О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 1053
гр. Велико Търново, 29.12.2023
г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Велико Търново,
трети състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и девети
декември
две хиляди и двадесет и трета година, в състав:
Административен
съдия: Евтим Банев
като разгледа докладваното от съдия
Банев административно дело № 734 по описа на
Административен съд – Велико Търново за 2023 година, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е
образувано по жалба вх. № 5664/ 01.12.2023 г. в деловодствато на АСВТ,
подадена от Н.Н.Б. с ЕГН **********, посочен адрес ***, срещу Протокол №
АР-07-6-1/ 13.09.2023 г. на експертна комисия за Община Сухиндол, назначена със
Заповед № РД-04-39/ 10.04.2023 г. на директора на ОД „Земеделие“ – гр. В.
Търново, потвърден със Становище №
РД-12-05-80/ 02.11.2023 г. на същата комисия. С посочения
протокол на експертната комисия, във връзка със Заявление № АР-07-6/ 01.09.2023
г. са определени щетите от градушка,
паднала на 30.08.2023 г. върху обработвани от Н. Б., в качеството й на земмеделски производител лозови масиви, с обща площ 6,6 хектара. Жалбоподателката твърди, че градушката е унищожила реколтата в част от
парцелите /общо 4,62 ха/ на 100%, а комисията неправилно е установила, че парцелите, посочени в
Заявлението са унищожени на 70%. Изтъква, че проверката на място е извършена без тя да е била уведомена и в
нейно отсъствие, а изводите на комисията относно процентът на унищожената
реколта е неправилен. Твърди, че има лозя в два масива, като от комисията е
извършена проверка на масив в който тя няма лозя, евентуално в единия от двата
масива с нейни лозови насаждения, но не и на всички засегнати от градушката
площи в двата масива. Сочи и конкретни налични според нея пороци в процедурата
по проверката, грешки и непълноти в съдържанието на протокола, както и в
потвърждаващото го становище, като счита, че те препятстват възможноста й да получи справедливи компенсации за претърпените загуби. С тези
доводи жалбоподателката иска съдът да постанови
отмяна на обжалвания протокол, алтернативно да бъдат коригирани данните в същия, съобразно установеното
в хода на съдебното производство увреждане.
С определение от 05.12.2023 г. жалбата е оставена без движение, с укзания
за представяне на документ за внесена държавна такса по сметка на АСВТ в
размер на 10,00 лв., което е извършено на 13.12.2023 година. Със същото определение от директора на Областна дирекция
„Земеделие“ – гр. Велико Търново е изискано да
представи административната преписка по провеждане на процедурата
за подпомагане на ЗП Н.Н.Б., което е извършено на
12.12.2023 г., като част от преписката са представени и документи на технически
носител.
От документите в представената административна преписка и тези, публикувани в официалните сайтове на Държавен фонд „Земеделие” и на Европейската комисия се установява следното:
С Решение С (2015) 6493 от 17.09.2015 г. Европейската
Комисия е дала заключение, че заявената от България държавна помощ SA.42510 (2015N) е съвместима с вътрешния пазар в съответствие с чл. 107, § 3, б. „в“ от Договора за функциониране на ЕС. Касае
се за държавна помощ за компенсиране на щетите по
земеделските култури, причинени от неблагоприятни климатични събития, които
могат да бъдат приравнени на природно бедствие. С негова Заповед
№ РД09-78/ 08.02.2018 г., министърът на земеделието, храните и горите нарежда на директорите на областните
дирекции „Земеделие” да създадат постоянно действащи експертни комисии
за провеждане на обследване на площите със земеделски култури и при необходимост
издаване на констативни протоколи. В заповедта е определен съставът на комисиите, като набор от експертни
длъжности, техните задачи и срокове за обследване. Със същата заповед са утвърдени и „Указания за извършване на
обследвания на есенни култури и за
издаване на констативни/обикновени
протоколи за площи, засегнати от неблагоприятни климатични събития“, които съдържат
конкретно разписани процедури за действията на комисиите и при попълване на документацията, с посочване, че същите се прилагат за визираната по-горе държавна помощ, одобрена от ЕК, за
компенсиране на щети по земеделските култури, причинени от природни бедствия. В
Раздел III от Указанията се съдържат правилата за попълване на констативните протоколи за огледа за
100% щети, отстраняването на технически грешки при попълването им, както и за
проверката на данните в тях. След въвеждането на констативните протоколи по раздел III в регистър, се подготвя заповед на МЗХГ за
признаване на неблагоприятните климатични събития, както изисква т. 2.7(12) от цитираното по-горе Решение на ЕК. След обявяването Заповедта, заедно с
регистъра с КП и снимков материал се изпраща на ДФЗ. За изплащане на
компенсации за площи, които са опустошени на 100% от неблагоприятното
климатично събитие. В Раздел IV от Указанията е
уредено съставянето на обикновени протоколи при установяване
на щети по културите под 100%. Изрично е записано, че същият не може да се
използва за изплащане на обезщетение по държавната помощ, а за други цели.
Посочено е и това, че не се допуска трансформиране на обикновен протокол в
констативен такъв. В Раздел IV, т. 7 от Указанията е предвидена процедура, когато земеделският производител изрази несъгласие с верността на данните в протокола. Такава процедура е проведена в разглеждания случай
– протоколът е подписан с особено мнение от Н.Б., същата е подала и писмено възражение от
13.10.2023 г., по реда на Раздел IV, т. 7 от Указанията. Извън предвидения 7-дневен срок същото е разгледано от Експертната комисия
и е издадено Становище № РД-12-05-80-1/ 02.11.2023 г.,
връчено на земеделския производител на дата 16.11.2023 година.
При така
установеното от фактическа страна, настоящият съдебен състав намира,
че жалбата на Н.Н.Б. *** е
процесуално недопустима за разглеждане по същество.
Видно е от изложеното по-горе, че предоставяне на
държавна помощ на ЗП по повод щетите от градушката, паднала на 30.08.2023 г. в района на Сухиндол, е сложен фактически състав. В процедурата участват
различни държавни органи, които реализират фактически и/или правни действия.
Крайният акт за предоставянена плащането е в правомощието на Държавен фонд „Земезелие“ - Разплащателна агенция. Изготвянето на констативни
протоколи е една от предпоставките за получаване на подпомагане. В тази връзка експертите
комисии по Заповед № РД09-78/ 08.02.2018 г. на МЗХГ имат удостоверителни функции. Съставените от тях протоколи са официални
свидетелстващи документи, но не представляват индивидуални административни актове по смисъла на чл. 21, т. 1 – т. 4 от АПК. Те не съдържат властническо волеизявление, което да засяга
пряко правната сфера на жалбоподателя – негови права и законни интереси.
Екпертните комисии действат като помощни органи, а административен орган от системата на ДФЗ решава относно изплащането на сумите от помощта. Тоест, това е
процесуално действие по събиране на доказателства, част от процедурата по
издаване на крайния акт за изплащане на помощта. Поради това същото не представлява индивидуален
административен акт и по аргумент от
чл. 21, ал. 5 от АПК, съответно не е годен предмет на съдебен контрол.
От друга страна, съдържанието на
констативните протоколи като документи може да бъде оспорено, но само по административен ред, съгласно чл. 81, ал. 2 от АПК. В конкретния случай този ред е реализиран чрез вписването на особеното мнение на ЗП, подаването на писмено
възражение и издаване на посоченото по-горе Становище № РД-12-05-80-1/ 02.11.2023 г. от експертната комисия, по реда, посочен в указанията. По аргумент от чл. 81, ал. 2 и чл.
173, ал. 3 от АПК следва, че оспореният протокол не подлежи на
обжалване пред съд и настоящото производство е недопустимо, т.к. на практика
става въпрос за оспорване на съдържание на документ. Съответно на това, не подлежи на съдебен контрол и издаденото от комисията становище, което на практика
потвърждава процедурата по издаването и самото съдържание на проткола.
Съобразно горно, макар жалбата да е подадена от лице заявило компенсиране на щетите, причинени от неблагоприятни
климатични събития и в срока по чл. 149, ал.3, вр. с ал. 1 от АПК, същата е недопустима на основание чл. 159, ал. 1 от АПК, като
насочена срещу акт, който не подлежи самостоятелно на съдебен контрол. Поради това жалбата
следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото –
прекратено.
Водим от горното
и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
Оставя
без разглеждане жалбата, подадена от от Н.Н.Б. с
ЕГН **********, посочен адрес ***, срещу Протокол № АР-07-6-1/ 13.09.2023 г. на
експертна комисия за Община Сухиндол, назначена със Заповед № РД-04-39/
10.04.2023 г. на директора на ОД „Земеделие“ – гр. В. Търново, потвърден със
Становище № РД-12-05-80/ 02.11.2023 г. на същата комисия.
Прекратява
производството по административно дело № 734/
2023 г. по описа на Административен съд – В.
Търново.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на
Република България в 7-дневен срок от съобщаването му. Частната жалба се подава чрез АСВТ.
Определението да
се съобщи на опорващото лице и на директора на Областна дирекция
„Земеделие“ – гр. Велико Търново.
Административен съдия :