Решение по дело №255/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 септември 2019 г. (в сила от 29 юни 2020 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20197220700255
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 181

гр. Сливен, 25.09.2019  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публичното заседание на единадесети септември през две хиляди и деветнадесета година в състав:  

                        

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

ЧЛЕНОВЕ: ИГЛИКА ЖЕКОВА

                      ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

при секретаря Галя Георгиева и с участието на прокурора Милена Радева                                                        като разгледа  докладваното от съдия Бозукова административно дело № 255 по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е административно и намира правното си основание в чл. 185 от АПК.

Образувано е по протест на прокурор при Окръжна прокуратура гр. Сливен, с който е оспорена Наредба за условията и реда за установяване жилищните нужди на граждани, настаняване под наем и продажба на общински жилища /НУРУЖНГННПОЖ/, приета с Решение № 385/27.09.2012 г., последно изменена и доп. с Решение № 1214/19.07.2018 г. на Общински съвет Сливен.

В протеста се твърди, че наредбата е приета в нарушение на изискванията на чл.28 ал.2 и ал.3 от ЗНА, в приложимата към момента на приемането на наредбата редакция на закона, а именно ДВ бр.46/2007г.  Внесеният в Общински съвет Сливен проект на наредба бил без приложени към него мотиви и съответен доклад, като предложението на К. на Община Сливен нямало съдържанието на мотиви, нито на доклад по смисъла на чл.28 ал.2 от ЗНА, поради което не е следвало проектът да бъде обсъждан от Общински съвет Сливен. Вносителят на протеста предлага наредбата да бъде отменена, поради допуснато съществено процесуално нарушение на административно-производствените правила при приемането й.

В съдебно заседание вносителят на протеста – прокурор при ОП Сливен Х. К. поддържа същия. Претендира за направените по делото разноски.

Ответната по протеста страна - Общински съвет Сливен, редовно призована се представлява в съдебно заседание от упълномощен п. п. – Н. отдел „ПНО“ А. К., който оспорва протеста, моли да бъде отхвърлен като неоснователен.

Представителят на ОП Сливен – прокурор Милена Радева намира протеста за основателен и предлага на съда да го уважи.

От събраните доказателства съдът прие за установено следното от фактическа страна:

С вх. № 30-00-1123/12.09.2012 г. и. К. М. – к. на Община Сливен внася в Общински съвет Сливен предложение относно приемане на Наредба за условията и реда за установяване жилищните нужди на граждани, настаняване под наем и продажба на общински жилища, с приложен проект на наредба. Предложението е публикувано на страницата на общински съвет Сливен на 12.09.2012 г. Проектът е разгледан на заседания на следните Постоянни комисии /ПК/ при ОС – Сливен: от ПК по оперативен контрол; от ПК по инвестиционна политика и устройство на територията; от ПК по образование, наука, култура и вероизповедания; от ПК по здравеопазване, социална и жилищна политика; от ПК по финанси, бюджет, икономическо развитие и общинска собственост; от ПК по нормативната уредба, законосъобразност на актовете на Общинския съвет, гражданските права и контрол на изпълнение на решенията; от ПК по опазване на околна среда, туризъм, селско и горско стопанство; от ПК по европейска интеграция, международно сътрудничество и партньорски инициативи; от ПК за децата, младежта и спорта и от ПК по местно самоуправление и развитие на населените места.

На 27.09.2012 г. е проведено редовно заседание на Общински съвет – Сливен, в дневния ред на което - в т. 7, е включено за разглеждане Предложението на К. на Община Сливен за приемане на Наредба за условията и реда за установяване жилищните нужди на граждани, настаняване под наем и продажба на общински жилища. След разисквания по предложението, е прието Решение № 385, с което Общински съвет – Сливен, основание чл. 21, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ и чл. 79 от АПК, приема Наредба за условията и реда за установяване жилищните нужди на граждани, настаняване под наем и продажба на общински жилища.

Решението е прието с 38 гласа „за”, 0 гласа „против” и 1 гласа „Въздържал се”, при общ брой на общинските съветници в ОС – 41.

Въз основа на тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Протестът е допустим. Подаден е срещу подзаконов нормативен акт по смисъла на чл. 75, ал. 1 във връзка с чл. 76, ал. 3 от АПК, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, съгласно изричната разпоредба на чл. 185 от АПК, като упражняването на това право не е обвързано с преклузивен срок. Протестът е подаден от прокурор в Окръжна прокуратура– Сливен, съобразно правомощията му по чл. 186, ал. 2 от АПК.

Разгледан по същество, протестът е основателен по следните съображения:

Предмет на настоящия съдебен контрол е Наредбата за условията и реда за установяване жилищните нужди на граждани, настаняване под наем и продажба на общински жилища на Община Сливен, приета от Общински съвет Сливен, основание чл. 21, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ и чл. 79 от АПК. Оспорената наредба е издадена при наличие на законова делегация и в рамките на материалната и териториална компетентност на Общинския съвет. Общинският съвет е колективен орган и за да е валидно взетото от него решение, с което е приета оспорената наредба, заседанието следва да е проведено при участие на определения в ЗМСМА брой общински съветници и решението следва да е взето с необходимото мнозинство. Решението, с което е приета оспорената Наредба, е решение № 385 от заседание поведено на 27.09.2012 г., взето е с 38 гласа „за”, 0 гласа „против” и 1 гласа „въздържал се”, при общ брой на общинските съветници – 41. Следователно, заседанието на ОС - Сливен е законно /по арг. от чл. 27, ал. 2 от ЗМСМА/, тъй като на него са присъствали повече от половината от общия брой на съветниците. Процесното решение е взето и с необходимото мнозинство – повече от половината от присъстващите съветници, съгласно нормата на чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА, и с квалифицирано мнозинство – повече от половината от общия брой на съветниците, съгласно нормата на чл. 27, ал. 4 от ЗМСМА. Следователно, решението, с което са приети оспорените разпоредби от Наредбата, е взето с необходимите кворум и мнозинство и представлява валиден административен акт.

Съдът констатира, че при приемането на Наредбата на Община Сливен е допуснато нарушение на чл. 28, ал. 2 и ал. 3 от ЗНА в приложимата за разглеждания случай редакция – ДВ, бр. 46 от 2007 г. Проектът на Наредбата е внесен за приемане от Общинския съвет без приложени към него мотиви, съответно доклад. Предложението на К. на Община Сливен, с което е внесен в Общинския съвет проектът, няма съдържанието на мотиви или доклад по смисъла на чл. 28, ал. 2 от ЗНА. Посоченото в това предложение, че е необходимо прецизиране и актуализиране в НУРУЖНГННПОЖ, относно условията, на които следва да отговарят кандидатите за настаняване в общински жилища, в зависимост от степента на жилищната им нужда, както и във връзка с дадени препоръки в одитен доклад, не може да бъде определено като посочване на причините, които налагат приемането. Липсва посочване и на целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. Въпреки липсата на приложени към проекта на Наредбата мотиви, съответно доклад, същият е внесен и приет от Общинския съвет – в нарушение на забраната на чл. 28, ал. 3 от ЗНА. Мотивите за изработването на проекта осигуряват реализиране на предоставената от закона възможност на заинтересованите лица за изразяване на мнения и становища. Мотивите дават представа как е формирана волята на вносителя на акта, поради което те са от съществено значение за адресатите на акта, така че последните да могат да разберат фактите и причините, накарали вносителя на акта да възприеме съответния вариант на уредба.

Допуснатите нарушения на императивните разпоредби на чл. 28 от ЗНА са достатъчно основание за отмяна на оспорената наредба, доколкото допуснатите при приемането й нарушения представляват съществени нарушения на административно-производствените правила и са достатъчни да обосноват незаконосъобразност на приетите разпоредби, поради което Наредбата следва да бъде отменена като незаконосъобразна.

Искането за присъждане на разноски на ОП Сливен е основателно, поради което на основание чл.143 ал.1 от АПК, с оглед изхода на правния спор, Общински съвет Сливен следва да ги заплати.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ Наредба за условията и реда за установяване жилищните нужди на граждани, настаняване под наем и продажба на общински жилища на Община Сливен, приета с Решение № 385/27.09.2012 г., като незаконосъобразна.

 

ОСЪЖДА Общински съвет Сливен да заплати на Окръжна прокуратура Сливен направени по делото разноски в размер на 20 (двадесет) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.

 

Решението да се разгласи по реда на чл. 194 от АПК при неподаване на касационни жалби или протест или ако те са отхвърлени.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

    ЧЛЕНОВЕ: