Решение по дело №383/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 512
Дата: 21 април 2021 г. (в сила от 27 октомври 2021 г.)
Съдия: Янка Желева Ганчева
Дело: 20217050700383
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

 ………..........2021г., гр. Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд- двадесет и втори състав, в публично заседание на двадесет и трети март две хиляди и двадесет и първа година в състав:

    

                                                                                     Председател: ЯНКА ГАНЧЕВА

 

и при участието на секретаря Анна Димитрова като разгледа докладваното от съдията Ганчева адм. дело N 383 по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „Мавекс“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, ***, представлявано от Д.Г.Х. срещу решение от 25.08.2020 г. на Ръководител на управляващ орган на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, в частта по т. 20, с което на дружеството е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

Жалбоподателят сочи, че е подал проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-10086  по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, което е било отхвърлено по единадесета оценителна сесия. Счита изводът на управляващия орган, че кандидатът не отговаря на изискването от Критерии за допустимост на кандидатите по т. 9 „Минимален и максимален размер на безвъзмездната помощ” от Условия за кандидатстване по процедурата и Критерий № 25 от „Критерии и методология за оценка на проектни предложения” за незаконосъобразен и неправилен, предвид данните в предоставената ГДД за 2019 г. от 24.02.2020 г. с вх. №0300И0733154 /Приложение 2/, според която дружеството напълно отговаря на изискванията по т. 9 от Условията за кандидатстване, а именно, че безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде с максимален размер до 10% от „нетните приходи от продажби”, декларирани при лица, които се облагат с корпоративен данък, в ГДД по чл.92 от ЗКПО за 2019 г. част V шифър 0110 „Нетни приходи от продажби” и „Допустими единствено кандидати с отчети поне 30 000,00 лева „нетни приходи от продажби” в ГДД за 2019 г. Счита, че при оценката длъжностните лица са взели предвид само т. нар. нетни приходи от продажби – сумата, отразена в част V шифър 0110 ГДД за 2019 г. от 24.02.2020 г. с вх. № 0300И0733154, без да вземат в предвид, че т.нар нетни приходи от продажби са част от ред I от същата ГДД - Общи приходи и част от сумата отразена в част V шифър 0100, а именно приходи в размер на 178 314,89 лв. за предходната финансова година 2019 г. На следващо място намира, че незаконосъобразно и неправилно е установено, че кандидатът не отговаря на изискването от Критерии за допустимост на кандидатите по т. 11.1 подт.5 от Условия за кандидатстване по процедурата и Критерий № 16 от „Критерии и методология за оценка на проектни предложения“ предвид данните в предоставената ГДД за 2019 г. от 24.02.2020 г. с вх. № 0300И0733154 /Приложение 2/ съобразно която дружеството напълно отговаря на изискванията по т. 13-23 и т.27 от Приложение 4 „Критерии и методология за оценка на проектни предложения“ - да има спад поне 20 % в оборота за м. април 2020 г. спрямо средно месечният оборот за предходната финансова година - 2019 година. В приложената ГДД за 2019 г. от 24.02.2020 г. с вх. № 0300И0733154 в част V шифър 0100 са отразени общи приходи от дейността на дружеството за финансовата 2019 година и те са в размер на 178 314,89 лв., като дружеството за същия период генерира печалба в размер на 9 895,92 лв., отразена в част V шифър 0610, които са ефективно внесени в бюджета. Твърди, че приходния оборот на дружеството за м. април 2020 година е 9 883,32 лв., а средно месечния оборот на дружеството, изчислен по указанията на Министeрство на икономиката във връзка с мярката е 14 859,57 лв. и несъмнено е налице е спад, който превишава 20%, което напълно покрива основното изискване на Критерии за допустимост на кандидатите по т.11.1 подт.5 от Условия за кандидатстване по процедурата и Критерий № 16 от „Критерии и методология за оценка на проектни предложения”. Релевира, че междувременно преди да приключи оценителската сесия и да бъде взето и съответно оповестено обжалваното решение, дружеството подава коригираща ГДД на 23.07.2020 г. за 2019 г. с вх. № 0300И823075 /Приложение № 3/, където в част V шифър 0110 - „нетни приходи от продажби” е отразена сумата на нетните приходи от продажби по смисъла на параграф 1, т.49, от ДР на ЗКПО във връзка с параграф 1, т.11 от ДР на Закона за счетоводството, които напълно съвпадат със сумата от 178 314,89 лв. - Общи приходи, отразена в част V шифър 0110 в ГДД от 23.07.2020г. за 2019 г. с вх. № 0300И823075 и в ГДД за 2019 г. от 24.02.2020г. с вх. № 0300И0733154, която не е взета в предвид при извършването на оценката. Моли да се отмени решението, в частта, с която не е одобрен проекта на дружеството жалбоподател. В писмено становище чрез процесуален представител – адв. С.П.-ВАК излага подробни аргументи за незаконосъобразност на атакуваното решение и поддържа искането за отмяната му в обжалваната част и за връщане на преписката на административния орган за ново произнасяне, като моли за присъждане на разноски по опис.  

Ответника, чрез процесуалния си представител в депозирани писмени бележки поддържа, че решението е издадено от компетентен орган, в предвидената форма и при спазване на процесуалния и материален закон и в съответствие с целта на закона. Твърди, че административният орган е приложил закона правилно, съгласно предвидените в Условията за кандидатстване и документална проверка за това дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент по програма BG6RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19, по програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020.  В рамките на законосъобразно проведена процедура, проектното предложение на жалбоподателя е отхвърлено на основание критерий № 16 и 25, поради несъответствие с т. 11.1, подт. 5 и т. 9 от Условията за кандидатстване по процедурата, тъй като е установено, че кандидатът не е регистрирал поне 20 % спад в оборота (нетни приходи от продажби) за месец април 2020 г., спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби ) през 2019 г. и не е с отчетени поне 30 000 лв., „нетни приходи от продажби" в Годишната данъчна декларация за 2019 г., тъй като жалбоподателя е декларирал размер на нетните приходи от продажби за 2019 г., в размер на 0 /нула/ лева. Извежда извод, че правилно и съгласно приложение 4 „Критерии и методология за оценка на проектните предложения" от Условията за кандидатстване по процедурата, проектното предложение е отхвърлено като несъответстващо с изискванията по т. 13-23 и т. 27. В конкретния случай не е изпълнено изискването на т. 16 и т. 25, като УО на ОПИК няма задължение да следи служебно за подадени междувременно коригиращи ГДД от страна на кандидата до издаване на оспорения акт. По изложените доводи моли да се отхвърли жалбата и да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение, като прави възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение от дружеството жалбоподател.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

Обжалвания акт е за отказ да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение рег. № BG16RFOP002-2.073-10086 по процедура проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, по програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 и е годен предмет на съдебна проверка за законосъобразност по АПК. Жалбата първоначално е подадена до Административен съд – София град, който с Определение №789/03.02.2021г. на осн. чл. 133, ал. 1 от АПК е изпратил жалбата по подсъдност на Административен съд – Варна. Оспорването изхожда от адресата на атакувания акт и това обуславя съществуването на негов пряк и непосредствен правен интерес от подаване на жалба. Акта е съобщен на 26.08.2020 г. чрез системата ИСУН, а жалбата срещу решението за отказ е подадена до Административен съд София град на 08.09.2020 г., видно от представената товарителница. Въз основа на жалбата е образувано адм.дело № 9196/2020г. по описа на АССГ, като с определение № 789 от 03.02.2021г. делото е прекратено и е изпратено по подсъдност на Административен съд - град Варна на основание чл.135, ал.2 от АПК. Видно от горното потестативното субективно право на жалба е упражнено в законоустановения 14-дневен срок от уведомяването.

В обобщение жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна поради следните съображения:

Със Заповед № РД-16-375/12.05.2020 г. на Главния директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г. е утвърден пакет от документи за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19, по приоритетна ос „Предприемачество и капацитет за растеж на МСТ“, Инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП“ на ОПИК, като са утвърдени условия за кандидатстване и изпълнение по процедурата, обява за откриване на процедура на подбор на проекта. Разпоредено е документите да се публикуват на интернет страницата на Оперативната програма, както и в Информационната система за управление и наблюдение „ИСУН 2020“.

На 14.05.2020г. Управляващият орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 - 2020г. открива процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID -19" с краен срок за кандидатстване: 16:30ч. на 15.06.2020г.

В "Условия за кандидатстване и изпълнение с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК по процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVlD-19", наричани по-нататък за краткост "Условията за кандидатстване" /л. 35-48 от адм. дело № 9196/20г./ изрично са разписани всички изисквания към кандидатите по процедурата във връзка с подаваните от тях проектни предложения.

Съгласно т. 9 "Минимален и максимален размер на безвъзмездна финансова помощ за конкретен проект" от Условията за кандидатстване "безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10% от "нетните приходи за продажби", декларирани при лица, които се облагат с корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019г. /част V, шифър 0110 "нетни приходи от продажби"/" и "Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000лв. "нетни приходи от продажби" в Годишната данъчна декларация за 2019г."

В т.11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване е посочено, че допустими кандидати са тези, които са регистрирали спад поне 20 % в оборота /нетните приходи от продажби/ за месец април 2020г., спрямо средния месечен оборот /нетни приходи от продажби/ през 2019г.

Със Заповед № РД-16-381/14.05.2020 г. на Главния директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г. са утвърдени опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19, по програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020. /л. 79 от адм. дело № 9196/20г./

В Приложение №1 от заповедта се съдържат опростените правила. Съгласно одобрената процедура предоставянето на безвъзмездна финансова помощ се осъществява по опростени правила в съответствие с чл. 21 ал.1 т.1 от ЗМДВИП, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г. ЗУСЕСИФ и ПМС №162/2016 г. По процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Периодично, служителите с права на администратор на сесии в ИСУН, присъединяват постъпилите проектни предложения в рамките на оценителна сесия. След присъединяването към оценителната сесия определените със заповед за сформиране на оценителна комисия лица извършват съответните предвидени в процедурата служебни проверки. Проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН. Съгласно т.2.9 от опростените правила, при установена липса на документи към проектното предложение и необходимост от отстраняване на нередовности, до кандидатите се изпраща от администраторите на сесията искане за отстраняване на нередности през ИСУН 2020, като срокът за представяне на исканите документи/разяснения е 3 работни дни от датата на изпращане на уведомлението в ИСУН 2020. В т. 2.10 е предвидено, че при непредставяне на изискани документи или неотстраняване на нередовности, проектното предложение се предлага за отхвърляне от оценителя, като основанието за отхвърляне се посочва в оценителния лист.  Съгласно т.2.18 от правилата кандидатите, на които е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения. Като Приложение 4 към т. 22 от Условията за кандидатстване и изпълнение са изготвени и Критерии и методология за оценка на проектни предложения по ОПИК 2014-2020г., BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19". В т. 16 от таблицата на същите, като критерий е вписано: "Кандидатът е заявил, че е предприятие, регистрирало спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г., спрямо средния месечен оборот (нетните приходи от продажби) през 2019г., а като източник на проверка, от който се установяват посочените обстоятелства, е отбелязано - Декларация за финансовите данни (Приложение 2) и Служебна проверка от НАП относно нетни приходи от продажби за 2019г.

Със заповед № РД-16-652/31.07.2020 г. е определен състав на оценителната комисия за извършване на комплексна оценка – председател, секретари и членове с право на глас. /л. 66-77 от адм. дело № 9196/20г./

На 14.05.2020 г. жалбоподателят е подал проектно предложение.

От представеното по делото Проектно предложение - Формуляр за кандидатстване, депозиран от "Мавекс" ООД, т.4 "Бюджет", Раздел I "Разходи за ликвидност", т. 1. "Разходи, необходими за преодоляване на недостига на средства или липса на ликвидност, настъпили в резултат от епидемичния взрив от COVID-19", подт.1.1. "Разходи, необходими за преодоляване на недостига на средства или липса на ликвидност , настъпили в резултат от епидемичния взрив от COVID-19", е видно, че дружеството е кандидатствало за БФП в размер на 10 000 лева, равняваща се на 100% от размера на заявените разходи. /л.55-56 от адм. дело № 9196/20г./ Към Проектното предложение е приложена Декларация за финансовите данни Приложение 2 от 14.05.2020г., в Раздел III от която управителят на дружеството Д.Г.Х. е декларирала, че представляваното от нея предприятие е регистрирало спад поне 20% в оборота /нетните приходи от продажби/ за месец април 2020г. спрямо средния месечен оборот /нетните приходи от продажби/ през 2019г.; както и, че оборотът /нетните приходи от продажби/ за месец април 2020г. е в размер на 9883.32 лева, а средният месечен оборот /нетните приходи от продажби/ през 2019г. съгласно ГДД по чл.92 от ЗКПО е 178314.89 лева. /л. 57 от адм. дело № 9196/20г./

Назначената комисия е извършила служебна проверка на депозираното от жалбоподателя проектно предложение.

От представения по делото като разпечатка от ИСУН 2020 Оценителен лист е видно, че от оценител Стоян Йорданов Ранчев е извършена оценка на проектно предложение с номер BG16RFOP002-2.073-10086, с наименование "Преодоляване на недостига на средства и липсата на ликвидност, настъпили в резултат на COVID-19" на кандидат "Мавекс" ООД, при която е констатирано, че  "Кандидатът не отговаря на изискването от Критерии за допустимост на кандидатите по т.11.1, подт.5 от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения /Приложение № 4 към Условията за кандидатстване/:  Съгласно т.11.1, подт.5 от Условията за кандидатстване кандидатите следва да са регистрирали спад поне 20% в оборота /нетните приходи от продажби/ за месец април 2020г., спрямо нетния месечен оборот /нетни приходи от продажби/ за 2019г. Съгласно данните в представената Декларация за финансовите данни /Приложение 2/ стойността на нетните приходи от продажби за месец април 2020г. е 9 883.32 лева, а нетните приходи от продажби за 2019г. съгласно предоставена информация от Националната агенция по приходите е 0 лева. Предвид горното не е налице спад от поне 20% в оборота /нетните приходи от продажби/ за месец април 2020г., спрямо нетния месечен оборот /нетни приходи от продажби/ за 2019г. Съгласно Приложение 4 "Критерии и методология за оценка на проектните предложения": при несъответствие с изискванията по т.13-23 и т.27, проектното предложение се отхвърля.“ На второ място е констатирано, че кандидатът не отговаря на изискването на т. 9 Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване и Критерий № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения /Приложение 4 към Условията за кандидатстване/, съгласно което безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10 % от „нетните приходи от продажби“, декларирани при лица, които се облагат с корпоративен данък, в ГДД по чл.92 от ЗКПО за 2019г., като допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи от продажби“ в ГДД за 2019г., докато съгласно информацията от НАП дружеството е декларирало такива в размер на 0.00 лв. предвид описаното, кандидатът не може да получи безвъзмездна помощ по процедурата.

Оценителната комисия e изготвила Доклад № 93-00-1535/25.08.2020г. до УО на ОПИК с приложен към него списък на предложените за отхвърляне проектни предложения от единадесета оценителна сесия.  /л. 91-92 от адм. д. №9196/20г./

На 25.08.2020г. е издаден оспорения акт, с който ръководителя на управляващия орган е отказал да предостави безвъзмездна финансова помощ на „Мавекс“ ООД с мотиви, идентични с тези в оценителния лист, описани по-горе. Резултатите от единанадесета оценителна сесия на програмата, в т.ч. и обжалваният отказ на РУО, е публикуван в сайта opic.bg на 25.08.2020г. в съответствие с т. 2.15 от Опростените правила, а на 26.08.2020г. е изпратено съобщение, адресирано до кандидата в съответствие с т.2.18 от същите опростени правила. /л. 95 от адм. дело № 9196/20г./

Със жалбата са представени ГДД за 2019г. и коригираща ГДД за 2019г. на осн.чл.75 ал.3 от ЗКПО, подадена на 23.07.2020 г.  и генерирана на същата дата от системата на НАП. Единствената разлика между двете е в част V „Определяне на данъчния финансов резултат и дължимия корпоративен данък“, показател 1.1 „Нетни приходи от продажба“, като в първата е вписан размер 0.00 лв., а в коригиращата – 178 314.89 лв.

Изложената установеност налага следните правни изводи:

Оспореният административен акт в атакуваната му част е издаден в писмена форма и е подписан от Владимир Вълчев "за" Главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" към Министерство на икономиката. Съгласно чл. 30, ал. 1, т. 2, предл. второ от Устройствения правилник на Министерство на икономиката, Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" изпълнява функциите на управляващ орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г., съответно ръководителят на тази дирекция е и ръководител на Управляващия орган на ОПИК по смисъла на чл. 9, ал. 5, вр. ал. 4 от ЗУСЕСИФ, с правомощията по чл. 24, ал. 1 от ЗУСЕСИФ да предоставя безвъзмездна финансова помощ, респ. да отказва предоставянето й. С Решение № 574/13.07.2016 г. на Министерски съвет за управляващ и сертифициращ орган е определено Министерство на икономиката, съответно за ръководител на УО – министъра на икономиката. С изрична своя Заповед № РД-16-635/30.07.2020г. министърът на икономиката е възложил на Илияна Илиева - и.д. главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност", да изпълнява функциите на ръководител на Управляващия орган по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОПИК /т.I/, а при отсъствие на последната поради командироване или законоустановен отпуск - от Владимир Вълчев - заместник главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" /т.II/. Видно от Заповед № 2031/20.08.2020г., Илияна Илиева е била в платен годишен отпуск от 24.08.2020г. до 28.08.2020г., а по силата на Заповед № 2031/20.08.2020г., през описания период тя се замества от Владимир Вълчев.  

С оглед на това съдът намира, че оспореният акт е издаден от материално компетентен орган, при условията на заместване, респективно се явява валиден административен акт.

Не се спори и относно съответствието на административния акт с общите и специалните изисквания относно формата и съдържанието му. Независимо, че актът е обективиран под формата на списък, в оспорената му част, касаеща конкретното проектно предложение на жалбоподателя, административният акт на практика се явява надлежно мотивиран, тъй като в него са посочени както фактическите, така и правните основания за издаването му. Адресатът на акта е наясно и с обстоятелствата, въз основа на които е издаден конкретния отказ.

Относно спазване на административно производствените правила и материалната законосъобразност на акта и съответствието му с целта на закона, съдът намира следното:

Между страните не е спорно, че първоночално от жалбоподателя на 24.02.2020г. е подадена ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019г., в която на л. 5, т. 1.1 „в т.ч. нетни приходи от продажба“  шифър 0110 е декларирана сума – 0.00лв. /л. 27 от адм.д. №9196/20г./ На 23.07.2020г. от дружеството е подадена коригираща ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019г., идентична с първата подадена от дружеството, като корекцията е по отношение на шифър 0110 - "нетни приходи от продажби" - посочена е сумата 178314.89 лева /л. 16 от адм.д. №9196/20г./ Подаването на втората декларация предшества с един месец издаването на оспорения административен акт.

За да постанови своя Отказ, Ръководителят на УО се е позовал на получените данни от служебна справка от НАП, съгласно които кандидатът е декларирал размер на нетните приходи от продажби за 2019 г. в размер на 0.00 лв. /нула лева/. Съгласно Приложение 4 "Критерии и методология за оценка на проектните предложения" от Условията за кандидатстване по процедурата, проектното предложение се отхвърля при несъответствие с изискванията по т.13-23 и т.27. В конкретния случай според Ръководителя на УО на ОПИК кандидатът не отговаря на изискването на Критерий № 16 и № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения, описани по-горе. Двете са установени след изискана служебна справка от НАП на 29.06.2020г., при която са използвани само и единствено данни, посочени от кандидата в подадената от него ГДД за 2019 г. пред НАП от 24.02.2020 г., налична в НАП към датата на подаване на Заявлението.

Към Проектното предложение - Формуляр за кандидатстване, депозиран от "Мавекс" ООД, е приложена Декларация за финансовите данни Приложение 2 от 14.05.2020г., в Раздел III от която управителят на дружеството Д.Г.Х. е декларирала, че представляваното от нея предприятие е регистрирало спад поне 20% в оборота /нетните приходи от продажби/ за месец април 2020г. спрямо средния месечен оборот /нетните приходи от продажби/ през 2019г.; както и, че оборотът /нетните приходи от продажби/ за месец април 2020г. е в размер на 9 883.32 лева, а нетните приходи от продажби през 2019г. съгласно ГДД по чл.92 от ЗКПО е 178 314.89 лева. При съпоставката на приходния оборот за месец април 2020г. със средно месечния оборот за 2019г., който е 14 859.57 лв. несъмнено е налице спад, който превишава 20 %, което покрива основното изискване на Критерии за допустимост на кандидатите по т.11.1 подт. 5 от Условия за кандидитстване по процедурата и Критерий №16 от „Критерии и методология за оценка на проектни предложения“. От друга страна при извършената служебна проверка в НАП на 29.06.2020г. за деклариран размер на нетните приходи от продажби за 2019г. в размер на 0.00лв. и видимото несъответствие в горните данни с данните, вписани в Декларация за финансовите данни Приложение 2 от 14.05.2020г, административният орган е следвало да приеме, че е налице недостатък в документацията на подаденото Проектно предложение и по реда на чл.30, ал.2 от АПК да уведоми заявителя за наличието му, като му предостави възможност да отстрани недостатъците в тридневен срок от съобщението за това. Въпросното изискване в случая не е спазено, като допуснатото от административния орган нарушение на чл.30, ал.2 от АПК има съществен характер, тъй като, ако не беше допуснато, УО би установил, че оспорващото дружество отговаря на изискуемия спад в оборота през м.април 2020г., респективно същото е рефлектирало върху съдържанието на формираното властническо волеизявление. Нещо повече, изискване за уведомяване на заявителя за отстраняване на констатирани недостатъци, съответно на предвиденото в чл.30 от АПК такова, е предвидено и в документацията по обявената процедура, като същото е било задължително за административния орган, който не се е съобразил с въведените от самата администрация изисквания. По-конкретно, в т.24. "Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване" от Условията за кандидатстване и изпълнение е видно, че в случай, че при проверката на проектното предложение бъде установена липса на документи по букви от а/ до в1/ и/или друга нередовност, оценителната комисия ще изпраща до кандидатите уведомление за отстраняване на нередовностите посредством ИСУН 2020, като кандидатите следва да представят липсващите документи/да отстранят нередовностите в срок до 3 работни дни от датата на изпращане на уведомлението. Аналогично изискване е предвидено и в т.2.9 от Опростените процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на БФП по процедура BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020г. В случая е налице нередовност по см.т.2.9 предвид установеното по служебен ред видимо несъотвествие между декларираните от кандидата нетни приходи за 2019г. в размер на 178 314.89 лева /като това деклариране е извършено пред УО/ и предоставената от НАП информация, че с ГДД същите са декларирани в размер на 0.00 лв.

Оспореното решение е постановено и при неизяснена фактология, поради което от мотивите на УО е обективно невъзможно да се установи защо административният орган е приел, че нетните приходи от продажби на дружеството-жалбоподател са в размер на 0.00 лв., след като в Декларацията за финансови данни е посочено, че същите са в размер на 178314.89 лв. На практика наличието на декларирани в Декларацията за финансови данни от бенефициента нетни приходи от продажби за 2019г. в размер на 178314.89лв. опровергава становището на Ръководителя на УО, че кандидатът не отговаря на изискването на т.9 Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване и Критерий №25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения.

Следователно допуснатото нарушение на чл.30, ал.2 от АПК, респективно на предвидените в Условията за кандидатстване и изпълнение и в Опростените процедурни правила задължения на комисията, разглеждаща проектните предложения, е довело и до постановяване на атакуваното решение при съществено нарушение на чл.35 и чл.36, ал.1 от АПК, доколкото в резултат на същото административният орган се е произнесъл, без да изясни фактите и обстоятелствата, от значение за случая, респективно без да събере релевантните за казуса доказателства, което от своя страна е рефлектирало върху съдържанието на формираното властническо волеизявление.

Това, че  ЗУСЕСИФ е специален закон, не влиза в противоречие с изискването на чл.35 от АПК, административният акт да бъде издаден само след като се изяснят и бъдат съобразени всички релевантни за казуса факти и обстоятелства. В конкретния случай това означава, че след като изпълни задължението си по т.2.9 от Опростените процедурни правила и обсъди документите/разясненията на дружеството-жалбоподател, вкл. и данните в подадената от него коригираща ГДД за 2019г., решаващият орган ще следва да прецени дали за този кандидат са изпълнени условията за допустимост и налице ли са тези за основателност, т.е. за уважаване на проектното му предложение. В случай, че се установи истинността на данните, посочени в Декларацията за финансови данни от дружеството, т.е. че за 2019г нетните приходи от продажби са в размер на 178314.89 лв., а за месец април 2020г. – в размер на 9883.32лв., то безспорно е налице и спад от повече от 20% в оборота на дружеството за относимия период, поради което изводите на решаващия орган и по отношение на второто, посочено в оспорения акт основание за недопустимост на заявлението по смисъла на т. 11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване, биха били незаконосъобразни. 

Решението в атакуваната му част противоречи и на целта на закона, доколкото целта на проведената процедура за предоставяне на БФП, видно и от самото наименование на процедурата, е подпомагане на микро и малки предприятия, чиято икономическа дейност е била засегната неблагоприятно в резултат на пандемията от COVID-19 /т.е. които са регистрирали поне 20% спад в оборота/, с оглед обезпечаване функционирането на тези предприятия въпреки неблагоприятната икономическа обстановка. И доколкото оспорващото дружество попада в кръга на тези икономически субекти, с лишаването му от претендираната от него финансова помощ категорично не е постигната основната цел на проведената процедура.

Мотивиран от горното, съдът намира, че жалбата е основателна, а оспореният административен акт в атакуваната му част като постановен при съществено нарушение на процесуалните правила и целта на закона, следва да бъде отменен, а административната преписка - върната на административния орган за ново произнасяне при съобразяване на указанията, дадени в мотивите на настоящия съдебен акт.

Жалбоподателя е направил искане за присъждане на направените по делото съдебно-деловодни разноски. Съдът намира искането за частично основателно съгласно чл. 143 ал.1 от АПК. По делото се съдържат доказателства за внесени 80 лв. - държавна такса. По отношение на искането за присъждане на адвокатско възнаграждение в размер на 800 лева, съдът намира, че същото следва да бъда оставено без уважение, тъй като по делото не са представени доказателства, че същото е уговорено и заплатено на процесуалния представител на дружеството жалбоподател.

Водим от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ решение от 25.08.2020г на ръководителя на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по процедура „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19”, в частта по т. 20, с което е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на „Мавекс“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, ***, представлявано от Д.Г.Х. по подадено проектно предложение №№ BG16RFOP002-2.073-10086 по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, като

ВРЪЩА преписката на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020 г. за ново произнасяне по проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-10086 на „Мавекс“ ООД, ЕИК *********, представлявано от Д.Г.Х., съобразно изложените мотиви в съдебния акт.

ОСЪЖДА Министерство на икономиката да заплати на „Мавекс“ ООД, ЕИК *********, представлявано от Д.Г.Х., съдебно-деловодни разноски в размер на 80 /осемдесет/ лв.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните по делото.

 

                                                   

   Административен съдия :