Решение по дело №810/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 668
Дата: 10 ноември 2023 г. (в сила от 10 ноември 2023 г.)
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20237150700810
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

РЕШЕНИЕ

 

 

      668/10.11.2023г.

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  ПЛОВДИВ, ІІ състав в открито заседание на двадесети октомври през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                        

СЪДИЯ        :  ГЕОРГИ ПЕТРОВ

СЕКРЕТАР :  АНТОАНЕТА МЕТАНОВА 

              

като разгледа докладваното от съдия Петров адм. дело № 810  по описа за 2023год., констатира следното:

 

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1.  Производството е по реда на чл. 268 от ДОПК.

 

2. Образувано е по жалба от К.С.К., ЕГН **********,***, с посочен съдебен адрес ***, срещу Решение № 161 от 03.07.2023 г. на Директора на Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите, с което е оставена без уважение Жалба  вх. №-66-20-798 от 23.06.2023г. по регистъра на ТД на НАП, Пловдив, регистрирана в ТД на НАП, Пловдив, офис Пазарджик с №С230013-000- 0310398 от 23.06.2023 г.,  подадена К.С.К., ЕГН **********,  против Разпореждане изх. № С230013-137-0005034 от 19.06.2023 г., издадено от И.А., на длъжност старши публичен изпълнител при ТД на НАП Пловдив, Офис Пазарджик, в частта му с която е разпореден отказ за погасяване по давност на публични вземания.

С допълнителна Молба от 31.08.2023 г. е направена конкретизация на жалбата, в смисъл, че предмет на оспорване е отказа на административния орган,  приеме за погасени по давност публични задължения за периода от 2013 г. до 2018 г. в размер общо на 8 998,31 лв., главница и лихви за просрочие общо в размер на  6 873.82 лв., или общо погасени задължения в размер на 15 872,13 лв., като същите бъдат отписани от данъчно-осигурителната сметка на К., като бъде уведомен за извършените действия по отписване на основание чл. 173 от ДОПК. 

 

3. Счита се, че оспореното Решение на Директора на ТД на НАП, Пловдив и потвърденото с него Разпореждане на публичния изпълнител са неправилни и незаконосъобразни. Възраженията в жалбата се свеждат до оспорване на становището на административните органи,  че наложените по изпълнителното дело обезпечителни мерки с ПНОМ е изх. № С160013-022-0029547 от 24.10.2016 г., на основание чл. 172, ал. 1, т. 5 от ДОПК спирали давността, като се поддържа, че  по същото не са били предприети други изпълнителни действия, поради което се счита, че е било налице основание за прекратяване „ех lege“ на производството по образуваното изпълнително дело, поради настъпване на законова „перемпция“. Според жалбоподателя, след възникване на това основание, всякакви действия на публичния изпълнител са се явяват незаконосъобразни.

Иска се оспореното решение и потвърденото с него разпореждане да бъдат отменени, като съдът се произнесе по същество за отписване на задълженията по изпълнителното дело. Иска се присъждане на сторените съдебни разноски.

 

4. Директора на Териториална дирекция Пловдив, на Национална агенция за приходите  чрез процесуалния си представител юрк. С., счита жалбата за неоснователна. Поддържат се изцяло фактическите констатации и правните изводи, изложени в Решението на Директора на ТД на НАП, Пловдив.

Поддържа се, че съобразно чл. 202, ал. 1 от ДОПК, запорът върху вземания на длъжника от банки се извършва чрез връчване на запорно съобщение на банките, като запорът се смята наложен от часа в деня на връчване на запорното съобщение на банката. Сочи се също така, че производството по обжалване действията на публичен изпълнител се развива по специален ред  на Глава Двадесет и седма от ДОПК, в който не е уредено прекратяване на производството поради настъпване на законова „перемпция“.

Иска се жалбата да бъде отхвърлена, като се присъдят разноски за юрисконсулско възнаграждение.

 

ІІ. За допустимостта:

 

5. Жалбата е подадена в предвидения за това процесуален срок, от лице имащо правен интерес от оспорването, след проведено обжалване по административен ред, което налага да се приеме, че същата е ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите, действията и тяхната хронология :

 

6. До жалбоподателя е изпратено Съобщение за доброволно изпълнение изх. № 13020057399/2002/00001 от 13.12.2005 г.(л.214), с което е уведомен, че в Териториална дирекция Пловдив, под № 57399/2002 г. е образувано изпълнително дело за неплатените от К. публични вземания. Според приложеното известие за доставяне( л.215), съобщението е получено от адресата на 15.12.2005 г.

 

7. С Разпореждане № 160013-105-0104723 от 06.10.2016г.( л. 113) на публичния изпълнител в изпълнителното производство са присъединени следните вземания :

по

ред

Съставител на акта

Вид

задължение

Вид документ

Документ №/ протокол ЛУ дата

   Период

главница

(лв.)

лихва

(лв.)

общо

(лв.)

1

Национална агенция за приходите Пазарджик

Здравно

осигуряване

Декларация образец 6

1300213026366 94 , протокол №

133581302659942

/ 25.04.2013

01.01.2012

31 12.2012

399,47

139,50

538,97

2

Национална агенция за приходите Пазарджик

Универсален

пенсионен

фонд

Декларация образец 6

1300216041007

протокол №

133581604102433

/26.04.2016

01.01.2015

31.12.2015

252,00

10,93

262,93

3

Национална агенция за приходите Пазарджик

Универсален

пенсионен

фонд

Декларация образец 6

1300213026366 94 , протокол №

133581302659942

/25.04.2013

01.01.2012

31.12.2012

252,00

88,00

340,00

4

Национална агенция за приходите Пазарджик

Здравно

осигуряване

Декларация образец 6

1300215039800 05 , протокол №

133581503178791

/27.04.2015

01.01.2014

31 12.2014

403,20

58,87

462,07

5

Национална агенция за приходите Пазарджик

ДОО

Декларация образец 6

1300215039800 05 , протокол № 1335815031787 91 27.04.2015

01.01.2014

31.12.2014

821,52

119,95

941,47

6

Национална агенция за приходите Пазарджик

Универсален

пенсионен

фонд

Декларация образец 6

1300215039800 05 , протокол № 1335815031787 91 27.04.2015

01.01.2014

31.12.2014

252,00

36,79

288,79

7

Национална агенция за приходите Пазарджик

Здравно

осигуряване

Декларация образец 6

1300214038951 55 , протокол № 1335814031902 83 28.04.2014

01.01.2013 31.12.2013

67,20

16,64

83,84

8

Национална агенция за приходите Пазарджик

ДОО

Декларация образец 6

1300214038951 55 протокол №

1335814031902 83 28.04.2014

01.01.2013

31.12 2013

136,92

/ 33,90

170,82

9

Национална агенция за приходите Пазарджик

Универсален

пенсионен

фонд

Декларация образец 6

1300214038951 5 5 , протокол № 1335814031902 83 28.04.2014

01.01.2013

31.12.2013

42,00

10,40

52,40

10

Национална агенция за приходите Пазарджик

Здравно

осигуряване

Декларация образец 6

13002060328564 , протокол №

35222.

02.07.2007

01.01.2006

31.12.2006

13,20

10,80

24,00

11

Национална агенция за приходите Пазарджик

ДОО

Декларация образец 6

1300206032856 4 , протокол №

35222/

02.07.2007

01.01.2006

31.12.2006

7,70

9,42

17,12

12

Национална агенция за приходите Пазарджик

Универсален

пенсионен

фонд

Декларация образец 6

13002060328564, протокол №

35222

' 02.07.2007

01.01.2006

31.12.2006

18,94

30,95

49,89

13

Национална агенция за приходите Пазарджик

Здравно

осигуряване

Декларация образец 6

    130021403890820,

   протокол №

1335814031894 50/ 28.04.2014

01.01.2013

31.12.2013

336,00

83,20

419,20

14

Национална агенция за приходите Пазарджик

ДОО

Декларация образец 6

130021403890820, протокол №

1335814031894 50 /28.04.2014

01.01.2013

31.12.2013

684,60

169,20

854,12

15

Национална агенция за приходите Пазарджик

Универсален

пенсионен

фонд

Декларация образец 6

130021403890820, протокол №

1335814031894 50 /28.04 2014

01.01.2013

31.12.2013

210,00

52,00

262,00

16

Национална агенция за приходите Пазарджик

ДОО

Декларация образец 6

130021604100716, протокол №

1335816041024 33 /26 04.2016

01.01.2015 31.12 2015

821,52

35,62

857,14

17

Национална агенция за приходите Пазарджик

Здравно

осигуряване

Декларация образец 6

    130021604100716, протокол №

1335816041024 33 /26 04.2016

01.01.2015

31.12.2015

403,20

17,48

420,68

18

Национална агенция за приходите Пазарджик

ДОО

Декларация образец 6

1300213026366 94 , протокол № 1335813026599 42 25.04 2013

01.01.2012

31.12.2012

813,91

284,22

1098,13

 

Общ размер

 5935,38

  1208,19

  7143,57

Главница 5935,38 лв., лихва 1216,92 лв. (към 06.10.2016г.), нелихвоносно вземане 490,00 лв., разноски 0,00 лв.

С Разпореждане № С170013-105-0172875 от 14.08.2017г.(л. 114)  на публичния изпълнител в изпълнителното производство са присъединени следните вземания :

по

ред

 Съставител на акта

Вид

задължение

Вид документ

 

Документ № протокол №

  Период

   главница

(лв.)

лихва

(лв.)

общо

(лв.)

1

Национална агенция за приходите Пазарджик

ДОО

Декларация образец 6

1300217042100

98 , протокол №

1335817034960 77,'26.04.2017

01.01.2016 31.12 2016

751,19

21,70

772,89

2

Национална агенция за приходите Пазарджик

Здравно

осигуряване

Декларация образец 6

1300217042100 98 , протокол № 1335817034960 77/26.04.2017

01.01.2016

31.12.2016

389,39

11,25

400,64

3

Национална агенция за приходите Пазарджик

Универсален

пенсионен

фонд

Декларация образец 6

1300217042100 98 , протокол № 1335817034960 77/26.04.2017

01.01.2016

31.12.2016

230,43

6,66

237,09

Общ размер

1371,01

39,61

1410,62

Главница 7314,39 лв., лихва 1771,67 лв. (към 14.08.2017 г.), нелихвоносно вземане 490,00 лв., разноски 0,00 лв.

С Разпореждане № С180013-105-0255371 от 27.08.2018 г. (л. 115)  на публичния изпълнител в изпълнителното производство са присъединени следните вземания :

по

ред

Съставител на акта

Вид

задължение

Вид документ

Документ №/ протокол

Период

главница

(лв.)

лихва

(лв.)

общо

(лв.)

1

Национална агенция за приходите Пазарджик

Здравно

осигуряване

Декларация образец 6

1300218041854 23 , протокол № 1335818034490 35/ 27.04.2018

01.01.2017

31.12.2017

400,80

13,25

414,05

2

Национална агенция за приходите Пазарджик

ДОО

Декларация образец 6

1300218041854 23 , протокол № 1335818034490 35 27.04.2018

01.01.2017 31.12.2017

954,96

31,57

986,53

3

Национална агенция за приходите Пазарджик

Универсален

пенсионен

фонд

Декларация образец 6

1300218041854 23 , протокол № 1335818034490 35/27.04.2018

01.01.2017

31.12.2017

276,00

9,12

285,12

 Общ размер

1631,76

53,94

1685,70

Главница 8903,31 лв., лихва 2531,03 лв. (към 27.08.2018 г.), нелихвоносно вземане 370,00 лв., разноски 0,00 лв.

 

8. За обезпечаване на публичните вземания на жалбоподателя, публичният изпълнител при ТД на НАП Пловдив, офис Пазарджик е издал Постановление за налагане на обезпечителни мерки  изх.№ С160013-022-СЮ29547 от 24.10.2016г. (л. 188), с което за обезпечаване на задължения в общ размер на 7680,03лв на основание чл. 200, чл. 202, ал. 1 във връзка с чл. 195, ал. 1 от ДОПК е наложил запор върху налични и постъпващи суми по банкови сметки, по депозити, вложени вещи в трезори, включително и съдържанието на касетите, както и суми, предоставени за доверително управление, находящи се в 27 търговски банки, като до всяка една от тях е изпратено запорно съобщение. Наличие на банкови сметки с титуляр К.С.К. са потвърдили пет от тях - Юробанк България АД, Уникреднт Булбанк АД, Банка ДСК ЕАД, Първа Инвестиционна банка АД - клон Пазарджик, Банка Пиреос България АД. Запорно съобщение е получено първо от Юробанк България АД  на 31.10.2016г.(л.126 и л. 176), от която дата следва се счита, че запорът на банковите сметки посочени в писмото на банката е наложен.

С Постановление за налагане на обезпечителни мерки № С230013-022-0037152 от 31.05.2023г.( л. 64), за обезпечаване на задължения в общ размер към същата дата от 20241,76лв., на основание чл. 200, чл. 202, ал. 1 във връзка с чл. 195, ал. 1 от ДОПК, публичния изпълнител е наложил запор върху вземания от трети задължени лица „Юнайтед Брокер“ ООД и „К2-Брокерс“ ЕООД, върху налични и постъпващи суми по банкови сметки, по депозити, вложени вещи в трезори, включително и съдържанието на касетите, както и суми, предоставени за доверително управление, находящи в „Първа Инвестиционна банка“ АД, „Юробанк България“ АД и „Уникредит Булбанк“ АД; върху притежавани от К. ценни книги в „Евротранс спедишън“ ЕООД, „Нова 2005“ ООД, „Фар“ ЕООД, „К2-Брокерс“ ЕООД, както и върху три броя моторни превозни средства.

 

9. С Възражение с вх. № С230013-000- 0276290 от 05.06.2023г.(л. 47) отправено до ТД на НАП, Пловдив,  К. е заявил, че задължения за държавно обществено осигуряване, здравно осигуряване; универсален пенсионен фонд, дължими за отчетни периоди от 01.01.2012 г. до 30.04.2018 г., включително, както и две глоби, наложени през 2013 г., с общ размер от 8998,31 лв. и лихви в общ размер от 6873,82лв. са погасени по давност. Искането е било, тези задължения в общ размер на 15872,13 лв. да бъдат отписани, като погасени по давност.

По повод на това възражение, с Разпореждане изх. № С230013-137-0005034 от 19.06.2023 г., издадено от И.А., на длъжност старши публичен изпълнител при ТД на НАП Пловдив, Офис Пазарджик,  е прието, че задълженията за заплащане на двете глоби от по 50,00лв. са погасени по давност и изпълнителното дело е прекратено в тази част, а относно останалите задължения за фонд държавно обществено осигуряване; фонд допълнително задължително осигуряване; здравно осигурителни вноски, върху които са налочени прежде описаните обезпечителни мерки, в размер на 8898,31лв. и лихви в размер на 6927,45 лв. и прието, че не са погасени по давност и съответно, принудителното изпълнително производство е продължено.

За да постанови този резултат, публичния изпълнител е приел, че публичните вземания за Универсален пенсионен фонд, ДОО и Здравно осигуряване по годишна Декларация обр. 6 №130021302636694 от 25.04.2013 за периода 01.01.2012 до 31.12.2012 г., са със срок за деклариране и доброволно плащане 30.04.2013 г. Пояснено е, че давността за тях започва да тече от 01.01.2014 г., като с Постановление от 24.10.2016 г. е наложен запор на банкови сметки с което давността е спряна на основание чл. 172, ал. 5 от ДОПК и към момента на издаване на разпореждането не е изтекла. Аналогични са съображенията по отношение на задълженията за останалите процесни периоди.

 

10.  Разпореждането на публичния изпълнител е потвърдено с оспореното в настоящото производство Решение № 161 от 03.07.2023 г. на Директора на Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите.

Контролния в йерархията на администрацията орган, подробно е описал всички релевантни факти по принудителното изпълнително производство, които всъщност не са спорни между страните. Въз основа на тези факти, директора на териториалната дирекция е достигнал до напълно аналогични изводи, на тези, възприети от публичния изпълнител. Прието, че доколкото процесните задължения са присъединени за публично събиране с разпореждания през 2016 г., 2017 г. и 2017 г., като за гарантиране на събирането им са наложени обезпечителни мерки през 2016 г.   Крайният извод е бил, че по отношение на осигурителните вноски, дължими за процесните периоди от време не е изтекла 5-годишната давност, а освен  това, не е изтекъл и 10-годишния давностен срок предвиден в чл. 171. ал, 2 от ДОПК.

 

ІV. За правото:

 

11.  С оглед конкретиката на текущият спор, следва преди всичко да се посочи, че погасителната давност е юридическо събитие, представляващо нормативно определен период от време през който носителят на едно субективно, материално право бездейства, като проявлението на това събитие има за правна последица, пораждане на правната възможност на задълженото лице да се позове на давността и да откаже изпълнение.

В тази смисъл, както се сочи от страните по делото, според чл. 171, ал. 1 от ДОПК, публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок, а според чл. 171, ал. 2 от ДОПК, с изтичането на 10-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, се погасяват всички публични вземания независимо от спирането или прекъсването на давността, освен в лимитивно изброените в нормативния текст случаи.

Теченото на давностния срок, може да бъде спряно или прекратено. Един от фактите, проявлението на който съобразно чл. 172, ал. 1, т. 5 от ДОПК има за последица спиране на давностния срок е налагането на обезпечителни мерки.

Според чл. 172, ал. 2 от ДОПК, давността се прекъсва с издаването на акта за установяване на публичното вземане или с предприемането на действия по принудително изпълнение. Ако актът за установяване бъде отменен, давността не се смята прекъсната.

 

12. С оглед предмета на текущия правен спор, следва да се констатира, че най-ранните във времето публични задължения на К., са за задължителни вноски за здравно осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване и за държавното обществено осигуряване за периода 01.01.2012 г. до 31.12.2012 г. Те са заявени посредством Декларация образец 6 с Протокол (Приложение № 9, към чл. 8, ал. 7 от Наредба Н-13 №) №133581302659942 от 25.04.2013 г.

Задължението за деклариране на съответния размер на вноските относно период 01.01.2012 г. до 31.12.2012 г. към момента на подаването на данните (25.04.2013 г.) е установено в чл. 2, ал. 2 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица (отм. ДВ бр. 1 от 3.01.2020 г.),  работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения, осигурителните каси за своите членове – осигурители, самоосигуряващите се лица и лицата по чл. 4, ал. 9 от Кодекса за социално осигуряване или упълномощени от тях лица подават в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите декларация образец № 6 съгласно приложение № 4, в която се вписват конкретно изброени данни.

Според чл. 3, ал. 3, т. 2 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г.(отм.), декларация образец № 6 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите: от самоосигуряващите се лица - еднократно до 30 април(курсивът мой) за: дължимите осигурителни вноски за предходната календарна година; задължителните осигурителни вноски върху осигурителен доход, формиран по реда на чл. 6, ал. 9 от Кодекса за социално осигуряване, от получени доходи за извършена дейност през минали години, различни от предходната.

 

13. С оглед естеството на задълженията на К., трябва да се съобрази, че според чл. 115, ал. 1 от КСО(редакция ДВ бр. 100 от 2011 г., в сила от 1.01.2012 г.), вземанията на Националния осигурителен институт за неправилно извършвани осигурителни плащания, неоснователно изплатени парични обезщетения и надвзети пенсии и лихвите върху тях се погасяват с изтичане на петгодишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, за която се отнася. С изтичане на десетгодишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, за която се отнасят, се погасяват всички вземания, независимо от прекъсването на давността. Съобразно чл. 115, ал. 3, т. 3 от КСО, давността се прекъсва с предприемане на действия по принудително изпълнение. Аналогично, както се посочи е правилото на чл. 172, ал. 2 от ДОПК.

 

14. Доколкото в случая погасителната давност се отнася до конкретни парични задължения на жалбоподателя, то теченето, спирането и прекъсването на давностния срок е мислимо, единствено в хипотеза, когато това парично задължение е добило статуса на ликвидно и изискуемо, а такова за самоосигуряващите се лица, то става след подаване на декларация обр. 6, като в нея самоосигуряващото се лице попълва сбора от сумите на дължимите осигурителни вноски за ДОО, за ДЗПО и ЗО.

Това ще рече,  по смисъла на чл. 115, ал. 1 от КСО, указанието „…годината, следваща годината, за която се отнася…“, следва да се разбира годината, следваща годината, през която задължението е декларирано или е следвало да се декларира и е станало изискуемо. Това разбиране е в съответствие с регулацията на давността за публични задължения по чл. 171, ал. 1 от ДОПК, доколкото несъмнено, задълженията за осигурителни вноски са също публични.

 

15. Следователно, относно задълженията за осигурителни вноски за отчетната 2012 г., които е следвало да се декларират и внесат през 2013 г., давността е започнала да тече на 01.01.2014 г., като пет годишния срок изтича на 31.12.2018 г.

Преди да изтече давностния срок обаче, с Разпореждане № 160013-105-0104723 от 06.10.2016г. на публичния изпълнител, тези задължения са присъединени по вече сложеното в ход изпълнително производство. Тоест, предприети са действия по тяхното принудително изпълнение. По-късно, с Постановление за налагане на обезпечителни мерки  изх. № С160013-022-СЮ29547 от 24.10.2016г. е охранено събирането на задължения в общ размер на 7680,03лв.

Присъединяването на задълженията за принудителното им изпълнение и тяхното обезпечаване, предприето в хода на същото това същото изпълнително производство са несъмнено действия по тяхното принудително изпълнение, които имат за последица прекъсване на теченето на давностния срок.

 

16. По изложените до тук нормативен ред и правни изводи, спор между страните също не се формира. Тоест, несъмнено е, че за задълженията за осигурителни и здравно осигурителни  вноски за периоди 01.01.2012 г. до 31.12.2012 г.; 01.01.2013 г. до 31.12.2013 г.; 01.01.2014 г. до 31.12.2014 г.; 01.01.2015 г. до 31.12.2015 г., давностния срок е прекъснат на  24.10.2016г., с налагането на обезпечителни мерки за тяхното принудително събиране. Запора и възбраната, наложени в хода на вече образувано изпълнително дело, са процесуален способ за осъществяване на принудителното изпълнение и поради това имат за последица прекъсване на давностния срок. В случая този давностен срок за вземанията за осигурителни и здравно осигурителни вноски за периоди 01.01.2012 г. до 31.12.2012 г.; 01.01.2013 г. до 31.12.2013 г.; 01.01.2014 г. до 31.12.2014 г. е изтекъл на 23.10.2021 г. От този момент насетне публичното задължение не подлежи на принудително изпълнение, тоест то е добило статуса на „естествено“ задължение и подлежи единствено на доброволно изпълнение.  Последващото обезпечаване на едно вече превърнало се в „естествено“ задължение не води до неговото „реституиране“ като вземане, подлежащо на принудително изпълнение вземане. Сиреч, Постановление за налагане на обезпечителни мерки № С230013-022-0037152 от 31.05.2023г. за обезпечаване на задължения в общ размер към същата дата от 20241,76лв., е издадено след изтичане на давностния срок и няма за последица ново прекъсване на давностния срок, тъй като прекъсване на давността е възможно само преди тя да е изтекла.

Задълженията за осигурителни и здравно осигурителни вноски за периоди 01.01.2015 г. до 31.12.2015 г. са погасени по давност към 31.12.2021 г.

Задълженията за осигурителни и здравно осигурителни вноски за периоди 01.01.2016 г. до 31.12.2016 г. са погасени по давност към 31.12.2022 г. По отношение на тези задължения, налагането на обезпечителни мерки с Постановление № С230013-022-0037152 от 31.05.2023г. също няма за последица прекъсване давностен срок, тъй като същият е вече изтекъл.

Относно задълженията за осигурителни и здравно осигурителни вноски за периоди 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г., пет годишния давностен срок изтича към 31.12.2022г.

Изложеното до тук от фактическа и правна страна не е съобразено от органите по приходите, поради което оспореното решение и потвърденото с него разпореждане се явяват постановени в противоречие с материалния закон. Те ще следва да бъдат отменени, а преписката върната за произнасяне по искането на К. при спазване на указанията дадени в настоящото решение.

 

17. Само за пълнота на изложението и с оглед поддържаните възражения от жалбоподателя, трябва да се маркира, че перемпцията е без правно значение за давността. Общото между двата правни института е, че едни и същи факти могат да имат значение, както за перемпцията, така и за давността. Това обаче са различни правни институти с различни правни последици - давността изключва принудителното изпълнение, а перемпцията обратно, предполага неудовлетворена нужда от принудително изпълнение.

 

 

 

V. За разноските :

 

18. Констатираната незаконосъобразност на административния акт, предполага на жалбоподателя да се присъдят сторените разноски по производството, които съобразно представените платежни документи се констатираха  в размер на 1010,00лв.

Ето защо, Съдът

 

Р    Е    Ш    И   :

 

ОТМЕНЯ Решение № 161 от 03.07.2023 г. на Директора на Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите и потвърденото с него Разпореждане изх. № С230013-137-0005034 от 19.06.2023 г., издадено от И.А.. на длъжност старши публичен изпълнител при ТД на НАП Пловдив, Офис Пазарджик, в частта му с която е разпореден отказ за погасяване по давност на публични вземания.

 

ВРЪЩА преписката на административния орган за произнасяне по Възражение вх. № С230013-000- 0276290 от 05.06.2023г., подадено от К.С.К. до ТД на НАП, Пловдив, при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона дадени в настоящото решение.

 

ОПРЕДЕЛЯ едномесечен срок от връчване на решението за произнасяне от административния орган по Възражение вх. № С230013-000-0276290 от 05.06.2023г., подадено от К.С.К. до ТД на НАП, Пловдив.

 

ОСЪЖДА Национална агенция за приходите сумата, София да заплати на К.С.К., ЕГН **********,***, сумата от 1010,00  лв. (хиляда и десет лева), сторени от последния разноски в производството.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

Административен съдия :     (П)