Решение по дело №606/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1004
Дата: 18 май 2021 г.
Съдия: Янко Ангелов Ангелов
Дело: 20217180700606
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 март 2021 г.

Съдържание на акта

                                                    Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 1004

 

град Пловдив, 18.05.2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХХІ к.с., в открито заседание на двадесет и първи април  през две хиляди и двадесет и първа година,  в състав:

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ

                ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ

                                           ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

 

при секретаря П. Ц. и участието на прокурора КОСТАДИН ПАСКАЛЕВ, като разгледа докладваното от член-съдия Ангелов касационно АНД № 606 по описа за 2021 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН.

Делото е образувано по касационната жалба на „ПЕТРОЛ“ АД, с ЕИК ********* срещу  Решение № 260787 от 22.12.2020г. по АНД № 4250/2020 год. по описа на Районен съд Пловдив, с което е потвърдено  Наказателно постановление № 512912-F533107/19.05.2020 год., издадено от Началник  отдел „Оперативни дейности“ Пловдив в Централно управление на НАП, с което на „ПЕТРОЛ“ АД, с ЕИК *********, на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС е наложено административно наказание – ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 3000 лева.

В жалбата се излагат доводи за нарушение на закона при постановяване на първоинстанционното решение, както и за съществени нарушения на процесуалните правила, предвидени като касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК, като в тази връзка се иска отмяна на оспореното решение и постановяване на ново по същество като се отмени и процесното наказателно постановление.

В съдебно заседание  - „ПЕТРОЛ“ АД  не се представлява. С писмена молба по делото пълномощника на дружеството поддържа жалбата.

Ответникът по касационната жалба - ЦУ на НАП не се представлява, с писмено становище се оспорва жалбата, претендират се разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура Пловдив в свое заключение счита жалбата за неоснователна.

Пловдивският административен съд като провери законосъобразността и обосноваността на първоинстанционното решение във връзка с направените от касатора оплаквания, намери следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК и е процесуално допустима, а разгледана по същество е  ОСНОВАТЕЛНА.

Издаден е АУАН, с който било констатирано, че при извършена проверка на 27.12.2019 г. на търговски обект- бензиностанция „Петрол" /5156/, находящ се на Асеновградско шосе срещу „КЦМ“ стопанисван от „ПЕТРОЛ“ АД, с ЕИК *********, дружеството в качеството му на задължено лице по чл. 3, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.200бг. на МФ, е извършило нарушение на разпоредбите на същата, като използва ЕСФП, която не отговаря на техническите изисквания съгласно приложение № 2 към чл. 8, ал. 1, т. 2 от Наредбата, а именно: при прекъсване на връзката/ комуникацията между ЦРУ и средството за измерване на разход - метанколонка Електрогаз, модел CH4M2B2S, одобрена за работа с ДР №4824, не се блокира работата на средството за измерване на разход.

Съгласно чл. 8, ал. 1, т. 2 от Наредба № Н-18/ 13.12.2006 г. на МФ фискалните устройства трябва да отговарят на техническите изисквания съгласно приложение № 2.

В АУАН е записано, че в Раздел VI Специфични изисквания към ЕСФП, б. „г" ) (нова - ДВ, бр. 76 от 2017 г.) е посочено, че електронната система с фискална памет за отчитане на оборотите от продажби на течни горива трябва да отговаря на следните специфични технически изисквания: при прекъсване на връзката/комуникацията между ЦРУ и средството за измерване на разход/пистолета се блокира работата на средството за измерване на разход/пистолета, при което се разпечатват последните получени в ЦРУ показания на електронните броячи преди прекъсването на връзката/комуникацията и показанията се изпращат автоматично в НАП; при възстановяване на връзката/комуникацията се разпечатват показанията на електронните броячи, получени в ЦРУ, и същите автоматично се изпращат в НАП.

При проверката е било констатирано, че в обекта е налична и работи ЕСФП модел NexusS, регистрирана в НАП с per. № 4340176 на 19.09.2019 г. с ИН на ФУ BN008108 и ИН на ФП 51008978, одобрен тип на БИМ № 179FS/28.06.2019 г.

Проверката е започнала с разпечатване на „X" отчет с № 12560/27.12.2019 г., нивомер и броячи. Извършено е било зареждане от клиент на метан на МПС, за което е издаден ФКБ, като след това е извършено прекъсване на ел. захранването на концентратора, който комуникира с колонката и ЦРУ. След това са извършени 2 зареждания на метан на МПС-та, като на първото е заредено 16.96 кг., а за второто - 5.57 кг. ЕСФП не е регистрирало извършените продажби.

Също така  било констатирано, че след като се възстановява връзката между ЦРУ и колонката, не се предава информация за така заредените количества. Това се потвърждава и от отпечатания Отчет Горива с № 12571/27.12.2019 г. с час 11:25:48. След сравняване на отчетите с  началото на проверката, била установена  разлика от броячите на метан, която АНО е приел, че се дължи на зареждането на метан от клиент преди прекъсването на връзката.

Проверяващите са установили, че ел. броячите не са отчели проточването на метан от двете зареждания с общо количество 22,53 кг., направени при прекъсване на връзката. АНО е приел, че съгласно изискванията на Наредба Н-18/2006 г. на МФ при прекъсване на комуникацията на колонката с ЦРУ следва колонката да блокира и да не позволява зареждане на горива.

В АУАН проверяващите са отбелязали , че нарушението е извършено и открито на 27.12.2019г., което води до неотразяване на приходи и по този начин е бил осъществен състава на чл.8, ал.1, т.2 от НАРЕДБА Н-18/13. 12.2006 на МФ, във вр. чл. 3, ал. 2 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ, във вр. с чл.118, ал. 4, т. 2 от ЗДДС.

Наказващият орган е възприел изцяло фактическата обстановка, такава , каквато е залегнала в АУАН и е подвел констатираното нарушение под разпоредбите на чл.185,ал.2 от ЗДДС.

Съдът е приел за безспорно установено, че дружеството-жалбоподател е осъществило описаното в НП административно нарушение, а наказващият орган е направил преценка преди издаването на атакуваното НП, дали са налице предпоставките за прилагане разпоредбите на чл. 28 от ЗАНН. Съдът е намерил, че установената физическа интервенция, довела до неотчитане на извършените продажби от метановата колонка категорично изключва прилагането на предложената от дружеството жалбоподател законова норма.

Оспореното решение е направилно.

В разпоредбата на чл. 118, ал. 4, т. 1 и т. 4 от ЗДДС е предвидено, че Министърът на финансите издава наредба, с която се определят условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, както и издаването на фискални касови бележки от фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат.

Въз основа на законовата делегация, от Министъра на финансите е издадена Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин /Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. /.

Съгласно чл. 8, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., фискалните устройства трябва да отговарят на функционалните изисквания съгласно приложение № 1 и техническите изисквания съгласно приложение № 2, а съгласно чл. 8, ал. 2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., фискално устройство от одобрен тип е устройство, което отговаря на техническите и функционалните изисквания съгласно ал. 1, има издадено свидетелство за одобрен тип и е вписано в регистъра по чл. 10, ал. 9.

За да се приеме, че едно ФУ е одобрен тип, следва кумулативно освен да е одобрен тип ФУ от Българския институт по метрология (с издадено свидетелство за одобрен тип и вписано в публичния регистър), то да отговаря на техническите и функционални изисквания, регламентирани в Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ.

По аргумент от чл. 12, ал. 2, във вр. с ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, при промяна в техническите и/или функционалните изисквания към ФУ устройствата от съответния тип ФУ не са от одобрен тип.

Съгласно разпоредбата на § 8, ал. 1 от ПЗР към Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н -18/2006 г. /обн. ДВ бр. 10 от 2019 г., изм. ДВ бр. 26 от 2019 г. в сила от 29.03.2019 г., доп. ДВ бр. 75 от 2019 г. / Лицата, които използват ЕСФП, привеждат дейността си в съответствие с изискванията на тази наредба в срок до 30 септември 2019 г.

Очевидно е, че след като ФУ има издадено свидетелство от БИМ, то с оглед разпоредбите на чл. 8, ал. 3 – чл. 11 от Наредба Н-18 е отговаряло на функционалните и технически изисквания на наредбата.

От доказателствата по делото е установено, а и няма спор между страните, че използванато ФУ в процесния обект е одобрен тип на БИМ № 179FS/28.06.2019 г. като  същото е вписано в публичния Регистър на одобрените типове електронни системи с фискална памет за продажба на течни горива /ЕСФП/, воден от Българския институт по метрология, съгласно чл. 10, ал. 9 от Наредба № Н-18.

Съгласно чл. 12, ал. 1, изречение, от Наредба № Н-18 свидетелството за одобряване се издава за срок 10 години или до промяна в техническите и/или функционалните изисквания към ФУ, произтичащи по силата на закон. Няма данни 10 годишният срок на валидност на удостоверението да е изтекъл към датата на проверката, а в НП не са посочени на кои точно променени технически или функционални изисквания, произтичащи по силата на закон не отговаря описаното в НП функционално устройство при проверката на 27.12.2019 г., за да се приеме, че то не е от одобрен тип.

По този начин наред с неточното и непълно описание на нарушението от фактическа страна се нарушава и правото на защита на нарушителя, което включва в себе си и правото да разбере какво точно му се вменява във вина от фактическа страна, за да може да организира защитата си.

При описанието на деянието в АУАН и в НП не е посочено нито едно фактическо обстоятелство от което да е видно, на кои нови функционални и технически изисквания въведени с Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г /ДВ бр. 10/2019 г. / не отговаря функциониращото в търговския обект на оспорващия ЕСФП, за да е налице за него задължение да го приведе в съответствие с тази наредба, съгласно § 8, ал. 1, изречение първо от ПР Наредба № Н-18 от 2006 г. Следователно описаното от АНО деяние не може да бъде квалифицирано като нарушение и на тази разпоредба.

По изложените съображения обжалваното НП е незаконосъобразно, като издадено при допуснато съществено процесуално нарушение и в нарушение на материалния закон. Като е стигнал до различен извод, районният съд е постановил неправилно решение, което трябва да се отмени, а по същество се постанови друго решение, с което се отмени и НП.

Пред настоящата инстанция дружеството – касатор не претендира разноски.

По изложените съображения и на основание чл.221, ал.2 от АПК,  Съдът

                                              Р   Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ  Решение № 260787 от 22.12.2020г. по АНД № 4250 от 2020 год. по описа на Районен съд Пловдив, КАТО ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 512912-F533107/19.05.2020 год., издадено от Началник  отдел „Оперативни дейности“ Пловдив в Централно управление на НАП, с което на „ПЕТРОЛ“ АД, с ЕИК *********, на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС е наложено административно наказание – ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 3000 лева..

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи обжалване и на протест.                  

 

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ :                           ЧЛЕНОВЕ: