Решение по дело №10177/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 септември 2021 г.
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20217060710177
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е
212

гр. Велико Търново, 24.09.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА



Административен съд – Велико Търново, първи касационен състав, в публично заседание на седемнадесети септември две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ                                                 ЙОРДАНКА МАТЕВА

ЧЛЕНОВЕ:                                                        МАРИЯ ДАНАИЛОВА РОСЕН БУЮКЛИЕВ

при секретаря М.Н.и участието на прокурора Невена Орманджиева, разгледа докладваното от съдия Данаилова касационно НАХД № 10177/2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от Закона за административните нарушения и наказания.

 

С Решение № 16 от 05.05.2021г. по НАХД № 20214140200054/2021г. по описа на Районен съд Павликени е потвърдено Наказателно постановление № 45/15.12.2020г. на директора на РИОСВ – Велико Търново, с което на „Старткерамик“ ООД, със седалище и адрес на управление гр. Летница, ул. Бузлуджа № 7, обл. Ловеч, чрез управителя И.Й.с. Михалци, ул. „Проф. П. Кунин“ № 68, на основание чл. 165, ал. 2 от ЗООС, му е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв.

В законния срок срещу решението е подадена касационна жалба от „Старткерамик“ ООД, със седалище и адрес на управление гр. Летница, ул. Бузлуджа № 7, обл. Ловеч, чрез управителя И.Й.с. Михалци, ул. „Проф. П. Кунин“ № 68, с която въззивното решение се обжалва по касационен ред като неправилно - постановено при нарушение на материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствените правила. По същество касаторът излага доводи, че не били взети всички факти по делото. По тези съображения моли решението да бъде отменено и да се постанови друго, с което НП да се отмени.

 

Ответникът по касация – РИОСВ – Велико Търново заема писмено становище за неоснователност на жалбата. Претендира разноски.

 

Представителят на ВТОП дава становище за неоснователност на касационната жалба. Споделя изводите на първоинстанционния съд, че административното нарушение е доказано от обективна и субективна страна.  Също така счита, че правилно и въз основа на събраните по делото доказателства е определен и субектът на административното нарушение. Възраженията на касатора в тази насока, които е направил пред първоинстанционния съд са неоснователни и неподкрепени от събраните по делото доказателства. Поради тези съображения обжалваното решение, като правилно и законосъобразно постановено, предлага да се остави в сила.

 

Настоящият касационен състав на Административен съд – Велико Търново, като взе предвид събраните по делото доказателства от Павликенския РС и наведените от касатора възражения намира за установено от правна страна следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК и отговаря на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от същия кодекс, приложими по силата на чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН. Като такава същата е процесуално допустима за разглеждане в настоящото производство. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

При извършената на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН проверка, съдът не установи наличието на пороци, засягащи валидността и допустимостта на обжалвания съдебен акт.

Въззивният съд правилно е установил следната фактическата обстановка по делото:

На 30.07.2020 г. дружеството "Старткерамик" ООД на територията на "Инсталация за изработване на керамични продукти (тухли) чрез изпичане в един брой рингова пещ", находяща се в с. Михалци, община Павликени, използвало въпросната рингова пещ и извършило изпичане на тухли. По този начин жалбоподателят не е изпълнил даденото на основание чл. 153, ал. 3 и ал. 4 от Закона за опазване на околната среда с Предупредителен протокол от 07.07.2016 г. задължително предписание, а именно нарушена е забраната, дадена с предписанието да не се използва "Инсталация за изработване на керамични продукти (тухли) чрез изпичане в един брой рингова пещ", до издаване на комплексно разрешително по реда чл. 117, ал. 1 от ЗООС. Възприемайки описаната по – горе обстановка АНО е издал обжалваните АУАН и НП за извършено от жалбоподателя нарушение по чл. 166, т. 3 във връзка с  чл. 165, ал. 2, във връзка с чл. 153, ал. 4 във връзка с 153, ал. 3 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС), поради което и на основание чл. 166, т. 3 от Закона за опазване на околната среда на нарушителя е наложена "имуществена санкция" в размер на 2000 (две хиляди) лева.

 

С обжалваното решение въззивният съд потвърдил наказателното постановление с мотиви, че при издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, които да обуславят неговата отмяна. Обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган в срока по чл. 34, ал. 3 ЗАНН. Съгласно представена заповед директорът на РИОСВ – ВТ, на осн. ЗООС е оправомощил експертите от поверената му районна инспекция да извършват визирания контрол в глава девета на ЗООС на задължителни предписания от типа на процесните, по смисъла на чл. 155, ал. 2 от ЗООС. При издаване на АУАН и наказателното постановление са спазени императивните разпоредби на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. В случая на "Старткерамик" ООД са дадени задължителни предписания от страна на РИОСВ – гр. ВТ с Предупредителен протокол от 07.07.2016 г. задължително предписание, а именно да не се използва "Инсталация за изработване на керамични продукти (тухли) чрез изпичане в един брой рингова пещ" до издаване на комплексно разрешително по реда чл. 117, ал. 1 от ЗООС. Липсвали доказателства процесното предписание да е било обжалвано пред административния съд, поради което същото има задължителна сила по отношение на жалбоподателя, който се явява негов адресат. Жалбоподателят е имал възможност да обжалва предписанието и невъзползвайки се от тази си възможност последното се е "стабилизирало" като индивидуален административен акт и е придобило задължителна за нарушителя сила и евентуални негови недостатъци на предписанието не касаят същността на спора. Те биха имали значение в едно производство по проверка законосъобразността на самото предписание. Административно-наказващият орган е посочил точно законните разпоредби, които са били нарушени, съгласно изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН. Преценено е, че нарушението не се явява маловажно по смисъла на чл. 28 ЗАНН.

 

Настоящият състав намира решението за правилно, по изложените в него мотиви, които се споделят от настоящия състав. Касационната жалба, с оплакванията формулирани в нея, е неоснователна.

Решаващият състав на РС е формирал изводите си въз основа на изцяло изяснената от него фактическа обстановка, след като е обсъдил всички обстоятелства по делото, установяващи се от събраните писмени доказателства, както и наведените от страните доводи и възражения. При постановяване на обжалваното решение правилно е приложен материалния закон. Районният съд не е нарушил процесуалните правила относно събирането на допустимите и относими към спора доказателства, и е попълнил делото с такива, установяващи наведените като спорни в производството пред него факти.

Съгласно чл. 156, т. 2 от ЗООС, се осъществява последващ контрол за проследяване изпълнението на предписанията, дадени на контролираното лице по време на текущия контрол и при неизпълнение на предписанията по чл. 155 ЗООС от контролираното лице се носи административно-наказателна отговорност според чл. 166, т. 3 ЗООС. Съставянето на актове за извършени административни нарушения и издаването на наказателни постановления са част от текущия и последващия контрол - чл. 157 ЗООС. Отговорността за изпълнение на указанията е била вменена в протокола, с посочването, че именно дружеството ползва пещта, а отговорността за преустановяването на тази дейност е на самото дружество – чрез неговия управител, така както изисква чл. 155, ал. 2 от ЗООС, предвиждаща задължителното посочване на отговорник за изпълнението. Разпитаният пред РС свидетел е потвърдил, че именно дружеството-жалбоподател осъществява вменената като нарушение дейност. За да притежава „СТАНДАРТ КЕРАМЕК“ ЕООД, с. Михалци качеството на оператор, като наемател, следва да е представило договор за наем и други ясни доказателства, които конкретно да посочват и обективно да доказват изпълнението на ЗООС в случая, а именно по смисъла на § 1, т. 43 от ДР на ЗООС. В случая договор за наем към момента на проверката липсва, както и не са представен изиискващите се нормативно доказателства и документи в полза на това, че „СТАНДАРТ КЕРАМЕК“ ЕООД, с. Михалци може да бъде самостоятелен оператор на съществуващата инсталация. Съгласно ЗООС и действащото законодателство оператор е собственикът на инсталацията, адресат на предупредителния протокол.

Ако касаторът изпитва пречки за изпълнението му от каквото и да било естество, той има възможността да се обърне към административния орган и да потърси допълнителни разяснения за решаването им, вкл. удължаването на срока за изпълнението. Това не е направено в случая, а видно от резултатите от извършената проверка на предписанията не са били изпълнени.

Правилно съдът е приел, че задължителните предписания за изпълнение на предвидено в закона задължение, имат характер на индивидуални административни актове и по тази причина те не могат да бъдат разглеждани в административнонаказателно производство, каквото по своя характер представлява оспорването на наказателното постановление. Предмет на наказателното производство е единствено тяхното неизпълнение, а въпрос на свободен избор за жалбоподателя е дали същият ще оспори тези задължителни предписания в качеството им на индивидуални административни актове. Правилна е и преценката, че не са налице предпоставките за приложение на чл. 28 ЗАНН.

 

При така изложеното настоящият състав намира, че обжалваното решение не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила.

 

С оглед изхода на спора и на основание  чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН вр. чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение. Размерът на същото съдът определя съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК и чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, а именно 80,00 лв.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Административен съд – Велико Търново,

 

Р     Е     Ш     И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 16 от 05.05.2021г. по НАХД № 20214140200054/2021г. по описа на Районен съд Павликени.

ОСЪЖДА „Старткерамик“ ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр. Летница, ул. Бузлуджа № 7, обл. Ловеч, чрез управителя И.Й.с. Михалци, ул. „Проф. П. Кунин“ № 68, да заплати на РИОСВ – Велико Търново, гр. Велико Търново, ул. „Никола Габровски“ № 68 разноски в размер на 80,00 лв. /осемдесет лева/ за юрисконсултско възнаграждение.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:           1.

 

 

 

 

2.