и не е констатирал наличие на счупен /спукан/ капак на телефона.  Видно от сервизна карта № **********/29.10.2018 г., с която стоката е приета в магазина, са отразени следните вписвания: "Забележки външен вид": захабен, запрашен и следи от надрасквания, "Описание на повредата според клиента": при работа с мобилни данни апаратът изключва независимо от заряда, загрява при работа с него.  

Констатациите от проверката са описани в съставения констативен протокол 2018 № К-2677532 от 27.12.2018 г.. Със същия документ е наредено на основание чл. 192 от ЗЗП управителят или упълномощено от него лице да се яви на 07.01.2019 г.   в офиса на  КЗП в гр. Ловеч и да представи писмено становище по жалбата, както и документ, удостоверяващ, че при приемането на телефона за рекламация на 29.10.2018 г. същият е бил със счупен /спукан/ капак.

На 22.01.2019 г. при извършената проверка на документи, за което е съставен Протокол за проверка на документи № К-0123714/22.01.2019 г. в КЗП, офис Ловеч е депозирано писмено становище от търговеца "БТК" ЕАД по жалбата, видно от което извършването на гаранционен ремонт е отказано, тъй като дефекти на стоката, причинени в следствие на външна намеса от потребителя или трето лице, не попадат в обхвата на гаранцията. Представен е Протокол за отказ от гаранционен ремонт № OGS013027974/01.11.2018 г., издаден от "С.С." ЕООД - официално оторизиран от производителя сервиз, в който е констатирано, че уредът е използван по начин различен от описания в указанието за употреба, вследствие на което се наблюдава механична повреда - счупен заден капак. Не е представен изискания документ, от който да е видно, че при приемането на устройството за рекламация на 29.10.2018 г., същото е било със счупен капак.

Във връзка с констатираното на 15.03.2019 г. св. К.С.И., в присъствието на свидетеля по установяване на нарушението В. Г.Ч. и в присъствието на упълномощен представител на търговеца "БТК" ЕАД, съставила АУАН № 2019 К-0046416 от 15.03.019 г за нарушение на чл. 113, ал. 1 от ЗЗП .Актът е предявен и подписан от представител на нарушителя без възражения. Такива не постъпили пред АНО и в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.

Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление, в което обстоятелствата са описани по сходен с АУАН начин.На основание чл. 222а и чл. 231 от ЗЗП на дружеството жалбоподател е наложена имуществена санкция в размер на 6000 лева за нарушение на чл. 113, ал. 1 от същия закон.

Изложената фактическа обстановка съдът извежда след анализ на събраните по делото гласни доказателства чрез показанията на актосъставителя К.И. и свидетелят по установяване на нарушението В.Ч.,  съпоставени с писмените доказателства, подробно описани в протокола от съдебното заседание.

ОТ ПРАВНА СТРАНА:

Жалбата е подадена в преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, от легитимиран субект (срещу когото е издадено атакуваното НП), при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд (по местоизвършване на твърдяното нарушение), поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество е  ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.

АУАН е съставен от оправомощено за това лице, видно от Заповед № 356 ЛС от 22.04.2015 г. на Председателя на Комисията за защита на потребителите, с която К.С.И. е определена за длъжностно лице, което да съставя актовете за установяване на административни нарушения на територията на областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен. Наказателното постановление е издадено от компетентен  административнонаказващ орган, видно от Заповед № 674 от 21.08.2019 г.  на Председателя на Комисията за защита на потребителите, с която  Ц.Х.Х., в качеството му на директор на Регионална дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара“ към Комисията за защита на потребителите е оправомощен да издава наказателни постановления по Закона за защита на потребителите.

Съгласно разпоредбата на чл. 113, ал.1 от ЗЗП когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, продавачът е длъжен да я приведе в съответствие с договора за продажба, като привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба, съгласно ал.2 на цитираната правна норма, трябва да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя. Разпоредбата на чл. 105, ал. 1 от ЗЗП създава задължения за продавача да предаде на потребителя стока, която съответства на договора за продажба, а ал. 2 на същия член предвижда, че продавачът отговаря за всяка липса на съответствие на потребителската стока с договора за продажба, която съществува при доставянето на стоката и се прояви до две години след доставянето й, дори и да не е знаел за несъответствието.

В случая безспорно е, че потребителят е предявил рекламация в гаранционния срок на стоката - устройството е закупено на лизинг на 30.08.2017 г., а на 29.10.2018 г. е предявена рекламацията. При приемане на рекламацията служител в обекта на търговеца в гр. Луковит е прегледал телефона и в издадената сервизна книжка в графа "Забележки външен вид" е отразил състоянието му - захабен, запрашен, следи от надрасквания. Липсва отразена констатация, че телефонът е със счупен капак, която увреда е видима и няма как да остане незабелязана при обикновен външен оглед. В сервизната книжка са описани оплакванията на потребителя относно повредата. За търговеца е възникнало задължението да приведе мобилния телефон в съответствие с договора за продажба. Това задължение обаче не е изпълнено, а потребителят е получил отказ от гаранционно обслужване на основание становище на оторизирания сервиз, изложено в протокол за отказ от гаранционен ремонт, че дефектите на устройството не са производствени, а се дължат на неправилна употреба от потребителя - механична повреда "счупен заден капак".

В същия смисъл е и писменото становище от търговеца по жалбата или на практика, позовавайки се на становището на сервиза, търговецът е отказал  да приведе стоката в съответствие с договора за продажба.

Търговецът не е представил доказателства, че при приемане на мобилния апарат за рекламация, същият е бил със счупен или спукан капак.

Доколкото при приемането на стоката в обекта на търговеца за рекламация не е констатирано наличие на счупен капак, което увреждане е видимо и не са необходими специални технически познания за установяването му, то констатираното по-късно механично увреждане "счупен заден капак", очевидно е настъпило след предаването на стоката от потребителя за рекламация и не може да се вмени във вина на потребителя, че е в резултат на неправилна употреба.

При тази ситуация очевидно търговецът не е изпълнил задължението си по чл. 113, ал. 1 от ЗЗП да приведе стоката в съответствие с договора за продажба, когато същата не съответства на този договор.

В случая дружеството не е санкционирано за това, че не е изпълнило задължението си в регламентирания в ал. 2 на чл. 113 от ЗЗП срок, а за това, че е отказало да изпълни задължението си по ал. 1 от чл. 113 ЗЗП.

Съдът не приема възражението за нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН - че  в НП не била посочена дата на извършване на нарушението. Нарушението е продължавано и се изразява в бездействие, като в НП е посочено началото на периода на бездействието - датата, на която потребителят е предявил рекламацията в обекта на търговеца /29.10.2018 г./, а като край на периода е посочена датата, на която търговецът представя писмено становище, с което отказва да приведе стоката  в съответствие с договора за продажба /22.01.2019 г./. Посочено е и мястото на извършване на нарушението - магазин 4811 в гр. Луковит, обл. Ловеч, ул. "В." ***, търговският обект, стопанисван от дружеството жалбоподател, в който е предявена рекламацията, извършена е проверката от контролните органи и в който е следвало да се предостави на потребителя приведената в съответствие с договора за продажба стока. Нарушението е описано по начин, че на жалбоподателя е могло да му стане ясно в какво се изразява то и в какви фактически рамки следва да организира защитата си.

Санкционната норма на чл. 222а от ЗЗП предвижда, че за нарушение на чл. 113 от ЗЗП на виновните лица  се налага глоба, а на едноличните търговци и юридическите лица - имуществена санкция в размер от 500 до 3000 лева.

В НП са посочени три наказателни постановления /заверени копия от които са представени пред съда/,  в това число момента на влизането им в сила /в рамките на една година преди извършване на нарушението, с които  на дружеството жалбоподател са наложени санкции за същото по вид нарушение/, което налага извод за повторност по смисъла на §13, т.21 от ДР на ЗЗП.  Съгласно разпоредбата на чл. 231 от ЗЗП при повторно нарушение юридическите лица се наказват с имуществена санкция в двоен размер.

В случая АНО правилно е приложил санкционната разпоредба на чл. 222а във връзка с чл. 231 от ЗЗП.

По отношение конкретния размер на наложената имуществена санкция в размер на 6000 лева /максималния при условията на повторност/ настоящият състав  го намери за необоснован, доколкото в наказателното постановление не се сочат никакви мотиви за определяне на наказанието  в максималния размер. Наложената имуществена санкция се явява явно несправедлива и нейният размер следва да бъде намален от 6000 лева на 4000 лева, който размер според съда се явява адекватен на тежестта на нарушението и като намери наказанието в този му размер за достатъчно за постигане целите на наказанието по смисъла на чл. 12 от ЗАНН.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 2019-0046416 от 15.07.2019 г. на Директора на Регионална дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара“ към Комисията за защита на потребителитес, с което на  „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД  /БТК/ ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София **** бул. "Ц.Ш." № **** на основание чл. 222а и чл. 231 от Закона за защита на потребителите за нарушение на чл. 113, ал. 1 от същия закон  е наложена имуществена санкция в размер на 6000 /шест хиляди/ лева, като НАМАЛЯВА размера на имуществената санкция на 4000 /четири хиляди/ лева.

Решението може да се обжалва пред Ловешкия административен съд, в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: