Решение по дело №136/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 309
Дата: 14 август 2023 г.
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20237080700136
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 309

 

гр. Враца,   14.08.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, V състав, в публично заседание на 12.07.2023 г. /дванадесети юли две хиляди и двадесет и трета година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 136  по описа на АдмС – Враца за 2023 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. , вр. чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление /ЗУСЕФСУ/.

Образувано е по жалба на „А.Т.Е.“ ООД ***, представлявано от В.К. и М.Т., срещу Решение № РД-02-16-51/08.02.2023 г. на ръководителя на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г. (ОПИК), с което за нарушение на чл. 70, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕФСУ, на дружеството е определена финансова корекция в размер на 39 277,66 лева, съставляващи 100 на сто от предоставената финансова подкрепа със средства от ЕФСУ за периода на устойчивост за финансираните активи, от датата на окончателното плащане по проекта до установяване на нарушението и стартиране на процедура за определяне на финансова корекция (17.08.2020 г. - 05.12.2022 г.), по АДПБФП № BG16RFOP002-2.024-0781-С01.

В жалбата са изложени подробни твърдения за незаконосъобразност на оспорения акт, като издаден при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противоречие с материално правните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Твърди се липса на мотивираност на акта и необоснованост на същия, както по отношение на констатираното нарушение по чл. 70, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕВСУ, така и по отношение на приетата от органа нередност по смисъла на чл. 2, § 36 от Регламент № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета.

В с.з. жалбоподателят „А.Т.Е.“ ООД не се представлява. От упълномощения процесуален представител адв. И.П. е депозирана молба, в която не се възразява за даване на ход на делото в отсъствие на представител на жалбоподателя, а по същество на спора ангажира становище, с което изцяло поддържа изложените в жалбата съображения. Претендира присъждане на разноски, съобразно приложен по делото списък по чл. 80 от ГПК.

Ответникът – Ръководителя на УО на ОП "Иновации и конкурентоспособност", чрез процесуалния си представител М.Д. в съпроводително писмо изх. № 91-Е-4-4/28.02.2023 г. и писмено становище по делото оспорва жалбата и излага подробни аргументи, че оспореният административен акт е правилен, законосъобразен, издаден от компетентен орган, след пълно и точно установяване на доказателствата, свързани с установената от Управляващия орган на ОПИК фактическа обстановка. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адвокатското такова.

По  делото е приложена административната преписка по издаденото решение.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, във връзка с доводите и твърденията на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

Между Министерство на икономиката, в чиято структура е Главна Дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“, определена за Управляващ орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 - 2020, представлявано от главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в качеството й на ръководител на Управляващия орган (съгласно Заповед № РД-16-785/17.05.2019 г. на министъра на икономиката) и началник на отдел „Мониторинг и финансово управление“ в Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“, определен със Заповед № РД-16- 789/17.05.2019 г. с право на втори подпис при поемане на финансови задължения и извършване на разходи, свързани с ОПИК 2014-2020, от една страна и „А.Т.Е.“ ООД, представлявано от М.Т. и В.К., е сключен административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ /АДПБФП/ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020.

Съгласно АДПБФП, Ръководителят на управляващия орган предоставя на бенефициента, безвъзмездна финансова помощ в максимален размер до 118 177,60 лева, с  Приоритетна ос – „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, Инвестиционен приоритет „Достъп до финансиране в подкрепа на предприемачеството за изпълнение на проект с per. № BG16RFOP002- 2.024-0781 и наименование на проектното предложение „Създаване и развитие на фирма за иновативни софтуерни решения“, който е на стойност 147 722,00 лева.

От данните в договорното споразумение се установява, че „А.Т.Е." ООД е стартираща компания в областта на разработването на иновативни софтуерни решения. Предприемаческата идея, заложена в проектното предложение, е разработване на софтуер за проследяване на техническото обслужване и гаранционната поддръжка на инсталирани газови уредби. Това е пилотната разработка на дружеството, с което се цели постигане на устойчивост и стабилност. Пазарната ниша, в която ще се реализира софтуерът, е пазарът на автомобилни газови уредби (АГУ), като потенциалът е огромен, поради наличието на голям брой потенциални клиенти и липсата на такъв софтуер, който да проследява техническото обслужване и гаранционната поддръжка на инсталирани газови уредби. Реализацията на проекта има за цел да постигне устойчивост и стабилност в дружеството, чрез създаване на работни места и постигане на ръст чрез реализиране и предлагане на пазара на предприемаческата идея. За реализирането на пазара на предприемаческата идея ще бъде сформиран екип от експерти по програмиране на софтуерни продукти и технически специалист - инженер, отговарящ за акуратността на техническата специфика в софтуера. Ще бъдат закупени хардуер и софтуер, които ще са необходими за разработването на приложението и впоследствие за събиране и обработка на данни от потребителите в реално време. Активите ще бъдат доставени и въведени в експлоатация в наето по проекта помещение в гр. Враца. По време на изпълнението на проекта ще бъде извършен подробен анализ на пазара, като на тази база ще бъде разработен маркетингов план за успешната реализация на предприемаческата идея.

Общата цел на проектното предложение е развитие, повишаване успеваемостта и постигане на устойчивост на новосъздаденото дружество.

Специфичните цели на проектното предложение са:

1.         Разработване и реализация на пазара на предприемаческата идея - уеб-базиран софтуер за проследяване на техническото обслужване и гаранционната поддръжка на инсталирани газови уредби.

2.         Доставка и внедряване на хардуер и софтуер за целите на предприемаческата идея.

3.         Наемане на специализиран персонал, който успешно да реализира предприемаческата идея.

4.         Разкриване на устойчиви и качествени работни места и повишаване на общото равнище на заетост в икономиката.

5.         Разработване на маркетингов план за успешната реализация на предприемаческата идея.

6.         Постигане на социален ефект - създаване на възможности за социална интеграция; създаване на добавена стойност за обществото; спестяване на разходи за потребителите на предприемаческата идея.

7.         Постигане на екологичен ефект чрез: намаляване на въздействието върху околната среда и постигане на по-ефективно и отговорно използване на природните ресурси.

За реализирането на предприемаческата идея е предвидено да бъдат наети 3 броя квалифициран персонал - експерт по програмиране - 2 бр.; технически специалист - инженер - 1 бр. За изпълнението на дейността ще бъде закупено следното оборудване (ДМА) по проекта:

1.         Сървър - 1 бр. - сървърът ще бъде необходим за съхраняването на цялата база данни, която ще бъде събирана и обработвана и ще позволява създаването на резервни копия, така че при непредвидени ситуации цялата информация свързана с разработването на приложението да може да бъде възстановена.

2.         Преносими компютри (лаптопи) - 3 бр. - лаптопите са необходими за работата на експертите по реализирането на предприемаческата идея. Предвидено е и закупуването на софтуерна платформа за изграждане, конфигуриране и управление на напълно функционални уеб-базирани софтуерни решения.

Приложение II към договора в чл. 1.9 е допълнено, както следва:

Инвестицията по проекта следва да се поддържа в региона получател най-малко три години след изпълнението на инвестицията. Съгласно посоченото изискване това не възпрепятства замяната на машини или съоръжения, които са остарели или повредени през този период, при условие че стопанската дейност се запазва в засегнатия регион за съответния минимален период. Дълготрайните материални и нематериални активи, придобити със средства по проекта следва да бъдат използвани единствено в стопанския обект, който получава помощта; да бъдат амортизируеми; да бъдат закупени при пазарни условия от трети страни, несвързани с купувача, и да бъдат включени в активите на предприятието, получаващо помощта, съгласно приложимите счетоводни стандарти, както и да останат свързани с проекта, за който е предоставена помощта, за срок от минимум три години от окончателното плащане за МСП.

Административният договор за предоставяне на БФП е сключен на 13.06.2019 г., със срок на изпълнение до 17.08.2020 г., т.е. датата на приключване на договора е 17.08.2020 г., като на тази дата е извършено окончателното плащане по договора. Съгласно Общите условия на договора, които са неразделна част от пакета документи за кандидатстване, с които бенефициента е запознат, срокът на период на устойчивост от 3 г, в който инвестицията следва да бъде запазена и поддържана в района получател изтича на 17.08.2023 г.

На 29.06.2020 г. служители на ответника извършили проверка на място с цел „Верификация на дейности и резултати, след представяне на финален отчет и искане за окончателно плащане.“ В контролния лист от проверката е констатирано несъответствие между мястото на работа, отразеното в трудовите договори на лицата от екипа по проекта и мястото на работа, отразено в справката за актуалното състояние на действащите трудови договори. Изискани са доказателства и документи, от които по недвусмислен начин да бъде установено, къде фактически е местоработата на назначените в екипа на проекта лица. На 15.07.2020 г. бенефициентът е приложил доказателства (обяснение от главния счетоводител и коригирана справка от НАП за актуално състояние на действащите трудови договори към дата 08.07.2020 г.), които УО е приел и констатацията е затворена.

С цел „Проследяване устойчивостта на резултатите от проекта, съгласно изискванията на чл. 71 „Дълготрайност на операциите“ от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. на 21.09.2022 г. и 05.12.2022 г. са  извършени проверки на мястото на изпълнение на проекта, което представлява офис помещение, намиращо се на втория етаж в офис сграда на ПК „НАПРЕД“ гр. Враца. Проверяващият екип осъществил контакт с администрацията на наемодателя, с цел да покажат къде се намира офисът на наемателя „А.Т.Е.“ ООД. Показано е офис помещение, обозначено с надпис „Търговски отдел“ и номерирано с № 8, над вратата на което имало визуализационна табела, че се изпълнява проект BG16RFOP002-2.024-0781-C01 с бенефициент „А.Т.Е." ООД, финансиран по ОПИК. Вратата била заключена. В рамките на проверката екипът позвънил на г- жа М.Т., посочена като лице за контакт. В телефонния разговор същата потвърдила, че това е мястото на изпълнение на проекта и, че се намира в чужбина, но ще се опита да осигури достъп до мястото на изпълнение чрез друг човек. По-късно върнала обаждане и обяснила, че в момента няма кой да осигури достъп до мястото на изпълнение на проекта. Проверяващият екип се опитал да се информира от относно устойчивостта на резултатите от изпълнението на проекта и местонахождението на доставените активи, обект на финансиране по АДПБФП, при което Т. заявила, че в момента не е подготвена да разговаря по темата и нищо не може да каже. Предвид това, че представителя не е осигурил достъп до мястото на изпълнение, проверяващият екип помолил представител на наемодателя да отключи офиса, където се помещава бенефициентът. При проверката се установило, че в офиса на бенефициента липсват активите, обект на финансиране по проекта, както и свързаната с това документация, а имало единствено три празни бюра.

Извършена е проверка на представените от бенефициента документи с кореспонденция № BG16RFOP002-2.024-0781-CO1-М043-А001/29.09.2022 г. от която е установено, че дружеството не може да приложи доказателства за реализация на създадения продукт, сключени и/или изпълнени договори, не е успяло да разпространи идеята си и да привлече и осигури клиенти. Твърдението, че документацията от изпълнението на проекта се съхранява в офиса на дружеството на адрес гр. Враца, ул. „Антим I“ № 2 не е удостоверено при извършената проверка на място от служителите по нередности, администриращи сигнала за нередност, при която е установено, че в офиса са налични единствено три празни бюра, без да е налична нито документация по проекта, нито закупените за неговото изпълнение активи. В пояснението управителят и съдружник г-жа М.Т. заявила готовност да предостави достъп до помещението на друга дата, т.к. към момента на проверката през септември месец е била в чужбина, но на извършената проверка от служителите по нередности на следващата дата - 5.12.2022 г., в телефонен разговор същата отново казала, че е в чужбина и не може да осигури достъп, като отказала да предостави информация относно изпълнението на проекта и неговата устойчивост, т.к. не е подготвена за подобен разговор.

Проверяващият екип извършил проверка съществува ли информация в интернет пространството за създадения продукт - уеб-базиран софтуер за проследяване на техническото обслужване и гаранционна поддръжка на инсталирани газови уредби. Установено било, че не е налична никаква информация в интернет пространството, както за дейността на дружеството, така и за създаден от него продукт.

При тези обстоятелства били установени достатъчно данни и основание за провеждане на процедура по чл. 73 от ЗУСЕФСУ за определяне на финансова корекция, за което бенефициентът е уведомен и е му предоставена възможност и срок за възражение.

В отговор бенефициентът е дал разяснения и приложил доказателства, че към момента на проверката сървърът е на ремонт, гаранционно обслужен от фирмата доставчик, с приложено доказателство карта за прием на гаранционна стока и договор с доставчик № BG16RFOP002-2.024-0781-C01/Su-02/ 31.01.2020 г. Посочено е също, че към същата дата трите преносими компютри са при доставчика за диагностика, почистване и оптимизация в рамките на гаранционния срок и е приложена карта за прием на гаранционна стока и договор с доставчик № BG16RFOP002-2.024-0781 -СО 1 /Su-02/ 31.01.2020 г. Софтуерната платформа за изграждане, конфигуриране и управление на напълно функционални уеб-базирани софтуерни решения е инсталирана на сървъра, като тя е използвана при разработването на софтуера за проследяване на техническото обслужване и гаранционната поддръжка на инсталирани газови уредби. Софтуерът, обаче все още се достъпва само локално, тъй като дружеството няма финансовата възможност да го промотира в интернет пространството. Това е и причината да презентират предприемаческата идея на място пред потенциални клиенти. Допълнително се посочва, че възникналите в последните години обстоятелства от извънреден характер (пандемията от COVID—19, войната в Украйна, както и високата инфлация) са оказали пряко въздействие върху успешното реализиране на предприемаческата идея. Основната част от потенциалните клиенти са сервизи, обслужващи автомобилни газови уредби (АГУ), са финансово възпрепятствани да ползват услугите на софтуерната платформа.

За удостоверяване истинността на изложеното във възражението и приключване на проверката, на 30.01.2023 г. била извършена внезапна нова проверка на мястото на изпълнение на проекта в гр. Враца, ул. „Антим I“ № 2, при която е установено, че офисът на дружеството-бенефициент отново е заключен. При проведен телефонен разговор с лицето за контакт - М.Т., същата посочила, че няма никой в офиса и не би могла да осигури достъп за проверка на закупените по проекта активи, като потвърдила, че дейността на дружеството не се развива съгласно очакванията.

При направената справка в системата RegiX, относно актуалното състояние на всички трудови договори на лицата, заети по проекта е установено, че на 12.07.2019 г. е назначен И..К на длъжност Инженер системи (без компютърни); М.Т., назначена на длъжност Експерт проектиране и програмиране и В.Ш., назначен на длъжност Експерт проектиране и програмиране, като трудовите договори са прекратени на 01.11.2020 г.

От направена справка в Апис относно осигурените лица по партидата на дружеството от неговото създаване 16.10.2017 г. до момента на изготвяне на доклада - месец февруари 2023 г., е установено, че бенефициентът „А.Т.Е.“ ООД е имал три осигурени лица, които са били осигурявани в периода от месец юли 2019 г. до месец октомври 2020 г. От тези справки УО направил заключение, че дружеството бенефициент от своето създаване до м. февруари 2023 г. е имало назначени на трудов договор и осигурени лица единствено в периода на изпълнение на проекта и след приключване изпълнението на проекта лицата са освободени. Справката за финансовите показатели на дружеството, показала, че след 2020 г. няма никакви регистрирани данни.

При направен анализ на представените от бенефициента с кореспонденцията от 29.09.2022 г. документи - договор за наем на помещение с адрес гр. Враца, ул. „Антим“ I № 2 от 1.04.2021 г. сключен с ПК „Напред“ гр. Враца, фактури за извършени плащания по него, амортизационен план, инвентарна книга и справка за актуалното състояние на всички трудови договори от НАП, е установено, че дружеството няма наети лица от момента на изтичане на устойчивата заетост на служителите назначени за работа по проекта. Установено е също, че наемодателят на бенефициента (ПК „Напред" гр. Враца) е различен от наемодателя по време на изпълнение на проекта (Сдружение Клъстер за развитие на енергийно ефективно осветление"), независимо от еднаквия адрес на сградата в която се помещават офисите, като и в двата договора било посочено, че наемодателите предоставят собствен недвижим имот. Този факт, както и факта, че на етап изпълнение на АДБФП месечната наемна цена за помещението е в размер на 1000,00 лева без ДДС, а от представения договор с ПК „Напред“ гр. Враца месечната наемна цена е 150,00 лева, с включен ДДС, са породили съмнение в ответника, че бенефициентът по време на изпълнението на проекта е сключил договор с посредник на многократно завишена цена, като по този начин не е спазил принципа на икономичност. Безспорно е установено и обстоятелството, че от момента на приключването на проекта, иновативния продукт не е реализиран по какъвто и да било начин - не са налични договори с ползватели, не са реализирани приходи от продажби на абонаменти (съгласно бизнес-плана, представен от дружеството на етап кандидатстване, според който би следвало да са реализирани поне 600 продажби на абонамент).

След проведена процедура по чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ и на основание чл. 73, ал. 1, вр. чл. 71, ал. 3, ръководителят на УО е издал оспореното в настоящото производство Решение № РД-02-16-51/08.02.2023 г., с което за нарушение на чл. 70, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕВСУ, на дружеството е определена финансова корекция в размер на 39 277,66 лева, съставляващи 100 на сто от предоставената финансова подкрепа със средства от ЕФСУ за периода на устойчивост за финансираните активи, от датата на окончателното плащане по проекта до установяване на нарушението.  

По отношение на установеното нарушение по чл. 70, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕФСУ, във връзка с чл. 71, § 1 от Регламент 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година, УО на ОПИК потвърждава установеното в хода на администрирането на сигнал № 764, че дълготрайните материални активи, закупени по проекта и резултатите от неговото изпълнение не са физически удостоверени на местоизпълнението на проекта, където би следвало да се намират в рамките на 3-годишния период за дълготрайност на операциите. При всички извършени проверки от страна на служителите по нередности, както и от страна на мониторинговите експерти, подали сигнала за нередност, не са посочени от страна на бенефициента, нито са представени каквито и да било доказателства, относно невъзможността за осигуряване на достъп, освен твърденията на представителя на бенефициента и приложените карти от сервизна дейност, които Управляващият орган не е кредитирал с доверие. Освен това в интернет пространството не е открита каквато и да било информация относно създадения и предмет на финансиране по проекта продукт уеб-базиран софтуер за проследяване на техническото обслужване и гаранционна поддръжка на инсталирани газови уредби. Дружеството бенефициент няма ангажирани лица по каквото и да било правоотношение, което да може да бъде индиция, че има ангажиран персонал и разполага с капацитет,  чрез който да може да поддържа или обслужва създадения продукт.

Горните нарушения са квалифицирани като нередности по т. 2 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление   и по т. 3 от Приложение № 2 от Наредбата за финансовите корекции, е определена финансова корекция за установеното нарушение на изискването за дълготрайност на операциите в размер на 39 277,66 лева, като 840 са броя на дните от датата на окончателното плащане по проекта, след която няма доказателства, че е реализиран, до датата на проверката на място от служителите по нередности, а 1096 са общия брой на дните в изискуемия тригодишен период за дълготрайност на операцията. Или 100 на сто от всички допустими разходи, финансирани от ЕСИФ, пропорционално на периода, за който е налице нарушение на чл. 71 от Регламент (ЕС) № 1303/2013.

При така установената фактическа обстановка, която не се оспорва от страните и след проверка на оспорения административен акт, съобразно изискването на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна-адресат на оспорения акт, в законоустановения срок по чл. 149, ал. 1 от АПК и против административен акт, който подлежи на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, съгласно чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕФСУ. Разгледана по същество жалбата  е  неоснователна по следните съображения:

Съгласно  чл. 73, ал. 1  от ЗУСЕФСУ финансовата корекция  се определя по основание  и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. Административният договор е сключен с Министерство на икономиката, в чиято структура е Главна Дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“, определена за Управляващ орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 - 2020, като със Заповед № РД-02-16-209/14.10.2022 г. на Министъра на иновациите и растежа е оправомощена И. И. главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ за Ръководител на УО, поради което решението е издадено от компетентен орган в съответствие с предоставените му правомощия. Същото е в писмена форма и съдържа  реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК,  като са изложени  подробни фактически  и правни основания за издаването му.

Законодателят е регламентирал специална процедура по определяне на финансова корекция, която ответникът е спазил – чл. 73, ал. 2  от ЗУСЕФСУ.

С кореспонденция в ИСУН 2020 № BG16RFOP002-2.024-0781-C01-M044/13.01.2023 г. бенефициентът е уведомен за стартиране на процедура за определяне на финансова корекция, като му е осигурена възможност да представи писмени възражения, относно основанието и размера на корекцията и писмени доказателства, ако разполага с такива. От предоставената възможност бенефициентът се е възползвал, видно от кореспонденция № BG16RFOP002-2.024-0781-C01-M044-A001/26.01.2023 г., като е възразил и е приложил доказателства, в подкрепа на дадените разяснения, а обстоятелството, че същите са приети за неоснователни, не обосновава наличието на процесуално нарушение.

Решението е издадено и при правилно приложение на материалния закон. В него са изложени подробни мотиви относно допуснатите нарушения на правото на Съюза и на националното право, квалифицирани като нередности по смисъла на чл. 2, § 36 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета и на § 1, т. 2 от ДР на НАНЕСИФ.

В тази връзка неоснователни са твърденията на жалбоподателя, че след като от извършената проверка на място на 29.06.2020 г. от служители на ответника, с цел „Верификация на дейности и резултати, след представяне на финален отчет и искане за окончателно плащане“, не са констатирани никакви несъответствия, то не е налице ощетяване на бюджета на ЕС, поради нарушаване на изискването за дълготрайност на операциите. Това е така, защото наличието на предходна проверка и уведомяването на бенефициента за резултатите от нея, че към този момент процедурата е проведена законосъобразно, не изключва възможността за извършване на последваща проверка, с цел проследяване на устойчивостта на резултатите от проекта. Ако при последваща проверка бъде установено нарушение, което нарушение се квалифицира като нередност по приложимото право, няма пречка да бъде издаден акт по чл. 73, ал. 1 ОТ ЗУСЕФСУ за определяне на финансова корекция за това нарушение. Единствените законово предвидени ограничения по чл. 71, ал. 3 и 4 от ЗУСЕФСУ са свързани с изискванията за едно и също нарушение на националното право, съответно за една и съща нередност, да бъде определена само веднъж финансова корекция и общият размер на финансовите корекции по проекта да не надвишава размера на реално предоставената финансова подкрепа по него. В изпълнение както на чл. 143, § 1 и 2 от Регламент (ЕС) № 1303/2013, така и на чл. 9, ал. 5, чл. 69, ал. 1 и чл. 71, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, ръководителят на УО е длъжен да определи финансова корекция за всяко едно отделно нарушение, представляващо нередност по приложимото право, при спазване на ограниченията по чл. 71, ал. 3 и 4 от ЗУСЕФСУ и при съобразяване с изискването на чл. 72, ал. 4 от ЗУСЕФСУ при констатиране на повече от един случай на нередност да определи една корекция за всички нарушения, засягащи едни и същи допустими разходи, чийто размер е равен на най-високия процент, приложен за тях в акта по чл. 73, ал. 1 ЗУСЕФСУ.

Обоснован и подкрепен с доказателства е изводът за допуснато нарушение на изискването за дълготрайност на операциите в случаите и в сроковете по чл. 71 от Регламент (ЕС) № 1303/2013. Съгласно параграф 1, от последния, операциите, включващи инвестиции в инфраструктура или производствени инвестиции, възстановяват приноса от европейските структурни и инвестиционни фондове, ако в срок от пет години от крайното плащане към бенефициента или в рамките на периода от време, определен в правилата за държавна помощ, - когато е приложимо – прекратяване или преместване на производствената дейности извън програмния район или подлежат на значителна промяна, която засяга естеството, целите или условията за изпълнение и която би довела до подкопаване на нейните първоначални цели. В конкретния случай, съгласно чл. 1, т. 1. 9 от Общите условия - Приложение II към АДБФП № BG16 RFOP002-1. 001-0174 и раздел I от т. 6 "Бюджет" на Проектното предложение - Приложение I към АДПБФП № BG16RFOP002-2.024-0781-С01, относимият срок е 3 години от окончателното плащане, който изтича на 17.08.2023 г. (окончателното плащане е извършено на 17.08.2020 г.). Установените обстоятелства към края на този срок – 05.12.2022 г., а именно липса на активите, обект на финансиране по проекта, липсата на квалифициран персонал, който да поддържа и обслужва създадения продукт в три годишния период на дълготрайност на операциите, липсата в интернет пространството на каквато и да била информация за създадения продукт, който съгласно условията за финансиране, следва да е уеб-базиран софтуер за проследяване на техническото обслужване и гаранционна поддръжка на инсталирани газови уредби, сочат на прекратяване или преместване на дейността, както и на значителна промяна, която засяга естеството, целите или условията за изпълнение и която би довела до подкопаване на нейните първоначални цели.

Очевидно и в най-малка степен не са постигнати нито общата, нито заложените специфични цели на проектното предложение, подробно описани по-горе.

Изложените от жалбоподателя доводи, че неуспешното реализиране на предприемаческата идея се дължи на пандемията от COVID—19, войната в Украйна, както и високата инфлация, домогвайки се да докаже наличие на извънредни обстоятелства, което по силата на точка 6.5 от АДПБФП да го освободи от възстановяване на получените средства са неоснователни и недоказани. Не става ясно, как прекратената на 01.04.2022 г. извънредна епидемична обстановка и пандемията от COVID—19 изобщо, е попречила активите, обект на финансиране по проекта, както и свързаната с това документация да не се намират в офиса на бенефициента при три последователни проверки, нито как войната в Украйна започнала на 24.02.2022 г. или високата инфлация, са попречили за реализация на продукт, който би следвало да е готов и уеб-базиран на 17.08.2020 г., а след тази дата до изтичане на три годишния период на дълготрайност на операциите да се поддържа.

Освен това дори да се приеме, че действително по време на изпълнение на проекта са възникнали извънредни обстоятелства, то по силата на чл. 10.1 от Общите условия, които са неразделна част от административния договор, бенефициентът е следвало незабавно да уведоми УО за тези обстоятелства, каквито доказателства по делото не са ангажирани от негова страна. Разяснения и доказателства бенефициентът представя едва след узнаване за започнала срещу него процедура по чл. 73 от ЗУСЕФСУ за определяне на финансова корекция, а след представянето на сервизните карти, удостоверяващи, че трите броя преносими компютри и сървъра в периода от 15.11.2022 г. до 16.12.2022 г. са били при фирмата доставчик за диагностика, органът е извършил последна проверка на 30.01.2023 г. на мястото  на изпълнение на проекта и офисът отново бил заключен, като за пореден път не е осигурена възможност на проверяващите физически да установят активите, обект на финансиране. За да се приеме, че причината да не бъдат постигнати планираните по проекта резултати стои извън възможностите на бенефициента, то следва същият да е предприел конкретни действия по повод изпълнението, които в най-пълна степен да са способни да доведат до постигане на заложените цели, каквито в случая не се констатират. Напротив, при три последователни проверки представляващия дружеството бенефициент, който е и лице за контакт, се е намирал в чужбина, като няма доказателства отсъствието му от страната да е свързано с изпълнението на проекта. И в трите случая не е направил необходимото, за да могат проверяващите да установят на мястото на изпълнението на проекта, наличието на активите, закупени с предоставените средства и съпътстващата ги документация.

Правилно и в съответствие с нормативните актове е определен и размерът на финансовата корекция и наведените в жалбата доводи за обратното са неоснователни.

В Приложение 2 от Наредбата за посочване на нередности, са определени приложимите процентни показатели на финансови корекции за нередностите по чл. 70, ал. 1, т. 1, 3-7 от ЗУСЕФСУ. Размерът на финансовата корекция за установеното нарушение по чл. 70, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕФСУ е определен в Приложение № 2, т. 3 от Наредбата за финансовите корекции и е 100 на сто пропорционално на периода, за който е налице нарушение на чл. 71, параграф 1, буква „а“ от Регламент (ЕС) № 1303/2013, считано от датата на окончателното плащане. При прилагането на пропорционалният метод, съобразно с чл. 5, ал. 3 от Наредбата за финансовите корекции,  изчисляването на финансовата корекция се извършва, като процентният показател, посочен в приложенията към Наредбата, се отнася към сумата на допустимите, засегнати от нарушението разходи, които са поискани от бенефициента за възстановяване. В оспореното решение УО е посочил ясна формула за изчисляване на корекцията с необходимите пояснения, от които се установява, че 51 248,00 лева е сбора на сумите, поискани от бенефициента за възстановяване, 840 са броят на дните от датата на окончателното плащане – 17.08.2020 г. до датата на проверката на място – 5.12.2022 г., в който диапазон няма доказателства за реализиране на продукта и 1096 е общият брой на дните в изискуемия тригодишен период на дълготрайност на операцията. При 100 на сто пропорционално на периода, за който е налице нарушение на чл. 71, § 1, буква „а“ от Регламент (ЕС) № 1303/2013, считано от датата на окончателното плащане, размерът на финансовата корекция възлиза на 39 277,66 лева, както е определена от органа.

Предвид изложеното решението е законосъобразно, а жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

При този изход на делото следва да бъде уважено и  направеното искане от процесуалния представител на ответника за присъждане на разноски по водене на съдебното производство. На основание  чл. 143, ал. 3 от АПК и чл. 37 от Закона за правната помощ, във вр. с чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ и чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. 144 АПК, на Министерство на иновациите и растежа - като юридическо лице, в чиято структура е издателят на акта, следва да се присъдят  разноски по делото изразяващите се в юрисконсултско възнаграждение в размер на 200,00 лева, с оглед фактическата и правна сложност на делото  и извършените от процесуалния представител действия.

 Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „А.Т.Е.“ ООД ***, представлявано от В.К. и М.Т., срещу Решение № РД-02-16-51/08.02.2023 г. на Ръководителя на УО на ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г., с което за нарушение на чл. 70, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕФСУ, на дружеството е определена финансова корекция в размер на 39 277,66 лева, съставляващи 100 на сто от предоставената финансова подкрепа.

 

ОСЪЖДА „А.Т.Е.“ ООД ***, представлявано от В.К. и М.Т., ДА ЗАПЛАТИ на Министерство на иновациите и растежа юрисконсултско възнаграждение в размер на 200,00 /двеста/ лева.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

АДМ. СЪДИЯ: