Р Е Ш
Е Н И Е
№150/14.7.2021г.
гр. Ямбол,
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в
публично заседание на пети юли две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
при секретаря Ст. Панайотова, разгледа докладваното
от председателя адм. д. № 164 по описа за 2021 г. и
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на
„****” ООД, гр. Ямбол против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и
мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2018 г. с изх. №
02-280-2600/3893 от 30.03.2021 г. на Зам. изпълнителния директор на
Държавен фонд „Земеделие” в частта, с която на жалбоподателя е прихваната
сумата от 7 970.82 лева от оторизираната сума по СЕПП. Твърди
се, че същото е незаконосъобразно както от процесуалноправна, така и от материалноправна гледна точка. Иска се отмяна на акта, като се претендира и за присъждане на направените по делото
разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител поддържа изцяло депозираната
жалба на основанията, изложени в същата и посочва,
че от оспореното уведомително писмо не
става ясно на какво основание е извършено прихващане.
Ответната страна, редовно призована, не се явява в съдебно заседание, не
изпраща процесуален представител и не взема писмено становище по жалбата.
След като извърши цялостна преценка на всички събрани и приложени към
делото доказателства и съобрази становищата на страните, съдът приема за
установена следната фактическа обстановка:
На 19.04.2018 г. дружеството - жалбоподател
„***“ ООД - Ямбол е подало заявление за
подпомагане, което получило УИН **** за кампания 2018 г., с което поискало финансиране и по Схема за единно плащане на площ (СЕПП). Към заявлението е приложена таблица на използваните парцели 2018 г., от
която е видно, че по тази мярка
са
заявени парцели с обща площ 273.71 ха, като същите са подробно описани в таблицата
за използвани парцели 2018 г.
С Уведомително
писмо за извършена оторизация и изплатено финансово
подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2018 г. с изх. №
02-280-2600/3893 от 30.03.2021 г., дружеството - жалбоподател е било уведомено, че по СЕПП е
оторизирана сумата от 52 597.89 лева.
Видно от същото писмо, по тази схема са извършени три плащания – на
18.12.2018 г. – 3911.60 лева, на 18.12.2018 г. – 40195.90 лева и на 22.05.2019
г. – 519.57 лева, или общо 44 627.07 лева, като от второто плащане, за
което оторизираната сума е 48 166.72 лева е прихваната сумата от 7 970.02 лева.
Именно това писмо, в частта, касаеща извършеното
прихващане, е предмет на оспорване в настоящото съдебно производство. Същото е
връчено на жалбоподателя на 05.05.2021 г., а жалбата
против него е подадена на 19.05.2021 г.
С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата е подадена в срок и е допустима. Разгледана по същество, тя се
явява и ОСНОВАТЕЛНА.
Съображенията за това са следните:
В настоящото производство, съгласно чл. 168 от АПК, съдът следва да
провери законосъобразността на издадения административен акт на всички
основания по чл. 146 от АПК, като установи дали същият е издаден от компетентен
орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и
съответства ли същият на целта на
закона.
Съдът счита, че обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган – Зам. изпълнителният
директор на ДФ „Земеделие” е оправомощен със Заповед
№ ОЗ-РД/2891 от 23.07.2019 г. на Директора на ДФ „Земеделие” да издава и
подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за
извършена оторизация и изплатено финансово
подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по
реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на
заявления по схеми и мерки за директни плащания (т. 1 от заповедта) и в
предписаната от закона писмена форма. Същият обаче е незаконосъобразен от процесуалноправна гледна точка и като такъв,
следва да бъде отменен, а делото – върнато на административния орган за ново произнасяне
по заявлението за подпомагане в обжалваната му част. Става дума за следното:
Оспореното
уведомително писмо представлява индивидуален административен акт и като такъв,
съобразно разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, следва да съдържа
фактическите и правни основания за издаването му, т.е. следва да бъде мотивирано.
Фактическите основания са юридическите факти, от
които органа черпи упражненото от него публично субективно право. Поради това и
тяхната липса пречи да се провери доколко законосъобразно е упражнено това
право. Излагането на фактическите основания е особено
важно, тъй като именно фактите определят предмета на доказване в
административното производство.
В конкретния казус в оспорения
административен акт липсват както фактически, така и правни основания за
издаването му. В същия е посочено единствено, че общата оторизирана сума е
изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след
извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в
съответствие с чл. 37 от ЗПЗП) на данните в подаденото заявление за
подпомагане, както и че тези данни са сравнени със съответната налична
информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание
чл. 30 от ЗПЗП. Извън това, уведомителното писмо съдържа и две таблици –
Таблица 1 - за оторизираните суми и
Таблица 2 – за извършените плащания (в лева) с пояснения към тях. От Таблица 1
става ясно, че оторизираната на дружеството – жалбоподател сума по СЕПП е в
размер на 52 597.89 лева, а от Таблица 2 се установява, че от тази сума е
прихваната сумата от 7 970.82 и на жалбоподателя са изплатени
44 627.07 лева. Никъде обаче не е посочено на какво правно основание е
извършено въпросното прихващане, нито пък са изложени някакви фактически
обстоятелства в тази насока. Това не става ясно и от обясненията към Таблица 2,
в които за Колона 4 (прихваната сума) е записано, че „отразява приспаднатите от оторизираната субсидия суми, в резултат на
санкции или недължимо оторизирани суми, за които има АУПДВ, или приспаднати
суми от изискуеми задължения по други схеми и мерки, администрирани от ДФЗ“. По административната преписка липсват
каквито и да било данни, от които да се установява наличието на някоя от тези хипотези
– санкции, респ. недължимо оторизирани
суми, за които има АУПДВ или изискуеми задължения по други схеми и мерки. При
това положение не е ясно нито за
жалбоподателя, нито за съда защо органът, издал оспорения акт приема, че следва
да бъде прихваната сумата от 7 970.82 лева. Съображения в тази насока няма нито в уведомителното писмо, нито в друг документ,
към който то да препраща и който да е част от административната преписка. Следователно, касае се за пълна липса на
мотиви, която не дава възможност на съда да провери доколко е законосъобразен
оспореният административен акт и поради това винаги съставлява съществено
нарушение на процесуалните правила, обуславящо отмяна акта.
С оглед всичко изложено съдът
намира, че оспореното Уведомително писмо за извършена
оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми
и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2018 г. с изх. №
02-280-2600/3893 от 30.03.2021 г. на Зам. изпълнителния директор на
Държавен фонд „Земеделие” в частта, с която на жалбоподателя е прихваната
сумата от 7 970.82 лева от оторизираната сума по СЕПП е незаконосъобразно
и като такова, следва да бъде отменено, а делото - да се върне на административния орган за
ново произнасяне в тази част в предвидените от закона срокове.
При този изход на делото и
съобразно разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателя следва да бъдат присъдени и направените по
делото разноски, които възлизат на общо 550 лева, от които 50 лева,
съставляващи държавна такса за образуване на делото и 500 лева, представляващи
договорено и заплатено адвокатско възнаграждение.
Водим от горното, Я А С, първи състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по жалба на „***” ООД, ЕИК: *** със
седалище и адрес на управление: гр. Ямбол, ул. „****” № 68, представлявано от
управителя И.Д.И., Уведомително писмо за извършена оторизация и
изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани
на площ за кампания 2018 г. с изх.
№ 02-280-2600/3893 от 30.03.2021 г. на
Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” в частта, с която е прихваната сумата от 7 970.82 лева от
оторизираната сума по СЕПП и ВРЪЩА делото на административния орган като преписка за
ново произнасяне в тази част в предвидения от закона срок и при спазване на задължителните указания по
тълкуването и прилагането на закона, дадени
в мотивите на настоящото решение.
ОСЪЖДА
ДФ
„ЗЕМЕДЕЛИЕ”, гр. София да заплати на „****” ООД, гр. Ямбол сумата от 550 (петстотин
и петдесет) лева за направените по делото разноски .
Решението ПОДЛЕЖИ на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок
от получаване на съобщението, че е изготвено.
СЪДИЯ:/п/не се
чете