Решение по дело №164/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 150
Дата: 14 юли 2021 г. (в сила от 20 декември 2021 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20217280700164
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И   Е

№150/14.7.2021г.

гр. Ямбол,

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в публично заседание на пети юли две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Ст. Панайотова, разгледа докладваното от председателя адм. д. № 164 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е образувано по жалба на  „****” ООД, гр. Ямбол против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2018 г.  с изх. №  02-280-2600/3893 от 30.03.2021 г. на Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” в частта, с която на жалбоподателя е прихваната сумата от 7 970.82 лева от оторизираната сума по СЕПП.   Твърди се, че същото е незаконосъобразно както от процесуалноправна, така и от материалноправна гледна точка.  Иска се отмяна на акта, като се претендира  и за присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание  жалбоподателят,   чрез процесуалния си  представител поддържа изцяло депозираната жалба на основанията, изложени в същата  и  посочва, че  от оспореното уведомително писмо не става ясно на какво основание е извършено прихващане.

Ответната страна, редовно призована, не се явява в съдебно заседание, не изпраща процесуален  представител  и не взема писмено становище по жалбата.

След като извърши цялостна преценка на всички събрани и приложени към делото доказателства и съобрази становищата на страните, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

 На 19.04.2018 г. дружеството - жалбоподател „***“ ООД - Ямбол е подало  заявление за подпомагане, което получило УИН **** за кампания 2018 г.,  с което поискало финансиране и по  Схема за единно плащане на площ (СЕПП).  Към заявлението е приложена  таблица на използваните парцели 2018 г., от която е видно, че   по тази мярка     са заявени парцели с обща площ 273.71 ха, като същите са подробно описани в таблицата за използвани парцели 2018 г.    

С Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2018 г. с изх. № 02-280-2600/3893 от 30.03.2021 г., дружеството -  жалбоподател е било уведомено, че по СЕПП е оторизирана сумата от 52 597.89 лева.  Видно от същото писмо, по тази схема са извършени три плащания – на 18.12.2018 г. – 3911.60 лева, на 18.12.2018 г. – 40195.90 лева и на 22.05.2019 г. – 519.57 лева, или общо 44 627.07 лева, като от второто плащане, за което оторизираната сума е 48 166.72 лева  е прихваната сумата от 7 970.02 лева. Именно това писмо, в частта, касаеща извършеното прихващане, е предмет на оспорване в настоящото съдебно производство. Същото е връчено на жалбоподателя на 05.05.2021 г., а жалбата против него е подадена на 19.05.2021 г. 

С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок и е допустима. Разгледана по същество, тя се явява  и ОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

В настоящото производство, съгласно чл. 168 от АПК, съдът следва да провери законосъобразността на издадения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, като установи дали същият е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съответства ли същият на  целта на закона.

Съдът счита, че обжалваният административен акт  е издаден от компетентен орган – Зам. изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” е оправомощен със Заповед № ОЗ-РД/2891 от 23.07.2019 г. на Директора на ДФ „Земеделие” да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания (т. 1 от заповедта) и в предписаната от закона писмена форма. Същият обаче е незаконосъобразен  от   процесуалноправна гледна точка и като такъв, следва да бъде отменен, а делото – върнато на административния орган за ново произнасяне по заявлението за подпомагане в обжалваната му част. Става дума за следното:  

 Оспореното уведомително писмо представлява индивидуален административен акт  и като такъв,  съобразно разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, т.е. следва да бъде мотивирано. Фактическите основания са юридическите факти, от които органа черпи упражненото от него публично субективно право. Поради това и тяхната липса пречи да се провери доколко законосъобразно е упражнено това право. Излагането на фактическите основания е особено важно, тъй като именно фактите определят предмета на доказване в административното производство.  

 В конкретния казус в оспорения административен акт липсват както фактически, така и правни основания за издаването му. В същия е посочено единствено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл. 37 от ЗПЗП) на данните в подаденото заявление за подпомагане, както и че тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП. Извън това, уведомителното писмо съдържа и две таблици – Таблица 1  - за оторизираните суми и Таблица 2 – за извършените плащания (в лева) с пояснения към тях. От Таблица 1 става ясно, че оторизираната на дружеството – жалбоподател сума по СЕПП е в размер на 52 597.89 лева, а от Таблица 2 се установява, че от тази сума е прихваната сумата от 7 970.82 и на жалбоподателя са изплатени 44 627.07 лева. Никъде обаче не е посочено на какво правно основание е извършено въпросното прихващане, нито пък са изложени някакви фактически обстоятелства в тази насока. Това не става ясно и от обясненията към Таблица 2, в които за Колона 4 (прихваната сума) е записано, че „отразява приспаднатите от оторизираната субсидия суми, в резултат на санкции или недължимо оторизирани суми, за които има АУПДВ, или приспаднати суми от изискуеми задължения по други схеми и мерки, администрирани от ДФЗ“.  По административната преписка липсват каквито и да било данни, от които да се установява наличието на някоя от тези хипотези – санкции, респ.  недължимо оторизирани суми, за които има АУПДВ или изискуеми задължения по други схеми и мерки. При това положение  не е ясно нито за жалбоподателя, нито за съда защо органът, издал оспорения акт приема, че следва да бъде прихваната сумата от 7 970.82 лева.  Съображения в тази насока няма нито  в уведомителното писмо, нито в друг документ, към който то да препраща и който да е част от административната преписка.    Следователно, касае се за пълна липса на мотиви, която не дава възможност на съда да провери доколко е законосъобразен оспореният административен акт и поради това винаги съставлява съществено нарушение на процесуалните  правила,  обуславящо отмяна акта.

С оглед всичко изложено съдът намира, че оспореното     Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2018 г.  с изх. №  02-280-2600/3893 от 30.03.2021 г. на Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” в частта, с която на жалбоподателя е прихваната сумата от 7 970.82 лева от оторизираната сума по СЕПП  е   незаконосъобразно и като такова, следва да бъде отменено, а делото  - да се върне на административния орган за ново произнасяне в тази част в предвидените от закона срокове. 

При този изход на делото и съобразно разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателя    следва да бъдат присъдени и направените по делото разноски, които възлизат на общо 550 лева, от които 50 лева, съставляващи държавна такса за образуване на делото и 500 лева, представляващи договорено и заплатено адвокатско възнаграждение.  

Водим от горното,  Я А С, първи състав

 

 

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

 

ОТМЕНЯ  по жалба на  „***” ООД, ЕИК: *** със седалище и адрес на управление: гр. Ямбол, ул. „****” № 68, представлявано от управителя И.Д.И.,  Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2018 г.  с изх. №  02-280-2600/3893 от 30.03.2021 г. на Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” в частта, с която   е прихваната сумата от 7 970.82 лева от оторизираната сума по СЕПП  и  ВРЪЩА  делото  на административния орган като преписка за ново произнасяне в тази част в предвидения от закона срок и  при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона,  дадени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА    ДФ „ЗЕМЕДЕЛИЕ”, гр. София да заплати на   „****” ООД, гр. Ямбол сумата от 550 (петстотин и петдесет) лева за направените по делото разноски . 

Решението ПОДЛЕЖИ на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

 

 

 

 

 

 

                               СЪДИЯ:/п/не се чете